1644-33

در طی حدود 9 هفته گذشته، گفتگوهایی که با دکتر پرویزجو و راملا رستمو درباره مرکز ترک اعتیاد و سم زدایی Paradise Cove داشتیم، درواقع نوعی کالبد شکافی جامعه ایرانی بود، چون خانواده هائی با ما تماس می گیرند، که در تمام سالهای گذشته هیچگاه مسئله اعتیاد در خانواده را فاش نکرده و درجمع خود پنهان نموده و خود بخود در این میان در حال پیگیری جدی آن نیز به تعویق افتاده است.
خانمی می گفت من بعنوان مادر که شاهد پرپرشدن یک دختر 19 ساله خود براثر اعتیاد بودم هیچگاه فکر نمی کردم چگونه بدانم دخترم معتاد است؟ چرا رفتاری غیرعادی دارد؟ چرا ناگهان پرخاشگر شده؟ و بعد هم زمانی قضیه اعتیاد او را جدی گرفتم، که متاسفانه بدنبال یک شوک و Overdose از دست رفت.
راملا رستمو از مسئولان مرکز ترک اعتیاد سیمی ولی می گوید خانواده هایی با ما تماس می گیرند که 99درصدشان،هیچگاه با مراکز ترک اعتیاد تماس نداشتند و برخی فکر میکردند اعتیاد درمان ندارد عاقبت آدم ها جان برسرش می گذارند. از سویی بدلیل هزینه بالای مراکز ترک اعتیاد، به پزشکان معمولی و مراکز غیرحرفه ای پناه می بردند، درحالیکه با یک اقدام سریع و تهیه بیمه خوب و کارساز این مشکل قابل حل است، ما درتمام این مدت خیلی ها را درباره نوع بیمه راهنمایی کردیم.

متــادون
این هفته از دکتر پرویز ثروت جو و راملا رستمو درباره مصرف متادون می پرسیم، که در ایران تنها راه درمان اعتیاد، متادون بود و حتی در همین امریکا نیز در مراکزی عده ای هر روز برای دریافت متادون صف می بستند.
دکتر ثروت جو می گوید: در امریکا معمولا متادون برای ترک اعتیاد بکار نمیرود ولی حرف شما درست است که در سالهای 70 و 80، مراکزی وجود داشت که معتادین هر روز مراجعه می کردند و با خوردن متادون به اصطلاح بر اعتیاد خود مهار می زدند درحالیکه راه چاره نبود.
راملا رستمو می گوید: دقیقا در دهه 1970 متادون بعنوان یک داروی ضد اعتیاد بکار میرفت، ولی وقتی افراد بعد از ترک اعتیاد متوجه شدند که خود متادون اعتیاد خطرناکی دارد و برای ترک آن باید درمان طولانی داشت، خود بخود مصرف متادون بعنوان یک چاره بی نتیجه برجای ماند.
در امریکا و در چند دهه اخیر، متادون هیچ نقشی برای ترک اعتیاد ندارد، شاید هنوز مراکز دولتی باشند که به معتادین با توجه به نسخه پزشک متادون بدهند، ولی نه تنها خود آن مرکز بلکه خود معتادان هم می دانند که درمان بی نتیجه و بی اثری است خیلی ها نمی دانند که خطراعتیاد به متادون، مهم تر از اعتیاد به خیلی از مواد مخدر دیگر است چون یک داروی پنهان شده در هاله ای از خطر و دردسر وحتی مرگ انسانها پوشانده شده است گرچه برای ترک اعتیاد هروئین یک معتاد باید 7 روز سم زدایی شود برای ترک متادون گاه تا 40 روز وقت لازم است.

1644-34

1644-35

1644-36

1644-37

شاید بسیاری ندانند که به اصطلاح پزشکی متادون را هروئین مصنوعی می دانند و بسیاری آنرا برای ترک الکل بکار گرفته اند ولی از عوارض آن بسیار صدمه دیده اند. ما در مرکز خود بکلی با متادون کاری نداریم، آنرا مردود می شناسیم.
• اینکه قبلا خیلی از پزشکان برای درد زانو و کمر، تزریق متادون را توصیه میکردند چه نظری دارید؟
دکتر ثروت جو می گوید: در طی 35 سال طبابت خود، هیچگاه از متادون برای تسکین درد استفاده نکردم. تزریق تاج خروس داشتم ولی چون خیلی گران بود، بیمه ها قبول نمی کردند، ولی بهرحال خیلی ها از آن بهره می گیرند و اگر هم کسی از متادون استفاده کند، استفاده غلطی است. البته شنیدم که برای زنان حامله زمان وضع حمل استفاده می کنند که بصورت تزریق میباشد.
• می پرسیم اینروزها با مجوز دولت، هر روز مغازه فروش ماری جوانا اضافه می شود و همراه با آن رویدادها و حوادث و عوارضی هم پیش می آید، نظر شما در مورد عوارض ماری جوانا و امکان ترک آن و اثرات آن روی سنین مختلف چیست؟
راملا رستمو می گوید: تا آنجا که تجربه من می گوید، ماری جوانا اعتیاد نمی آورد، ترک آن نیز نیاز به دارو ندارد ولی این را می دانم که بعد از مرگ افراد دچار افسردگی شدید میشوند، دردهای طولانی خواهند داشت و در نهایت افراد نیاز به روان درمانی و تراپی طولانی دارند چون اغلب شان در حال خشم و عصبانیت و تنش هستند.
دکتر ثروت جو می گوید: با وجود اینکه مراکز تهیه و ارائه ماری جوانا باید مرتب نمونه های تولید خود را به لابراتوارهای دولتی برای بررسی کردن بفرستند ولی من بسیار کم دیده ام که در این ماری جواناها از آشغال حشرات و فضولات جدا باشد و خلاصه هر چه جلوی دست شان برسد قاطی می کنند، خودتان حدس بزنید که این ها چه عوارضی ببار می آورد.
• در طی هفته های گذشته، خانواده ها همچنان در این باره پرسیده اند که چگونه بفهمند فرزندشان اسیر اعتیاد شده است؟
راملا رستمو می گوید: با توجه به نوع مواد عکس العمل ها و رفتارهای متفاوت دارد. خیلی ها بسیارخسته و خواب آلود هستند، زیاد می خوابند، اشتیاقی به درس خواندن و مدرسه ندارند، در جمع فامیل شرکت نمی کنند و… برخی نه تنها زیاد نمی خوابند، حتی دو سه روز بی خوابی می کشند. بسیار پرانرژی و در ضمن پرخاشگر و خشن هستند، اگر از آنها درباره اعتیاد بپرسید به شما هجوم می آورند.
پدر ومادرها باید همه رفتار و کردار بچه ها را زیرنظر داشته باشند من با توجه به کار در این زمینه، طی سالها همیشه توصیه کرده ام، که مراقب دوستان فرزندان خود باشید، کوچکترین حرکت و رفتار غیرعادی آنها را زیرنظر بگیرید و تا دیر نشده برای درمان آنها اقدام کنید.

1644-38