1464-94

یک دیدگـاه

می گویند سوار کاری از بیشه ای عبور می کرد دید ماری در محاصره آتش بته ها می باشد، خورجینی که به همراه داشت بر سر نیزه ای بست و آن را به نزدیک مار آورد، مار وارد خورجین شد و از آتشی که احاطه اش کرده بود نجات یافت، سوار کار مار را رها کرد و گفت به زندگی برگرد و شاد باش، مار گفت ولی پیش از آن باید هم تو را و هم اسب تو را نیش بزنم، سوار کار با تعجب پرسید چرا؟ مار گفت قانون طبیعت است با هر که خوبی کنی از او بدی خواهی دید، و این قانون طبیعت مورد توجه خاص بشر است، در آن هنگام گاوی از آنجا رد می شد، سوار کار از گاو پرسید ایا این گفته مار حقیقت دارد که هر که با تو خوبی کند از او بدی خواهی دید؟ گاو گفت البته که درست است من سالهاست به صاحب ام شیر مجانی داده ام و چندین گوساله به دنیا آورده ام اما حالا می خواهد مرا به قصاب بسپارد، سوار کار پرسید آیا دیگران هم بر این باور هستند؟ مار از درختی همین سوال را کرد، درخت پاسخ داد که البته همین طور است من سالها به باغبان میوه داده ام و روزهای گرم در سایه من استراحت کرده حالا رفته تبر بیاورد تا مرا بیافکند، سوار کار داشت قانع می شد که روباهی که شاهد ماجرا بود گفت البته گفته مار درست است با هر که خوبی کنی از او بدی خواهی دید اما تو به مار خوبی نکرده ای، و زندگی او را نجات نداده ای، مار اعتراض می کند و ماجرا را بیان می کند، روباه می گوید من باور نمی کنم چون تو نمی توانی در خورجین جا بگیری، مار برای اثبات دوباره وارد خورجین می شود، روباه خورجین را محکم می بندد و دو باره می اندازد در آتش، و بعنوان پند به سوار کار می گوید خوبی کردن هم باید با مطالعه و دقت صورت بگیرد، اگر بی مطالعه خوبی کنی به شدت پشیمان خواهی شد، سرنوشت تاریخی مردم خاورمیانه همیشه گرفتار یک چنین وضعی می باشد، و هیچوقت هم از این داده تاریخی نمی آموزیم ، ماری که از بیشه نجات یافته بود همچنان مار است و ناجی خود را در هر فرصتی که به دست آورد نیش خواهد زد، پس از کشته شدن چند صد هزار نفر در جنگهای پنج سال گذشته و آواره شدن چند میلیون نفر از مردم خاورمیانه، حالا اعراب و دیگر مللی که در منطقه درگیر هستند می گویند بهتر است نشستی داشته باشیم شاید با رژیم اسد بتوان به یک توافق کلی رسید، پس پاسخ مردگان و اوارگان و خرابی را از چه کسی باید شنید؟

