1691-68

رئیس فیفابار دیگر در تهران:
تماشای لیگ فوتبال ایران در کنار خانم ها

1691-69

خبرگزاری فرانسه خبر داد که رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال به زودی بار دیگر راهی تهران می‌شود. این برای نخستین بار است که ریاست فیفا طی یک سال، سه بار به تهران سفر می کند و دلیل نیز کاملا مشخص و واضح است؛ «زنان».
بر اساس گزارش این خبرگزاری بین المللی که در رسانه های عربی بازتاب داشت، فدراسیون فوتبال ایران بعد از توافقی که با فیفا داشته، به این نتیجه رسید که در بازیهای ملی زمینه را برای حضور زنان در ورزشگاه مهیا کند. یک منبع نزدیک به فیفا در گفتگویی که با فرانس فوتبال داشت، اعلام کرد: اینفانتینو رئیس فیفا در نامه‌ای که به فدراسیون فوتبال ایران زده، اعلام کرده که به زودی راهی تهران می‌شود تا وضعیت حضور زنان را در ورزشگاه‌ها از نزدیک پیگیری کند.
همچنین برخی منابع خبری گزارش داده اند که تصمیم قطعی اینفانتینو که در نامه‌ای به تاج اعلام شده است، تماشای یک بازی لیگ برتر ایران با حضور زنان در یکی از ورزشگاه هاست! به این ترتیب مشخص می‌شود که فدراسیون جهانی فوتبال برخلاف ادعای برخی مقامات کشور، تنها به حضور زنان در بازیهای ملی کفایت نکرده و حالا با یک گام جلوتر، در پی پیاده سازی پروژه حضور بانوان ایران در مسابقات لیگ داخلی است.
منبع این سایت تأکید کرد که هنوز زمان دقیق سفر اینفانتینو مشخص نیست، اما دلیل اصلی این سفر، بررسی وضعیت حضور زنان در ورزشگاه است، تا جایی که رئیس فیفا اعلام کرده که دوست دارد خودش در ورزشگاه نزدیک زنان ایرانی بنشیند و یک مسابقه را تماشا کند! سایت عربی خلیج ۳۶۵ در ادامه به نقل از منبع پنهانش نوشت، فیفا به دنبال این است که علاوه بر بازیهای ملی در بازیهای لیگ ایران هم به زنان این اجازه داده شود که راهی ورزشگاه شوند.
به این ترتیب مشکلات اخیر فوتبال ایران در ورزشگاه‌های برگزارکننده مسابقات داخلی، محدود به شعار‌های قومیتی و سیاسی نیست و حالا فدراسیون فوتبال باید فکری جدی برای پیاده سازی نظر فیفا در فوتبال ایران نماید. در غیر این صورت این نهاد قدرتمند بین المللی با توسل به دلایلی همچون تبعیض جنسیتی که پیش از این در برخی گفت و شنود‌ها مطرح شده بود، فوتبال ایران را در گرماگرم بازیهای مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، به لبه پرتگاه تعلیق خواهد کشاند. جیانی اینفانتینو در اجلاس اخیر فیفا رسما به موضوع تماشاگران زن ایرانی پرداخت و ورود پرشمار و آزادانه آنها برای تماشای بازی تیم ملی مقابل کامبوج را، نشانه‌ای از موفقیت خود برای برداشتن محدودیت‌ها در فوتبال ایران دانست. او وعده داده بود، به همان مقدار بسنده نخواهد کرد و این روند را تا دستیابی به حالت مطلوب مدنظر فیفا ادامه خواهد داد! او بار‌ها در سخنرانی هایش، جملاتی را به دیدار خود با حسن روحانی ارجاع داد و از قول مقامات عالی رتبه ایران برای مهیا ساختن زیرساخت‌ها برای این منظور گفت. سخنگوی دولت ایران نیز آخرین بار، ورود زنان به ورزشگاه برای تماشای مسابقات فوتبال با فشارهای خارجی را رد کرد و این اقدام را داوطلبانه خواند.
از سوی دیگر، به گزارش تابناک، غلامرضا میرحسینی مدیر شبکه رادیو ورزش در مورد صحبت‌های رئیس فیفا مبنی بر اینکه برای حضور بانوان در فوتبال باشگاهی ایران به این کشور سفر خواهم کرد، گفت: آنچه درون ورزش ما رخ می‌دهد، مبتنی بر مسائل داخلی کشور است. اگر رئیس فیفا چنین صحبت‌هایی را مطرح کرده، مداخله‌جویانه است که حتی می‌توان گفت: عدول از قوانین و مقررات فدراسیون بین‌المللی هم هست. وی افزود: صحبت‌های اینفانتینو بیشتر نشانگر ضعف مدیریت ورزش کشور است که اجازه می‌دهیم برخی چنین صحبت‌هایی را مطرح کنند و چنین اتفاقاتی را رقم بزنند. متأسفانه در عرصه‌های مختلف کوتاهی صورت گرفته که بیگانگان جرات بیان چنین مسائلی را به خود می‌دهند. وی با انتقاد از رویه دوگانه فیفا در بحثی جدایی ورزش از سیاست، گفت: آنها تأکید دارند که سیاست و ورزش دو مقوله از هم جدا هستند، اما رئیس فیفا و فیفا در این مورد اقدامی دوگانه انجام می‌دهند. پولهای زیادی از فوتبال ایران را به خاطر اینکه تحت سلطه سیاست‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفته، بلوکه کرده‌اند. رئیس فیفا می‌خواهد برای آمریکا خوش‌رقصی کند و از این پول به عنوان اهرم فشاری بر نظام استفاده نماید.

