1322-41

یک دیدگاه

یکی ازاساتید فلسفی در دوران کهن به شاگردانش می گفت که می تواند در تاریکی «نادیده ها» را ببیند. روزی یکی از شاگردان استاد که کمی هم ذوق داشت به استادش گفت «پس چرا عصرها که از مکتب به خانه می روید چراغ نفتی با خود حمل می کنید؟» استاد، جواب داد برای آن که آدم های کوری چون شما به من برخورد نکنند! طبعا در این جا دیدن در تاریکی کنایه از وضعیت نابسامان و نادیده های اجتماعی است- گاهی اهمیت یک شمع بقدری است که می تواند هزاران شمع دیگر را روشن کند بدون آنکه خود از بین برود.سقراط عقیده داشت افرادی که گناه می کنند بدلیل ندانستن و نفهمی است. این روزها در خاورمیانه عربی از این قبیل افراد که مسئولیت هایی هم دارند کم نمی باشند… 1415-37چند روز پیش آقای «بشار اسد»  با شوق و ذوق اعلام کرد که مردم سوریه جملگی رای دادند که من هم چنان رئیس جمهور باقی بمانم و به خدمات خود به کشور ادامه دهم! می گویند از یک خاخام  در دوران امپراطوری روسیه پرسیدند آیا دعایی برای امپراطور هست که ما باید بدانیم؟ گفت بله! دعا کنید ایشان سالم باشند و از ما دور بمانند. کشور سوریه عملا دیگر وجود ندارد و رسما میدان جنگی است که برنده آن هیچ کس نخواهد بود.  همین سناریو دارد در عراق شکل می گیرد و در آنجا نیز پایان کار این درگیری ها که شکل قاطع آن مشخص باشد دیده نمی شود. در دوران جنگ سرد که درحقیقت خیلی هم سرد نبود رهبران جهان چه در شرق و غرب توانستند جهان را جان بخشند و از درگیری هایی که می توانست دنیا را دوباره به آتش بکشد جلوگیری کردند. امروز رهبران سیاسی و اقتصادی جهان سایه ای از گذشته هم نمی باشند و نه توان تشخیص درست بحران ها را دارند و نه جسارت و توانایی تصمیم گیری مانند رهبران جنگ سرد را. مردم جهان نیز گویا تنها به زندگی رفاهی می اندیشند وناامیدی آینده روشن آنها را تار کرده است. خرده دیکتاتورها جهان را به سویی سوق می دهند که فاجعه ای را در بر خواهد گرفت که از آن رهایی وجود ندارد.

