1322-41

یک دیدگاه

ارتش افغانستان یک ارتش منظم چهارصد هزار نفری است که کارایی بسیار محدود در برابر نیروهای طالبان دارد، ارتش عراق نیز با داشتن یک میلیون سرباز در برابر نیروهای خلیفه گری اسلامی نمی تواند کاری را از پیش ببرد، ارتش ملی کردستان در شمال عراق یک نیروی هفتاد هزار نفره است در برابر چند هزار “داعشی” با مشکلات روبرو می باشد.
حقیقت آن است که این ارتشها و ارتشهای مشابه در منطقه با مشاورت و صلاحدید دیگر کشورها آموزش می بینند، و کارایی آنها برای مقاصدی است مخصوص با طرح و برنامه مشخص که در انجام اهداف پیش بینی شده از سوی کارآموزان مهارت دارند و در دیگر شرایط بحران ناچار و عاجز می شوند.  و شاهد هستیم که پس از چند دهه که از فروپاشی این گونه ارتشها سپری می شود تازه خبردار می شوند که ساختار فرماندهی در بسیاری موارد ناتوانایهایی داشته و هیچگاه هم متوجه نبوده اند که مشکل از کجاست.

1418-46

ارتش افغانستان نمونه مشخصی از این گونه ارتشهاست، افراد ایلات و جنگیان کوهستانی را به پادگانها آورده اند، به زور لباس محلی را در آورده لباس ارتشی به تن کرده و به مشق وادار کرده اند، این سرباز افغانی بمرور روحیه جنگ کوهستانی و غیر منظم را از دست می دهد اما این توانایی را پیدا می کند که مثلا با ارتش پاکستان توانایی جنگی پیدا کند.
 اگر زیاد هم اعتقاد به مسائل پشت پرده سیاستهای اقتصادی جهان و نیازهای انرژی و سوخت نداشته باشیم، می بینیم کشورهای مصرف کننده همیشه گرفتار نا آرامیهایی هستند که وقت مفید و محدود آنها که باید صرف رسیدن به دنیای تولیدکننده خرج شود، عملاً در بحرانهای بی موردی صرف می شود که گاهی به جنگ و کشتار قومی و مذهبی هم می انجامد، بهمین نسبت کشورهای جهان سوم وچهارم که خود را گرفتار “مونتاژهای” صنعتی نمی کنند به شرق و غرب نشان و علامت می دهند که این آمادگی را دارند که منابع انرژی خود را صادر و در برابر تکنولوزی و دیگر نیازهایی که خریدار انرژی لازم می داند را وارد کنند.
“یک مثال قدیمی در خاورمیانه می گوید اسبی که بار طلا را حمل می کند تا زمانی که ارزش بارش را نداند چموش نخواهد بود”

