1464-94

یک دیدگـاه

روز یکشنبه 21 ژانویه نیروی هوایی ترکیه با 72 هواپیمای جت شکاری و بمب افکن به منطقه کُرد نشین “عفرین” در خاک سوریه یورش برده و بیش از 100 هدف نظامی را بمباران نمودند. سپس چند واحد پراکنده پیاده نظام ترکیه با پشتیبانی نیروهای موتوریزه حملاتی را آغاز نمودند که نیروهای مدافع کُرد واحدهای ارتش ترکیه را عقب راندند، ترکیه با آنکه1598-55 قبل از آغاز عملیات “برگ زیتون” علیه کُردها اعلام کردند که به هیچ کشوری و نهادی پاسخگو نیستند و هرآنچه بخواهند انجام می دهند اما از بکارگیری لشکر پیاده نظام و نیروی تانک خودداری کرده اند چون احتمال می دهند نیروی 30 هزار نفره مرزبانی کُرد که از سوی آمریکا تعلیم دیده اند و 2 هزار سرباز امریکایی در منطق “عفرین” به مقابله با نیروهای ارتش ترک بپردازند و معادلات نظامی کنونی بهم بخورد، روسها نیز با آنکه شاهد پرواز و عملیات هواپیماهای ترکیه بوده اند اما اصولاً حریم هوایی سوریه تحت کنترل روسها می باشد، در این بین ظاهراً کُردها در گفتگوهای محرمانه با مقامات دمشق درخواست کرده اند که برخی از راه های مسدود منطقه را باز و نگهداری کنند تا ارتش دمشق بتواند در صورت لزوم به منطقه “عفرین” برود، دولت عراق توافق ضمنی با ترکیه دارد و از عملیات نظامی ترکها علیه کرُدها خشنود است. مقامات عراقی گفته اند که ترکها پس از انجام اقدامات امنیتی از سوریه خارج خواهند شد. ظاهراً استراتژیستهای نظامی ترکیه با سیاستمدان و دولتمردان ترکیه در مورد جنگ و نابودی کامل سازمانهای کُرد مانند ” پ پ ک” یا “وای پ جی” موافق نمی باشند منتها ارتشیان ترکیه تنها در حد مشورت نظامی قرار می گیرند و دیدگاه آنها از احتمالات و طرح و برنامه های سیاسی باید بدور باشد برای همین هم تاکنون هزاران نظامی در جنگهای داخلی ترکیه با کرُدها کشته شده اند اما هیچ توفیقی در مورد حاصل نتیجه مناسب که مقبول و مطلوب طرفین باشد پیش نیامده است، اردوغان نیز شدیداً احتیاج به بهانه سیاسی دارد که مشکلات کشور را توجیه کند و گویا فعلاً کُردها موضوع مناسبی برای دولت اردوغان می باشند. کُردها نیز دهها بار با کشورهای دور و نزدیک پیمانهای متفاوت همکاری بسته اند منتها کمتر اتفاق افتاده که طرفین به گفته و نوشته خود پایبند باشند مشکل بزرگ دیگر کُردها نا هماهنگی آنها با یکدیگر است، مقامات وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز گفته اند که امیدواریم نیروهای ارتش ترکیه به زودی از منطقه “عفرین” خارج شوند، اینگونه اظهار نظرها در محافل دیپلماتیک بی معنی محسوب می شود.

