1322-41

یک دیدگاه

جنگی که چند دهه است در سایه، میان جمهوری اسلامی وعربستان سعودی ادامه دارد به سویی در حرکت می باشد که توانسته از لبنان، سودان و سومالی و سوریه به نزدیک مرزهای ایران برسد. پس از بر پایی جمهوری اسلامی دیدیم شرایط منطقه نخست بشکل نژادی “عرب و عجم” تبلور یافت و با حمله عراق به جمهوری اسلامی بمدت هشت سال اعراب و ایرانیان به جان هم افتادند تا جنگ ناتمام قادسیه را به فرجام برسانند. در آن هشت سال جنگ ” قوم و نژاد” پرونده مذهبی سنی و شیعه دوباره رنگ نوینی گرفت و جمهوری اسلامی در عراق و لبنان و سوریه در ابتدا با نفت و پول و بمرور با مشاوران سیاسی،مذهبی و نظامی پایگاه های سنی را به خطر انداخت از سویی نیز با ازدیاد جمیعت شیعه در ایران که همواره با تشویق دولت و رهبران دیانت صورت گرفته به شیعه قدرت سیاسی و نظامی بیشتری داد.

1417-37

دولت جمهوری اسلامی تمام سعی خود را می کند که نا آرامیها به دور از مرزهای کشور باشد حتی اگر سرمایه ملی را هم در این راه خرج کند ارزش آن را دارد که جنگهای منطقه ای در همان سوریه و یمن و لبنان ادامه یابد و یدیهایی چون حزب الله و حماس و دیگر گروه ها با دول عرب و اسرائیل اتش جنگ را روشن اما  بدور از مرزهای ایران پاس دهند. عربستان نیز متقابلاً توانسته از طریق پول و وهابیت معادلاتی را مطرح کند که آتش جنگ را به مرزهای ایران برساند. پایگاه نخستین، جمهوری آذربایجان بود که در این چند سال قدرت وهابیون را در آن کشور مستحکم تر کرده، دوم توانست در مصر نقشی اساسی در بهم زدن ساختمان سیاسی اخوان داشته باشد سوم جنگ سوریه را به آن میزان طولانی کرد که پای ایران به سوریه کشیده شد، چهارم حکومت شیعه عراق را از درون سوزاند و امروز شاهد خلیفه گری اسلامی هستیم که در چند مسیرموازی در حرکت است. یکی از اهداف این خلیفه گری غرب و شمال غرب و مناطق جنوبی ایران است، لذا نباید تعجب نمود اگر در چند ماه اینده خلیفه گری اسلامی با حملات به مناطق کرد نشین سوریه تنش را به حدی برساند که ایران به کمک کردهای سوری برود، می دانیم کردهای عراق اهدافی جدا از کردهای سوری دارند و در صورت نیاز و در خواست کردهای سوری ممکن است هیچ اقدامی انجام ندهند .

