1322-41

یک دیدگاه

پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی آنچه جایگزین رهبران کهنسال وبدلباس و بد هیکل روسیه شد، ولادیمیر پوتین است. یک سرهنگ سابق اطلاعاتی که مدتی هم معاونت شهردار سن پیترزبورگ بوده است- در مورد ماموریت خارجی دوران اطلاعاتی پوتین سخن زیاد است اما او تنها یک ماموریت کوتاه آن هم بصورت «پیک» انجام داده و تجربه بسیار کمی از این نظر دارد. پوتین زیاد به مجلس توجه ندارد چون گروه ها و افرادی به مجلس راه یافته اند که نظریات دولت و پوتین را تائید می کنند حداقل اکثریت موافق او هستند. آنهایی هم که مخالف هستند یا مشکلات مالیاتی پیدا می کنند و حساب های بانکی آنها گم می شود و یا خودشان، گاهی هم مسموم می شوند یا به اجبار خودکشی می کنند.

1416-36

به همین دلیل پوتین خیلی کم به مجلس می رود و نیازی برای این کار نمی بیند. درعوض بشدت فعالیت می کند که نسل جوان به ورزش و فعالیت گروهی بپردازند و کمپ های ایجاد کرده که نزدیک به 300 هزار جوان بعنوان «جوانان- پوتین» در آنها فعالیت های ورزشی و «مفید» می کنند.پوتین خود اهل ورزش است در رشته های رزمی جودو دارای کمربند مشکی می باشد، این نشان می دهد که پشتکار دارد و دیسیپلین خاصی را دنبال می کند، صبح ها دیر از خواب بیدار می شود و پس از خوردن صبحانه ای ساده به شنا می پردازد. چند مشاور نزدیکی که دارد در همان هنگام اوضاع جهان را برایش توصیف می کنند که باهوش فوق العاده ای که دارد به خوبی گفته های مشاوران را تحلیل و بررسی فوری می کند و دستوراتی را می دهد، کمتر تصمیمات خود راعوض می کند و کمتر در تصمیمات مجلس دخالت می کند اما آنگونه نشانه هایی به مجلس  می دهد که آنها نیز به میل پوتین رفتار کنند. با رهبران دنیا که روبرو می شود کمی خجالتی است سعی می کند همیشه یک لبخند داشته باشد و راه رفتن او به گونه ای است که نشان دهد مرد قدرتمند و سالمی است. رنگ لباس او بیشتر تیره رنگ است (سیاه رنگ) و بهترین خیاط های دنیا برای او لباس می دوزند. بین رهبران اروپا که با پوتین راحت است و پوتین نیز متقابلا حرف شنوی از او دارد رهبر آلمان خانم مرکل است. روسیه دومین صادر کننده اسلحه درجهان است واین کار که درآمد بسیاری برای روسیه دارد از طریق برنامه های بلند مدت طرح پوتین صورت گرفته. با امریکا و انگلستان  روابط خوبی ندارد وهمیشه به غرب مشکوک است مخصوصا «ترس» او از انگلستان بیش از هر کشوری دیگر است. هنوز زیرکی وهوشیاری طرح های بلند مدت انگلیس برای پوتین قابل درک نیست. سقوط اتحاد جماهیر شوروی که درواقع سکته دار صورت گرفت به وجهه سیاسی روسیه آسیب بسیار رساند اما بودن پوتین برمصدر کار روسیه را به همان شکل پیشین در آورده  تمام رهبران کشورهای ماهواره ای اتحاد جماهیرسابق شوروی از اعضاء سابق سازمان (K.G.B)هستند و لذا بطور طبیعی یک کرنش سیاسی و نظامی نسبت به فدراسیون روسیه دارند. روس ها در بیشتر کشورهای ماهواره ای سابق یک پادگان نظامی دارند که بیشتر سمبلیک است اما هشدار دهنده هم می باشد. روسیه با مشکل مهاجرت جوانان و متخصصان روبرو می باشد و دولت پوتین نتوانسته برای آن چاره ای اساسی بیندیشد. و بالاخره روس ها در مورد ایران می پندارند که نهایتا ایران یکی از پایگاه های انرژی و استراتژیکی برای روسیه می باشد و می تواند یک منطقه ای باشد که میدان «نبرد» و «بازدارنده» برای رسیدن نیروهای افراطی به قفقاز شمالی و منطقه داغستان باشند. پوتین روسیه را به شکل تک رهبری اداره می کند و کادر اداری کشور در هیچ زمینه ای با او  مخالفت نمی کنند.

