1364-21

1364-18

روز یکشنبه گذشته، گالری ترایپاد شهر ونیس، محلی که عکس های مجموعه «ایران: روح یک سرزمین باستانی» اثر عکاس ایرانی ارمنی تبار پیتر کاراپتیان در آن به نمایش گذاشته شده یک بار دیگر تبدیل به محل گردهم آیی جمعیت کثیری از هنردوستان ایرانی و غیر ایرانی شد.
در دوهفته گذشته  هما سرشار روزنامه نگار، دکترهما محمودی روانشناس، بیژن خلیلی مدیر شرکت کتاب دروست وود، سهراب اخوان برنامه ساز رادیو و تلویزیون، لیلی شمس نقاش و طراح ساکن لس آنجلس، افشین جوادی، فیلمساز ایرانی هالیوود و اویدیو سالازار مستند ساز آمریکایی تنها برخی از چهره های سرشناسی بوده اندکه از این نمایشگاه و تصاویر کم نظیر آن ازاماکن تاریخی و مناظر طبیعی ایران دیدن کرده اند.
 یکی از تماشاگران ایرانی نمایشگاه که سه عکس از سری ایلیاتی های بختیاری درحال ییلاق و قشلاق را  برای دفتر کارخود خریده است می گوید:« چهره مردم ایلیاتی و ساکنان دهات دورافتاد و مناظر طبیعی دوراز دسترس حتی بناهای تاریخی که در عکس های این نمایشگاه  می بینیم یک تصویرخالص، پاک و معصومانه از ایرانی را به نمایش می گذارد. ایرانی که  شاید امروز دیگربه این صورت وجود ندارد.»
یک ایرانی دیگر که از نیویورک برای تعطیلات  تابستانی به لس آنجلس آمده است ضمن تماشای عکس های گالری می گوید:« فضای این گالری یک حس  دور از مسائل سیاسی وعواملی که این روزها درانظار بین المللی مشخصه ایران شده را به انسان می دهد. بعد از سال ها درمرکز توجه خبرهای منفی سیاسی بودن تماشای این نوع عکس ها از ایران واقعا تازگی دارد. برای من به عنوان یک ایرانی تماشای این عکس ها افتخارآمیزه ویک تجربه  به واقع کم نظیر محسوب می شود.»
بسیاری از رهگذران غیرایرانی نمایشگاه  با تماشای عکس های شکوهمند پیترکاراپتیان از مناظر تخت جمشید درپشت پنجره های گالری به داخل کشیده می شوند. ملانی سیمونز نویسنده و ناشر کتاب های کودکان با تماشای تصاویر و مناظر حیرت آور از کوهستان های پرعظمت، مناطق کویری، کوه های نمک، دهکده های قدیمی در کناره رودخانه های باستانی و عکس هایی از داخل اماکن تاریخی، پل های قدیمی و کاشی کاری های شگفت آور ایران می گویند:«این عکس های بی نظیرند. درعین حال یک حس آرامش و زیبایی طبیعی عجیبی در آن ها وجود دارد. من تا قبل از تماشای این مجموعه هرگز چنین تصوری از ایران و خاورمیانه نداشتم.»
روز یکشنبه بسیاری از ایرانیان ساکن لس آنجلس و اورنج کاونتی هم با بچه ها و اعضای خانواده شان به محل گالری آمده بودند. کاوه دانشجوی رشته حقوق  با تماشای عکس های پیترکاراپتیان از مناظر گوناگون ایران می گوید:«من اینجا به دنیا آمده ام. اما الان آرزو دارم یک روز بتوانم این مناظر را از نزدیک تماشا کنم. نمی دانستم ایران تا به این حد زیباست.»

1364-19

1364-20