1322-41

یک دیدگاه

رویدادهای اخیر خاورمیانه و وحشیگری نیروهای خلیفه گری اسلامی” باعث گردید که باز برخی از نویسندگان به انسان بیچاره تهمت بزنند که از انسان وحشی تر موجودی خلق نشده است، اما حقیقت آن است که “انسان” یک مشخصات ممیزه دارد که انسانیت در صدر آن مشخصات جای دارد، لذا “انسان” کشتار و قتل و تجاوز را در کارنامه زندگی سیاسی و اجتماعی خود ثبت ندارد، آنهایی که فجایع امروز را انجام می دهند از مشخصات بارز انسان بودن یعنی انسانیت بی خبرند، در بحث های فلسفی همیشه موردی که در چنین مواقع پیش می آید پرسشی است که آیا زمانی که ما از تن و روان سخن می گویم آیا تن مجزا و منفرد از روان می اندیشد و یا هر دو پدیده مشترکی هستند که یکی قابل رویت و دیگری در نهان است، در سیاست هم این دوگانگی و گاهی چند گانگی را می توان دید، برای برخورد با گسترش “خلیفه گری اسلامی” به درخواست آمریکا یازده کشور تعهد می کنند که با هماهنگی نیروهای نظامی در منطقه به جنگ “خلیفه گری” بروند، اما پس از یک روز هر کدام از این کشورها بهانه هایی می آورند تا در گیر مسئله نشوند، اردن رسماً اعلام می کند که به هیچ وجه با طرح امریکا همکاری نخواهد کرد، آلمان و انگلستان هم می گویند در بمباران هوایی شرکت نمی کنند و ترکیه نیز به همان روش سنتی همیشه موافق است تا آنکه هنگام عمل کرد فرا می رسد و سپس عقب نشینی می کند، معادله را که دوباره نگاه می کنیم می بینیم متحدان امریکا در جنگ با “خلیفه گری” کشورهای سوریه و ایران هستند و چند کشوری که ابتداً به ساکن در به قدرت رساندن این “خلیفه گری” سهمی داشتند، شایع است که در هفته های پیش مقامات نظامی منطقه امریکا و سوری در کشوری عربی دیداری داشتند و توافق همکاری کردند که احتمالاً در سوریه و عراق پایگاه های “خلیفه گری” را هدف قرار دهند، وضع منطقه بگونه ای است که این حملات ازعراق آغاز خواهد شد، و بالاخره می بینیم باز امریکاست که باید برای نجات کشورهای منطقه نیرو بفرستد، و باز خواهیم دید که در این دوگانگی همان کشورها که امروز به لرزه افتاده اند و با “شیطان” بزرگ می خواهند همکاری کنند صدای اعتراض را بلند خواهد کرد، در این بین نیروهای مخالف بشار اسد باز هم ضعیف خواهند شد و اسد همچنان در مصدر قدرت کشور نابود شده سوریه خواهد ماند، و کشورهایی که هنوز آتش بهاره به آنها سرایت نکرده دامنشان در گیر آتش “خلیفه گری” خواهد شد.

