1322-41

يك ديدگاه

می گویند روزی میرداماد با تنی چند از ملازمان در کنار زاینده رود قدم می زد و درباره «احتمالات» سخن می گفت یکی از شاگردان او شیخ عامر دائم سخن اورا قطع می کرد و سئوالی را مطرح می نمود تا آن که از میرداماد پرسید استاد تفاوت مصیبت و وفاجعه در احتمالات چگونه است؟ میرداماد که از پرسش های بی محتوای شیخ عامر خسته شده بود گفت: اگر مثلا شیخ عامر به رودخانه بی افتد این را می گویند مصیبت اما اگر خفه نشود و بتواند نجات یابد آن را می گویند فاجعه- در انتخابات دوره قبل ایران هنگام اعتراضات گروه سبز یکی از نامزدهای انتخاباتی به رودخانه افتاد که مصیبت شد اما وقتی با کمک دیگران از آب نجات یافت شد فاجعه – حداقل این برداشت مخالفان آقای احمدی نژاد رئیس جمهور فعلی ایران است- چند هفته دیگر نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری درایران برای موجه جلوه دادن مقامی را که می خواهند بر مسند صدارت آن قرار گیرند با هم و بامردم به گفتگو خواهند پرداخت و همه گونه احتمالات را هم در نظر خواهند داشت که به مصیبت و فاجعه تبدیل نگردد- می گویند اگر مقصد معلوم نباشد مهم نیست از چه راهی باید رفت، شناخت خرد و طبیعت بشر آغاز و پایانی است برای آموزش سیاسی رهبریت علمی است که هنری را آموزش می دهد که چگونه دیگران را وادار به انجام کاری کند که انجام دهنده بپندارد کاری که انجام می دهد زاده فکر اوست- جوهر جدل سیاسی میان قائده کلی ونظریه ها درجوامع کاری است که سیاست در مفاهیم آن کلام می تواند به همه شنوندگان انتقال دهد اما کلمات سیاستی را بیان نمی کنند بلکه بخشی از سیاست ای هستند که دراین جدل و بحث بکار می رود- در حکومت های یکسواندیش روانشناسی سیاسی در جدل ها محدودیت هایی دارد که انتقال کلام را دچار گرفتاری می کند- در دورانی که حکومت های مذهبی در جهان شکل می گرفت بودند کسانی که در بحث و جدل ادعا می کردند خداوند در راه «تکامل مثبت» است و تنها توانسته بخشی از وجود بشر را «روح» را نجات دهد و اگر این تکامل و تحّول خداوند ادامه یابد نهایتاً «کالبد» را نیز نجات وزندگی ابدی خواهد داد در چنین بحث های اصطلاح«خدا- ماشین» بکار می رود که برداشت از «انسان- ماشین» است- در ادامه بحث می گفتند مکانیزم انجام کارهای جهان یکسان نیست وطبیعت ونیروی آن هنوز باید مراحلی را طی کند تا سرشت واقعی  شناسایی گردد حکومت های مذهبی در این روزگار مانند دیگرحکومت ها نتوانسته اند مسایل ابتدایی امنیت اجتماعی و اقتصادی  را حل وفصل کنند و هرچند ازنیروهای زمینی وآسمانی کمک دریافت کرده اند باز گرفتاری های مردم هم چنان افزایش یافته و مردمان زیر سلطه این حکومت ها نه تنها به دنبال «نجات» روح خود هستند بلکه آرزو دارند کالبد آن ها نیز حداقل تا زمانی که فاسد نشده آسوده و امنیت معقولی داشته باشد- در هفته های آینده شاهد گفتگوهایی از سوی نامزدهای  ریاست جمهوری ایران خواهیم بود که در بیشتر موارد شاهد تکرار حرف ها و قول هایی به روال همیشه خواهد بود بهتر است هشیار گوش کنیم و نامزدهای انتخاباتی هم مثنوی سیاسی صادر نکنند بفکر همدیگر باشیم شاید بدبختی ها کمتر گردد.

