1652-26

1652-36

1652-27

فیروزه خطیبی
روز یکشنبه 11 مارچ 2019، “بنیاد فرهنگ ” یک بار دیگر نوروز باستانی ایرانیان رابا اجرای برنامه های فرهنگی و هنری گوناگون با همکاری هنرمندان ایرانی و باحضور  رقصندگان و نوازندگان ساز و دهل ،برپایی یک هفت سین بزرگ و یک چایخانه سنتی برای صرف چای و شیرینی جشن می گیرد.
این یازدهمین جشن نوروزی “بنیاد فرهنگ” برای سومین سال پیاپی از ساعت 12 نیم روز تا 5 بعدازظهر درمحوطه وسیع و چمن کاری شده “Dickson Court” دانشگاه لس آنجلس درقلب “وست وود”- مرکز تجمع ایرانی آمریکایی های این شهر- برگزار می شود تا از این طریق بتواند پذیرای تعداد جمعیت کثیری که هرسال برای شرکت در  این بزرگترین جشن نوروزی ایرانیان در خارج از کشوراز نقاط مختلف کالیفرنیا و سایر ایالت های امریکا به این شهرمی آیند باشد.
آقای علیرضا اردکانی، مدیراجرایی “بنیاد فرهنگ” درمورد جمعیت رکوردشکنی که هرسال برای شرکت در این جشن نوروزی به دانشگاه لس آنجلس می آیندمی گوید: “سال گذشته بیش از 20 هزارنفر در طول روز دراین جشن حضورداشتند. هرسال هم تعداد جمعیت از سال گذشته بیشتر می شود و همین مسئله باعث شد تا درسال 2017 دست اندرکاران محل جشن را از محوطه بیرونی موزه هنری شهر لس آنجلس به دانشگاه (UCLA) انتقال بدهند وخیلی زود هم ثابت شد که این نقل مکان، ضروری و مثبت بوده است چرا که فضای سرسبز و بازمحوطه دانشگاه بخاطر وسعت و گنجایشی که دارد به ما امکاناتی داده است تا هم بتوانیم جشن نوروزی امسال را از هر سال مفصل تر برگزار کنیم و هم جمعیت بیشتری  بتوانند دراین جشن شرکت کنند.”
 جشن امسال یک بار دیگرهمراه با برنامه های هنری شادی آفرین، متنوع و سرگرم کننده برای کودکان و بزرگسالان خواهد بود و گروه دف نوازان لس آنجلس، گروه رقصندگان آکادمی باله جانبازیان،تئاترعروسکی نگار استخر و نارگل رشیدیان، آنسامبل هنرمندان خردسال ملودی وگروه رقص فیروزه باهمراهی ساز و دهل نوروزی در طول روز برنامه هایی اجرا خواهند کرد.
“امسال ما عوامل تازه ای را هم به برنامه های همیشگی اضافه کرده ایم، ازجمله شخصیتهای افسانه ای که در طول روز با جمعیت عکس می گیرند و می رقصند.و سفره بزرگ هفت سین  نیز با طرحی جدید واستثنایی اجرا خواهد شد که مشتاقانه منتظریم تا آن را در روز دهم مارچ به نمایش بگذاریم. درپایان روز هم علاقمندان می توانند در کنسرت بانوی آواز ایران “پریسا” با همراهی گروه نوازندگان سازهای سنتی در تالار باشکوه رویس هال شرکت کنند.”

