1322-41

يك ديدگاه

در فلسفه گفته می شود اگر فردی را با نقاب ببینیم و نتوانیم او را شناسایی کنیم حداقل می دانیم که نقابدار شخصی است به جز خود ما چون دراین مورد شکی نداریم اما درک حضورداریم و می دانیم حرکت فکر آغاز مقدمات است و مقدمات به سوی نتایج می رود و از راه استدلال بر مبنای شناخت است که برهان وعقلانیت باعث می شود تفاوت ها میان انسان ها وجود داشته باشد تجریه زندگی انسان ها را عوض می کند چه از نظر جسمانی چه از نظر عقلانی و در مقایسه حتی گفته می شود نه تنها انسان ها با هم تفاوت دارند بلکه هر شخصی تابع شرایط زمان و مکان است و یک شکل و یک رأی باقی نمی ماند و این رستاخیز دوباره و چندباره زیستن تنها جنبه مذهبی و سیاسی ندارد که بپنداریم به جلال و جمال مطلق خواهیم رسید.
«دیوژن» فیلسوف یونانی1388-77 2400 سال پیش اندیشه ای را نظریه خود قرار داد و اعتقاد داشت  زندگی باید ساده غیر تجملی،درست و با بهره گرفتن کمترین نیازها باشد هیچ چیز در جامعه نباید به حد شرم آوری برسد اصطلاحی در یونان باستان بود که می گفتند ارسطو با پادشاه صبحانه می خورد هنگامی که پادشاه تمایل داشته باشد اما دیوژن هنگامی که خود بخواهد صبحانه می خورد و نیازی هم به پادشاه ندارد- جوامعی که گرفتار روابط و پیوندهای نامشخص سیاسی واقتصادی هستند گرفتاری های جنبی و حاشیه ای همیشه در انتظار آنهاست- حکومت ها که در تشخیص «حقایق» و «ارزش ها» گرفتار تحلیل ها و بررسی ها و ارزیابی های نیروهای فکری «عکس العمل» قرار بگیرند همیشه در قید و بند و ندانم کاری مرتکب اشتباهات مداوم هستند، در جهان سوم و چهارم بسیاری از تحلیل گران گرفتار روش ارزیابی از نوع «عکس العمل» هستند لذا در تشخیص ها وبررسی ها با حقایق کمتر سر و کار پیدا می کنند.

***

• «اریل شارون»1388-78 یازدهمین نخست وزیر اسرائیل که به مدت هشت سال در «کوما» بسر می بُرد هفته پیش درگذشت- شارون مردی سیاسی و نظامی بود و برای بسیاری از یهودیان قهرمان ملی شناسایی می شد.
• یک نهاد خبری اطلاع داد که ایران از هفته آینده «اورانیوم»غنی شده خود را خنثی خواهد کرد- این خبر در روزنامه «دیلی تلگراف» لندن بچاپ رسید- اما کمتر کسی به خبر اهمیت واقعی داد.

• شهر «شانگری لا»1388-79 درتبت در آتش سوخت این شهر 1300 ساله دارای خانه های چوبی بود- «شانگری لا» به بهشت روی زمین معروف بود ونویسنده انگلیسی «جمس هیلتون» رمانی درباره این شهر نوشت که بعدها فیلم سینمایی هم از روی آن ساختند.

• «جمس مورهاوس» عضو مجلس اتحادیه اروپا به نمایندگی حزب محافظه کار انگلستان، در سن 90 سالگی درگذشت. «جمس مورهاوس» با مسایل ایران وایرانیان آشنایی کافی داشت.
• کتاب «نبرد من»1388-80 هیتلر یکی از پرفروش ترین کتاب ها شده است بسیاری که نمی خواهند این کتاب را بخرند از طریق «اینترنتی» می خوانند تا شناسایی نشوند. طیف راست گرا و ملی گرا دراروپا به شدت دارد قدرت می گیرد.
• در یک آمارگیری جامعه شناسی مشخص شد بسیاری از مزدوران و جنگجویان در دو طرف میدان جنگ سوریه از مواد مخدر و سکرآور استفاده می کنند وهمین باعث شده جنایات و فجایع جنگی بیشتری ببار آورند.
• عربستان سعودی روز 30 دسامبر اعلام کرده بود که 3بیلیون دلار به دولت لبنان کمک خواهد کرد- عوامل نزدیک به دفتر ریاست جمهوری لبنان فاش کرده اند این رقم تا آخر سال به 5 بیلیون دلار خواهد رسید.
• برخی از گروه های وابسته به سپاه قدس در یمن به مخالفان دولت آموزش نظامی می دهند- واحدهای القاعده در یمن نیز در طرح و برنامه خود حملات به عوامل ایرانی را طراحی می کنند.
• وزیر داخله ایران1388-81 به خبرنگاران گفت با آن که در شرایط کنونی می توان ده استان دیگر بر استان های کشور اضافه کرد اما آنهایی که فکر می کنند ایجاد «کردستان شمالی» فکرمناسبی است در اشتباه بزرگی هستند- پیشنهاد کردستان شمالی هفته پیش از سوی عثمان احمدی نماینده کرد در مجلس مطرح شده بود.
• دولت آرژانتین هفته پیش «وزیرجدیدی» را به کابینه معرفی کرد که مسئول «جزایز فالک لند» خواهد بود این عمل در واقع اصرار دولت آرژانتین است در مورد پس گرفتن جزایر انگلیسی «فالک لند» که یکبار هم برای همین مسئله آرژانتین با انگلستان وارد جنگ شد و جنگ را باخت.
• دولت اردوغان1388-82 از دولت خواسته است که قدرت قانونگذاران ترکیه را محدودتر کند- اما قانونگذاران ترکیه با شدت به اردوغان هشدار داده اند که نقض  قانون اساسی و قانون شکنی های مداوم اردوغان امنیت ترکیه را به خطر می اندازد.