1322-41

يك ديدگاه

در بررسی تاریخ فلسفه اگر به حیات فلسفه1401-41 و به دوران تکامل آن توجه کنیم به مسئله «اندیشه تجربه» در درک مفاهیم فلسفه پی خواهیم بُرد. در اندیشه تجربه اصولا جمیع رویدادها طی گذر زمان وضعی مشخص ارائه می دهند و از این وضع ما می توانیم نتیجه گیری فلسفی انجام دهیم و احتمالاتی راکه ممکن است در آینده روی دهد از روی داده های موجود برآورد و ارزیابی می کنیم- اندیشه تجربه داده هایی «تصویری» برای درک مفاهیم ندارد مگر آنکه رابطه فیزیکی روشن داشته باشد برای نمونه ارسطو می گوید اگر دو«گوی» که یکی سنگین و دیگری سبک باشد هم زمان از فاصله معین رها شوند آنکه سنگین تر است زودتر با زمین برخورد خواهد کرد. در اندیشه تجربه انسان در وهله اول دشواری در شناخت تکامل عقلانی و نفسانی خود دارد لذا برخی از اندیشمندان مخالف این دیدگاه «اندیشه تجربه» را پایگاه نا آرام شناسایی کرده اند اما موافقان این دیدگاه ابزار اندیشیدن یعنی «قدرت و توان زبان اندیشه» را گرانبهاترین وثابت ترین پایگاه خرد می دانند- در ادیان بحث اندیشه تجربه جایگاهی مفهوم ندارد، افلاطون درباره «نیموسیز» یعنی بالاترین مرحله خرد سخن می گوید  افلاطون می گوید این روند خرداندیشی را تنها کسانی از اهل خرد می توانند از آن آگاهی یابند که با طبیعت حقیقی مسایل آشنایی کامل داشته باشند، روس ها و انگلیس ها در دوران قاجار بر بخش هایی از پایگاه های قدرت در ایران حکم می راندند ولی هیچگاه قصد نداشتند مذهب مردمان ایران را عوض کنند هر دو امپراطوری این تشخیص را داده بودند که فعلا نیازی نمی باشد به این مسئله بپردازند- در دوران رضاشاه پهلوی و بعدا محمدرضا پهلوی بسیاری از بیگانگان و اعوان و انصار آنها درداخل وجود نیروهای ارتشی دگر کشورها را در ایران «خیانت» می دانستند، روس ها از هر فرصتی که پیش می آمد در ارگان های رسمی خود مانند «پراودا» و «ایزوستیا» می نوشتند امریکایی ها در ایران چه کار دارند و این درحالی بود که روس ها در 28 کشور پایگاه نظامی داشتند و 16 جمهوری ماهواره ای را اداره می کردند- امروز در ایران بیش از یکصد هزار سرباز و غیر نظامی روس مشغول کار وزندگی هستند و عملا هیچ کدام از مطبوعات داخلی ایران که تعداد آنها از هزار هم بیشتر است سخن ای به اعتراض نمی گویند امروز روس ها ایران را به شکل یک کشورماهواره ای در آورده اند و نفت ایران را به قیمت دلخواه می برند و اسلحه دلخواه را هم به سپاه و ارتش می فروشند و گاهی تنش هایی را ایجاد می کنند که ایران ناچار کرنش و گرایش بیشتری به دامن روسیه پیدا می کند زمینه ساز طبیعی ایران موزئیگ اقوام وایلات متفاوت است که بسیار آسیب پذیر می باشد باید هشدار بدهیم که فردا شعار «جدایی طلبی» به گوش نرسد… بهتر آن است که کاروان روس ها از سرزمین ما خارج شود.

