1569-26

1569-27

1569-28

با شهرام به گفتگو نشستیم و می پرسم مصاحبه ما براین مبنا است که موسیقی لوس آنجلس به جز چند نفری مثل خودت از جهات دیگر دچار رکود و خستگی شده و می خواهم بدانم که چه باید کرد که این موسیقی و یا دنیای خوانندگی که مردم همیشه به آن توجه داشتند و دارند دوباره حرکت و جنبش خودش را شروع کند چه چیزهایی احتیاج دارد.
شهرام: همانطور که می دانید تمام کمپانی های تولید موسیقی مان رفته رفته بدلیل اینکه مردم با اینترنت آهنگها را دانلود می کردند نتوانستند کارشان را ادامه دهند ولی ما مجبور هستیم که صدایمان را هر طور که شده به گوش مردم برسانیم اگر بخواهیم فکر کنیم که چه کاری کنیم که کارها بهتر شود به نظر من باید خودمان تلاش کنیم آهنگهایی را بخوانیم که هم مردم دوست داشته باشند هم در شان مارکت ایرانی باشد من به مارکت داخل ایران کاری ندارم البته آنها هم خوانندگان خوبی دارند ولی ما چندین سال است که اینجا کار کردیم وحتی در ایران هم هنوز آهنگهای ما را گوش می کنند به نظر من با کارهای خوب خواندن باید کاری کنیم که مردم را بیشتر جذب کنیم.
• موسیقی که اینجا اجرا شد از حدود سی و هفت یا هشت سال پیش سبب شد موسیقی، خوانندگی، ترانه همه اینها زنده بماند. مردم داخل ایران دوباره با موسیقی آشتی کردند و بالاخره دولت و مسئولان دولتی کوتاه آمدند و چون دیدند نمی توانند سی دی های داریوش، شهرام، شهره و اندی، معین و غیره را از داخل خانه ها جمع کنند و من می توانم بگویم که خوانندگان امروز در داخل ایران فعالیت می کنند همه زندگی و آینده و موقعیت و محبوبیت خودشان را مدیون آن دوره ای هستند که شماها شروع کردید و شماها باعث شدید که موسیقی زنده بماند و شماها باعث شدید که موسیقی غلبه کند بر تعصبات خشک در ایران.
شهرام: همانطور که یادتان هست و شاهد بودید ما این طرف خیلی زحمت کشیدیم و آن طرف آب هم همانطور که شما گفتید یک مقدار کوتاه آمدند و میدانند که مردم بدون موسیقی نمی توانند زندگی کنند در هرجای دنیا چه در مارکت ایرانی و چه امریکایی و چه در کشورهای دیگر.
ما در ایران که بودیم هر خواننده ای که میخواست شروع کند به خواندن، اول باید می رفت در رادیو و تلویزیون زیرنظر شورای آهنگ و شعر، حتی صدایش باید در آنجا تصویب می شد و بعد پخش می شد ولی متاسفانه الان چنین چیزی در ایران وجود ندارد و نمی دانم چه دلیلی دارد و در آنجا هیچکس نیست که نظری راجع به این خوانندگان بدهد ولی ما وقتی میخواستیم که یک آهنگی را ارائه بدهیم باید از چند صافی مختلف رد می شد تا آن آهنگ به گوش مردم می رسید.
