1322-41

یک دیدگاه

برای آنکه دلیلی قانع کننده وجود داشته باشد تا ارزیابی تاریخی بدلیل رویدادهای ناگهانی صورت گیرد باید مراقب بود که  تلاشی بی مورد برای محکوم کردن و یا بزرگ جلوه دادن رویداد انجام نپذیرد. نزدیک شدن نا آرامی های عراق به مرزهای ایران حوزه فکری متفاوتی را این روزها به کنش و واکنش با مفاهیم و ساختارهای سیاسی و فلسفی ایجاد کرده، که حاصل سیر کوتاهی که در این چند هفته از این دیدگاه فکری داشته ایم چیزی جز پیوند زدن و معانی نامشخص سیاسی دیده نشده. دلایل تاریخی آن که شتابان بررسی می شود تا نظریه ای ارائه شود تا بتوان به چرخش های فکری دست یافت، در جامعه شناسی شرق آسانتر صورت می گیرد چون ارزیابی ها روشی دیگر از آنچه فلسفه سیاسی غرب انجام می دهد دارد. خلیفه گری اسلامی امروز بصورت یک واقعیت است، نخست از نظر جغرافیایی بین دو کشور جنگ دیده سوریه و عراق قرار دارد، دوم رهبران این خلیفه گری از تنش بین عراق وسوریه آگاه هستند مخصوصا در دوران جنگ ایران و عراق حمایت سوریه از ایران از دید سنتی ها از یاد نرفته.

1414-33

سوم بدلیل شکل خاص منطقه است که کردها  خواهان استقلال هستند، و این امتیازی بزرگ به این خلیفه گری می دهد که اجازه داده شود کردها به کار جدایی طلبی و یا استقلال خود ادامه دهند لذا کوشش می کنند تا با آنها برخورد نداشته باشند چهارم این خلیفه گری در جایی قرار دارد که می تواند به نفت و گاز منطقه یا دست یابی داشته باشد و یا آسیب برساند. پنجم رهبران خلیفه گری می دانند چه روس ها و چه امریکا و متحدان آنها زیاد مایل نیستند که دوباره در منطقه درگیر شوند ضمن آنکه این را هم برآورد کرده اند که کشور اسرائیل بدلیل ارتباط 40 ساله خود با کردها با طرح و برنامه خودمختاری یا استقلال کردستان عراق و سوریه موافق است. ششم، خلیفه گری اسلامی می داند بیشتر کشورهای عربی مخصوصا عربستان سعودی، کویت و قطر با حکومت نوری مالکی و روابط او با ایران زیاد راضی نمی باشند لذا برای سرنگونی نوری مالکی فعالیت می کنند اما عجله ای به خرج نمی دهند چون دائم  کمک مالی غیر مستقیم دریافت می دارند. از سویی نیز ایران را تهدید می کنند اما حد و حدود خود را حفظ می کنند تا درگیری بزرگتر نشود. هفتم ، انتظار دارند هنگامی  که اوضاع عراق بیشتر رو به وخامت برود نیروهای سعودی وارد خاک عراق شوند در آن هنگام دگر عراق سه پاره شده، وجود سربازان سعودی در عراق آنقدر اهمیت خواهد داشت که همه توجه خود را به روابط و رویدادهای ایران و سعودی خواهند کرد، هشتم، هدف نهایی یا حداقل بخشی از طرح بلند مدت خلیفه گری اسلامی رسیدن به داغستان و چچن می باشد که این مسئله تنها از راه عراق، ترکیه و یا عراق، ایران صورت خواهد گرفت نهم، برخی از کشورهای عرب مایل هستند که ایران شتابان عمل کند و از راه زمین وهوا  درگیر جنگ با خلیفه گری گردد. دهم، اگر ایران وارد خاک عراق شود منطقه بلوچستان ومرزهای شمالی ایران آسیب پذیر خواهد بود، اسرائیل چهار فرودگاه نظامی در جمهوری آذربایجان دارد و منتظر فرصت مناسب است تا اهدافی را در ایران هدف قرار دهد- و بالاخره باید دانست تمام این معادلات با زدوبند میان کشورهای قدرتمند جهان می تواند شکل عوض کند.

