1690-83

چگونه نخستین گزارش زنده
بانوی گزارشگر فوتبال در رادیو لغو شد؟

1690-89

در آغاز همین ماه قرار بود اتفاقی تازه در یکی از «شبکه های رادیویی» رقم بخورد، اما این رخداد که پیشاپیش هم بازتاب چشمگیری در سطح جامعه ایجاد کرده بود، به رغم اعلام قبلی و توجه گسترده در رسانه‌های رسمی و اجتماعی، بدون ذکر دلیل و توجیه منطقی، محقق نشد.
به گزارش تابناک؛ قرار بود رادیو ورزش بازی چلسی و آژاکس در چهارچوب لیگ قهرمانان اروپا را با صدای یک بانوی گزارشگر به نام فرنوش جعفری روی آنتن زنده ببرد و دو کارشناس خانم نیز این مسابقه را برای شنوندگان تحلیل کنند، اما این وعده عملی نشد و احتمالا با دخالت برخی مسئولان و مراجع تصمیم گیرنده، لغو شد. جالب اینکه هر دو کارشناس این برنامه نیز از چهره های برتر ورزش بانوان ایران محسوب می شدند؛ نیلوفر اردلان کاپیتان سابق تیم ملی فوتسال ایران که مدتهاست مجری ورزشی رادیو شده و البته گلاره ناظمی، یکی از برترین داوران زن کنونی فوتبال و فوتسال جهان که با توجه به “پوشش اجباری دولتی” ظاهر در صحنه های بین المللی مورد توجه وسیع رسانه های خارجی قرار گرفته است.
رادیو ورزش که چند روز روی این موضوع مانور کرده بود، نتوانست یک کار معمولی را که مدت هاست در برخی سایت‌های ورزشی شامل حمایت سازمان صداوسیما انجام می‌شود، اجرا کند و یک دیدار اروپایی را با گزارش و کارشناسی زنان پخش نماید. در واقع مدیران رادیو ترجیح دادند، این بازی اصلا پخش نشود تا این گزارش زنانه محقق شود.
مجری برنامه در حالی نرسیدن تصاویر این بازی را بهانه عدم پخش آن اعلام کرده بود که جریان مسابقه از شبکه‌های مختلف غیرپولی از جمله شبکه پل ست لهستان با کیفیت اچ دی در حال پخش ماهواره‌ای بود و بعید است تجهیزات صداوسیما برای دریافت تصاویر مسابقه با مشکلی مواجه شده باشد. به این ترتیب سروصداها، تبلیغات، مصاحبه و پروپاگاندایی که برای رسانه‌ای کردن این واقعه عادی ورزشی و بهره برداری از آن انجام شده بود، بی اثر ماند تا مشخص شود رسانه ملی حداقل در بخش «صدا» در روز‌هایی که خانم‌ها از سوی فیفا اجازه ورود به ورزشگاه را دریافت کرده اند، در اجرای کوچکترین سیاست رسانه‌ای خود در بخشی همچون ورزش نیز مختار و صاحب اختیار نیست و کار به جایی کشیده که مدیران اغلب بی کفایت و در حال نزول در این مجموعه عریض و طویل، حتی توانایی پیاده کردن ناچیزترین ایده‌هایشان را نیز ندارند. در حالی که مجریان و گویندگان زن فراوانی در شبکه های گوناگون و پرتعداد رادیویی مشغول فعالیت هستند و برنامه‌های متعددی از اقتصاد و فرهنگ و هنر گرفته تا طنز و ورزش را با صدای خود اجرا می‌کنند، چطور پخش صدای زن هنگام گزارش یک مسابقه فوتبال و یا آنالیز بازی توسط یک کارشناس و مربی آموزش دیده و شاخص فوتبال زنان مورددار شده است؟!
این آبروریزی که قطعا در تاریخ رادیو و کارنامه مدیران مربوطه ثبت می‌شود، حالا چشمه تازه‌ای از نفوذ جریانی است که هر نوآوری و ترفند مجاز برای جذب مخاطب را نیز برنمی‌تابد و در این راه دیوار کوتاه مدیران نالایق را مقابل خود می‌بیند. واقعا در تشکیلات بزرگ و غول پیکر جام جم کسی نیست از مدیران فعلی رادیو بپرسد؛ شما که اجازه نداشتید در خلال برخی برنامه‌های ورزشی تان در خصوص ورود بانوان به ورزشگاه‌ها کوچکترین حرفی مطرح شود، چگونه یکضرب به سراغ عبور از خط قرمز‌ها و ساختارشکنی‌هایی رفتید که مشخص بود این سیستم فعلی آن را برنمی تابد و به جز مدیریت هیجانی و بدون تفکر نمی‌شود به جایی ربطش داد. بهتراست شبکه رادیویی ورزش و در سطحی بالاتر کلیت مجموعه رادیو تا زمانی که نتوانسته عادی‌ترین مقدمات را برای اجرای برنامه‌های ورزشی توسط زنان فراهم کند، سراغ شعار‌های دهان پرکنی همچون ایجاد «فرصت‌های به اصطلاح برابر با آقایان» برای آنها نباشد.
مدیرانی همچون میرحسینی که تصور می‌کنند، یک شبه و با اقدامات انفجاری می‌توانند پا را از گلیم خود درازتر کرده و در عرضه رسانه‌ای همچون رادیو، دست به ابتکارات اینچنینی بزنند، باید بدانند که این تنها یک آزمون و خطا نیست و عدم توفیق در اجرای چنین برنامه‌هایی موج منفی بزرگی ایجاد خواهد کرد که جمع کردن کاملش تقریبا محال است. بهتر است با برنامه ریزی قبلی و مرحله‌ای پیش رفت و در پشت صحنه اجازه‌های لازم را گرفت تا به این صورت سنگ روی یخ نشد.