• الان هم همه خوانندگان صدایشان از رادیو و تلویزیونها پخش نمی شود در آنجا هم هنوز آن محدودیتها وجود دارد ولی خوانندگان سیل وار در ایران می خوانند و من یک مقدار زیادی تقصیر را می اندازم گردن همکاران عزیزمان در رادیو و تلویزیون درخارج یعنی پخش بی رویه بدون آنکه هیچ دستمزدی نصیب آنها بشود خیلی راحت این خوانندگان را درخارج از ایران تبلیغ کردند و بزرگ کردند و برای آنها همه کاری به طور مجانی انجام دادند من نمی گویم همه آنها ولی بعضی از آنها صداهای خوبی دارند و حق آنها هم هست.
– البته من فکر نمی کنم که مجانی بوده، من ازجاهایی شنیدم تلویزیونهایی که با بچه های ایران کار میکنند و آثارشان را پخش می کنند حتما یک دستمزدی از آنها می گیرند شما قبول دارید یا خیر؟
• البته همه تلویزیونها دستمزد نمی گیرند ممکنه یکی یا دو تا از آنها. من یادم می آید که وقتی شماها می خواستید در تلویزیون آهنگهایتان را پخش کنید باید پولهای کلان می دادید و حتی در رادیو ولی بعد که این تلویزیونهای 24 ساعته آمد و تعدادشان به 52 شبکه رسید که هیچ قابل کنترل نبود خود به خود اینها برای اینکه بتوانند برنامه هایشان را پر کنند شروع کردند از همین آهنگها و موزیک ویدیوها استفاده کردند و اگر یادت باشد همان اوایلی که این مسئله اتفاق افتاد در جوانان بارها و بارها نوشتیم که چند نفر ازخوانندگان خوب داخل ایران را حمایت کردن و آهنگهای این خوانندگان را پخش کردن اشکالی ندارد ولی نه همه خوانندگانی که در ایران می خوانند! ترانه هایی که می خوانند به طور کلی هیچگونه استانداردی در آن رعایت نمی شود حداقل آنها را پخش نکنند ولی دیدیم که پخش کردند.
– این خوانندگان سبک موزیک را تغییر دادند آن سبک موزیکی که ما قبلا داشتیم با این سبک خوانندگان داخل ایران مغایراست اینها سبکی غیر استاندارد را درست کردند و تازه درحال حاضر دارند دوباره بر می گردند به همان سبکی که ما قبلا در اینجا اجرا می کردیم. البته الان هم خوانندگان خوبی مثل محمد اصفهانی و دوستان دیگری که صداهای خوبی دارند و شعر و آهنگهایی را که هم انتخاب می کنند خوب است البته اینها هم انگشت شمار هستند و من هر روز می بینم به تعداد این خوانندگان اضافه میشود.
تا ده یا دوازده روز آینده آهنگی را پخش می کنم که این کار را یکی ازهنرمندان صاحب نام مان آقای محمد شمس ساخته، این کار را با ارکسترسمفونیک اجرا کردیم و ضبط کردیم و همین کار هزینه آن حدود دوازده هزار دلار شده است غیر از ویدیو و چیزهای دیگر ولی در ایران، اینقدر برای کارهایشان خرج نمی کنند و موزیکی که استفاده می کنند و سازهایی که استفاده می کنند همه کامپیوتری است.
شما یادتان هست که ما با شرکت پارس ویدیو و با کلتکس و شرکت ترانه، سالی یک آلبوم بیرون میدادیم و برای یک آلبوم یک سال فعالیت می کردیم و یک چیزی حدود 20 تا آهنگ ضبط می کردیم ولی 6 یا 7 تا از آهنگها را می گذاشتیم در آلبوم.