***

* به درخواست دولت امریکا وزیر دفاع “چک هگل” در سال قبل از پنتاگون درخواست کرد که وضع کارایی ارتش امریکا را در شرایط بحران ارزیابی کنند، و پیشنهادات هیأت بررسی را به اطلاع دولت برسانند، پس از یک سال بررسی پنتاگون در گزارش خود به دولت نوشت طرح های پیش نهادی ریاست جمهوراوباما که منجر به قطع کلان بودجه ارتش و تقلیل شمار نظامیان گردید، برای امریکا بسیار خطرناک است و باید بلافاصله این مهم با فوریت هر چه زودتر رسیدگی شود.
* کنگره امریکا یک بودجه 225 میلیون دلاری را برای کمک به ساخت سیستم دفاع موشکی (گنبد آهنی) برای ارتش اسراییل را تصویب کرد – اما پیش از پرداخت این بودجه نیاز به امضاء رییس جمهور دارد.
* پدی اشداون رهبر سابق حزب لیبرال انگلستان که مدتی نیز در ارتش انگلستان در واحدهای ویژه خدمت کرده گفت “عملیات ارتش اسرائیل در ناحیه غزه عاقلانه نیست” اشداون که سالها عضو مجلس عوام انگلستان بوده به عنوان نماینده زود جوش معروف است، گویا مدتی از خدمات سربازی خود را در ایرلند شمالی گذرانده.
* مسئول اداره گسترش وزارت علوم اعلام کرد که دانشگاه تازه تاسیس آقای احمدی نژاد مجوز ندارد، مردم هم می گویند پس چطور ممکن است هم چنان فعالیت کند و دولت و مقامات قضایی در این مورد کاری انجام ندهند و تنها اعلامیه صادر کنند.
* یک گروه “جهادی” پاکستانی، طی پیامی به خلیفه گری اسلامی اطلاع داد که خواهان پیوستن به نیروهای داعش می باشد، اصولا این خبر برای ایران نگران کننده است چه می تواند باعث شود که گروه های دیگر نیز به همین صورت به نیروهای خلیفه گری بپیوندند، احتمال دارد که در آینده نه چندان دور شاهد برخورد نظامی میان ایران و داعش باشیم، کردهای کوبانی که در سوریه و در محاصره ارتش خلیفه گری هستند، ارتباطاتی با ایران دارند و در انتظار کمک  نظامی می باشند.
* دیوید1417-38 کامرون نخست وزیر انگلستان با فرستادن نامه رسمی به سران سیاسی و نظامی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) هشدار داده است که این سازمان باید قاطع و استوار در برابر رویدادهای اوکراین و رفتار غیر معقول روسیه رفتار کند، درهمان نامه نخست وزیر انگلستان یادآوری می کند، که چون اقتصاد اروپا رو به بهبودی است بهتر است اروپا در سرمایه گذاری در صنایع نظامی کوتاهی نکند.
* وضعیت بحرانی در عراق باعث شد که چند شرکت هوایی از جمله، کوانتاس، لوفت هانزا و هواپیمایی خطوط هوایی اردن مسیر پروازهای خود را از نزدیک شدن به فرودگاه بغداد دورکنند، احتمال حمله افراطیون به هواپیماهای مسافربری در منطقه بحرانی عراق زیاد شده است.
* در پی گسترده شدن درگیریهای مرزی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری قره باغ توافق شد که رهبران ارمنستان و آذربایجان در روزهای هشتم و نهم اگوست در سوچی با هم دیدار داشته باشند، دولت جمهوری آذربایجان اعلام کرد در زد وخورد مرزی با قره باغ هشت سرباز آذری کشته شدند، ارمنستان نیز می گوید در حمله ای که آذریها به خاک قره باغ داشتند پانزده نفراز مهاجمان در درگیریهای مرزی کشته شدند.
* مشکلات اقتصادی و کمبود کار در آرژانتین دولت ان کشور را بسوی یک رکود اقتصادی سوق می دهد، کارشناسان مالی و سرمایه گذاری اعتقاد دارند که دولت فعلی توانایی راه یابی بلند مدت برای رهایی از این مشکل را ندارد، حدس زده می شود ممکن است دولت نرخ ارزش پول را پایین بیاورد.
* در یک گفتگوی تلفنی بین باراک اوباما و پوتین مسئله اوکراین بعنوان یک رویداد حاد بررسی شد و رئیس جمهور امریکا از پوتین خواست به تنش موجود پایان دهد، جدایی طلبان اوکراین اماده می شوند که با نیروهای دولتی اوکراین به جنگ بپردازند.
* اداره هواشناسی در انگلستان از پیش به شهروندان برخی از مناطق کشور هشدار داد باید برای سیل و بارانهای سنگین خود را اماده کنند، در همین گزارش امده که میزان باران امسال بی سابقه خواهد بود.
* فامیل های (بن لادن) با پرداخت چهل میلیون دلار بخشی از معادن سنگ سفید ناحیه توسکان در ایتالیا را خریدند، سنگ سفید در ساختن کاخ ها و مجسمه ها استفاده می شود، خانواده بن لادن در سعودی دهها مسجد هم با همین سنگ سفید ساخته است..
* نیروهای خلیفه گری توانسته اند شهر (زمار) کرد نشین شمال عراق را که شهری کوچک اما اهمیت خاص نظامی دارد پس از چند روز درگیری پراکنده تسخیر کنند، در این عملیات 16 جنگجوی پیشمرگ کرد کشته شد، ظاهرا دو پایانه نفتی نیز در نزدیکی شهر زمار تصرف شد، خلیفه گری اسلامی روزانه سه میلیون دلار نفت از چاههای تصرفی خود به دیگر کشورها می فروشد.