***

*به خواست رهبر جمهوری اسلامی ایران ارتش و سپاه پاسداران از این پس در امور تجاری غیر مربوط به نهاد و تشکیلات خود نباید دخالت کنند، این پیام که مشخصاً بر اثر رویدادهای اخیر صادر شده است هنور روشن نمی باشد که پیام سمبلیک است و یا احتمالاً اجرا خواهد شد به نظر می رسد یک مانور سیاسی است که مدتی نیازهای مصرف داخلی را برآورده خواهد کرد.
*چند سال1598-56 پیش چند سیاستمدار و هنرپیشه سر و صدا راه انداختند که کره زمین دوران “گرما” را تجربه می کند و این باعث خواهد شد کوه های یخ قطبی آب شوند و رسانه ها نیز این مطلب را داغتر کردند، در عین حال بیش از 3000 دانشمند زمین شناس گفتند کره زمین دوران 25 هزار ساله یخبندان را تجربه می کند واگر گرما و نابسامانی ها وجود دارد در نمودار اتفاقات 25 هزار ساله مساله مهمی نیست، بهر سان هنگامی که اعلام شده بود گرمای زمین دارد بیشتر می شود 130 هزار کوه یخ در قطبین وجود داشت امروز نیز پس از چند دهه 130 هزار کوه یخ همچنان وجود دارد، و خبری هم از گرم شدن کره زمین دیده نمی شود.
*حمله عده ای1598-57 از افراد مسلح به یکی از بهترین هتلهای شهر کابل که منجر به مرگ چندین مسافر و محافظ هتل گردید تنش بین نیروهای دولتی و طالبان را باز هم بیشتر کرد. با آنکه برخی از مقامات دولتی سعی می کنند با مدارا و گفتگوهای غیر مستقیم تنش ها را کمتر کنند اما به نظر می رسد این روند سیاست عملکرد مثبتی نداشته است. در عملیات اخیر شش عضو طالبان و چهارده مسافر خارجی کشته شدند.
*یک زن که شهروند آلمان می باشد اما در نیروهای داعش در عراق خدمت می کرد هفته پیش در دادگاهی در بغداد محکوم به اعدام شناخته شد و اگر محکوم به حکم خود تا 30 روز اعتراض نکند حکم در مورد او اجرا خواهد شد این شهروند آلمانی در اصل تونسی تبار است و به همراه دو دخترش در سال 2014 به نیروهای داعش پیوست، یکی از دختران او در عملیاتی علیه نیروهای عراقی کشته شد، اگر حکم اعدام اجرا گردد این اولین شهروند اروپایی خواهد بود که به دلیل همکاری با تروریستهای داعش محکوم به اعدام شده است.
*مقامات قضایی ایتالیا از مردم خواستند که اگر در دوران انتخابات که بزودی اجرا می شود در رسانه ها اخبار کذب و نادرست دیدند به مقامات مربوطه فوراً خبر دهند، اعلام اخبار نادرست در رسانه های طیف لیبرال و چپ امریکا به بسیاری از دیگر کشورها نیز سرایت کرده و ارزش و اساس ژورنالیسم را به شدت آسیب رسانده.
*حزب سوسیال1598-58 دمکرات و حزب دمکرات مسیحی آلمان سعی می کنند تا شاید بتوانند دولت اکثریت تشکیل دهند، اما اگر گفتگوها به نتیجه نرسد شاید لازم گردد انتخابات آلمان دوباره صورت گیرد اما آنچه هر روز روشنتر می گردد آن است که بسیاری از هم حزبی های خانم مرکل می خواهند یا ایشان کناره گیری کند و یا حزب او را مجبور به کناره گیری کند.
*ژنرال نیک کارتر، 1598-59رئیس ستاد ارتش انگلستان به خبرنگاران گفت ارتش انگلستان شدیداً احتیاج به بودجه بیشتری دارد تا بتواند از نظر نیروی نظامی با روسیه برابری کند، ژنرال کارتر گفت بودجه مربوطه برای بخش غیر اتمی ارتش در نظر می باشد تا کارایی ارتش داوطلب انگلستان را در شرایط خاص از نظر نیازهای نظامی بر طرف کند.
*بیش از 150 وکیل دادگستری در نامه ای به رئیس قوه قضائیه ایران نوشتند که خواهان دفاع از حقوق بازداشت شدگان در تظاهرات اخیر هستند، در همین نامه یادآوری شده است که بسیاری از خانوده ها اصلاً ازعزیزان خود بی خبرند چه رسد به وضع حقوقی آنها.
*مقامات مختلف حزب کارگر انگلستان برآورد کرده اند که اگر حزب کارگر در انتخابات آینده پیروز شود رئیس دولت جرمی کوربین بسیاری از خدمات خصوصی را زیر چتر دولت قرار خواهد داد که برای کشور در همان سال اول 176 بیلیون پوند خرج خواهد داشت یعنی هر خانواده انگلیسی 6500 پوند باید مالیات بیشتر بپردازد، این رقم برای بسیاری از خانواده ها با درآمد حداقل اصلاً مناسب نمی باشد و کمرشکن توصیف شده است.
*نا آرامیها در ونزوئلا و بی قانونی و فساد گسترده مقامات رسمی کشور باعث شده است که اتحادیه اروپا تصمیم به تحریم برخی از دولتمردان ونزوئلا بگیرد، مقامات کشور ونزوئلا در تلاش هستند که چنین تصمیمی به عمل نیانجامد، ونزوئلا یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان به علت مدیریت فاسد و بی نظمی در بحران شدید سیاسی و اقتصادی قرار دارد، و مردمش گرفتار درد نان شب هستند.
*نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران از روز یکشنبه برای مدت 48 ساعت مانور دریایی در منطقه دهنه خلیج فارس تنگه هرمز انجام داد، در این مانور دریایی بر خلاف گذشته نیروی دریایی سپاه در عملیات شرکت نداشت، ناوگان پنجم آمریکا و نیروی دریایی عربستان عملیات نیروهای ایران را زیر نظر دارند.