1322-41

يك ديدگاه

«بارویر- سواک» اندیشمند ارمنی گفته است اگر هر روزمان تکراری باشد و تحولی در زندگی روی ندهد چه تفاوتی دارد که100 سال زندگی کنیم و یا یک روز؟ برخی از جامعه شناسان اعتقاد دارند اگر فردای بهتر برای نسل آینده می خواهیم باید به نسل امروزی اصول اخلاق و حس تشخیص خوب و بد را آموزش دهیم اما در جوامع «باز» امروزی این مسئله زیر پرسش قرار می گیرد که این روند نوعی تحمیل است، که نسل حاضر به نسل آینده در انتخاب اخلاقیات تزریق می کند- اما جامعه ای که زندگی آن تکراری است تجربه ای هم ندارد و آنچه را که ندارد طبعا نمی تواند درباره آن قضاوت کند- ظاهراً قدیمی ترین کتاب که مربوط به تصوف است نوشته «ابونصر سراج طوسی» است، سراج به نوعی بیان می کند آنچه پیشینیان نیک می دانستند و به درک آن قادر بودند و تردید نمی کردند اصول اخلاقیات می پنداشتند و بقاء جامعه را به ادامه همین اصول در نسل آینده توصیه می کردند وکوشش می کردند که دانسته خود را به جبر به نسل های جوانتر انتقال دهند- اما در واقع سنجی تاریخ می بینیم این افراد که با شوق و ذوق می خواهند حالیه را به آینده  انتقال دهند نه اهل حکمت هستند و نه آنکه استدلال ها و برهان آنها با دقت ونیاز برآورد شده است تقلید بدون آگاهی و تقلید با آگاهی هیچ تفاوتی نمی کند این روند نه تنها رستگاری برای جامعه نمی آورد بلکه در بسیاری از موارد حرف های بی اساسی است که با بیان شیرین و جملات پسندیده بیهوده گویی می کنند- طبعاً سخن خوب را باید شنید و روشن است طبقات مردم افکار متفاوت دارند و در بیان،حق آزادی هم است- اما نصب تابلوی دلایل بعنوان راهنما جامعه نباید مشروط باشد که همه باید سر اطاعت فرود آورند- چندی پیش1407-23 رئیس جمهور ایران روحانی گفتند باید مسئولان اجازه بیشتری به مردم بدهند تا از «اینترنت» استفاده کنند، پس از پخش این خبر تبلیغاتی، شش جوان ایران از طریق تلفن رقص و آوازی را به «فیسبوک» فرستادند که جوانان تهران خوشحال هستند، پلیس این شش نفر را گرفت و آزادی کاذب استفاده «اینترنتی» بپایان رسید- ریاست جمهور محترم قبایی بر پیکر دارند که برایشان برازنده است و مطالبی را هم که از مقام ریاست جمهوری که دومین قدرت در ایران اسلامی است ادعا می شود باید بدون خطا و برازنده مقام ایشان باشد و سوای قوانین جاری و ثبت شده، باید به جوانان زمان بیان داده شود که خارج از «چهارچوب» سنتی و اجباری تفکراتی بکنند و هرچند هم اندیشه ها خام باشد باید اجازه پژوهش و اختیار داده شود، حساسیت های بی جا تحمل دردهای جامعه را کمتر می کند.

***

• نا آرامی های سیاسی در تایلند منجر به ضربه حکومتی از سوی ارتش شد و نظامیان موقتاً امور کشور را به دست گرفتند- گروه نظامیان که رهبری کودتا را در دست دارند از طرفداران رژیم پادشاهی در تایلند هستند.
• دو ماشین حاوی مواد منفجره در یک بازار شلوغ در چین منفجر شد- و باعث مرگ 31 نفر و زخمی شدن 90نفرگردید بمب گذاران که تعدادشان 5 نفر بود از جدایی طلبان مسلمان چین بودند.
• دولت ایران تعهد کرد که سالانه 200 میلیون دلار به سازمان «حماس» بپردازد و همزمان کمک های نظامی انجام دهد در مقابل سازمان «حماس» باید تعهد کند از سیاست ایران درخاورمیانه مخصوصا سوریه جانبداری کند.
• رهبر تروریست ها در صحرای سینا که رهبری سازمان «انصار بیت المقدس» را رهبری می کرد کشته شد- این سازمان با القاعده همکاری نزدیک داشت.
• شواهد نشان می دهد که احتمالا در چند ماه آینده درگیری های سوریه به اردن سرایت خواهد کرد با آنکه امریکا و اردن به مدت سه سال است برنامه ریزی می کنند که چنین اتفاقی رخ ندهد اما نشانه های موجود چیزی دیگری را می گوید.
• فرماندهان ارتش فرانسه، نیروهای سه گانه و رئیس ستاد به دولت هشدار دادند اگر بودجه دفاعی کشور را از آنچه هست کمتر کنند جملگی استعفاء خواهند داد.
• جان1407-24 کری وزیرخارجه امریکا گفت تنها کشوری که عملاً سعی دارد دخترمدرسه ای های نیجریه را پیدا  کند امریکا می باشد – ضمن آنکه باید گفت سه واحد ویژه نیروی انگلستان و یک هواپیمای مخصوص، نیروی هوایی انگلستان در منطقه بدنبال این ماجرا فعالیت می کند.

 
• لیلا1407-25 حاتمی هنرمند سینما که در جشن سینمایی «کن» شرکت کرده بود ممکن است در ملاء عام شلاق زده شود- امیدواریم دستگاه قضایی کشور واقع بین باشد و عادلانه به مسئله نگاه کند.
• ولیعهد انگلستان پرنس چارلز در یک سخنرانی «پوتین» را با هیتلر مقایسه کرد- دیلی تلگراف نوشت پرنس چارلز بمانند هر شهروند دیگر در ابراز نظریه خود آزاد می باشد.
• در یک مانور نظامی 13 هزار سرباز امریکایی مشترکاً با واحدهای ویژه اردن و اسرائیل مستقر در نزدیکی مرز سوریه عملیات نظامی انجام دادند.
• دوناوشکن نیروی دریایی کره شمالی و جنوبی به سوی هم آتش گشودند… گلوله ها به کشتی ها اصابت نکرد اما تنش هم چنان میان دو کره ادامه دارد.
• در یک آمارگیری و تحقیق از سوی مرکز پژوهش های مجلس مشخص شد کمک های «رایانه ای» دولت به مردم باعث شد که درآمد مردم و کارایی آنها کمتر شود(عادت به تنبلی) ووضع رفاهی خانواده ها بدتر شود، دلیل عمده در امید بستن به دولت برای کمک رسانی باعث شد کمتر فکر درآمد جنبی باشند.
• وضع کشاورزی در ایران در اکثر 65 هزار ده موجود بمانند 2500 هزار سال پیش انجام می گیرد- در رژیم پیشین طرح مکانیزه کردن دهات صورت گرفت که تنها کمتر از ده درصد کاربرد داشت و انقلاب باعث شد طرح ادامه نیابد- امروز وضع کشاورزی از نقطه نظر «خطر» هم گذشته کمبود آب کشاورزی نیز باعث شد وزیر نیروی ایران بگوید اگر مصرف آب مدیریت نشود کشاورزی تعطیل می شود. (البته ایشان کمی اغراق کرده اند).