1322-41

يك ديدگاه

در فرهنگ مشرق زمین مردم چاشنی و طراوت گفتگوهای روزمره را با سر در آوردن و دانستن همه حرفه ها و تخصص داشتن در تمام ندانسته ها مقصود خود را بیان می کنند این روشن شگفت انگیز با آنکه سلاح نکوهش دیگران نمی باشد اما وضعی را ایجاد کرده که به گفته «کاظم زاده ایرانشهر» مردم بمانند آسیای بادی با هر بادی مسیر عوض می کنند- چرخش های ناگهانی پنداری دلیل نمی باشد که آنچه ارائه می شود و با پندار گذشته تفاوت دارد پس الزاما باید درستی آن را توصیف و تحسین کرد اما امتیازی که فلسفه در این مورد دارد، فرهنگ مذهبی از آن بی نیاز است- اندیشه سیاسی و فلسفی با پژوهش و تحقیق از فرض به یقین و یا برعکس از یقین به فرض ممکن است مبدل شود اما در مورد مذهب چنین نیست چون شک کردن و دیگران را به شک انداختن در فلسفه تائید ودر دیانت محکوم است با این حال در طبیعت هیچ چیز بدون دگرگونی نمی ماند بمرور علت ها ظاهر می شوند و به مقتضای نیازها با شنونده امور ارتباطات نوینی ایجاد می کنند- وقتی نصربن حارث پسرخاله پیامبر اسلام با علوم زمانه آشنا به پرسش و پرسجو از پیامبر پرداخت به حدی که گاهی پیامبر را آزار می داده است- تا جایی که از پیامبر دور شد و به مخالفان پیوست و در جنگ «بدر» گرفتار شد و نهایتا هم بدستور پیامبر کشته شد- در دوران عبدالله مأمون هفتمین خلیفه عباسی کتاب های منطق و سپس فلسفه از سریانی و یونانی به عربی برگردانده شد و پرسش هایی صورت گرفت که برخی از بزرگان دیانت یا پاسخی نداشتند که به این پرسش ها بدهند هنر و یا امتناع می کردند که پاسخ دهند اما همین پاسخ ندادن ها  باعث شد که علم «کلام» شکل گیرد و از طریق قدرت گرفتن این علم کلام  از درون این فرهنگ نوین «بحث و جدل» واژه «اصحاب تعطیل» قوت گرفت که به کسانی ابلاغ می شد که فلسفه را مقدمتر از مکاتب دیانت می دانستند این گروه به بدبینی و افکار باطل محکوم شدند بهمین دلیل هم فلسفه بشکل خاص در فرهنگ عرب و سپس ایران رونق پیدا کرد، آنچه بمرور از قلم و زبان کسانی چون فارابی، سینا ، ملاصدرا، ابوسلیمان سیستانی، غزالی وشهرستانی وغیره می رسید ترجمه های از یونانی و سریانی بود- مخصوصا افلاطون و ارسطو زیرساختاری فکری ایجاد کردندکه کاربُرد اندیشه با نشر فضایل و پایه های اخلاقی جایگاه و پایگاهی پیدا کرد که حد آموزش را تا حد حیات گسترش داده است، لذا امروز نیز در مشرق زمین اگر چرخش های روساختاری صورت می گیرد در نهان اندیشه و پندار شکل عوض نمی کند منتها  با پرسش های نوین ماهیت و چگونگی در بحث و انجمن بوجود می آورد که همان علم کلام است که توانسته  دانستنی ها را به گونه ای ارائه دهد که موافقت و یا مخالفت را نتوان قاطع استدلال کرد.