***

• چند هفته پیش سه جوان اسرائیلی ربوده شدند و پس از مدتی اجساد آنها کشف شد یک هفته پس از این حادثه یک جوان فلسطینی کشته شد و سازمان حماس به موشک پراکنی پرداخت که هنوز هم ادامه دارد- ارتش دفاعی اسرائیلی “IDF” نیز متقابلا با حملات هوایی مراکز موشکی و انبارهای مهمات حماس را از راه دریا و هوا بمباران می کند که طبعا غیر نظامیان هم در این ماجرا کشته می شوند- خاورمیانه همیشه گرفتار تنش می باشد و هر جرقه ای می تواند جنگی را آغاز کند- امروز هم مسئله چیزی جز سناریو کهن خاورمیانه نمی باشد.
• وضع نابسامان خاورمیانه نشان از آن دارد که ایران در مواردی با گروه مذاکره کننده هسته ای توافق خواهند کرد- خلیفه گری اسلامی جزو برنامه های بلند مدت خود نواحی غرب ایران وجنوب ایران را که تباری از ایلات عرب در آن نواحی ساکن هستند در نظر دارد که گرفتار کند، لذا احتمالا مقامات ایرانی پیش از آنکه مشکلات مرزی با خلیفه گری اسلامی آغاز شود ترجیح می دهند مشکلات اساسی گفتگوها با غرب به یک نتیجه معقول، اگرچه موقت برسد.
• اسقف کانتنبری انگلستان، گفت در مورد افراطیون اسلامی بیش از حد معقول حساسیت نشان ندهید. ظاهرا شواهد نشان می دهد که نه تنها سنی و شیعه با هم درگیر شده اند بلکه فرقه های متفاوت هم با هم درگیر هستند، اخیرا رهبران طالبان به حکومت خلیفه گری هشدار داده اند که زیادی «افراطی» نباشید.
• هفته پیش در خبرها بود که دولت سعودی سه لشکر (30 هزار) سرباز را به مرز مشترک خود با عراق فرستاده است وبا حکومت مصر نیز هماهنگی دارد که نیروی نظامی مصر به سعودی فرستاده شود. برخی باور دارند که این ظاهر قضیه است و ممکن است نیروهای مشترک سعودی و مصر وارد خاک عراق شوند و آغازی برای پایان کار مالکی باشند.
• مقامات نظامی اسرائیل و مخالفان دولت ترجیح می دهند که ناتان یاهو سوای بمباران هوائی از نیروی زمینی ارتش اسرائیل برای ضربه زدن به استحکامات حماس استفاده کند ناتان یاهو عقیده دارد فعلا لزومی برای این کار نمی باشد.
• عده ای مرد مسلح به یک بخشی از بغداد که زنان فاحشه هستند حمله کردند و 25 نفر از آنها را کشتند. هر روز حماقت وبی قانونی درعراق بیشتر دیده می شود.
• مسلمانان مهاجر و افراطیون مذهبی علیه حملات هوایی اسرائیل به منطقه غزه در پاریس به تظاهرات پرداختند و در مرحله ی سعی کردند وارد یک کنیسا شوند که محافظان و پلیس مانع این کار شدند.
• هفته پیش آپارتمان فرانک سیناترا در نیویورک به مبلغ 5 میلیون دلار برای فروش عرضه شد. در این آپارتمان مهمانانی چون کندی رئیس جمهور سابق امریکا و مرلین مونرو هنرپیشه در رفت و آمد بودند.

1414-34

• بالاخره برنده جام جهانی فوتبال، آلمان شد که توانست در وقت اضافی گل پیروزی را به آرژانتین بزند. بسیاری از مردم امریکای لاتین امیدوار بودند که یکی از کشورهای قاره امریکای جنوبی برنده جام باشد.
• با رویدادهای خاورمیانه که با سرعت شکل می گیرد و از هم پاشیده می شود، روس ها امیدوارند مسئله اوکراین بیش از این آنها را  درگیر نکند روس ها «چهل هزار سرباز» آماده دارند که در صورت لزوم به خاورمیانه گسیل دارند اما گویا ماجرای اوکراین آنها را تا حدی زیاد گرفتار کرده. روس ها می خواهند در صورت لزوم اجازه ندهند خلیفه گری اسلامی و نیروهای آنها به داغستان و چچن برسند لذا شاید در مرحله ای لازم باشد از این چهل هزار نیرو استفاده کنند.
• نماینده سازمان ملل درعراق (نیکولای- ملادنف) به خبرنگاران گفت که به مقامات مربوط در سازمان ملل اطلاع داده است که اگر عراق نتواند یکپارچگی خود را حفظ کند چند پاره می شود و بی قانونی حاکم خواهد شد. ناظران مسایل عراق می گویند مدتهاست که عراق سه پاره شده و حکومت مرکزی فاقد قدرت است و با آنکه ارتش عراق بیش از یک میلیون نفر می باشد از نظر فرماندهی، تعلیمات و روحیه در بدترین وضع ممکن قرار دارد و کارآیی آن در هنگام جنگ مورد تردید می باشد.
• بسیاری از حامیان حزب بعث عراق محرمانه به خلیفه گری اسلامی کمک می کنند و امیدوارند سنی ها در عراق مصدر قدرت شوند. شواهدی است که نظامیان سابق ارتش صدام حسین نیز به این گروه ها می پیوندند.
• «ابراهیم الدوری»یکی از معاونان ارشد صدام حسین که هنوز فراری است یکی از مقامات اصلی فرماندهی «ارتش نقشبندی» است که همکاری نزدیک با نیروهای خلیفه گری اسلامی دارد.