***

• ماهواره «افق ده» اسرائیل که روز دهم آوریل به فضا پرتاب شد می تواند منطقه ایران و عراق و بخش هایی از قفقاز شمالی را در نظر بگیرد.
• روابط اسرائیل و امریکا برسر مسئله ایران اتمی رو به سردی گرویده و مدتی است اسرائیل برای حل مشکل خود دیگر بمانند گذشته عمل نمی کند- اخیرا اسرائیل در میان کشورهای عرب که با ایران روابط نزدیک ندارند همکاری هایی انجام می دهد.
• دولت آلمان قرارداد فروش 800تانک پیشرفته به عربستان سعودی را منحل کرد- نا آرامی های منطقه می تواند دلیل اصلی بوده باشد احتمالا روس ها و چینی ها از این فرصت استفاده خواهند کرد. روس ها دومین کشور صادر کننده اسلحه در جهان هستند.
• نا آرامی ها در اوکراین و منطقه بالتیک هم چنان ادامه دارد و احتمال جدایی طلبی درکشورهای بالتیک واقعی به نظر می رسد.
• مردم کاتالون1401-42 در شمال اسپانیا خواهان جدا شدن ازاسپانیا هستند «اندره – ماسکولل» وزیر امور کاتالون به خبرنگاران گفت گفتگوهای جدا شدن اسکاتلند ازانگلستان باعث دلگرمی ما مردم کاتالون شده است- اخیرا مردم جزیره ساردین و شهروندان ونیز خواهان جدایی از ایتالیا شده اند.
• سرتیپ جزایری از رهبران ارشد نظامی ایران در مورد توافق های سیاسی که به مسایل نظامی هم ربط داشته باشد مردود دانست و گفت هر «توافقی» را نخواهیم پذیرفت.
• آنچه که در اوکراین صورت گرفته  می تواند بشکل بدتری ادامه پیدا کند نشانه هایی است که کشورهای همسایه فدراسیون روسیه و ماهواره ای سابق امکان دارد بطور پنهانی مقامات اوکراینی را تشویق به مقابله با روسیه کنند- این احتمال عملا اگر به جنگ روس و اوکراین مبدل شود روس ها سعی خواهند کرد از رویداد جنگ در نزدیکی مرزهای کشورخودداری کنند.
• وزیر امور1401-43 خارجه سابق افغانستان عبدالله – عبدالله که یکی از نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان است از دیگر رقبای خود در دور مقدماتی جلوتر می باشد- عبدالله – عبدالله در اولین کابینه کرزای وزیرخارجه بود ولی بعدا راه سیاسی خود را از کارزای جدا کرد.
• در سه حمله نیروهای افراطی «بوکوهارام» در نیجریه 135 نفر کشته شدند نزدیک به 5 سال است که افراطیون «بوکوهارام» بطور مسلحانه با دولت و مسیحیان نیجریه سر جنگ دارند.
• «ویلیامز برنز» کارمند ارشد وزارت خارجه امریکا که با مقامات ایرانی در عمان دیدار داشت و زمینه گفتگوهای ایران و امریکا را فراهم آورد تا هفت ماه دیگر بازنشسته می شود احتمالا بیش از آن زندانی ایرانی- امریکایی که اخیرا به جرم جاسوسی به ده سال زندان محکوم شد آزاد خواهد شد.
• دولت جمهوری آذربایجان اعلام نگرانی کرد که با رویدادهای اخیر در اوکراین ممکن است روس ها بمرور به قفقاز برسند و نقشه هایی برای آذربایجان داشته باشند.
• مخالفان دولت بشار اسد برای چندمین بار به مقامات بین المللی خبر دادند که بشار اسد باز هم از گازهای سمی علیه مخالفان استفاده کرده است و جهانیان برای چندمین بار گفتند باید بیائیم و آزمایشات انجام دهیم و پس از اثبات این مسئله با مداد «ماژیک» خط قرمز می کشیم.
• وزیرخارجه روسیه سرگئه لاوروف به دولت اوکراین اخطار داد که با مخالفان دولت اوکراین که از طرفداران روسیه هستند با ملایمت رفتار شود-(مطبوعات آزاد جهان عملکرد روسیه امروزی را با رویدادهای پیش از آغاز جنگ جهانی دوم آلمان مقایسه کردند).
• در یک عمل تروریستی سه نفر از ساکنان خانه سالمندان یهودی در کانزاس کشته شدند در این رابطه فردی در نزدیکی محل حادثه دستگیر شده است اما هنوز مشخصات و دلایل اصلی این عمل تروریستی از سوی پلیس اعلام نشده است.
• وزیر خارجه انگلستان «ویلیام هگ» گفت روسیه بطور پنهانی نا آرامی های اوکراین را رهبری می کند.