1692-36

انتقاد تند علی کریمی به افزایش نرخ بنزین
هفته یازدهم لیگ برتر فوتبال لغو می‌شود؟

1692-37

برگزاری هفته یازدهم لیگ برتر فوتبال ایران، که قرار است از پنجشنبه با انجام دو بازی در سیرجان و جم آغاز شود، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
به گزارش تابناک؛ در یک هفته اخیر در پی ناآرامی‌های اخیر که بعد از اعلام نرخ جدید بنزین، در برخی شهر‌های کشور رخ داده و موجب درگیری‌هایی در بسیاری از شهرهای ایران شده است، شاهد لغو چندین دیدار ورزشی در لیگ‌های مختلف ورزشی بوده ایم که مهمترین نمونه آن لغو پنج مسابقه از هفت دیدار هفته هفدهم لیگ برتر فوتسال بود.
در همین حال، دیدار‌های ورزشی که امکان و احتمال جذب تماشاگر زیادتری داشته اند، در لیگ والیبال و بسکتبال نیز به آینده منتقل شده و در برنامه بازی‌های معوقه قرار گرفته اند. با اینحال هفته یازدهم لیگ برتر فوتبال ایران نیز احتمالا تحت تأثیر این ناآرامی‌ها قرار بگیرد و شاهد تغییراتی در برنامه مسابقات باشیم.
به طور مثال از دو بازی روز پنجشنبه، مسابقه‌ای که سیرجانی‌ها قرار است میزبانی کنند، احتمال لغو و تعویق را بالای سر خود می‌بیند. همچنین بازی مهم هفته بین دو تیم بالانشین و مدعی تراکتور و شهرخودرو مشهد در تبریز، یکی از حساس‌ترین مسابقاتی است که می‌تواند تماشاگران بسیاری به استادیوم یادگار امام بکشاند و تبعاتی منفی را رقم بزند. بازی‌های دیگر بین پرسپولیس و نفت مسجدسلیمان در ورزشگاه آزادی و همچنین بازی سپاهان در ورزشگاه تختی آبادان نیز احیانا نگرانی‌های مشابهی خواهند داشت. در این میان برای برگزاری بازی استقلال در ورزشگاه شهیدوطنی قائمشهر به دلیل چهار روز فاصله از سایر دیدار‌ها، فرصت برای تصمیم گیری وجود دارد و شاید با فروکش کردن حجم ناآرامی‌ها آن دیدار در موعد مقرر برگزار شود.
نکته مهم اما فشار به تیم های نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود که لغو مسابقاتشان منجر به فشردگی سایر مسابقات آنها خواهد شد و مشخص نیست بازی های این هفته در صورت لغو، چه زمانی در تقویم گنجانده می شوند. هر چند این تعویق ناگزیر است و قصوری را متوجه فدراسیون فوتبال یا مسئولان تصمیم گیرنده نخواهد کرد.
با این حال صحنه‌هایی که در آخرین بازی تراکتور در استادیوم خانگی ثبت شد، نشان می‌دهد نگرانی‌ها بابت برخی اتفاقات حاشیه‌ای در این ورزشگاه با اهمیت است و احتمال تکرار برخی حوادث ناگوار وجود دارد. در چنین شرایطی شورای تأمین استان‌ها و یا شورای امنیت کشور تصمیم خواهد گرفت که آیا این مسابقات که جمعیت زیادی از هواداران و دوستداران فوتبال را جمع خواهد کرد، از امنیت کامل برخوردار است یا خیر؟
همچنین، علی کریمی، بازیکن پیشین فوتبال ایران نسبت به افزایش قیمت بنزین واکنش نشان داد و از دولت انتقاد کرد. علی کریمی در صفحه ‌خود در اینستاگرام نوشته است: «سفره‌ها با بوى بنزين جان گرفت! اين نشد كه هر جا كم مياريد، دست كنيد توى جيب مردم، روا نيست به خدا! اين مردم رو با (ما) خودتون مقايسه نكنيد! نزن بر سر ناتوان دست زور كه روزى …!!!؟ چرا فحشش رو من بخورم كه از شما حمايت كردم، همه رو حواله ميكنم به خودتون. من از همه طلب حلاليت می‌كنم.»

