1322-41

يك ديدگاه

ساختار و طبیعت ذات بشر به گونه ای است که دائم به دنبال حقیقت می گردد، ضمن آنکه می دانیم اگر برای رویارویی با مسایل کوچکتر وقت صرف کنیم با از دست دادن زمان مفید، از حقیقت دور خواهیم شد- در بودیسم مثالی است که می گوید اگر یک «تیر» زهرآگین به شما  اصابت کند باید در وهله اول به مداوای آن پرداخت و از فکر آنکه چه کسی این تیر را انداخته و هدف اصلی چه بوده صرفنظر کرد چون وقت مداوا را از دست می دهید و از مسیر اصلی خارج می شوید- در دوران حکومت میجی در ژاپن دو مکتب هنرهای رزمی در صدر 1150 مکتب موجود قرار داشتند شعار یکی از آنها این بود که «حیوان وحشی ممکن است تن شما را زخمی کند اما دوست بد می تواند اندیشه شما را خراب کند» و شعارمکتب دیگر این بود که «فرد نادان اگر بداند که نمی فهمد بهتر از آن است که فکر کند داناست»- شکست بیانی مشخص دارد و نمی توان با  آوردن بهانه، شکست را موجه  جلوه داد هرشکستی از بیچارگی است که از کوتاهیها پدید می آید و اگر پس از قبول شکست فلسفه تاریخی و دلایل آن را نشکافیم و تحلیل نکنیم باز هم در ناشناختی ها زمانه قرار می گیریم و تکرار شکست را تجربه خواهیم کرد- روز ششم ماه می یک نشریه دانشجویی دانشگاه «کلمبیا» نوشت که ریاست دانشگاه کلمبیا از رئیس جمهور1406-39 سابق ایران آقای احمدی نژاد دعوت کرده که در دانشگاه «کلمبیا» درس بدهد و در ادامه نوشته است این دانشگاه بارها مهماندار بزرگان سیاسی جهان بوده و چه افتخاری بیشتر از این که بزرگ سیاسی چون احمدی نژاد از اساتید کلمبیا گردد. و بالاخره باید گفت خنده یا گریه از شادی و غم و تعجب پیش می آید حالا در این مورد نمی دانم باید شادی کرد، غمگین بود و یا تعجب نمود؟
چاکر نان پاره گشت فضل و ادب
علم به مکر و به زرق معجون شد
زهد و عدالت سفال گشت و حَجَر
جهل و سفه زر و دّر مکنون شد

***

• مسابقات1406-40 فوتبال جهانی امسال در ماه آینده در برازیل آغاز می شود اما مردم برزیل در شهرهای بزرگ و پایتخت آن کشور مدتهاست برعلیه دولت اعتراض می کنند و علیه گرانی، کمبود مسکن و ضعف دولت در ایجاد کار شکایت دارند.
• اقتصاد دان ها و کانون ها و نهادهای مالی در روسیه شدیدا نگران روش سیاسی دولت هستند- این گروه ها می گویند مسایل اوکراین و اصولا روش «تهاجمی» که دولت روسیه اتخاذ کرده به اقتصاد کشور که شدیدا نیاز به یاری و همکاری جهان آزاد دارد آسیب می ررساند تخمین زده می شود در این اواخر بیش از 250 بیلیون دلار از روسیه خارج شده است.
• ظاهرا دولت فعلی امریکا تصمیم گرفته سیاست خود را در خاورمیانه مخصوصا در لیبی وسوریه از بی طرفی خارج کند و اقدامات تازه ای را آغاز کند- برخی از ناظران می گویند این تغییر روش ناگهانی برای جلب بیشتر طرفداران انتخاباتی در امریکا دارد… در سال 2016 انتخابات ریاست جمهوری امریکا می باشد.
• در1406-41 آرژانتین بقایای استخوان های حیوانی پیدا شده که اگر امروز زنده می بود 77 تن وزن، 44 متر طول و 22 متر عرض می داشت (برخی از حیوانات کوچکتر امروزی خطرناکتر می باشند…)
• با ایجاد تنش بین چین و ویتنام اتباع چین در ویتنام به چین بر می گردند- دلیل ایجاد تنش پایانه های نفتی دریایی است که هر دو کشور ادعا می کنند نفت منطقه به آنها تعلق دارد.
• گفتگوهایی که بنا بود توافق اصولی بین ایران و اتحادیه اروپا وامریکا ایجاد کند با بن بست روبرو شده وزیرخارجه ایران گفته است نباید فرصت را مثل سال 2005 از دست بدهیم- مشخص نیست که این سخنان به چه کسی گفته می شود چون این بار خود ایشان هستند که به مذاکرات می روند.
• بزودی1406-42 انتخابات ریاست جمهوری در اسرائیل آغاز می شود که دوره آن به مدت هفت سال است- رئیس جمهور فعلی «شیمون پرس» 91 سال سن دارد ولی همچنان سرحال وسیاست خاص خود را دارد که مورد تائید اکثر مردم اسرائیل است- مقام ریاست جمهوری در اسرائیل به گونه ای است که در سیاست دولت دخالت زیاد نمی تواند داشته باشد نخست وزیر از جایگاه سیاسی قوی تری برخوردار است.
• در محافل اطلاعاتی اسرائیل گفته شد امریکا قبول کرده که ایران موشک های شهاب 3 را داشته باشد اما موشک قاره پیما تهیه نکند.
• ژنرال حسن ایزیک فرمانده دفاع هوایی ارتش سوریه در عملیاتی که در نزدیکی دمشق صورت گرفت کشته شد.
• روابط دولت روحانی ظاهرا با سپاه و تاحدی هم با رهبریت بشکل زیاد خوشی پیش نمی رود و در مواردی تنش ها و برخوردها در روند و روش عملکرد تاکتیکی دولت روحانی دیده می شود.
• شکاری های نیروی هوایی انگلستان روز 18 ماه می به هواپیمایی که نزدیک یک کشتی انگلیسی پرواز می کرد هشدار دادند که دور شود- شکاری های انگلستان از نوع «تایفون» بودند و هواپیمای متخاصم یک هلیکوپتر روسی از نوع KA-27 بود.
• ژنرال1406-43 خلیفه هفتر از فرماندهان ارتش لیبی در چند هفته گذشته با انجام اقدامات نظامی علیه نیروهای پراکنده افراطیون اسلامی و دولت لیبی توانسته مردم لیبی را امیدوار کند که سرانجام ممکن است آرامش دوباره به لیبی برگردد.