روزنامه نگار عراقی:
بازیکنان عراق قبل از بازی با ایران ماسک بزنند!

1691-70

یک روزنامه نگار عراقی درخواست کرد که مربیان و بازیکنان تیم ملی فوتبال این کشور پیش از بازی با ایران، به صورت‌هایشان ماسک بزنند.
به گزارش مهر، تیمهای ملی فوتبال ایران و عراق پنجشنبه در مرحله دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در اردن به مصاف هم می روند.
این مسابقه تحت تاثیر ناآرامی های اخیر در عراق قرار دارد و رسانه های عراقی سعی دارند با برانگیختن احساسات ملی بازیکنان تیم کشورشان، آنها را از نظر روحی و روانی قبل از دیدار با ایران برانگیزند.
«علی نوری» روزنامه نگار و خبرنگار ورزشی عراق در این ارتباط درخواست های عجیبی از فدراسیون فوتبال عراق و بازیکنان این تیم داشته است. وی پیشنهاد داد که بازیکنان عراق هنگام پخش سرود ملی این کشور و در حمایت از مردم عراق قبل از بازی با ایران، ماسک بزنند چون تمام دوربینهای تلویزیونی روی صورت ملی پوشان عراق است و آنها می توانند صدای این کشور را به کل جهان برسانند. این روزنامه نگار همچنین از فدراسیون فوتبال عراق خواست که در مکاتبه با فیفا، مجوز بستن یک نشان سیاه روی لباس عراق را در حمایت از اتفاقات رخ داده در این کشور بگیرند. علی نوری همچنین گفت: تماشاگران حاضر در ورزشگاه در دقیقه ۲۵ با صدای بلند شعار «وطنمان را می خواهیم» سر بدهند تا این صدا از شهر امان (کشور اردن) به میدان تحریر و تمام میادین دیگر برسد!

رقم شوکه کننده قرارداد ویلموتس با ایران لو رفت

1691-71

در ماجرای اختلاف ویلموتس و فدراسیون فوتبال بر سر پرداخت دستمزد او، مشخص شد که تمام شایعات درباره قرارداد سه میلیون دلاری این مربی و دستیارانش برای سال اول کاملاً صحت داشته است.
خبرورزشی نوشت: مارک ویلموتس عنوان گران‌ترین مربی تاریخ فوتبال ایران را از آن خود کرد. تا پیش از مارک ویلموتس، کارلوس کی‌روش با قراردادی به ارزش 4/1 میلیون دلار در صدر بود. حالا، اما ویلموتس، با قدرت تمام این عنوان را مال خود کرده و بعید است به زودی کسی او را در صدر جدول بگیرد. با وجود آن که فدراسیون فوتبال اعلام کرد قرارداد مارک ویلموتس با ایران به ازای سه سال 6/3 میلیون دلار (یعنی سالی 2/1 میلیون دلار) است، اما مدیر برنامه‌های این مربی ناخواسته در جایی رقم را لو داده است؛ رقمی که البته خبرورزشی پیش از این به آن اشاره کرده بود.
مدیر برنامه‌ها ویلموتس «ارمین» نام دارد. او اهل بوسنی است. ارمین عامل انتقال ویلموتس به تیم ملی از طریق یکی از سفرای ایران در اروپا و همین طور یک دلال ایرانی بود. در ماجرای اختلاف ویلموتس و فدراسیون فوتبال بر سر پرداخت دستمزد او، مشخص شد که تمام شایعات درباره قرارداد سه میلیون دلاری این مربی و دستیارانش برای سال اول کاملاً صحت داشته است.
حالا قصه از چه قرار بوده؟ ارمین اخیراً در مذاکراتی که با باشگاه رویال‌انتور بلژیک داشته، به مسئولان آن باشگاه گفته است: «قرارداد ویلموتس و دستیارانش برای سال اول سه میلیون یورو است، بنابراین اگر شما بخواهید این کادر را به بلژیک بیاورید قاعدتاً باید در همان حدود هزینه کنید.»
نکته اینجاست که یک فرد ایرانی با مدیران باشگاه بلژیکی ارتباط دارد و در ماجرای اخیر هم مأمور آن شده بود تا از وضعیت ویلموتس در ایران، اطلاعاتی بگیرد. وقتی مدیران باشگاه به این فرد ایرانی گفتند ارمین ایجنت ویلموتس چنین چیزی گفته، تعجب کرده بود. او هم مثل دیگر ایرانی‌ها باورش نمی‌شد فدراسیون فوتبال حاضر شده به کسی که به مراتب سطح پایین‌تری از کی‌روش دارد، بسیار بیشتر از او پول داده باشد. بعد از جدایی کارلوس از ایران تاج با تأکید روی این مسئله که دنبال مربی با قیمت بهتر و با کارایی بیشتر هستند، ویلموتس را جذب کرد. حال، اما در همین شروع کار مشخص شده نه تنها قیمت او بالاتر از کارلوس است بلکه احتمالاً آن کارایی را هم نخواهد داشت.
ارمین در طول مذاکرات چیز دیگری را هم لو داده است. فدراسیون فوتبال تأکید دارد پیش‌پرداختی به این مربی بلژیکی نداد و او حاضر شد بدون دریافتی به ایران سفر و کارش را آغاز کند. ارمین، اما لو داده اتفاقاً فدراسیون فوتبال پولی به ویلموتس و دستیارانش برای شروع کار داده بود! در واقع قسطی که اخیراً برای مربی بلژیکی واریز کرده‌اند قسمت دوم پول او به اضافه قسمت سوم پولش است. فدراسیون فوتبال برای این که دیگر در انتقال بعدی پورسانتی بابت انتقال پول ندهد، تصمیم گرفت تا قسط بعدی قرارداد این مربی را هم پرداخت کند.» مهدی تاج رقم منتشر شده قرارداد مارک ویلموتس را تکذیب کرده ودر گفتگو با اخبار ورزشی در مورد دستمزد ۳ میلیون دلاری مارک ویلموتس گفت: مبالغ منتشر شده درخصوص رقم قرارداد کادرفنی تیم ملی را قاطعانه تکذیب می‌کنم و با منتشر کنندگان این شایعه برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.