***

*کره شمالی از جدا شدن اسکاتلند از بریتانیا حمایت می کند، به عقیده بسیاری این حمایت ضررش بیشتراز سودش می باشد، بانکهای انگلیسی نیز اعلام کردند در صورتی که جدایی صورت گیرد تمام کانونهای پولی از اسکاتلند به انگلستان نقل مکان خواهند کرد، امار نیز نشان می دهد مالیات در اسکاتلند افزایش خواهد یافت و بی کاری چند برابر خواهد شد.
*در1423-36 یک آمار گیری میان رای دهندگان فرانسوی مشخص شد که 62درصد مردم فرانسه می خواهند هولانده نخست وزیر سوسیالیست فرانسه از کار کناره گیری کند، آنچه سوسیالیزم هولانده برای فرانسه ارمغان آورده گرانی، بی کاری، مالیات های سنگین و آینده تاریک برای فرانسه می باشد.
*در پی شکست نظامی و سیاسی حماس در جنگ موشک پراکنی به اسراییل رهبریت حماس در مورد گفتگو با اسرائیل دو راه متفاوتی را در نظر دارد که همین باعث شده سازمان به تقسیم شدن دو شاخه سیاسی نزدیک شود، معاون سازمان “ابو-مرزوک” می خواهد با اسراییل مستقیم وارد گفتگو شود در صورتی که خالد مشعل این راه را نادرست تشخیص می دهد.
 *گرو1423-37هی از طرفداران طیف چپ که روز هشتم اگوست در شیلی به یک راه پیمایی اعتراضی دست زده بودند هنگامی که با پلیس روبرو شدند با پرتاب بمب های ساخت خانگی، آجر و اجسام فلزی بسوی پلیس اعتراض را به خشونت کشاندند، در میان مردم برخی از افراد خانواده هایی که در دوران دیکتاتوری آلنده زندانی بودند دیده می شدند.
*ده کشور مسلمان تعهد کرده اند که با “خلیفه گری اسلامی” به مبارزه بپردازند، اما ظاهراً این کشورها هر کدام بدلیلی در این جمع هستند، لذا نباید زیاد هم به موفقیت این پیمان اطمینان داشت.
*فرماندهی سپاه پاسداران منطقه بلوچستان اعلام کرد در یک درگیری مسلحانه بین نیروهای “جیش العدل” و سپاه در منطقه سراوان یک پاسدار کشته شد.
*یک بانوی ایرانی بنام غنچه قوامی که قصد دیدن بازی والیبال را داشت دستگیر و وزندانی شد، و وضع او دقیقاً مشخص نمی باشد، یاد ایرج میرزا به خیر … ایمان و امان به سرعت برق می رفت که مومنین رسیدند.
*دولت مصر پیشنهاد داد که اگر فلسطینیها بخواهند بخشی از صحرای سینا را که سه برابر خاک کنونی فلسطین می باشد در اختیار دولت محمود عباس خواهند گذاشت، محمود عباس هم گفته است من صحرای سینا را نمی خواهم من خاک کشور اسرائیل را می خواهم.
*دکتر ایان-پیزلی از رهبران سیاسی و مذهبی ایرلند که بیش از پنجاه سال در سیاست ایرلند نقش مهمی را ایفا می کرد در سن 88 سالگی وفات یافت.
*بسیاری از رهبران سیاسی انگلستان، چه از حزب کارگر، محافظه کار، سوسیال دموکرات، ملی گرا، و دیگر احزاب آزاد از ملکه انگلستان در خواست کرده اند که در مورد خطر جدایی اسکاتلند از بریتانیا سخن گوید، و مردم اسکاتلند را تشویق کند که از بدنه اصلی بریتانیا جدا نشوند.
*ده تروریست ازگروه القاعده به یک کشتی در بندر کراچی حمله کردند، هفت نفر از مهاجمان دستگیر و سه نفر از آنان کشته شدند، مهاجمان به یک رزمناو پاکستانی حمله کرده بودند و می پنداشتند که این یک ناو هواپیمابر آمریکایی می باشد.
*سفیر سابق آمریکا در ترکیه در یک نشست مطبوعاتی گفت، دولت ترکیه رسماً در سوریه با القاعده همکاری می کرده است، این همکاری برای حفظ منافع ترکیه در منطقه بوده است.
*تعدادی از سربازان واحد شنود 8200 اسراییل با نوشتن یک شکایت نامه به فرماندهی خود اعلام کردند بدلیل خشونت نظامیان با فلسطینی ها از جنگ کردن خودداری می کنند.
*تعداد کشته شدگان شهروندان سوری در جنگ های داخلی آن کشور از مرز دویست هزار نفر هم گذشت، میلیونها آواره و بی خانمان سوری در کشورهای هم جوار ساکن شده اند و اساساً بیشتر کشور به ویرانه تبدیل شده است.
*رییس جمهور امریکا محبوبیت خود را نسبت به چند سال پیش از دست داده است و به کمترین در صد اعتماد در میان مردم در دوران ریاست جمهوری رسیده است، هم زمان می بینیم سنای امریکا در انتخابات آینده به دست جمهوریخواهان خواهد افتاد، انچه ظاهراً باعث شده که دموکراتها نیز از رئیس جمهور راضی نباشند نخست سیاست خارجی امریکا می باشد، مسئله کشتار سفیر آمریکا در لیبی، به نتیجه نرسیدن در سوریه، از هم پاشیدن عراق، دخالت آزادانه روسها در اوکراین، پدبد امدن خلیفه گری اسلامی و سیاست بی نتیجه “اوباماکر” ، مرزهای باز جنوبی امریکا و غیره مجموعاً وضعی را بوجود اورده که بسیاری را متعجب نموده.