پرچم نوروزی
“بنیاد فرهنگ” هرسال با فراخوانی درسطح جهانی از هنرمندان ایرانی، نقاشان و طراحان گرافیست دعوت می کند تا با طرح و ارائه یک ایده تازه و ابتکاری، استعدادهای خود را درزمینه های هنری در رابطه با نوروز و نمادهای نوروزی ایرانی به نمایش بگذارند و به این صورت صدها پرچم بزرگ مزین به طرح برنده سال از اول فوریه هرسال بر فراز خیابان های مهم شهر لس آنجلس افراشته می شود.
 جشن نوروزی بنیاد فرهنگ هرسال دراواخرماه ژانویه، با گزینش طرح برنده پرچم نوروزی کلید می خورد و امسال این طرح، یک دسته گل سنبل بهاری است با رنگ های سبز و سرخ و سفید  که فرارسیدن فصل بهار و نوروز ایرانیان را به عابران و اهالی  شهرمژده می دهد.
آقای هرمز عامری، رئیس بنیاد فرهنگ درباره ایده برافراشتن پرچم های نوروزی درخیابان های شهر با طرح هایی ازهنرمندان و طراحان ایرانی می گوید: “درطول 8 سال گذشته، رقابت ها برای ارائه بهترین طرح روی پرچم های نوروزی بی سابقه بوده است. هرسال تعداد بی شماری از هنرمندان نقاش و طراح ایرانی ازسراسردنیا طرح هایشان را برای ما می فرستند. اما امسال شاید زیباترین و اثرگذارترین طرح های چند سال گذشته را دریافت کرده ایم و طرح برگزیده ازمیان آن ها هم توانسته به صورتی نمادین، جوهرو ذات نوروز ایرانیان را به بهترین نحو به  نمایش بگذارد.”
رقابت های سالیانه بهترین طرح پرچم نوروزی “بنیاد فرهنگ” که از سال 2011 آغاز شده،  امروز به صورت یکی از مراسم هیجان انگیز پیش از برگزاری جشن های نوروزی این نهاد فرهنگی غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیرمذهبی درجنوب کالیفرنیا درآمده  و به شدت مورد توجه و استقبال نسل تازه ای از نقاشان و طراحان ایرانی و ایرانی تبار از سراسر جهان ازجمله داخل کشورقرارگرفته است.

هنرمند برنده طرح پرچم نوروزی امسال
طرح پرچم نوروزی امسال “بنیاد فرهنگ”، متعلق به شراره خسروی، هنرمند نقاش و گرافیست ایرانی تبارساکن شهر سینسیناتی در ایالت اوهایو است که می گوید افتخار می کند از اینکه طرح او معرف بخشی از فرهنگ ایران زمین بوده و درعین حال جوامع گوناگون شهر لس آنجلس را ازطریق تماشای یک کارهنری ایرانی غنی تر می سازد: “نمادهای سفره هفت سین بویژه گل سنبل، یادها را درخاطره ایرانی زنده نگه می دارد. طرح گل سنبل روی پرچم نوروزی در ضمن غیرایرانی ها را هم کنجکاو می کند تا بخواهند درباره عناصر و نمادهای فرهنگ ایرانی بویژه نوروز بیشتر بدانند. گل سنبل روی میز هفت سین مظهر رویش دوباره طبیعت و آغاز فصل بهار است و رنگ های گوناگون این طرح ، نوروز را به عنوان یک جشن ملی ومیهنی معرفی می کند. جشنی که تفکر پشت آن بیش از هرچیز دیگردرباره لذت زندگی و شور وشعفی است که رنگ ها درآن بوجود می آورند.”
تخصص شراره خسروی تمرکز بر روی هنر”Public” یا هنری است که درهرشکل و فرمی که باشد به منظورنمایش دراماکن عمومی طراحی می شود. همین تمرکز بر روی اماکن عمومی توانسته است شراره را ازطریق فرهنگ ایرانی در ارتباط بیشتری با کل جامعه قرار بدهد.