***

* روسای جمهور ارمنستان و آذربایجان روز نهم آگوست در شهر “سوچی” با پوتین دیدار کردند و در مورد نا آرامیهای مرزی قره باغ و آذربایجان مذاکره کردند، ارمنستان بیش از بیست و پنج در صد از خاک آذربایجان را پس از جنگ ناحیه خودمختار قره باغ در اشغال خود دارد و طبعاً آذربایجان خواهان حل مسئله سرزمینهای اشغالی خود می باشد، در هفته های گذشته تنش و تیراندازی های مرزی بین آذربایجان و قره باغ شدت بیشتری یافته.
* 300 نفر از زنان و دختران تبار یزیدی را نیروهای خلیفه گری اسلامی بعنوان غرامت جنگی با خود بردند در این عملیات 500 نفر از یزیدیها کشته شدند، یزیدیها مردمی آرام و صلح دوست هستند و اصولاً با سیاست هم کاری ندارند.
* بیماری (ایبولا) یک بیماری ویروسی است که از راه تماس مستقیم سرایت میکند و کشنده می باشد، در چند ماه گذشته ایبولا در افریقای شمالی مناطق سیرالئون، لیبریا و نیجریه بیش از 900 نفر راکشته، سازمان جهانی بهداشت نگرانی خود را از شیوع این بیماری خبر داد و تیمهای پزشکی متخصص را به افریقای شمال فرستاد تا با بیماری ایبولا مبارزه کنند، با این حال پزشکان از معالجه این بیماری عاجز هستند و تنها سعی می کنند مناطق شیوع را مهار کنند.
* دولت سوسیالیست فرانسه برای بر طرف کردن بخشی از مشکلات مالی خود دست به فروش ساختمانهای دولتی فرانسه در داخل و خارج کشور کرده است، در این راستا آپارتمان سفیر فرانسه در سازمان ملل نیز چوب حراج خورد، فرانسه 50 بیلیون یورو کسر بودجه دارد و سعی دارد از هر راهی که امکان دارد این کمبود را برطرف کند، متخصصان امور اقتصادی هشدار داده اند این روند عمل کرد راه درستی نمی باشد و کار اساسی نیست.
*خانم1418-47 کلینتون سیاست خاورمیانه ای اوباما را به شدت مورد انتقاد قرار داد و از سیاست اسراییل دفاع کرد، این اظهار نظر نشانه فاصله گرفتن کلینتون از اوباما می باشد و خبر از قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده دارد.
* در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که به زودی انجام خواهد گرفت بسیاری از ترکها نگران هستند که آن ذره ای از آزادی که هنوز وجود دارد آنهم ازبین خواهد رفت، روشنفکران ترکیه می گویند اگر اردوغان انتخاب شود مطبوعات با مشکلات بسیاری روبرو خواهند شد و دمکراسی سکته دار امروزی به دیکتاتوری تبدیل خواهد شد، در چند سال گذشته اردوغان توانست نظامیان ترکیه را یا از کار برکنار کند یا زندانی، لذا میدان مبارزه و حکومت خود را بی رغیب می بیند، قلم آزادی را هم با زندانی کردن نویسندگان شکسته است. مردم ترکیه نگران هستند که سرنوشت سیاسی و اقتصادی ترکیه چه خواهد شد، ظاهرا مجلس و ارتش کلیشه ای در انتظار ترکها می باشد.
* در یک بحث و گفتگوی سیاسی میان رهبران موافق و مخالف جدایی طلبان اسکاتلند که از رسانه های تصویری انگلستان پخش شد – مشخص گردید که اکثریت مردم اسکاتلند می خواهند همچنان در پیمان و یک پارچگی با بریتانیای کبیر باشند، بیش از 60درصد موافق و13درصد ممتنع و بقیه مخالف با انگلستان هستند.
* جنگ و کشتارو بمب گذاری در عراق، افقانستان، سوریه، لیبی، داغستان، غزه، اسراییل، کردستان، یمن، سومالی، سودان، پاکستان، اوکراین، لبنان، قره باغ، نیجریه، مصر و … با شدت تمام و بی وقفه ادامه دارد و دنیا در صلح و صفا و آرامش است، وای از روزی که جنگی آغاز شود.
* باز هم1418-48 یک هواپیمای ساخت روسیه که در خدمت یک شرکت هواپیمایی ایران بود سقوط کرد و جان عده ای بی خبر و بی چاره را گرفت – آقای روحانی هم گفتند تا اطلاع ثانوی و رسیدگی کامل به موضوع پرواز هواپیماهای مشابه پرواز نکنند!! جهت اطلاع آقای رییس جمهور محترم دلیل سقوط هواپیما – همان خود هواپیما است که سابقه و کارنامه بلند بالایی در چه بودن آن می باشد – بحرانها را باید پیش بینی کرد، آنچه بعداً صورت می گیرد خرجهای سیاسی است که خریداران آن کم شده اند.
* دولت عراق پس از چند هفته بحث و جدل موافقت کرد که به کردهای عراق مهمات داده شود، سیاست کلی دولت عراق همیشه این بوده که هیچ کمک نظامی به کردها صورت نگیرد، منتها در این روزها که ارتش عراق نسبتاً راحت از جبهه ها فرار می کند ترجیح داده که به کردها کمک کند تا شاید آنها با نیروهای داعش بجنگند.
* ایران با رشد جمعیت بالا که حساب شده صورت نمی گیرد با کمبود، مسکن، آب آشامیدنی، مواد سوختی و آرد روبرو است. با آنکه مدیریت بحرانی وجود دارد اما نا هماهنگی در کارها باعث شده مشکلات یاد شده کمتر نشود و روز به روز بیشتر هم می شود.
* مسئله امروزی اوکراین بگونه ای ارزیابی شده که انگشت اتهام بسوی پوتین نشانه می رود، اما یک دیدگاه دیگری هم وجود دارد، اروپا مدتها بود که سعی داشت بزرگترین کشور ماهواره ای شوروی سابق، اوکراین را به اتحادیه اروپا در آورد، و در این راه طرح و برنامه داشت، هنگامی که روسیه به طرح اروپا اعتراض کرد شکل مسائل حاد شد و بصورت امروزی در آمد.