***

• همانگونه که پیش بینی می شد نا آرامی ها در خاورمیانه به شکل خاص خود به مرزهای اسرائیل هم رسید و درگیری ها حالا به هر نام، روز بروز شدت بیشتری پیدا می کند و به احتمال قوی مبدل به یک جنگ تمام عیار خواهد شد. مشابه آنچه چند سال پیش شاهد آن بودیم. مسئله فلسطینی ها و اسرائیل راه حل ندارد اگرجهانی باقی باشد، هزار سال پس از این باز طرفین در هیچ موردی با هم توافق نخواهند کرد. در تمام گفتگوها که دراین 66 سال بین اعراب و اسرائیل صورت گرفته «اساسا» توافق واقعی انجام نپذیرفته از دیدارهای کمپ دیوید تا به امروز انقدر شرط و شروط و تبصره در این گفتگوها می باشد که برای فهم آن چند دهه باید مطالعه کرد.
• در عملیات غزه که هنوز هم ادامه دارد 18 سرباز اسرائیلی کشته و یک سرباز هم ربوده شده. ارتش اسرائیل خود را آماده کرده تا در صورت لزوم تا 75هزار سرباز را به منطقه جنگی گسیل دارد. فعلا نیاز به این کار نمی بیند.
• جنگی را که حماس با آدم ربائی سه جوان اسرائیلی و کشتن آنها آغاز کرد دارد گسترش می یابد. شوربختی این گونه درگیری ها در آن است که آنهائی که بی پناه هستند آسیب بیشتری می بیند. زنان و کودکان و کشاورزان مرزنشین بیش از دیگران مورد تیررس قرار دارند.
• در عراق نیروهای افراطی به مسیحیان عراق گفته اند یا مسلمان شوید و یا محل زندگی خود را ترک کنید. تا هفته پیش مسیحیان با پرداخت ماهیانه 250دلار برای هر نفر اجازه یافته بودند که هم چنان دین خود را حفظ کنند. شهر تاریخی موصل که همیشه جایگاه خاص تاریخی برای مسیحیان عراق مخصوصا آسوری ها داشت امروز خالی از ساکنان مسیحی می باشد. تا پیش از 2003 در شهر موصل 60 هزار آسوری زندگی می کرد و امروز شهر موصل خالی از سکنه مسیحی می باشد.
• نیروهای خلیفه گری اسلامی در عملیاتی نزدیک مراکز نفت وگاز سوریه 270 نفر از کارکنان و محافظان مراکز نفتی سوریه را کشتند. اعدام این 270 نفر فیلمبرداری شده و برای رسانه ها ارسال گردید.
• دولت آقای روحانی کوشش می کند که راهی برای تجارت با دنیای آزاد را بدست آورد.ظاهرا مورد اولی که موفقیتی در آن دیده شده دیدار توریست ها ازایران است رقم درخواست کنندگان برای دیدن ایران بطور چشم گیر زیاد شده است.
• با آنکه 1415-39بخشی از مقامات تصمیم گیرنده درایران نمی خواهند گفتگوها با غرب به نتیجه برسد، اما شرایط «حاد» منطقه و رویدادهای سیاسی و نظامی در منطقه ایران را ناچار می کند تا تفاهمی با غرب بدست آورند. ضمن آنکه احتمال دارد این توافق و تفاهم تنها برروی کاغذ باشد.
• آنچه در مطبوعات کمتر به آن اشاره می شود درگیری نیروهای خلیفه گری با بخش های از نیروهای القاعده است که در منافع سیاسی با هم تضاد دارند. ضمن آنکه خلیفه گری اسلامی در حال بررسی و راه چاره است که نیروهای خود را در زمان لازم به سوی روسیه منطقه داغستان و چچن گسیل دهد، راهبان ها و نیروهای ویژه این طرح بین خاورمیانه و قفقاز در رفت و آمد هستند. بعضی از کشورهای قفقاز بصورت غیر رسمی با این پیک ها و راهبان ها در تماس می باشند.
• رئیس1415-40 جمهور فرانسه آماده می شود تا از نامزد خود «ژولی گایت» درخواست ازدواج کند. برخی از گروه های سیاسی عقیده دارند بهتر است رئیس جمهور فرانسه این کار را هرچه زودتر صورت انجام دهد تا بتواند به امور کار و اداره کشور بپردازد.
• بالاخره مشخص شد یک هواپیمای مسافربری شرکت هواپی مالزی با اصابت موشک که از سوی نیروهای جدائی طلب اوکراین شلیک شده بود سقوط کرد و همه سرنشینان آن کشته شدند. اما آنچه باعث تعجب است بی توجهی دول جهان آزاد به  این مهم است که این عمل تروریستی را یک «حادثه» ذکر می کنند در صورتی اگر ذره ای لیاقت و قدرت سیاسی در جهان آزاد باقی باشد باید مطبوعات، سیاسیون ونهادها و کانونهای حقیقی و حقوقی مسئله را به عنوان یک عمل تروریستی پیگیری کنند و از سازمان بی لیاقت ملل درخواست کنند که اقداماتی دراین مورد انجام دهد.
• دولت «بولیوی» رسما اعلام کرد که سن کارگران در کشور رسما 10 سال به بالا می باشد. چندین دهه است سازمان های حقوق انسانی سعی می کنند از برده کشی «خردسالان» درکشورهای جهان سوم و چهارم جلوگیری کنند. دولت بولیوی گفته است دلیل آنکه به بچه های 10 ساله اجازه کار می دهند چون بخشی از نیروی انسانی در بولیوی «یک میلیون» نفر زیر ده سال می باشند.
• جمز گارنر هنرپیشه خوش اخلاق و خوش قلب سینما و تلویزیون در سن 86 سالگی درگذشت. گارنر یکی از اسطوره های سینمای سنتی دهه 60 تا 90 میلادی بود که تمام کارگردان ها و هنرپیشه ها با علاقه وراحتی با او کار می کردند. واقعا رفتن این بزرگان سینما نمی تواند جایگزینی داشته باشد،چون روند و روش هنر سینما از گذشته کاملا فرق کرده.
• «هرنون – الونسو» یکی از رهبران گروه های مافیای کلمبیا معروف به «موش» دستگیر شد. در پرونده الونسو چهارصد قتل عمد ثبت می باشد. لابد با داشتن وکیل خوب چند ماه بعد آزاد می شود و وارد سیاست کلمبیا شده کاندید ریاست جمهوری هم خواهد شد!