نخستین مدال بین‌المللی وزنه‌برداری زنان ایران

1692-38

الهام حسینی موفق شد نخستین مدال بین‌المللی بانوان در وزنه برداری ایران را به نام خود کند.
به گزارش فدراسیون وزنه‌برداری، الهام حسینی، نماینده وزنه‌برداری کشور در دسته ۷۶ کیلوگرم موفق شد مدال برنز جام بین‌المللی نعیم سلیمان اوغلو در ترکیه را کسب کند تا نخستین مدال بین‌المللی وزنه‌برداری کشور در بخش بانوان به نام این وزنه‌بردار ثبت شود. وی با ثبت رکورد‌های ۸۸ کیلوگرم (یکضرب)، ۱۱۰ کیلوگرم (دوضرب) و ۱۹۸ کیلوگرم (مجموع) به این عنوان رسید. با این نتیجه، ۸ کیلوگرم رکورد یکضرب و ۱۰ کیلوگرم رکورد دوضرب کشور ارتقا پیدا کرد. در این مسابقات که در شهر غازیان تپه برگزار شد، عناوین اول و دوم به نفرات ترکیه و ترکمنستان رسید.
وی پیش ازاین در پاسخ به این سئوال که نقاط ضعف و قوت وزنه‌برداری زنان ایران در چیست و برای برطرف کردن نقاط ضعف باید چه اقدامات مهمی انجام شود، گفت: “از نکات مثبت زنان وزنه‌بردار ایران توانایی ژنتیکی بدنی بالا نسبت به کشورهای آسیای شرقی است. این امر نکته مثبتی است و با این وجود ۵۰ درصد راه را آمدیم. نقاط ضعف وزنه‌برداری ما این است که زیرسازی در شهرها انجام نشده و هنوز برای تمرین کردن مشکل داریم و امکانات !و مربی هم نداریم.”

شمشیربازان سابر ایران به رده پنجم جهان صعود کردند

1692-39

به گزارش تابناک، پس از پایان جام جهانی ششمیربازی سابر مصر، رنکینگ جدید انفرادی و تیمی سابر مشخص شد که ایران در بخش تیمی توانست با یک پله صعود، دررده پنجم جهان قرار گرفت. تیم ایران از جام جهانی مصر توانست ۳۰ امتیاز بگیرد. ایران با چین برای کسب سهمیه تیمی رقابت دارد و تیم چین در رده دهم جهان قرار دارد.
رنکینگ تیمی جهان پس از جام جهانی مصر: ۱- کره جنوبی ۴۲۴ امتیاز ۲- مجارستان ۳۳۲ امتیاز ۳- ایتالیا ۳۲۸ امتیاز ۴- آلمان ۲۶۰ امتیاز ۵- ایران ۲۵۴ امتیاز.. ۱۰- چین ۱۸۸ امتیاز (چین از جام جهانی مصر ۲۸ امتیاز گرفت).
رنکینگ انفرادی پس از جام جهانی مصر: ۱۰- مجتبی عابدینی ۲۷- علی پاکدامن ۳۵- محمد رهبری ۴۱- محمد فتوحی