ملایی با پرچم آلمان در المپیک: خیلی خوشحالم!

1690-85

طبق اعلام فدراسیون جهانی جودو، دولت آلمان تقاضای پناهندگی سعید ملایی را پذیرفت.
سایت فدراسیون جهانی هم از این اقدام کشور آلمان تقدیر کرده و نقل قولی از این جودوکار ایرانی نیز منتشر کرد. سعید ملایی در نخستین واکنش به این پذیرش پناهندگی گفت: «من بسیار خوشحالم و می‌خواهم از ته دلم از کسانی در این روز‌های دشوار به من کمک کردند، تشکر کنم. حال می‌توانم کاملاً روی جودو و آماده سازی‌ام برای مرحله بعدی یعنی رویداد‌های JIF و بازی‌های المپیک متمرکز شوم.»
سعید ملایی، ستاره جودو ایران، اوایل شهریورماه امسال در پی باخت «اجباری» در بازیهای قهرمانی جهان در توکیو به‌ منظور روبه‌رو نشدن با حریف اسرائیلی، از ژاپن به آلمان رفت و به رادیو فردا گفت که دیگر قصد بازگشت به ایران را ندارد.
این حادثه با واکنش تند فدراسیون بین‌المللی جودو مواجه شد. این فدراسیون ۳۰ مهرماه اعلام کرد فدراسیون جودو ایران به دلیل ماجرای باخت «اجباری» سعید ملایی، علاوه بر مسابقات جهانی، «از شرکت در تمام فعالیت‌های اجتماعی و مدیریتی زیر نظر فدراسیون بین‌المللی و اتحادیه‌های آن» محروم است.

خطیبی: کل استادیوم به مادر من فحش دادند!

1690-86

سرمربی ماشین‌سازی می‌گوید تماشاگران پرسپولیس به مادر او فحش داده‌اند.
رسول خطیبی سرمربی ماشین‌سازی پس از تساوی تیمش مقابل پرسپولیس در هفته نهم رقابت‌های لیگ برتر گفت: من نمیخواهم دخالت در چیزی کنم. من فقط از بازیکنان خود تشکر می‌کنم. آنها با تمام وجود بازی کردند. ماشین سازی در آینده حرفهای زیادی برای گفتن دارد. این تیم استقلال را برده است و پرسپولیس را در زمین خودش متوقف کرده و این برای من ارزش زیادی دارد. کل استادیوم به مادر من فحش دادند. مادر من دو پسر شهید دارد و دو پسر جانباز دارد. اگر امنیتی وجود دارد به خاطر وجود شهدا است و به خاطر مادری است که پسرش را به خاطر محافظت از این مملکت و استادیومها به جنگ فرستاده است. او ادامه داد: من از آقای حسن‌زاده و فدراسیون می‌خواهم که این فحاشی‌هایی که شده، جلویش گرفته شود و اگر اقدامی نشود، من این مساله را به خدا می‌سپارم.

از «انتقام اردوغان» تا «واکنش علی دایی»

