1389-15

1389-16

در امتداد جاده ابریشم نام برنامه آینده بنیاد فرهنگی توس است که برای اولین بار در شهر فرشتگان در روز 9 فوریه در سالن ویلشر ایبل تیاتر به روی صحنه میاید. بنیاد توس، هدف خود را در حفظ، اشاعه و حراست فرهنگ ایران قرار داده است و در برنامه های قبلی خود هر بار دوره ای تاریخی از فرهنگ غنی و پر بار ایران را در زیباترین تلفیق شعر و رقص و موسیقی به صحنه آورده است. انتخاب و شناسائی این دوره تاریخی بوسیله بنیاد توس و توجه به تاثیرات بعدی که فرهنگ، علوم هنرهاو صنایع ملل مختلف بر یکدیگر گذاشتند، بسیار مهم است و در این راستا از مقام شاعر، صوفی و موسیقی دان هندی زاده پارسی گوی «امیر خسرو دهلوی» که نمونه بسیار برجسته امتزاج فرهنگها در این دوره است، تجلیل میشود.
شناسائی اهمیت جاده ابریشم که برای هزار سال امپراتوری های چین و ایران را به روم و اروپا مرتبط می کرد ونه تنها  عمده ترین مسیر تجارت جهانی محسوب میشد بلکه در گسترش و تبادل فرهنگی و هنری و تقويت تفاهم بين ملل مختلف نيز نقشی کلیدی داشت. هزاران، انديشمند، هنرمند و صنعتگر در طى اين مسيرازعقايد، فنون و تجربیات یکدیگر آموختند و بر يکديگر تاثير گذاردند. فرهنگ ايران و زبان فارسى در همين مسير رشد کرد و امتزاج آن با فرهنگ هاى ديگر مثل هندى، چينى و رومى نيز از همين طريق صورت گرفت. امیر خسرودهلوی فرزند خانواده ای ترک که از شمال خراسان به هندوستان مهاجرت کرده بودند، نمونه گویایی از این گونه هنرمندان است. او شاعر پارسی گوی عارف و از آهنگ سازان بنام قرن هشتم هجری بود و در انتقال مو سیقی ایرانی به هندوستان نقش برجسته ای داشت. بسیاری از دستگاه های موسیقی ایرانی که امروزه در خود ایران به فراموشی سپرده شده اند، به شکرانه زحمات او در موسیقی کلاسیک شمال هندوستان کماکان حفظ شده اند. بدین ترتیب بنیاد توس نه تنها برنامه اى را  در ياد آورى اين تاريخ ضرورى مى ديد که  بايد تجلیل ازهنرمندانى نظير امیر خسرو را در مرکز آن قرار مى داد.

1389-18

بنیاد فرهنگی توس بسیار هشیارانه در توضیح داستانهای جاده ابریشم، داستانهائی که بوسیله تاجران ایرانی، اروپائی، هندی و چینی دیده و یا شرح داده شده بود با الهام از کتاب سفرنامه مارکوپولو که در روایتهای مختلف ادعای گذشتن و شاهد بودن این قصه ها و دانستنیهای ملل مختلف را کرده است بهره گرفته ومشهور است که اولین اطلاعات عموم اروپاييان از آسيا، از طريق همين کتاب پخش شده است و با الهام از این سفر نامه، هنرمندان بنیاد توس، تماشاچیان راباخود به شهرهاو ممالک مختلف در مسیر این جاده مثل کشورهای ونیز، جنوا، ارمنستان، بلخ که شامل خراسان بزرگ ازبکستان و افغانستان امروز بود، دمشق وبغداد که در آن زمان پایتخت خلفای عباسی بود، چین که بر اثر تجارت ابریشم نام این جاده را بر خود اختصاص داده بود و یا هندوستان کشوری که چهار مذهب اصلی از آن سر بر آورده اند و بندر هرمز در جنوب ایران جايى که جاده ابريشم را به راه هاى دريايى مرتبط با عربستان، هندوستان و آفريقا و صل مى کرد و آميزشى از فرهنگ  هندى، ايرانى و عربى در آن منطقه محسوس بود، میبرد و از طریق شعر، نمایش، موسیقی و رقص و آرایش صحنه، گوشه هایی از این تبادل غنی فرهنگی را زنده میکند و در هر کشور تماشاچیان با فرهنگ،موسیقی،پوشش ،شعر و رقص آن ملت آشنا میشوند.
این فعالیت بسیار صعب، فقط میتوانست بوسیله عاشقان تاریخ ایران و بنیادهائی چون توس که در کارنامه هشت ساله خود هر بار نام فرهنگ و یا تاریخ ایران را باافتخار تکرار کرده اند با شرکت هنرمندان از ملیت های مختلف و تحمل راههای طولانی و مخارج فراوان به صحنه کشانده شود.
فخری نیکزاد گوینده محبوب هفت شهر عشق تلویزیون ایران، حمید جاودان هنرپیشه تئاتر ملی فرانسه در نقش مارکوپولواز پاریس، داریوش الوند خواهر زاده محبوب عباس پهلوان، خواننده و هنرپیشه در نقش روستی چلواز لندن، الکسیز شهرزاد نوازنده با استعداد چنگ از لوس آنجلس، نغمه فرهمند نوازنده ماهر دف، طبله و دنبک از کانادا، ادگار نیکولیان طراح رقص های فولکلوریک ارمنستان، دانی بی لورد رقصنده باله و باله مدرن با تجربه شرکت در بیش از بیست فیلم در هالیوود، شومی داس رقصنده مشهور و تخصصی معابد هند از هندوستان ودو گروه 10 و پانزده نفره رقصنده به سرپرستی زبرتا جانسون از تلنتد آرتیست و غمزه مهدی زاده از انجلز آرتیست و گروه فنی نور، صدا،مسئولین دکور صحنه ها و مدیران فنی صحنه همه به سرپرستی خانم جمیل خرازی بنیان گزار در شب 9 فوریه امید دارند که برنامه موفقی به روی صحنه بیاورند و بتوانند در اجرای چهارم این برنامه علاقمندی و توجه هموطنان ساکن شهر فرشتگان را نیز به فعالیهای این بنیان جلب کنند.
با امید موفقیت برای بنیاد توس و دیدار همه عاشقان ایران در شب 9 فوریه در سالن ویلشر ایبل تیاتر-لوس آنجلس.

***
Toos Foundation Presents
SILK ROAD
Wilshire Ebell Theatre
February 9, 2014
4401 W 8th St,
Los Angeles, CA 90005