1322-41

يك ديدگاه

در فلسفه مذاهب دیدگاهی است که می گوید خداوند هرآنچه هست و اتفاق خواهد افتاد از پیش می داند. در ضمن آنچه در گذشته اتفاق افتاده به جز خداوند که «همیشه» آگاه است دیگران نیز از آن با خبرند، یعنی گذشته روشن و آینده نا معلوم است اما اگر سرنوشتی هست و از پیش نظم آن پرداخت شده دیگر فکر آزاد و اراده و مسئولیت معنی ندارد چون تاثیری در آنچه صورت خواهد گرفت نخواهد داشت در بحث فکر «آزاد» مذاهب گفته می شود شیاطین اساسا و اصولا پدیده بدی هستند و این انتخاب بشر است که شیاطین را بد بداند اما در آفرینش خداوند آنها را بشکل فرشتگان آفرید و آنها با «فکر» آزاد؛ بد را انتخاب کردند یعنی در آفرینش لغزشی نبود بلکه در شرایطی خاص لغزش صورت گرفت که فکر «آزاد» عمل می کرد، در مورد رویدادهای جهان خاکی یک چنین تصویری نگارش شده که بدی و پلیدی و بیماریها و جنگها را اتفاقی می دانند، اما گروهی هم تمام بدی ها را و خبیث بودن ها را به فرشتگان طرد شده از بارگاه خدا نسبت می دهند که تمام بدی ها را بر جامعه جهانی تحمیل می کنند و بالاخره هستند گروهی دیگر که می گویند خداوند اصلا نمی تواند پدید آورنده چیزی باشد که با لغزش و یا بی لغزش خوب نباشد- همه انسان ها یکسان آفریده نشده اند و هر کدام طبیعت خاصی دارند که مبدا و پدید آورنده آنها از «نهاد» خوب بوده است واز بد نیز تنها بد پدید خواهد آمد و چون آفرینش از سوی خداست پس لغزشی اگر در کار باشد مسئله مورد پرسش قرار می گیرد در بخشی از این بحث که کم می آورند میزان و شناخت تحلیل فلسفی مسئله است که ارزش ها و خواست های انسان مبداء و منشاء برآورد ارزش محسوب می شود در یونان قدیم خدایان دو گونه بودند خدایانی که  اهمیت به انسان وجهان نمی دادند «تایتان ها» و خدایان «خرده» که با جهان خاکی و امور آنها مشغول بودند- امروز در سیاست جهانی بدلیل «افت» و «سقوط» اساس ارزش انسانی خدایان کاذب بر مردم جهان و سرنوشت آنها حکم می کنند  و احدی و نهادی هم در هیچ  افقی دیده نمی شود که از چه و چون مسئله پرسش کند، کار به جایی رسیده که باید از خدایان «تایتان» درخواست کمک کرد.

***

• یک1396-72 کشتی حامل موشک های میان بُرد که متعلق به سپاه قدس بود توسط نیروی دریایی اسرائیل توقف و توقیف شد- ظاهرا بار کشتی برای نیروهای حماس یا حزب الله بوده است.
• رئیس ستاد سابق نیروی زمینی ترکیه «باسبوک» از زندان آزاد شد نزدیک به 2500 افسر ارتش ترکیه در زندان هستند جرم اغلب آنها واهی است – به درخواست دادرسی ارتش وستاد کل نیروهای سه گانه ترکیه اردوغان قبول کرده که پرونده افسران دوباره رسیدگی شود.
• در هفته گذشته نیروهای آذری و قره باغ بسوی مرزهای همدیگر تیراندازی کردند- ناظران مسایل منطقه ای آغاز جنگ را برای ایران خطرناک می دانند چه ممکن است با آغاز جنگ هواپیماهای اسرائیل از ناحیه آذربایجان به خاک ایران حمله کنند- اسرائیل چند فرودگاه نظامی در آذربایجان را در اختیار دارد.
• یک نویسنده ارمن تبار در ترکیه «سوان – نشانیان» بخاطر آزادی قلم به زندان محکوم شد و در زندان با خشونت و بدرفتاری نگهبانان روبرو است- گروهی از نویسندگان ترکیه و کانون نویسندگان ترک حمایت خود را از «نشانیان» اعلام داشته اند.
• سفر1396-73 خانم اشتون به ایران یک سفر بی حاصل اعلام شد و جنبه تبلیغاتی آن هم حائز اهمیت نمی باشد خانم اشتون گفت در مسئله اتمی ایران هیچ چیزی عوض نشده است.

• رئیس1396-74 جمهور گامبیا تصمیم گرفت زبان رسمی کشور گامبیا را از انگلیسی به زبان محلی تغییر دهد مشکل اساسی در این کار دستور زبان جدید است که مشکلات دستوری حل نشده بسیار دارد.
• دولت عراق اعلام کرد جنگهای سنی و شیعه و قبیله ای و اقدامات گروه های القاعده عملا دولت عراق را از کار انداخته اند و کشور عراق به میدان جنگ تبدیل شده.
• در روسیه1396-75 شایعه شده که ولادیمیر پوتین استالین جدید روسیه است  و این مسئله برای بسیاری از مردم روسیه نگرانی ایجاد کرده.
• مراکز مسیحیان در سوریه هم چنان مورد تهاجم گروه های افراطی قرار می گیرد بیش از 70% مسیحیان سوریه کشور را ترک کرده اند.
• یک واحد عملیاتی القاعده بنام «عبدالله العظم» که در بمب گذاری تعدادی از بچه های یتیم را کشته است در اعلامیه ای از این حادثه پوزش خواست و گفت انفجار بمب بعلت نقص فنی زودتر از زمان خود انجام گرفت و فاجعه ببار آورد.
• «بشار اسد»1396-76 در یک اعلامیه رسمی اقدام روسیه را در فرستادن نیرو به منطقه کریمه اوکراین با ارزش دانست- روزنامه های اوکراین هم نوشتند به تو چه ربطی دارد.
• یک هواپیما متعلق به کشور مالزی از صحنه رادار محو شد  و هنوز باگذشت چند روز از حادثه هیچ اطلاع دقیق از دلیل سقوط وناپدید شدن هواپیما در دست نیست آنچه صفحه رادار نشان می دهد هواپیما در «یازده هزار پایی» ناگهانی از صحنه رادار خارج و ارتباط اش با برج های مراقبت قطع شد.