***

• برخی از ناظران مسایل منطقه خاورمیانه می پندارند رویدادهای اخیر ناحیه غزه به شکل طبیعی به نفع منافع ایران می باشد چون هرچه برخوردها و درگیری های منطقه از مرزهای ایران دورتر باشد- آتش سرایت آن به بدنه اصلی خاک ایران کمتر می باشد.
• تانک های اسرائیلی از نوع «چاریت چهار» بدنه ای مخصوص دارند که راکت های ضد تانک پیشرفته روسی از نوع(9M-113 ) و (کورنتE ) به آنها اثر نمی کنند یکی از رهبران گروه حماس درخواست آتش بس موقت کرده تا حماس با فرستادن متخصصان به ایران چاره ای در این مورد بیاندیشند. آتش بس موقت صورت نگرفت اما متخصصان حماس به تهران رفتند.
• نیروهای حکومت خلیفه گری اسلامی با به دست آوردن اسلحه های پیشرفته جبهه های جدیدی را علیه نیروهای بشار اسد در سوریه باز کرده اند. دو پادگان ارتش سوریه در نزدیکی شهر حلب بدست نیروهای خلیفه گری افتاد که فرمانده آن را سر بریدند. یکی از تاکتیک های نیروهای خلیفه گری ایجاد وضعیتی در سوریه است که هم ارتش بشار اسد و هم مخالفان بشار اسد گرفتار دامهای استراتژیکی قرار بگیرند و باهم درگیری بیشتری داشته باشند. ضعف هر دو نیرو به نفع خلیفه گری می باشد.
• ارتش خلیفه گری اسلامی در عراق و سوریه با مسیحیان بگونه قرون وسطایی رفتار می کند، کلیسا را آتش می زنند، کشیشان را می کشند، به خردسالان و زنان تجاوز می کنند، و رهبران دنیای غرب و جهان آزاد تمام سعی خود را می کند که این جنایات برملا نشود.
• منطقه استراتژیکی جبل الطارق که در اختیار انگلستان اما درخاک اسپانیا قرار دارد چندین دهه است موضوع بحث بین این دو کشور می باشد- جبل الطارق راه ورود به مدیترانه و اهمیت خاص نظامی دارد هرچند این روزها اهمیت آن کمتر شده ولی باز مورد خاصی است اسپانیا اخیرا به اتحادیه اروپا رجوع کرده بود که از طریق این اتحادیه جبل الطارق را پس بگیرد، اما اتحادیه اروپا به نفع انگلستان رای داد.
• یک هواپیمای الجزیره ای هفته پیش سقوط کرد و تمام سرنشینان آن کشته شدند مقامات هواپیمایی هنوزنتوانسته اند دقیقا دلیل سقوط هواپیما را شناسایی کنند.  هر چند شایعه ها زیاد است امّا دو نظریه مطرح است احتمال حمله موشک زمین به هوا که اعتبار این نظریه قوی نیست دوم بعلت بدی آب و هوا که مقامات فرانسوی به این مسئله بیشتر توجه  دارند.
• مقامات اقتصادی انگلستان اعلام کردند که رشد اقتصادی در انگلستان رو به بهبود است و از سال 2008 تا کنون این اولین بار است که رشد منطقی اقتصادی نشان از بهتر شدن  وضع عمومی و درآمد کلی کشور و نشان از بهبود زندگی درانگلستان دارد.
•  در شهر کوبانی که اصولا کردنشین و درخاک سوریه است، درگیری میان نیروی ارتش خلیفه گری اسلامی و مبارزان کرد به شدت ادامه دارد. نیروهای خلیفه گری توانایی وکارآیی نیروهای کردستان را بطور کلی بررسی می کنند و می خواهند بدانند ارتش 70 هزار نفره کردستان چه توان و قدرت عملکرد نظامی دارد؟ فعلا به  نظر می رسد که کردها دچار چه باید کَرد شده اند.
• سیاست روسیه در برابر همسایه خود اوکراین باعث شده که بسیاری از ثروتمندان روسیه خاک آن کشور را ترک کنند و یا پول هایشان را به جای مطمئن انتقال دهند. ایجاد تنش در مرز هیچ کشوری منطقی نیست… آتش می تواند به هر سو حرکت کند.
• ارتش روسیه از خاک خود به سوی خاک اوکراین با آتش توپخانه مواضع ارتش اوکراین را بمباران می کند در تاریخ نوین اروپا از سال 1939 که آغاز جنگ دوم جهانی بود این بار اول است که شاهد حمله یک کشور به کشور دیگری در اروپا هستیم. اگر احتمالاتی که در معادلات این حمله وجود دارد درست حساب نشده باشد تمام منطقه با آتش جنگ روشن خواهد شد.
• رسانه های جهان دائم ارقام کشته شدگان در ناحیه غزه را اعلام می کنند و گویا هر چه کشته شدگان بیشتر شود خریدار خبر زیادتر می شود- کمتر دیده شده که اساس و دلایل جنگ را خوب شناسی کنند شاید هم دیگر پس از 67سال وضعیت خاص جنگی در منطقه دلیلی باقی نمانده که بتوان بر سر اصول آن بحث کرد.
• آمار نشان می دهد که علمیات تروریستی در 5 سال گذشته در جهان 30درصد افزایش یافته – ضمن آنکه بودجه سازمان هایی که با گروه های تروریستی مبارزه می کردند 50درصد در کل کمتر شده (پیدا کنید سن پرتقال فروش را)
• مخالفان اسرائیل و جنگ غزه در فرانسه به مغازه های کلیمیان حمله کرده شیشه های مغازه ها را خرد می کنند و به اماکن مقدس آنها آسیب می رسانند. اندیشه ضد یهودیت میان گروه های چپ و فاشیست در اروپا مخصوصا در آلمان و فرانسه و انگلستان مشخصا بیشتر شده است.