***

• در مصر مسیحیان مصری مورد ضرب و شتم افراطیون مذهبی قرار دارند و محله های مسیحی نشین مصری به محل زدو خورد و جنگ وگریز تبدیل شده است.
• گفتگوهائی که میان چندکشور اروپائی و ایران در مورد مسایل هسته ای صورت می گرفت نافق اعلام شد- اما هر دوطرف گفتگو اظهار رضایت کردند- چند دهه است  که طرفین گفتگو می کنند و نتیجه ای حاصل نمی شود اما طرفین راضی محل گفتگوها را ترک می کنند-خودتان نتیجه گیری کنید!
• جان کری توانسته است روابط میان اسرائیل و ترکیه را که چندی پیش تیره شده بود بهبود بخشد- این مهم با عقب نشینی اسرائیل از رویداد کشتی ترکیه که برای فلسطینی ها «دارو» حمل می کرد واز سوی نیروی دریایی اسرائیل متوقف شده بود برطرف شد.
• پرویز مشرف رئیس جمهور سابق پاکستان که پس از یک دوران طولانی غیبت به پاکستان برگشته از سوی مقامات قضایی آن کشور اجازه یافت تا در انتخابات ریاست جمهوری آینده شرکت کند.
• چند امریکایی از جمله یک دیپلمات امریکایی در افغانستان به دست افراطیون مذهبی کشته شدند- دیپلمات امریکایی جهت کمک به اطفال بی سرپرست ماموریت داشت که عده ای تروریست اورا کشتند.
• چین به  کره شمالی هشدار داد که در منطقه ماجراجویی نکند و بهتر است به کارهای سازندگی در کشور بپردازد- در یک برآورد نظامی کره شمالی کشوری شناسایی گردید که در صورت جنگ هیچ «هدف» با ارزش جهت انهدام ندارد.
• بارونس مارگارت تاچر 1348-34نخست وزیر سابق انگلستان روز هشتم ماه اپریل در سن 87 سالگی پس از یک بیماری طولانی در انگلستان وفات یافت- خانم تاچر که در دوران نخست وزیری خود بنام بانوی آهنی لقب یافته بود اولین نخست وزیر زن انگلستان بود وهنگامی که به نمایندگی مجلس عوام انگلستان انتخاب شد جوانترین عضو مجلس عوام می بود- در دوران نخست وزیری تاچر موفق ترین دوران و شکوفایی زمان اقتصادی، انگلستان پس از جنگ دوم جهانی محسوب می شود. خانم تاچر نه تنها وضع اقتصادی انگلستان را سامان بخشید بلکه هنگام برخورد با مسایل بین المللی نشان داد که انگلستان تنها یک جزیره کوچک که از دوران امپراتوری باقیمانده نمی باشد- رویدادهایی که منجر به جنگ با آرژانتین گردید و دوران عملکرد سیاسی انگلستان با اتحاد جماهیر شوروی وامریکا نشان داد که انگلستان هم چنان قدرت اول اروپا می باشد- بیکاری درانگلستان به حداقل رسید و زندگی رفاهی مردم به کمال؛ هیچ دورانی پس از جنگ دوم انگلستان اینگونه آسایش وامنیت و زندگی رفاهی وآسوده نداشته است- حتی جدایی طلبان ایرلند با تمام مخالفت هایی که با انگلستان داشتند- از روش و روند سیاسی خانم تاچر با ستایش و احترام نام می برند و به درایت سیاسی او اشاره می کنند.
 خانم تاچر از سال 1979 تا 1990 مقام نخست وزیری انگلستان را داشت و فرضیه بازار آزاد تجاری و درهای باز اتحاد جماهیر شوروی را مهمترین اساس و روش بهبود اقتصادی برای اروپا می دانست- فارغ التحصیل دانشگاه اکسفورد بود و در رشته های شیمی و بعدا وکالت تحصیل کرده بود در سال 1975 رهبری حزب محافظه کار را بعهده گرفت و در سال 1979 نخست وزیر شد. خانم تاچر با همسر خود دنیس بیش از نیم قرن زندگی مشترک داشتند تا آنکه در سال 2003 همسر ایشان فوت کرد دو فرزند دوقلو از این زوج باقی است- جهان امروز در بیچارگی و فتنه ها وعذاب قرار دارد چون دولت مردان و زنانی چون خانم تاچر دیگر در صحنه سیاسی نمی باشند، او خستگی ناپذیر، شجاع و همیشه مسلط بود. روانش شاد باد.

• در درگیری های قاچاقچیان مکزیک با ماموران دولتی ظرف یک دهه 70 هزار نفر کشته شده اند- از این نظر سوریه مقام اول را دارد که 70 هزار از مردم بیچاره آن کشور ظرف 2 سال جنگ داخلی کشته شده اند و یک میلیون سوری آورده اند.
• عملیات خرابکاران القاعده در افریقا از آغاز سال جدید مسیحی بیش از چند برابر بیشتر از سال پیش می باشد- در نیجریه و سودان جنگ های مذهبی گسترده تر شده و احتمال آغاز جنگ های داخلی در سودان، نیجریه و مالی وجود دارد.
• وزیرخارجه انگلستان گفت بلندپروازی های کره شمالی به گونه ای است که ممکن است به آنچه می گویند باور داشته باشند واین می تواند یک رویداد و پیش آمدی ایجاد کند که ابداً نه لازم و نه منطقی است.
• وضع نابسامان اقتصادی قبرس می تواند از مرحله کنونی خارج شود و نه تنها ورشکستگی قبرس را باعث گردد بلکه وضع مشابه را در کشورهای دیگر اروپا مانند یونان، پرتغال، ایتالیا و اسپانیا ایجاد کند- دولت قبرس 60درصد از دارایی سپرده مردم را پس نمی دهد.
• مردم تهران در حادثه ای که در وهله اول ظاهراً پخش بستنی مجانی میان مردم بود پس از آنکه مدتها  در صف طولانی منتظر شدند مسئولان گفتند بستنی  به سازمان های «خیریه» داده خواهد شد مردم عکس العمل نشان دادند و بستنی خوری تبدیل شد به نا آرامی- نتیجه  اخلاقی بستنی می تواند گاهی «شورش آفرین» باشد.
• اگروضع نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهور ایران چرخش های ناگهانی نداشته باشد احتمالا قالی باف شهردار تهران بیش از دیگر نامزدهای انتخاباتی شانس دارد- ایشان مسئولیت های نظامی و غیرنظامی  خود را با کارنامه بهتری از دیگرنامزدها در بایگانی سیاسی خود دارند و بدلیل اینکه خلبان جت مسافربری هستند با جسارت و شجاعت و با محاسبات بهتری در امور شرکت می کنند و اگر مقایسه تطبیقی با دیگر نامزدها داشته باشیم حداقل ایشان شعار کمتر می دهند و ترجیح می دهند کار مفید انجام دهند و در پایان یادمان نرود که همه نامزدهای ریاست جمهوری به رژیم و ولایت فقیه باید وفادار باشند تا بتوانند خود را نامزد ریاست جمهوری کنند