کنسرت نوروزی رویس هال
باحضور بانوی آواز ایران
امسال بنیاد فرهنگ ازبانو پریسا، یکی از برجسته ترین و بلند آوازه ترین خوانندگان موسیقی سنتی ایران دعوت کرده است تا دربخش پایانی جشن های نوروزی در تالار باشکوه “Royce Hall” دانشگاه لس آنجلس درمجاورت”Dickson Court” کنسرتی اجرا کند. در این برنامه آنسامبلی ازموسیقی دان های سرشناس از جمله پژمان حدادی، علی پژوهشگر، امیرپورجوادی و سعید کامجو، بانو پریسا را همراهی خواهند کرد.
خانم پریسا بخاطرتوانایی های اجرایی و شیوه های خاص آوازخوانی یکی ازمهم ترین و  اثرگذارترین زنان موسیقیدان ایران در 50 سال گذشته به شمار می رود.
پریسا که از نوجوانی به آوازخوانی علاقمند بود و در مسابقات سراسری دانش آموزان کشور رتبه نخست آواز دختران را به دست آورد، چندی بعد نزد استاد محمود کریمی، مدرس آواز و ردیف دانی که از جمله داوران این مسابقات بود و عبدالله خان دوامی استادبرگزیده نواهای ضربی و تصنیف تعلیم آواز گرفت.
استعداد سرشار و شوق فراوانی که پریسا به آموختن داشت و هم چنین توانایی های اجرایی او باعث شد که به عنوان خواننده در وزارت فرهنگ و هنرمشغول به کار شود و ضمن اجرای کنسرت هایی درتالارهای بزرگ تهران و شهرستان ها و هم چنین کشورهای همجواراز جمله پاکستان و افغانستان، به همکاری با رادیو و تلویزیون ملی ایران بپردازد. بعدها خانم پریسا ضمن همکاری با مرکز حفظ و اشاعه موسیقی، کنسرت هایی هم در کشورهای فرانسه و بلژیک  اجرا کرد. ازدیگر فعالیت های آن دوران او، اجرای موسیقی با حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان درجشن هنر شیراز بود. آخرین اجرای این هنرمند دردوران پیش از انقلاب، شرکت در فستیوال هنرهای نمایشی سنتی آسیا با تمرکزبرهنر آواز در کشورهای ایران، هند، برمه و مغولستان بود. با وقوع انقلاب 1357، پریسا هم چون بسیاری دیگر از خوانندگان و هنرمندان زن ازاجرای برنامه درمجامع عمومی منع شد.
پریسا پس از یک دوره سکوت و خانه نشینی ابتدا به تدریس موسیقی در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی و بعدها درآموزشگاه خصوصی خود پرداخت ولی به دلیل فراهم نبودن فضا و امکانات اجراهای عمومی نهایتا تصمیم گرفت تا فعالیت های خود را به اجرای کنسرت هایی در کشورهای مختلف و جشنواره های بین المللی گسترش بدهد. بخشی از این فعالیت ها هم شامل تدریس درنهادهای فرهنگی و آکادمیک موسیقی است.
آقای علیرضا اردکانی حضوربانو پریسا را در بخش پایانی جشن نوروزی امسال درتالار باشکوه “Royce Hall” دانشگاه لس آنجلس یک رویداد افتخار آمیز برای بنیاد فرهنگ و تمامی ایرانیان لس آنجلس می خواند: “ما سال هاست که دورادور از ستایشگران هنر کم نظیربانو پریسا بوده ایم اما حضورایشان برروی صحنه “Royce Hall” در برنامه جشن نوروزی بنیاد فرهنگ برای ما افتخاری پرشور و کم نظیرسرشار از شعف و شادمانی است. ”
استاد پریسا در مدت زمانی که مشغول آماده شدن برای کنسرت نوروزی “بنیاد فرهنگ” بوده به دعوت “مدرسه موسیقی هرب آلپرت” دانشگاه لس آنجلس به دانشجویان رشته ای که پایه گذار آن”بنیاد فرهنگ” است نیز آواز ایرانی تدریس می کند.این فرصتی است برای دانشجویان علاقمند تا بتواننددرطول نیم سال تحصیلی زمستان و بهار 2019 هنرآوازخوانی سنتی ایرانی را نزد این استاد موسیقی بیاموزند و تعلیم ببینند.
برای تهیه بلیت های کنسرت بانو پریسا لطفا ازطریق “Ticket Masters” و یا گیشه مرکزی رویس هال در دانشگاه لس آنجلس اقدام کنید.

1652-28

1652-29

1652-30

1652-31

1652-32

1652-33

1652-34

1652-35