1569-29

1569-30

1569-31

• شهرام جان خیلی کم می بینم که سفر کنی به خارج از لوس آنجلس و خارج از امریکا و همه برنامه هایتان در امریکا است یا که ما بی خبر هستیم.
– من مرتبا می روم ولی خیلی بد مارکتی شده است و خود شما در مجله جوانان اشاره کرده بودید که هنرمند پیشکسوت مان شهرام شب پره را چقدر اذیت کرده بودند و این رسم مهمان نوازی نیست من باید حتما کنسرت گذار را بشناسم و بدانم که کجا می روم و به این علت من کمتر سفر می کنم چون خیلی دقت دارم به این مسائل، البته نمی گویم که شهرام هم دقت نکرده ولی بعضی اوقات کم لطفی می کنند ما که ایران نمی توانیم برویم و برنامه اجرا کنیم و همان نزدیکی های ایران هم که میخواهیم برویم باید خیلی دقت کنیم من تا به حال مالزی نرفتم به دلیل اینکه شنیدم خوانندگان را اذیت می کنند.
• آخرین آلبومی که تهیه کردی و ارائه دادی کی بود؟
– درحدود شش سال پیش بود آلبوم هدیه را ارائه دادم و خیلی هم خوب بود البته به تازگی شروع کردم به درست کردن آلبوم ولی آلبوم هزینه بالایی دارد و ما خیلی هزینه می کنیم و مردم می روند و دانلود می کنند و هیچ استفاده ای برای ما ندارد ولی خوب آهنگهای سینگل به بازار می دهیم و هم برای مردم خوب است چون گوش می کنند و هم برای ما هزینه کمتری دارد برای اینکه یک آلبوم تهیه کردن در اینجا در حدود 80 تا 100 هزار دلار هزینه دارد و در نتیجه ما مجبور هستیم که تک تک آهنگهایمان را پخش کنیم که بتوانیم در کارمان زنده بمانیم و درحال حاضر چند تا از خوانندگان آلبوم هایشان درآمده و به زودی آلبوم من هم می آید ولی تا آلبوم آماده شود چند تا آهنگ به طور تک پخش می کنم تا زمان بیرون آمدن آلبوم کامل.
• یعنی انتظار سود و یا بهره از آن نداری؟
– نمی شود انتظاری داشت ما فقط می توانیم در کنسرت هایمان این آهنگها را اجرا کنیم وهیچ استفاده دیگری ندارد اگر استفاده ای داشت الان کمپانی ها بسته نمی شدند.
• وقتی یک خواننده امریکایی مثل Adele ادل یا هر خواننده دیگری وقتی که یک آلبوم ارائه میدهد و یا حتی تک آهنگ به بازار می دهد، میلیون ها میلیون دلار می گیرند چرا چون می گذارند روی سوشیال میدیا و از طریق اینها مردم میخرند و دانلود می کنند مردم غیر ایرانی عادت کردند به دانلود کردن و پرداختن پول ولی مردم ما خیلی کم عادت دارند به اینکه پول بپردازند و یک چیزی را دانلود کنند درحالیکه به عقیده من حتی برای هر آهنگی 99 سنت بپردازند.
شهرام: بله واقعا 99 سنت پولی نیست ولی اگر همین 99 سنت را پرداخت کنند باز ما میتوانیم این کار را ادامه دهیم ولی مردم این کار را هم نمی کنند ما با خرج خودمان این کارها را انجام می دهیم برای اینکه اگر این کار ادامه پیدا نکند چیزی از خواننده باقی نمی ماند.
• وقتی که جمع بندی می کنیم می بینیم که شما یک گروهی هستید که تعدادتان به 10 یا 12 نفر بیشتر نمی رسد شما چند نفر خیلی زحمت کشیدید در این سی و چند سال گذشته بچه های من فارسی را با ترانه ها یاد گرفتند. این بچه ها با علاقمندی موزیک ایرانی را می گذاشتند در ضبط ماشین و گوش می کردند درخانه هم همینطور حتی علاقه مند هستند که کنسرتها را ببینند شماها خیلی کمک کردید به این نسل.
– بچه ها همه به موزیک ایرانی گوش می کنند من فکر می کردم بچه ها می روند طرف موزیک امریکایی البته موزیک های خارجی هم گوش می کنند ولی من می بینم که اکثرا در ماشین هایشان موزیک ایرانی گوش می کنند.
• ولی آن نسل، نسلی است که می آید و دانلود می کند و پول هم می پردازد.
– بله ممکن است آن نسل این کار را بکند ولی هم نسل های ما هیچکدام بابت دانلود پولی نمی پردازند البته اشکالی هم ندارد ما می توانیم ازجاهای دیگری این خرجی را که کردیم در بیاوریم از طریق کنسرتها و مهمانی ها ولی من به جوانها توصیه می کنم آنهایی که در ایران هستند در اروپا هستند سعی کنند آهنگهایی را اجرا کنند در شأن شنونده ایرانی باشد من بعضی اوقات آهنگهایی را می شنوم که اصلا متوجه نمی شوم مفهوم شعر را.
• البته شما بهتر از من می دانید در این مورد ولی آنها به راحتی می توانند با این دستگاههای دیجیتالی اخیر صداها را تغییر بدهند و بهتر کنند به آن اکو بدهند.
– شما شاهد هستید که بچه هایی که از ایران می آیند البته من معمولا کنسرت نمی روم ولی شنیدم که اغلب این خوانندگان که از ایران می آیند و کنسرت می گذارند مردم می گویند که صدایشان خیلی فرق می کند با سی دی های آنها چون صدا را می گذارند در یک دستگاهی که خارج خواندن ها را میگیرد و حتی می توانند نوع صدا را عوض کنند البته من اسم نمی برم ولی چندین خواننده می شناسم که صداهایشان را تغییر می دهند.
• شما یادتان است آخرین روزی که در ایران بودید کجا بودید و آخرین اشخاصی را که دیدید چه کسانی بودند و چه حسی داشتید؟
– من پنج سال اول انقلاب را در ایران بودم و با خدا بیامرز مازیار و آقای گلپایگانی و آقای توکل و یک سری دیگر از هنرمندان در بعضی از مهمانیها شرکت می کردیم البته از ما تعهد گرفته بودند که ما هیچ جایی نخوانیم آخرین مهمانی که من رفتم هم مازیار بود و هم آقای گلپایگانی و هم چند نفر از خوانندگان بودند که معروف نبودند من را آنجا گرفتند و پنجاه ضربه شلاق هم خوردم و به زندان افتادم که مادرم سند گذاشت و مرا آزاد کرد، بعد من به ترکیه رفتم، بعد لندن و بعد هم لوس آنجلس.