1690-87

با گذشت چند روز از بازی پرحاشیه دو تیم استقلال و تراکتورسازی تبریز، واکنشها به حوادث حاشیه‌ای آن کماکان ادامه دارد. بازی اخیر این دو تیم به بازداشت هفت نفر از تماشاگران آن به خاطر “حرکت خارج از عرف فوتبال” انجامید.
طبق گزارش دویچه وله، در این مسابقه که در تبریز برگزار شد، شماری از هواداران تراکتورسازی شعارهایی را در حمایت از ترکیه و علیه کردها سر داده بودند. چند تن از تماشاگران هم پلاکاردی را به‌همراه داشتند که بر آن شعار تجزیه‌طلبانه “یا چکسلواکی یا یوگسلاوی” نوشته شده بود؛ این شعار اشاره‌ای دارد به تجزیه مسالمت‌آمیز چکسلواکی سابق به دو کشور چک و اسلواکی و در مقابل تجزیه یوگسلاوی سابق که پس از جنگ داخلی خشونت‌بار به چند کشور تبدیل شد.
علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با ایسنا سر دادن “شعارهای قومیتی و نژادپرستانه” را نشانگر “تلاش دشمنان” دانسته و گفت: «به نظرم حواشی اخیر و شعارهای‌نژادپرستانه ریشه خارجی‌دارد و از جایی تحریک می‌شود، اینها برای کشور سم مهلک است.»
در همین حال علی دایی که متولد اردبیل است، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود به حاشیه‌های این بازی واکنش نشان داده و نوشت: «همه جای ایران سرای من است. به ایرانی بودن خودمون افتخار می‌کنیم و اجازه ندهیم شعار تجزیه‌طلبان در استادیوم‌ها باب شود.»
حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با اعلام خبر بازداشت هفت نفر از تماشاگران این بازی به دلیل انجام “حرکت خارج از عرف فوتبال”، گفته بود که “۳−۴ نفر” دیگر نیز که در ورزشگاه “مطلبی نوشته بودند” تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.
تقریبا تمام رسانه‌های داخلی ایران تأکید دارند که سر دادن شعارهایی در حمایت از عملیات ترکیه در شمال سوریه یا برخی شعارهایی که علیه کردها مطرح شده، متعلق به تمامی هواداران تراکتورسازی نبوده است. این انتقاد و اعتراض هم مطرح بوده که بازی تراکتور در شهرهای دیگر ایران بعضا با شعارهای اهانت‌آمیز و نژادپرستانه علیه ترک‌ها همراه بوده است. هم زمان نادر قاضی پور، نماینده ارومیه در مجلس نیز از هواداران تیم تبریزی خواسته بود که «به هیچ وجه به قومیت‌ها، فارس‌ها، کردها و گیلک‌ها توهین نکنند.» در این میان اما برخی رسانه‌های ایران از “سوءاستفاده” ترکیه از حواشی این مسابقه خبر داده‌اند. به گزارش “انتخاب”: «تنها ساعاتی بعد از پایان بازی، روزنامه محافظه‌کار “ینی شفق” که غالب نظران آن را ارگان غیررسمی حزب عدالت و توسعه -حزب اردوغان- می‌دانند نوشته است: «۱۲۰ هزار طرفدار تراکتور در تبریز، یکصدا فریاد زدند: جان و خونمان فدای تو ترکیه، وطن مادری‌مان.» نویسنده “انتخاب” همچنین با اشاره به حواشی ورزشگاه تبریز، نوشته است که عملیات ترکیه در شمال سوریه موسوم به “چشمه صلح”، «نه تنها صلح و دوستی را با خود به همراه نیاورده، بلکه بیشتر به زمینه‌ای برای کینه‌توزی و نفرت‌پراکنی در میان مردمان منطقه خاورمیانه تبدیل شده است.» این سایت خبری تحلیلی واکنش این رسانه‌ها به حواشی بازی اخیر استقلال و تراکتورسازی و نوع پوشش آن را «انتقام اردوغان از ایران بابت مخالفت تهران با عملیات “چشمه صلح”» دانسته و از «سوءاستفاده رسانه‌های “سلطان”» از شعارهای مطرح‌شده در این مسابقه خبر داده است. یک روز پس از حوادث ورزشگاه تبریز، مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان ایران، اعلام کرد که پس از “برخی حواشی در بازی‌های اخیر لیگ برتر” دستور تشکیل “کارگروه صیانت از ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی” را صادر کرده است. به گفته او، این کارگروه با حضور نمایندگان وزارت اطلاعات، وزارت ارشاد اسلامی، صداوسیما، فدراسیون فوتبال، کمیسیون فرهنگی مجلس، نیروی انتظامی، معاونت فرهنگی سپاه و نمایندگان باشگاه‌های ورزشی ایران تشکیل خواهد شد.

اعتراض شدید کالدرون به دریافت تنها ۲۲درصد از حقوقش

1690-88

گابریل کالدرون درباره دریافتی‌اش از باشگاه پرسپولیس که می‌گویند ۱۱۰ هزار دلار بوده است، توضیحاتی ارایه کرد.
به گزارش تابناک، سرمربی آرژانتینی پرسپولیس اظهار کرد: من ۱۵ جولای باید اولین پرداختی‌ام را می‌گرفتم. از قسط اول فقط ۲۲ درصد گرفته‌ام. من خوشحال و راضی نیستم که ۴ ماه گذشته است و در این ۴ ماه به من گفته‌اند انشاءالله فردا و هفته بعدی. از پول خودم ۲۵ هزار یورو وسایل تمرین خریدم. از این ۲۵ هزار یورو ۱۱هزار یورو به من برگردانده شده است، ولی من جانم را برای باشگاه می‌گذارم. مدیر باشگاه از من دو هفته زمان خواسته است. مثل ۴ ماه قبلی من دو هفته دیگر هم صبر می‌کنم. من این نداشتن جدیت را نمی‌پذیرم. «ان‌شاءالله فردا» گفتن بعد از ۴ ماه خیلی قشنگ نیست. امیدوارم در این دو هفته مسائل حل شود. این آماری که به شما داده‌اند حقیقت ندارد.