1379-72

يك ديدگاه

سنجش ها و ارزش های ژئوپولتیک بدلیل کمبودها و نیازهای امروزی جوامع بشری در مقایسه با دوران چهل ساله جنگ سرد میان شرق و غرب کاملا شکل عوض کرده امروز در پدیده های نوین سیاسی که بر پایه «سازش و رقابت» حکومت ها و نقش آفرینی ایده الیستی که بخشی از تحولات و انگیزه های جوامع می باشد و ارزش دادن به طبقاتی که در زمانی نه چندان دور کم ارزش محسوب می شدند مخصوصا اهمیت خاص شور ومشارکت طبقات مردم در امور کشورشان و اثر پروسه عوامل روانی و جسمانی و گاهی ناشناخته و اتفاقی درجوامع روندی را در سیاست جهان پدید آورده که حجم اطلاعات محققان را درباره آن و نهایت  وفرجام آن را کم عمق می کند، در بررسی های نوین ژئوپولتیک اگر از پیش باور داشته باشیم که تاریخ تکرار می شود و بدنبال شباهت های تاریخی بگردیم از درک درست مطلب و رویداد تاریخ علمی امروز دور می شویم و نخواهیم توانست تصویری منظم از وضع  سیاست روز را نشان دهیم- در بررسی های نوین تاریخ و شناخت ماخذها و رابطه های علم تاریخ و چگونگی  انعکاس آن در زمانه ها و برش های مختلف و لایه های سنت های تاریخی استنباط می کنیم که پس از پایان کار ساسانیان «ملت ایران»  نتوانسته از برزخ شکست نظامی، مذهبی،سیاسی و اجتماعی رهایی یابد و مشخصاً از زمان صفویه نیز کاملا راهش را انتخاب کرده  و در همان زمان وارد جنگی با عثمانیان شد که تا اواخر جنگ اول جهانی ادامه داشت و از آن پس نیز بشکل دیگر ادامه دارد، تاریخ بی شک ساختارش بگونه ای است که از برخورد اراده های جداگانه که هر کدام حاوی نقش و عقیده سازنده و یا مخرب دارند تشکل و تکامل می یابد- اما واقعیت آن به شکل ویژه خود تنها در همان زمان رویدادها قابل  فهم است، تصورات و اعتقادات مردم برمسایل روز بی تردید اثرگذار بوده و هست، مردم «آزادانه» باید در بخش عمده ساختار سیاسی و اقتصادی کشور سهیم باشند بهار عرب نشان داد که در جهان سوم نشانه هایی هست که مردم دیگر بمانند گذشته «بی نقش» در سرنوشت خود نیستند و آمادگی را دارند که برای اهداف خود مقاومت کنند اما چون اینگونه پایگاه های اندیشه در خاورمیانه کمتر سابقه داشته نکات شکننده و لغزش نیز بهمراه دارد  در مورد ایران که نمونه دیگر ژئوپولتیک نوین را تجربه می کنیم فعلا در مرحله مدیریت  ناتوان در حل بحران هستیم و «سازش و رقابت» در سیاست خارجی از سوی دولت سنجش می شود و مردم هم از سیاست ارزش ها از جنبه «سازش و مقاومت» را تجربه می کنند.

