1322-41

يك ديدگاه

در بررسی کار نویسندگان سوسیالیزم با نام «رُز- لوکزامبورگ»1400-63 آشنا می شویم که عقیده داشت انقلاب ها نیاز به پالایش افکار خود در شناخت باجامعه دارند لوکزامبورگ در بحث و جدل سیاسی لنین را مقصر می شناسد که نتوانسته اندیشه جامعه زحمت کشان را بسوی واقعیت پس از رویداد انقلاب آشنا کند و به جای ایجاد یگانگی  میان طبقات جامعه اختلافی نوین در میان طبقات جامعه بوجود آورده بگفته لوکزامبورگ شعارها بگونه ای بوده اند که اصل سوسیالیزم در پرده ای از ابهام و با نا مشخصات اقتصادی و سیاسی کمرنگ درجامعه عرضه شد، لوکزامبورگ  می گوید طبقه کارگر پس از رویداد انقلاب و پیروزی آن نباید از جایگاه طبیعی  خود خارج شود و باید فکر رهبریت جامعه را در سر نداشته باشد، چه این کار به آگاهی و تخصص و تجربه نیاز دارد که از عهده طبقه کارگر بر نمی آید در مورد انقلاب روسیه گفته بود حزب کومونیزم به سویی کرنش پیدا کرد که بزودی از آن یک دیکتاتوری سیاسی نوین پدید آمد و فکر و اندیشه جامعه سیاسی مبدل شد به تقویت یک مرکز قدرت برده داری سیاسی لوکزامبورگ هشدار می دهد باید مراقب بود و دانست که بین روش سیاسی و هدف سیاسی نباید تفاوت فاحشی باشد- در تاریخ کهن یونان طلوع اندیشه فلسفه در 480 پیش از میلاد یک پیدایش ناگهانی نبود. دولت شهرهای متعدد یونان هر کدام روندی خاص برای حکومت دولت – شهرخود داشتند و بطور مستقل و با رأی خاص شهروندان تابع قوانین وضع شده بودند، اندیشمندان وقت به بحث و تحلیل و بررسی این قوانین و رابطه آنها با نیازهای انسانی  درچهارچوب منطقی پرداختند و بمرور تحول و تکامل  فلسفی را شناسایی کردند و به مسایل ضد و نقیض آن پی بردند و تا حد امکان و احتمالا معقول پارادوکس های سیاسی را تقلیل دادند و جایگاه سالم تر و مناسب تری برای انسان پیدا کردند- در جوامع بسته و جایگاه های قدرت خودکامه این گونه فرصت ها بدست نمی آید که انسان بتواند به کمال و کمالیات نزدیک شود رشد اندیشه سیاسی مبدل شده به سرنگونی حاکم و نافرمانی از قوانین.
 درقرون وسطی  هم تاریخ به همین شکل تصویر شده بود مخصوصا رهبران کلیسیا امیدوار بودند در موقع نافرمانی های مردمی «کلیسیا» بعلت ارتباطات آسمانی در امان خواهد بود… گویا از یاد برده بودند که خود آنها جامعه ای را پدید آورده بودند که از توان اندیشیدن محروم بود.

***

• ژنرال 1400-64مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا که از اسرائیل دیدن می کند به خبرنگاران گفت فکر می کنم اسرائیل قانع شده که در صورت نیاز امریکا به مراکز اتمی ایران حمله نظامی خواهد کرد- ظاهرا در سال 2012 اسرائیل می خواست به این مراکز حمله کند که امریکا مانع این کار شد.
• دو خبرنگار اسپانیایی که از جنگ داخلی سوریه خبر تهیه می کردند حدود شش ماه پیش به همراه یک عکاس بدست نیروهای وابسته به القاعده ربوده شدند- روز 30 مارس آدم ربایان هر سه گروگان ها را به مقامات ارتش ترکیه تحویل دادند.
• یک افسر اطلاعاتی کره شمالی که به غرب پناهنده شد به خبرنگاران گفت که بارها سعی شد که رهبر پیشین کره شمالی را ترور کنند و چند بار هم ارتش قصد کودتا داشت که هیچکدام عملی نشد.
• نیروهای القاعده که به ناحیه ارمن نشین کساب در سوریه حمله کردند و تعدادی را گروگان گرفتند ظاهرا باحمایت و راهنمایی دولت ترکیه بوده – حداقل آنچه برخی از گروه های ناظر به مسایل منطقه می گویند دست ترکیه در این کار آلوده است- تظاهرات گسترده ای در جوامع ارمن نشین آنجا علیه این عملیات صورت گرفته است.
• نخست1400-65 وزیر ترکیه اردوغان قصد دارد که رئیس جمهور ترکیه شود- در دو سال گذشته مخالفان اردوغان بصورت پراکنده اعتراضات گسترده ای را علیه سیاست دولت ترتیب داده اند اما ظاهرا در انتخابات اخیر 42% به حزب اردوغان رأی داده اند.

 

 

 

• پوتین1400-66 به خانم مرکل خبر داد که روسیه نیروهای خود را از مرز اوکراین فرا می خواند- خانم مرکل به پوتین گفته بود آلمان اقدامات تحریم علیه روسیه را تائید و اجرا خواهد کرد.
• در یک بمب گذاری نزدیک دانشگاه مصر 8 نفر عابر و یک ژنرال پلیس کشته شدند- بمب گذاری از سوی افراطیون اخوان المسلمین صورت گرفت.
• رویا صبری نژاد ایرانی تابعه انگلستان که در «فیس بوک» مطالبی علیه حکومت ایران نوشته بود پنج ماه پیش به ایران رفت تا با فامیل دیدار کند- مقامات  امنیتی او را به اوین بردند وزندانی شد- همسر او نگران است که «رویا صبری نژاد» اعدام شود.
• ورود دو کشتی اسپانیایی به آب های نزدیک جبل الطارق باعث شد دولت انگلستان شدیدا به این رویداد اعتراض کند- نخست بعلت غیرقانونی بودن آن و هم بعلت خطری که کشتی ها امکان دارد برای زیردریایی های انگلیس بوجودآورند.
• سازمان ملل اعلام کرد در جنگ داخلی سوریه 150 هزار کشته شده اند که از این تعداد 8 هزار کودک می باشند، بسیاری از مطبوعات هم نوشتند پس سازمان ملل در این سه سال چه کاری کرد که این فاجعه کمتر شود؟
• پله1400-67 فوتبالیست نامدار جهان پیش بینی کرد که در جام جهانی آینده که در برزیل انجام می گیرد آلمان یا اسپانیا جام را تصاحب خواهد کرد.
• یک بمب ساعتی که زودتر از موقع منفجر شد و تنها خرابی ببار آورد بنابود  نزدیک ماشین «مشرف» رئیس جمهور سابق پاکستان که در « راولپندی» برای سخنرانی به محفلی می رفت منفجر شود