عراق دو – ایران یک
دومین شکست پیاپی تیم ملی در راه جام‌جهانی

1692-40

تیمهای ملی فوتبال ایران و عراق در جدالی سنتی مهمترین دیدار چند سال اخیر خود را برگزار کردند؛ دیداری که سرانجام با یک نمایش پر انتقاد از تیم ملی همراه بود و دومین شکست را برای تیم ملی در مسابقات مقدماتی انتخابی جام‌جهانی ثبت کرد.
در پایان دور رفت مرحله دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، دیدار تیمهای ملی ایران و عراق به علت مشکلات امنیتی در خاک عراق، به دستور فیفا در کشور سوم (اردن) برگزار شد. با این حال با استقبال خوبی از سوی تماشاگران عراقی همراه بود و آنها در پایان بازی، پیروزی دقیقه نودی تیمشان را جشن گرفتند. ایران در چهار بازی دور مقدماتی تا کنون، دو پیروزی برابر هنگ‌کنگ و کامبوج کسب کرده و در دو دیدار مهم دیگرش برابر عراق و بحرین شکست خورده است. اگر تساوی بحرین برابر هنگ‌کنگ و عراق نبود، شاید کار صعود تیم ملی را باید تمام شده می‌دانستیم؛ اما در نهایت با این تساویها همچنان امید برای صعود از دور مقدماتی به مسابقات انتخابی وجود دارد.
بر اساس گزارش دویچه وله فارسی، «جمعیتی انبوه روز ۱۴ نوامبر در برابر صفحه‌ای بزرگ در میدان تحریر بغداد به تماشای مسابقه فوتبال نشستند؛ در مکانی که چندی پیش شاهد اعتراضاتی گسترده برای اصلاحات اساسی در سیستم سیاسی عراق و جلوگیری از نفوذ ایران بود. برخی پرچمهای عراق را حمل می‌کردند و شعار می‌دادند، ایران (برو) بیرون!»، این توصیفی است از فضای تماشای بازی تیم ملی فوتبال ایران و عراق در گزارش اسوشیتدپرس به نوشته دو خبرنگار عرب‌زبان.
خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارشی فضای تماشای این بازی در برخی شهرهای عراق را به تصویر کشیده است. این خبرگزاری می‌نویسد، وقتی تیم ملی عراق گل نخست خود را در دقیقه ۱۱ بازی به ثمر نشاند، آسمان غرق در فشفشه شد. معترضان دستافشان و پای‌کوبان گل دوم تیم ملی عراق را هم جشن گرفتند که کمی پیش از پایان بازی، پیروزی را برای عراق به ارمغان آورد. چند تن از تماشاگران به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته‌اند که امیدوارند این پیروزی بر ایران، به مشارکت و حضور معترضان بیشتری در اعتراضات خیابانی بینجامد؛ معترضانی که شمارشان پس از تدابیر امنیتی جدید اتخاذ شده از سوی دولت به شدت کاهش یافته است.
در شهر ناصریه، به نوشته این خبرگزاری، معترضان در برابر صفحه‌ای بزرگ در میدان اصلی به تماشای بازی فوتبال ایران و عراق نشستند. علی العراقی یکی از تماشاگران بازی می‌گوید: «پیروزی بر ایران امروز خاری است در چشم قاسم سلیمانی.» در توییتی که سفارت آمریکا در بغداد در این باره منتشر کرده، آمده است: «همانگونه که شیرهای بین‌النهرین همیشه می‌گویند، ما برای پیروزی می‌جنگیم. در این عکس سفیر آمریکا در عراق در حالی که لباس تیم ملی عراق بر تن دارد و پرچم این کشور دور گردنش است، دیده می‌شود
وبسایت‌های داخلی از “بازی ناامیدکننده” تیم ایران می‌نویسند، از “بازیکنانی عجیب و مربی‌ عجیب‌تر”، “عملکرد ضعیف تیم”، “ترکیب اشتباه” و بازیکنانی که بد ظاهر شدند؛ از شجاعی گرفته تا طارمی و آزمون. کاربران ایرانی هم در شبکه‌های اجتماعی به بازی ایران و عراق واکنش نشان داده‌اند. نوک تیز بیشتر واکنش‌ها اما به عملکرد مربی تیم ملی است و مقایسه او با کیروش. در این میان نظر برخی از کاربران را هم پوستری که پیش از بازی ایران و عراق منتشر شده بود، به خود جلب کرده است؛ پوستری که در آن بازیکن ایرانی و عراقی شانه به شانه هم، هر کدام پرچم کشور همسایه را بر دوش کشیده، دست در گردن هم به نمایش گذاشته شده‌اند.
موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با انتشار این پوستر پیش از شروع بازی نوشته بود: «بازی امشب بین تیمهای ملی فوتبال ایران و عراق – فارغ از هر نتیجه – زیباست. پیوندهای دو ملت ناگسستنی است.» تصویری که با واقعیتی که دست کم در گزارش اسوشیتدپرس به تصویر کشیده شده، چندان همخوانی ندارد. معترضان ضددولتی در عراق تاکنون پیشنهاد دولت برای اصلاحات اقتصادی و سیاسی را رد کرده و درخواست کناره‌گیری همه رهبران سیاسی کشور از جمله عالدل مهدی، نخست وزیر عراق را مطرح می‌کنند. آنها خواستار پایان نفوذ ایران در عراق هستند.
جدول رده بندی جدول گروه C به این ترتیب است (تمام تیم ها به جز ایران ۵ بازی انجام داده اند)
۱- عراق ۱۱ امتیاز ۲- بحرین ۹ امتیاز ۳- ایران ۶ امتیاز (چهار بازی) ۴- هنگ کنگ ۵ امتیاز ۵- کامبوج یک امتیاز.
تیم ملی فوتبال ایران در بازی بعدی خود روز هفتم فروردین در ورزشگاه “آزادی!” از تیم هنگ کنگ پذیرایی می کند و ۱۲ فروردین در کامبوج به مصاف این تیم می رود.

حرکت اعتراضی بازیکن تیم ملی عراق پس از گلزنی به ایران

1692-41

تسنیم نوشت:پس از گلزنی تیم ملی فوتبال عراق به ایران، یکی از بازیکنان این کشور حرکتی اعتراضی انجام داد.
پس از به ثمر رسیدن گل اول تیم ملی فوتبال عراق مقابل ایران و هنگام خوشحالی مهند علی، صفا هادی بازیکن عراق یک ماسک از یکی از افراد حاشیه زمین گرفت و به صورتش زد.
این اقدام به نشانه اعتراض به برخورد با تظاهرات‌کنندگان عراقی بود. پیش‌تر تعدادی از فعالان حقوق بشر عراق به بازیکنان تیم ملی این کشور توصیه کرده بود از ماسک استفاده کنند، اما یکی از مسئولان فدراسیون فوتبال عراق از هشدار کنفدراسیون فوتبال آسیا به بازیکنان بابت انجام دادن چنین اقدامی خبر داده بود. حال باید دیدAFC با این اقدام بازیکن عراق، برخوردی خواهد داشت یا خیر.
از سوی دیگر، هزاران معترض عراقی که بازی تیم ملی فوتبال عراق و ایران در چارچوب بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را در میدان تحریر به صورت زنده تماشا می‌کردند بعد از پیروزی تیم خود علیه نفوذ ایران در عراق شعار دادند. به گزارش آسوشیتدپرس، جمعیت که از پیروزی تیم خود در برابر ایران شاد بود پرچم‌های عراق را به اهتزاز در آورده و شعار می‌داد: «ایران، بیرون».
هفته‌هاست که عراق صحنه اعتراضات علیه فساد دولتی، بیکاری، نارسایی‌های خدماتی و دخالت ایران در این کشور است. برای بسیاری پیروزی تیم عراق در برابر ایران نمادی قدرتمند برای این جنبش ‌بود که تا این لحظه بیش از ۳۲۰ کشته و هزاران زخمی بر جا گذاشته است