1524-17

درگـذشت استـاد محمـد حیـدری
نوازنده، ترانه سرا، آهنگساز و تنظیم کننده نامدار

1524-18

دوشنبه شب گذشته، محمد حیدری آهنگساز برجسته ونوازنده توانای سنتور ترانه سرا و تنظیم کننده، در بیمارستان پالم ویل کالیفرنیای جنوبی درگذشت، زنده یاد حیدری، از چند سال قبل با بیماری سرطان ریه، کبد و لنفاوی می جنگید و مقاومت می کرد.
محمد حیدری حدود 10 روزی بود که درحال کوما بسر می برد و گاه چشم می گشود وهمسرش میترا شب و روز بر بالین او بود تا شاید دوباره او چشمانش را بگشاید و سخن بگوید.
محمد حیدری در طی پنجاه و چند سال گذشته زیباترین و ماندنی ترین آهنگها را برای خوانندگان روز و با سابقه خلق کرد که از جمله آثاری برای هایده، مهستی، امید و معین بود.
محمد حیدری در دی ماه 1316 در تهران متولد شد و از 13سالگی آموزش سنتور را نزد استاد ابوالحسن صبا شروع کرد و سپس در مکتب عبدالله دوامی و محمد ایرانی مجرد، تعلیم گرفت.
از سال 1334 با ارکستر شماره یک هنرهای زیبا به رهبری استاد صبا همکاری داشت و از سال 1336 با گروه دیگری با رهبری نصرت الله گلپایگانی ادامه داد و سپس برای اجرای برنامه به نقاط مختلف ایران و خارج سفر کرد.

1524-19

محمد حیدری از سال 1340 به تدریس در هنرستان موسیقی ملی و کلاسهای شبانه آن پرداخت و رهبری گروه نوازندگان را عهده دار شد و شاگردان هنرمندی را تعلیم داد.
محمدحیدری آثاری زیبا برای داریوش (دل من) با شعر هما میرافشار و تنظیم آندرانیک، برای هایده: سوغاتی، قلبم گرفت، حیف، دل من سنگ صبوره، نامهربانی، چین زلف، به غیر ازخدا کسی نیست، دیدن و دل بریدن، بهار بهار، منم آن که برای تو می میرد، حیف از جوانی با ترانه هما میرافشار، لیلا کسری، اردوان سرفراز، تورج نگهبان و خودش
برای الهه (نا مهربونی) برای معین، دلم گرفته ، محض رضای خدا، صبحت به خیر عزیزم، مسافر، و بی بی گل با ترانه های هما میرافشار، مسعود امینی، محمد حیدری، لیلا کسری

1524-20

امید: تکیه گاه با ترانه مسعود امینی، پیروزی، شعر مهدی داودی، آیه های بارونی با شعر مسعود امینی و تنظیم محمد مقدم
برای مهستی: (بیا بنویسیم) شعر اردلان و تنظیم منوچهر چشم آذر
مارتیک: (دل ما رفته مهمونی) با شعر مسعود امینی، تنظیم منوچهر چشم آذر
شکیلا: (سوغاتی) با ترانه اردلان سرفراز و تنظیم کاظم عالمی
شیلا: (نامه) شعر همامیرافشار، تنظیم آرمن
پویا: (سینه ریز و عهد شکن) با ترانه های هما میرافشار و تنظیم احمد مقدم
نگاهی به این لیست خبر میدهد که همه آثار استاد حیدری، به جاودانه های موزیک ایرانی پیوست در مورد محمد حیدری نکته مهم اینکه، هیچگاه از او قدردانی به حق نشد، قرار بود با همت یکی دو تا از هنرمندان سرشناس چون امید برایش شب بزرگداشتی بر پا شود ولی یکی دو خواننده دیگر به دلایلی قول دادند و برای پیگیری پا به میدان نگذاشتند و بعد هم بیماری گریبان او را گرفت و فرصت ها از دست رفت. و یکی از دوستان نزدیکش محمد ایزدمهر نیز می کوشید تا مرتب به دیدارش برود و یاورش باشد.
درگذشت استاد محمد حیدری را به همسرش خانم میترا، فرزندان و دوستان و جامعه هنری تسلیت می گوئیم.

1524-21

1524-23

1524-24