***

• خبرگزاری ها از وضع «خطرناک» مرزی بین قره باغ و جمهوری آذربایجان خبر دادند- تیراندازی ها تقریبا همه روزه ادامه دارد و حالت «نیمه جنگ» بین دو جمهوری برقرار است و هر لحظه  می تواند مسئله گسترش بیشتر پیدا کند-
• روز دوشنبه1380-67 18نوامبر پوتین به روحانی تلفن کرده و خواسته است که در گفتگوهای ژنو رعایت همه جوانب را بکنند و فرصت را از دست ندهند وبی جهت مسئله را طولانی نکنند.
• پنجاه سال پیش جان اف کندی رئیس جمهور امریکا بدست جان اوسوالدکشته شد از آن زمان تا حالا نظریه های مختلفی درباره کشته شدن او مطرح شده اما هیچکدام پایه و اساس واقعی ندارد- آنچه مسلم است جان اوسوالد خود تصمیم گرفت و این جنایت را انجام داد.
• جمهوری آذربایجان از سال آینده ناو جنگی خواهد ساخت- یک شرکت اسرائیلی در ساختن ناوهای جنگی آذربایجان که ناو موشک انداز هستند یاری خواهد داد متخصصان امور هنوز نفهمیده اند  این ناوها به چه درد می خورد.
• آلن دلون1380-68 هنرپیشه نامدار سینمای فرانسه مانند بسیاری از هنرمندان آن کشور در بیانیه ای اعلام کرد که از جبهه ملی فرانسه که اعتقاد به ناسیونالیزم دارد حمایت می کند- الن دلون در بیش از 100 فیلم سینمایی ظاهر شده و بعنوان سمبل و نماد سینمای فرانسه در سال های 1960 تا 1970 بود. الن دلون در هشتم نوامبر 78 سالگی خود را جشن گرفت.
• فرانسه، اسرائیل وعربستان سعودی در فکر ایجاد یک اتحاد نظامی علیه ایران می باشند احتمالا مصر و برخی از کشورهای عربی دراین اتحادیه نظامی شرکت خواهند کرد.
• خبرگزاری چین خبر داد که یک گروه افراطی از مسلمانان چینی به یک پایگاه پلیس حمله کردند- حمله کنندگان که به تبر مسلح بودند دو مامور پلیس را کشتند و پلیس نیز متقابلا با گشودن آتش 16 نفر از افراطیون را کشت- مقامات چینی افراطیون را وابسته  به جدایی خواهان «ایوگور» معرفی کرد. حدود 30 میلیون مسلمان  در چین زندگی می کنند.
• گروهی از پزشکان پژوهشگر انگلستان چند سالی است که هشدار می دهند که به خاطر بی تاثیر بودن انتی بیوتیک ها ممکن است نظم کنونی جهان در مدت کمتر از چند سال بهم بخورد- مقاومت میکروبها در برابر حملات انتی بیوتیک ها رو به افزایش  است وشاید تا یک دهه دیگر اگر نتوان راه نوینی برای مبارزه با میکروب ها پیدا کرد میلیون ها نفر از بین خواهند رفت و اصولا اقتصاد و نظم وامنیت در جهان برچیده خواهد شد.
• دیده بان حقوق بشر روز یکشنبه 17نوامبر گزارش داد که براثر انفجار بمبی در زیرزمین ساختمانی در دمشق بیش از 30 نظامی کشته شدند در میان کشته شدگان چهار ژنرال ارتش نیز دیده می شوند.
• روابط اخیر بین ایران و امریکا باعث شده که کشورهای خلیج فارس از اسرائیل بخواهند که چتر دفاعی در برابر ایران ایجاد کند- کشورهای عرب ظاهرا دیگر به امریکا اطمینان ندارند و در پی یافتن هم پیمانان جدید هستند.
• وزیرخارجه1380-69 روسیه «سرگی لاورف» گفت امید به راه حل هسته ای با ایران بسیار زیاد است واین رویداد تاریخی به زودی به نتیجه خواهد رسید.
• یک سخنگوی القاعده در عراق روز 14 نوامبر اعلام کرد از این که اشتباها گردن بی گناهی را از تن جدا کرده اند معذرت می خواهند.
• روز چهاردهم نوامبر سازمان امنیت عربستان سعودی به سازمان های اطلاعاتی غرب و اسرائیل بطور محرمانه خبر داد که حزب الله و وزارت اطلاعات ایران در نظردارند در یک عملیات بمب گذاری و انتحاری افکارعمومی را بخود جلب کنند و در نقش «مظلوم» ظاهر شوند که مورد حمله تروریست ها قرار گرفته اند- سه روز پس از این خبر در منطقه «دهیا» که مرکز حزب الله نیز می باشد سفارت ایران مورد حمله قرار گرفت که منجر به کشته شدن 25نفر و زخمی شدن صد نفر شد- سازمانی کاذب بنام «عبدالله عظم» مسئولیت را بعهده گرفت- چنین سازمانی وجود ندارد. مسئول فرهنگی جمهوری اسلامی  در این بمب گذاری کشته شد.