***

• یک1405-43 زیردریایی ساخت ایران با داشتن ده خدمه در هنگام رزمایش در خلیج فارس به زیر آب رفت ونتوانست دوباره به سطح آب برگردد- چند روزی متخصصان روسی سعی کردند که خدمه را نجات دهند اما فعالیت آنها نتیجه نداد.
• مقامات امنیتی سعودی بیش از 60 نفر از شهروندان سعودی که از سوریه به عربستان برگشته اند دستگیر کرد- گویا این افراد وابسته به یکی از گروه های القاعده در سوریه بودند.
• مقامات اطلاعاتی و نظامی گرجستان تجربیات برخورد خود را با روس ها که چند سال پیش صورت گرفت در اختیار دولت اوکراین قرار دادند- در جنگ نیروهای روس با گرجی ها در ارتش و فرماندهی روسیه کوتاهی فراوان دیده شد.
• پوتین1405-44 از فرماندهان ارتش روس که در مرز اوکراین هستند خواستند که به پادگان های خود برگردند- اما مقامات نظامی سازمان «ناتو» گفتند چنین نبوده – نظامیان روس هم چنان با مرز اوکراین نزدیک به چهل کیلومتر فاصله دارند.
• مخالفان بشار اسد در شهر حمص پس ازدو سال مقاومت توافق کردند که از شهر خارج شوند- ناظران سازمان ملل و افراد سپاه قدس در محل حاضر شدند تا انتقال 2000 مبارز مخالف با خانواده هایشان از حمص به مناطق جنوبی سوریه بروند هم زمان دولت امریکا به یکی از گروه های مخالف بشار اسد اجازه داد که  در امریکا دفتر سیاسی داشته باشند.
• یکی از افراد خانواده «پاستور» در موناکو که رابطه نزدیک با پرنس موناکو دارد و از پولدارترین خانواده های موناکو و فرانسه محسوب می شود در شهر نیس فرانسه مورد حمله چند نفر افراد ناشناس قرار گرفت و چندین گلوله به ناحیه سر و شکم او اصابت کرد- حال عمومی پرنس پاستور رضایت بخش نیست.
• در یک بمب گذاری روز سه شنبه هفتم ماه می هتل اصلی شهر آلپو (حلب) در سوریه با خاک یکسان شد که در این حادثه 16سرباز وابسته به نیروهای بشار اسد کشته شدند.
• واحدهای مرزبان اردن از ورود شهروندان اردونی که به سوریه رفته و همراه القاعده علیه دولت بشار اسد می جنگیدند مانع ورود آنها به اردن شد. این دومین درگیری میان ارتش اردن و وابستگان القاعده است.
• مقامات اطلاعاتی غرب می گویند ایران بیش از ده هزار «کپسول گاز» کلوراید از چین سفارش داده و آنها را تحویل مقامات دولتی سوریه داده است.
• یک افسر اهل کشور «پرو» بهنگام سقوط آزاد چترش باز نشد و این چترباز از 5 هزار پایی به زمین خورد پس از معاینات اولیه در بیمارستان مشخص شد هیچ استخوان شکسته ای در بدن این شخص دیده نمی شود- اما ضربه برخورد سردرد و سرگیجه شدیدی را باعث شده که آنهم قابل معالجه است.
• یکی از1405-45 مقامات دولت روحانی در هفته بیش که از یک مرکز یهودیان در شیراز دیدار کرد، ضمن سخنان گفت «بودن مردم یهود در سرزمین های اجدادی خود امری است طبیعی این بدین معنی است که مسئله «سرزمین های اشغالی» دیگروجود ندارد.
• معاونت پارلمانی ارمنستان در یک اعلامیه ای گفت مسئله صلح وآرامش واصولا حل مسئله قره باغ در مسکو و واشنگتن نمی باشد بلکه کلید اصلی این معما در قره باغ است واین مسئله تنها از راه گفتگوها می تواند فرجامی مناسب داشته باشد.
• هشت نفر از مخالفان دولت جمهوری آذربایجان به زندان محکوم شدند. کانون ها و نهادهای حقوق بشر چند سالی است که به نوع رفتار دولت آذربایجان با مخالفان شدیدا اعتراض می کنند.
• آقای روحانی روز چهارشنبه گذشته گفت در مورد مسئله اتمی وگفتگوها با غرب نتایجی حاصل شده که نشان می دهد مخالفان او مثبت بودن این گفتگوها را تائید می کنند- ظاهرا قدرت طرفداران روحانی در مجلس نیز افزایش یافته. (تا چه بگوید رهبر)