1322-41

يك ديدگاه

در اواسط دهه هفتاد میلادی چنان پیش آمد که چند باری با «ژان –پل- سارتر» فیلسوف فرانسوی دیداری داشتم و از فیض دانش فلسفی ایشان بهره ها بردم، در تمام نوشته ها، داستان ها، مطالب پراکنده و رساله های «پل – سارتر» خواننده به راحتی در می یابد که «سارتر» فلسفه آزادی و فلسفه تصمیم گیری را به حدی می رساند که بتوان به زبان عامیانه مطلب را به شنونده و خواننده انتقال داد و خود با حضور ذهن و آگاهی کامل از مسایل همراه در کنار جامعه حرکت می کند- سارتر یکی از پایه گذاران اصلی مکتب «اگزیستانسیالیسم» است اما درباره مارکسیزم، نهیلیزم و سوسیالیزم مطالب و مسایلی مطرح کرده که هر کدام به جای خود حائز اهمیت خاص هستند. سارتر در چند سال آخر عمر تقریباً بینایی خود را از دست داده بود اما با همان عینک های «ذره بینی» که به آن معروفیت داشت در محافل و مجالس مختلف پاریس ظاهر می شد و با شور و شوق از آزادی و فهم آزادی صحبت می کرد، سارتر1389-60 اعتقاد داشت بطور طبیعی انسان خواهان آزادی است اما در بیشتر موارد آن را نمی شناسد و چه بودن و کی بودن فرد در جامعه به زمان رسیدن آزادی انسان ها شکل می دهد، سارتر در یکی از بحث های فلسفی زیستن بیان  می دارد انسان با درایت و دقت در معادله گفتگویی قرار می گیرد که «بین بودن وتصمیم به بودن» است و در لایه های آن اهمیت شناخت مبارزه برای آزادی را بیان می کند…آنچه بمرور توانست کلام و بیان و عقاید سارتر را کم رنگتر کند و جامعه روشنفکر و طیف چپ مبارز اروپا را از مارکسیزم و اگزیستانسیالیزم دور کند پدیده نوین فکری فلسفه «زیرساختار زبان» بودکه امروز اهمیت خود را هم چنان حفظ کرده، فهم معانی در واقع پیشنهاد روش تائید آن است و معانی کلمات در بکارگیری آن شناسایی می شود، آزادی و فلسفه آزادی نیز تا شناخته نشود مبارزه برای آزادی مفهوم نخواهد داشت- نزدیک به 700 سال پیش در انگلستان اندیشمند و متفکر مذهبی «وی – کلیف» که استاد الهیات در دانشگاه اکسفورد بود در یک رساله جنجالی نوشت مسیح خانه و مسکن نداشت و نزدیکان او نیمه عریان بودند پس چرا امروز اسقف و کشیش و کلیسا خانه، ملک و مال فراوان باید داشته باشند، «وی کلیف» بمانند سارتر اعتقاد داشت بشر ساکن کره زمین «همین تنها» خانه را دارد و هر آنچه که املاک و مال خود می پندارد موقتی است با تاریخ مصرف مشخص، «سارتر» و «وی کلیف» به انسان ارج  می دارند و نفس انسانی و روابط فی مابین آنها را احترام می گذاردند- سارتر می گفت از «هیچ» نمی توان چیزی را بوجود آورد مگر آنکه جامعه توانایی «چرخش فکری» را داشته باشد، اما این چرخش های ناگهانی باید از روی فهم معانی انجام گیرد و نه صرفاً جهت ایجاد وضع خاص در تاریخ مذاهب اینگونه چرخش ها را نیاز جامعه و بسیار طبیعی می دانند، و در سیاست هم کم و بیش همین اصل مورد تائید است،  حرف آخر «سارتر» و «وی – کلیف» آن است که انسان مختار است و آزاد و این آزادی همراه مسئولیت است و گاهی در شناخت آن از خود دور می شویم و وابستگی هایی پیدا می کنیم که سازنده نیست لذا باز به این نکته  خواهیم رسید که آزادی را باید نخست فهمید و سپس بدنبال آن رفت. «مونتسکیو» می گوید انسان درعمل توانایی جان بخشیدن یک حشره را ندارد اما در تخیلات خود هزاران خدا را به زایش آورده و پرستش می کند، «فرانسیس بکن» که چند سالی جوانتر از «مونتسکیو» بود در این مورد می گفت«انسان با پیدایش آغاز می کند و به شک و تردید می رسد لذا بهتر است با شک وتردید آغاز کنیم تا به یک پیدایش برسیم».

***

• روسیه قرارداد خرید 18 بیلیون دلار نفت ارزان قیمت با ایران امضاء کرده است- این قرارداد نقض تحریم ها محسوب می شود.
• القاعده عراق به تمام شهرهای عراق حمله می کند از جمله بغداد جنگ خیابانی هم چنان در منطقه «انبار» عراق ادامه دارد و نیروهای دولتی عراق نتوانسته اند کار چشم گیری انجام دهند.
• وزیر دفاع 1389-61اسرائیل گفته است به «جان کری» جایزه نوبل بدهید تا دست از سر ما بردارد- یک روز پس از پخش این خبر وزیر دفاع اسرائیل از گفته خوداظهار ندامت کرد و پوزش خواست.
• در بخش هایی از سوریه بدلیل کمبود و یا نبودن مواد غذایی مردم از گرسنگی می میرند- در دمشق نیز عده ای بدلیل نداشتن مواد غذایی مرده اند دولت دیگر قادر نیست کمکی در این زمینه انجام دهد.
• ناظران مسایل سیاسی در خلیج فارس می گویند سال جدید برای عربستان سعودی سال دشواری خواهد بود، عملیات تروریستی و نا آرامی در مناطق شیعه نشین عربستان و مشکلات مرزی با یمن ارتش و سازمان های امنیتی سعودی را بخود مشغول خواهد کرد.
• ظاهرا در ماه های آینده بخشی از قانون اساسی مصر عوض خواهد شد و به احتمال خیلی زیاد درانتخابات ریاست جمهوری آینده رئیس ستاد ارتش خود را کاندید انتخابات خواهد کرد.
• در یک آمارگیری جامعه شناسی از انگلستان اعلام شد مردم انگلستان به «اوج»خوشی رسیده اند و از این پس جایی برای صعود و پیشرفت  نیست مگر آنکه درآمد سالانه خانواده ها پائین بیاید.
• در سال گذشته 64هزار نفر که غیرقانونی در روسیه اقامت داشتند از کشور اخراج شده اند و500 هزار نفر نیز که بیشتر آنها از ازبکستان و تاجیکستان هستند ممنوع الورود اعلام شده اند.
• وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به فرانسه رفته و با مقامات نظامی آن کشور دیدار و مشورت داشته- ناظران می گویند آذربایجان قصد خرید توپخانه از فرانسه را دارد.
• یک نماینده کنگره از کالیفرنیا وابسته به حزب دمکرات به دولت امریکا پیشنهاد کرده که جمهوری خودمختار قره باغ به رسمیت شناخته شود.
• وزیرخارجه1389-62 ایران در سفر اخیر خود به لبنان از مقبره «عماد مغینه» بزرگترین تروریست دو دهه اخیر دیدار کرد و سر تعظیم فرود آورد- ناظران سیاسی در لبنان گفتند قصد جواد ظریف ایجاد تنش بیشتر میان سنی و شیعه در لبنان بوده است.