***

*چین بودجه نظامی خود را هفت درصد افزایش داد، نگرانی چین این اواخر از احتمال برخورد با امریکا و برخی از کشورهای جنوب شرق آسیا می باشد که اخیراً چین با ایجاد جزایر مصنوعی می تواند برای ناوگان تجاری چند کشور در منطقه مشکلاتی ایجاد کند، اما بیشتر ترس چین از شایعاتی است که گفته می شود چین ملی در صورت نیاز می تواند به قدرت اتمی مبدل شود.
*در پی تنش بین کشورهای جنوب خلیج فارس و جمهوری اسلامی، روز شنبه چهارم مارچ دو “لنج” متعلق به کشور امارات بوسیله نیروی دریایی ایران توقیف شد، اینگونه مزاحمت ها در منطقه تازگی ندارد، با این حال نهایتاً لنج و ملوانان آن آزاد خواهند شد.
*در چند ماه گذشته حمله به اماکن مقدسه و شهروندان یهودی بطور چشم گیری در امریکا افزایش یافته است، دو هفته پیش بیش از یکصد سنگ قبر را در یکی از قبرستانهای یهودی شکستند، ظاهرا عاملان چند نفر افراطیون مذهبی بودند، معاون رئیس جمهور امریکا از محل حادثه دیدن کرد و در بازسازی قبور با مسئولان قبرستان همکاری کرد.
*روز جمعه 1552-100سوم ماه مارچ، دانلد ترامپ “توئیت” کرد که رئیس جمهور وقت باراک اوباما، پیش از انتخابات ساختمان “برج ترامپ” را که محل ستاد سیاسی ترامپ پیش از انتخابات بود مورد شنود قرار می داده است، سخنگوی اوباما گفته است که “شنودی” انجام نگرفته است.
*گرجستان از مشاوران نظامی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی”ناتو” برای آموزش نظامیان خود بهره می گیرد، دولت فدراسیون روسیه در این مورد اعلام ناخشنودی کرده است، و از دولت گرجستان خواسته است این برنامه آموزش نظامی را تعطیل کند.
*یک هواپیمای نظامی نیروی هوایی سوریه در مرز ترکیه ظاهراً به علل فنی سقوط کرد، مردم محلی می گویند که خلبان هواپیما توانسته است پیش از سقوط هواپیما با چتر نجات از اتاقک خلبان خارج شود.
*در پیچیدگی1552-101 کلاف سردرگم انتخاباتی فرانسه، بسیاری از متخصصان می گویند اگر “آلن ژوپه” از حزب میانه راست وارد رقابت های انتخاباتی گردد احتمالاً در دور اول در صدر جدول انتخاباتی قرار خواهد گرفت.
*به علت وضع خاص در بالتیک، و نگرانی برخی از کشورهای شمال اروپا، دولت چپ میانه سوئد تصمیم دارد از سال آینده خدمت زیر پرچم را اجباری کند، سوئد دارای صنعت پیش رفته نظامی است، و ارتش آن نسبتاً کوچک ولی ورزیده و با تجربه می باشد، در شرایط خاص می تواند یک میلیون نفر را برای خدمت به زیر پرچم دعوت کند، در دوران پهلوی اولین توپخانه کوهستانی و سنگین ایران از سوئد کارخانجات “بوفورس” خریداری شده بود.
*نیروی دریایی امریکا در حال حاضر بیش از 440 ناو جنگی دارد، ظاهراً در چند سال آینده 370 کشتی بر این تعداد اضافه خواهد شد، طبعاً این افزایش یکباره نخواهد بود و به دلیل هزینه سنگین ساخت و نگهداری آن در کنگره مخالفان طرح زیاد خواهند بود.
*بالاخره1552-103 پس از چندین سال زندان و اذیت، رئیس جمهور سابق مصر حسنی مبارک در دادگاهی بی گناه اعلام شد، حسنی مبارک 88 سال سن دارد و وضع مزاجی مناسب ندارد، حسنی مبارک زمانی در نیروی هوایی مصر خلبان بود و در جنگ با اسرائیل لقب “قهرمان ملی” را دریافت کرده بود، مدتی فرمانده نیروی هوایی شد و زمان صدارت انور سادات به معاونت رئیس جمهور برگزیده شد، پس از حادثه ترور انور سادات به ریاست جمهوری مصر انتخاب گردید.
*دولت مالزی یک قرارداد نظامی با عربستان سعودی بسته است که طبق آن، افسران و درجه داران نیروی دریایی عربستان برای آموزش و خدمت در زیر دریایی در مالزی آموزش ببینند، مالزی پایگاه های مناسب آموزش دریایی دارد که در ساخت و تعلیمات متخصصان اولیه آن انگلستان سهم بزرگی را داشته است.
*ژنرال خالدبن علی الحمادین، رئیس سازمان امنیت سعودی روز 22 فوریه از اسرائیل دیدار کرد، با آنکه سعودی و اسرائیل رسماً همدیگر را شناسایی نمی کنند اما به دلیل داشتن دشمن مشترک در سالهای اخیر در زمینه های نظامی و اطلاعاتی با هم دیگر همکاری دارند.
*به درخواست دولت “نیجریه” فرانسه قصد دارد یک واحد آموزشی ضد ترور را به کشور نیجریه بفرستد، ضمن آنکه از پیش اعلام کرده اقدامات محدود در شرایط خاص امروز نمی تواند سازنده و موثر باشد.