1464-94

یک دیدگـاه

شوک فرهنگی و سیاسی زلزله منطقه کردستان ایران هنوز به شکل خاص خود موضوع مطرح میان ایرانیان داخل و خارج از کشور می باشد، در مرحله اول ناتوانی و ضعف مدیریت بحران و سردرگمی مقامات مرکز نشین در کمک رسانی اولیه به زلزله زدگان محدود، دیر و بی رویه بوده است، کمبود وسائل نجات از آوار، نبودن وسائل پیش رفته مکانیکی و تعداد قلیل متخصصان نجات کار گروه های امداد را بسیار دشوار کرده است، مسلماً کمک های مردمی و انسان دوستانه مردم ایران به هم وطنان کُرد به شکل مواد اولیه پوشاک، خوراک و دارو بسیار سازنده و به موقع بوده است، نیروهای ارتش نیز با داشتن تجربه جنگ هشت ساله در حد ممکن و معقول با داشتن وسائل محدود به کمک رسانی مشغولند و1590-59 ظاهراً مردم ارتش را به نوعی سوای بدنه و پاره نیروهای دولتی می دانند و کوشش می کنند تمایز بین ارتش و نیروهای بسیجی و پاسداران قابل لمس باشد، نمایشات سیاسی و انگشت اتهام به این و آن سو گرفتن و متهم کردن نیز با قدرت در سیاست تهران ادامه دارد، اما آنچه مشخص است شرکتهایی که این ساختمانهای بلند مرتبه را در کرُدستان ساخته اند از بکار بردن و بکار گرفتن استاندارد قانونی و حقوقی یا خبر نداشتند و یا انکه به عمد مواد ساختمانی را دزدیدند و باید در دادگاه های کشور اگر هنوز قانونی در کشور وجود دارد محاکمه شوند، دولت اگر انتخابی مردم است و اگر برای صنف خاصی مشغول نیست حداقل به شکل مناسب و با تفکر “اخلاقی – فرهنگی” نسبت به جامعه آسیب دیده معیار معینی را تعیین کند و با هماهنگ سازی نیروهای پراکنده و سرگشته واحدها و گروه های امداد را برای رسیدگی به امور آسیب دیدگان گسیل دارد، کشورها و گروه هایی که از ایران بیلیونها دلار دریافت داشته اند و پول مردم ایران را برای ساختن اماکن، آسایشگاه و بیمارستان و غیره خرج کرده و هنوز هم خرج می کنند همت کنند کمی از این پولهای مفت را به کشور بر گردانند و یا حداقل همدردی کنند و تسلیت بگویند! این مهم خیلی مناسب احوال مردم کردستان خواهد بود، هنوز سالانه نیم بیلیون دلار برای آقای بشار اسد و گروه دمشق نشین خرج می شود، شاید لازم است که سطح شناخت مردم را در این زمینه بیشتر باید کرد.

***

*دولت چین در1590-60 پی پیچیده شدن بحران بین جهان آزاد و کره شمالی پروازهای روزانه خود را با کره شمالی قطع کرد و پل ارتباطی با کره شمالی را که به پل دوستی معروف است به بهانه تعمیر تا اطلاع ثانوی بست و عبور و مرور را ممنوع اعلام کرد.

 

*در یک 1590-61عملیات تروریستی در صحرای سینا تروریستهای افراط گرای اسلامی به مسجدی حمله کردند که نتیجه آن مرگ 305 نفر بی گناه بود، انتخاب هدفهای به اصطلاح نرم، هدفهای که از خود نمی توانند دفاع کنند روش عملکرد تروریستهاست که کشتن زن و بچه را پیروزی مبارزاتی می دانند، مقامات دولتی مصر نیز متقابلاً اعلام کردند خودروهایی که تروریستها از آنها استفاده کرده بودند هنگام ترک محل کشتار مورد حمله نیروی هوایی قرار گرفتند و از بین رفتند.
*ولیعهد 1590-62عربستان سعودی در گفتگو با خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز رهبر ایران اسلامی آقای خامنه ای را هیتلر خاورمیانه خواند، تنش بین دو کشور سعودی سنی و شیعه ایران مدتی است بیش از هر وقت دیگر از محور هماهنگی سیاسی خارج شده و استدلال و منطق قابلیت تعقل و مفهوم ندارد.
*نمایندگان بیش از چهل کشورعرب به ریاض دعوت شدند تا در کنفرانس هماهنگی علیه تروریسم و بررسی طرحهایی که می تواند نابسامانی و تهدیدات تروریستها را پایان دهد شرکت کنند، در این نشست چالش های دولت جمهوری اسلامی علیه سنی ها و عربستان نیز بررسی خواهد شد.
*ایزیک هرزوک، از رهبران حزب کارگر اسرائیل هشدار داد که اگر در انتخابات آینده انگلستان حزب کارگر به رهبری کوربین بر سر کار آید، سیاستهای افراطی کوربین منطقه خاورمیانه را از آنچه که امروز می باشد بسیار بدتر خواهد کرد، کوریبن یک افراطی با گرایشهای سرسخت به طیف چپ و کمونیسم می باشد که در تاریخ سیاسی انگلستان همانند او سابقه نداشته است.
*فرماندهان سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران گفتند در شرایط خاصی جمهوری اسلامی اروپا را می تواند هدف موشکی قرار دهد. با آنکه اینگونه سخن پراکنی ها چیزی جز سیاست متداول برای مصرف داخلی نمی باشد اما گاهی بیانیه ها بقدری بی مایه است که به یک بار شنیدنش هم نمی ارزد.
*حافظ سعید، تروریستی که شش سال پیش در کشتار 166 نفر در مومبای نقش اول را داشت از سوی دولت پاکستان به خاطر رفتار خوب در زندان آزاد شد، دولت آمریکا به آزادی این تروریست که قاتل 166 نفر از جمله 6 آمریکایی است به شدت اعتراض کرد، و خواستار بازداشت دوباره این قاتل شد، پاکستان نیز می گوید از نظر مقامات آن کشور شش سال زندان برای کشتن 166 نفر کافی است.
*سناتور آمریکایی1590-63 “ال فرانکن” که از سوی چند نفر از بانوان محکوم است که به آنها دست درازی کرده است گفت از کرده خود پشیمانم اما از کار کناره گیری نخواهم کرد، در دفاع از خود ایشان گفتند دیگران هم از این کارها کرده اند! جهت توجه این سناتور باید گفت خلاف کردن دیگران خلافی را که ایشان مرتکب شده اند کم نمی کند.

 

*سوزان ساراندون، 1590-64هنرپیشه دموکرات هالیودی که به طیف چپ حزب دموکرات کرنش دارد به خبرنگاران گفت اگر خانم کلینتون به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب می شد فردی بسیار خطرناک برای آمریکا بود، در دو سال گذشته حزب دموکرات چند پاره شده و از چپ افراطی تا دموکردات معتدل در جدل و پیکار برای باز سازی حزب کوشش می کنند.
*نتانیاهو، از طریق مسکو به بشار اسد هشدار داد که اگر سوریه پایگاه های نظامی در اختیار ایران قرار دهد، اسرائیل هدفهای نظامی سوری را بمباران خواهد کرد، در شش سال گذشته این بار اول است که اسرائیل چنین هشداری را صادر می کند، مسکو نیز پیام نتانیاهو را روز 26 نوامبر به بشار اسد خبر داد.