مدیرانِ پنهان در فرار نخبگان ورزشی

1691-72

علی عالی: آخرین‌باری که مسعود سلطانی‌فر در رسانه‌ای حاضر و به نقد کشیده شد را هیچ‌کس به‌خاطر ندارد.آخرین‌باری که مهدی تاج در رسانه‌ای حاضر و به نقد کشیده شد را هیچ‌کس به‌خاطر ندارد.آخرین‌باری که آرش میراسماعیلی در رسانه‌ای حاضر و به نقد کشیده شد را هیچ‌کس به‌خاطر ندارد.آخرین‌باری که محمد پولادگر و محمدرضا داورزنی در رسانه‌ای حاضر و به نقد کشیده شدند را هیچ‌کس به‌خاطر ندارد.
آخرین‌باری که یک مدیر ورزشی در رسانه‌ای حاضر و به نقد کشیده شد را هیچ‌کس به‌خاطر ندارد. نمی‌آیند. شرط می‌گذارند و اجازه چالش نمی‌دهند. دنیایِ ورزشی‌ها ترسناک است. بی‌مسئولیتیِ عمومی در همه رده‌ها. هر نقدی می‌نویسیم، اثر ندارد. هر افشاگری‌ای می‌کنیم، بی‌توجهی مقابلش است. خودشان را به ندیدن و نشنیدن می‌زنند تا بگذرد. خوب آموخته‌اند که فردا موجِ تازه‌ای راه می‌افتد و همه منتقدان، مطالباتشان یادشان می‌رود. تا دیروز یک کفاشیان داشتیم و حالا در بسیاری از مناصبِ ورزشی، ده‌ها علی کفاشیان داریم. خبر‌ها هم عادی شده است. در رنکینگ فدراسیون جهانی، پرچم کنارِ نامِ مهدی خدابخشی از ایران به صربستان تغییر کرده است. با دختر صرب ازدواج کرده و تصمیم تازه‌ای برای زندگی اش گرفته است. احتمالا هم در انتخابیِ اروپا سهمیه می‌گیرد. در المپیک هم لابد مدال. قبلا‌ها می‌گفتند مشکل از ورزشکار است، مشکل از بازیکن است، مشکل از خودشان است. اما خیلی وقت است به همه ما ثابت شده: مدیریت در ایران راهی برای اتلاف سرمایه و منابع است؛ یعنی مشکل، مدیریت‌ها و مدیران هستند. به‌جایی رسیدیم دیگر شاهد فرارِ نخبگان نیستیم؛ هرکسی هر چیزی بلد است و خدماتی می‌دهد و توانایی‌ای دارد، می‌خواهد برود. بلد نیستند مدیریت کنند. اخبار همین چند روز گذشته را ببینید: ویلموتس می‌خواهد برود، چون پولش را نمی‌دهند. استراماچونی می‌خواهد برود، چون پولش را نمی‌دهند. کالدرون می‌خواهد برود، چون پولش را نمی‌دهند. چرا یکی مثل مهدی خدابخشی نرود؟! مدیران خودشان را مسئول نمی‌دانند.