1693-58

چند فوتبالیست تیم ملی ایران: در کنار مردم هستیم

1693-63

چند فوتبالیست تیم ملی مردان ایران با همرسانی تصویری از مشتهای به هم‌ گره خورده در بالای برج شهیاد (آزادی)، گفته‌اند که “در کنار مردم” هستند.
مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش، احسان حاج صفی و کریم انصاری فرد از جمله بازیکنانی هستند که به طور هماهنگ این همبستگی را اعلام کرده‌اند. در این پست آمده: “،اين مردم انسانهاي شريفي هستند و بسيار قابل احترام،فقط مظلوم هستند و به شما دولتمردان اطمينان كرده اند، اين جواب اين اعتماد و شرافت مردم كشورمان ايران نيست،از بالا بردن قيمت بنزين، بيكاري، فساد، نگراني آينده، وضعيت معيشتي مردم گرفته تا نابرابري در سطوح مختلف جامعه”.
پیام یونسی‌پور در بخشهایی از گزارش خود در ایران‌وایر مینویسد: اگر وریا غفوری، علی کریمی و مسعود شجاعی را نمادهای اعتراضی فوتبالیستها به‌ تمامی اتفاقات مدنی ایران بدانیم…کریمی ساعاتی پس از افزایش قیمت بنزین در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: «سفره‌ها با بوى بنزين جان گرفت.»
کریمی یکی از مهمترین حامیان روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ بود. اما حالا مانند همه روزهایی که پا به توپ می‌شد و دیوانه‌وار به قلب دفاع حریفان می‌زد، به خودش حمله کرده است. او نوشت: «چرا فحشش رو من بخورم كه از شما حمايت كردم، همه رو حواله می‌کنم به خودتون. من از همه طلب حلاليت می‌كنم.» کریمی پیش‌ از این، حمله‌ای تند به محمدجواد ظریف داشت. زمانی که ظریف ادعا کرد که «تحریم‌ها تاثیری روی مردم ایران نداشته است» در اینستاگرام خود به او واکنش نشان داد و نوشت: «کدوم ما؟ مای ما یا مای شما؟» کریمی در پست خود حالا به همان دولت روحانی و وزیر خارجه‌اش همزمان کنایه زده و نوشته است: «اين نشد كه هر جا كم مياريد، دست كنيد توى جيب مردم، روا نيست به خدا! اين مردم رو با (ما) خودتون مقايسه نكنيد.»
اما چرا «وریا غفوری» سکوت کرد و علی کریمی به وزیر خارجه دوباره کنایه زد؟ به یاد داریم که وقتی علی کریمی و وریا غفوری ستاره‌های سابق و کنونی فوتبال ایران به گفته‌های وزیر خارجه تاختند، خامنه‌ای “رهبر” به آنها حمله کرد. علی خامنه‌ای در سخنرانی خود گفته بود: «به یاد داشته باشید امنیت خود را از کجا آورده‌اید.» سخنرانی تند وی‌، با احضار بازیکنانی که در شبکه‌های اجتماعی خود، فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی داشتند همراه شد. حراست وزارت ورزش و جوانان و همینطور کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال ایران از مهدی مهدوی‌کیا، وحید هاشمیان، علی کریمی، وریا غفوری و سایر بازیکنانی که نسبت به وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران گلایه‌هایی داشتند دعوت کرد. برخی مانند وریا غفوری به‌واسطه اشتغال کنونی‌اش در فوتبال برای پاسخگویی رفتند و برخی هم مانند مهدی مهدوی‌کیا و علی کریمی حاضر به پاسخگویی رودررو نشدند. اما نتیجه تقریبا همانی بود که “رهبر” میخواست. بازیکنان فوتبال ایران تا حدودی «به یاد آوردند که امنیت خود را از کجا آورده‌اند.» مسعود شجاعی کاپیتان تیم ملی اما نتوانست سکوت کامل اختیار کند. او در پست استوری خود نوشت: «حرف بزنیم متهم می‌شیم به دخالت در سیاست نظام. اونی که نداره و با ماشین و موتورش امرارمعاش می‌کنه هم آب بریزه توی باکش.» او البته تنها بازیکن ایران طی ۴ دهه اخیر است که مقابل یک تیم اسراییلی به زمین رفت و برابر مکابی اسراییل در لیگ قهرمانان اروپا بازی کرد. پس‌ازآن، رسانه‌های تندرو و همینطور محمدرضا داورزنی، معاون وزارت ورزش خواهان حذف او از فوتبال ملی ایران شدند؛ اما فیفا تاکید کرده بود که در صورت اثبات دخالت سیاست در فوتبال ایران، برخوردی جدی با فدراسیون ایران خواهد کرد. فرشید اسماعیلی بازیکن استقلال هم واکنشی خاص به افزایش قیمت بنزین و تصمیم دولت داشت. او فقط قطعه‌ای از سریال «قهوه تلخ» به کارگردانی مهران مدیری را در استوری خود قرار داد. جایی که پادشاه می‌گوید: «مالیات را از قشر مستضعف جامعه می‌گیرد، نه از متمولین. چون سرمایه‌دارها، قدرت مقابله دارند.»
حسین حسینی دروازه‌بان استقلال هم با انتشار تصویری از دختر خردسالش نوشت: «دخترم جوانی ما سوخت. ببینیم با جوانی نسل شما چه می‌کنند.» اما برخی کاربران در اینستاگرام به قرارداد شش میلیارد تومانی او کنایه زدند و نوشتند که اگر جوانی او سوخته، زندگی آنها به باد رفته است. بااین‌حال به نظر می‌رسد منظور حسینی نه شخص خودش که نسل او باشد.
میان سایر ورزشکاران اما واکنش زینب موسوی دختر صخره‌نورد و قهرمان ایران نیز قابل‌توجه بود. او در استوری خود با انتشار تصاویری از مسیرهای مسدود شده، خطاب به مدیران نوشت: «می‌دونم نشستید پشت میزاتون و به وضعیتی که درست کردید می‌خندید.» او در جمله‌‌ای دیگر هم نوشته است: «آخرین زنگ خطر حکومت. مردم تحمل این‌همه فشار رو ندارند. کمی بفهمید.»

وزنه‌ برداری زنان در مسیر تاریخ‌سازی

1693-59

ایرنا: وزنه‌برداری زنان رشته‌ای نوپا در ایران محسوب می‌شود و با وجود آنکه مدت زمان کوتاهی از تشکیل آن می‌گذرد اما به نظر می‌رسد زنان ایران می‌توانند زودتر از تصور به مدالهای بین‌المللی دست یابند. تیم ملی وزنه‌برداری زنان ایران در سال ۱۳۹۶ تشکیل و رونمایی لباس رسمی این تیم ۲ سال طول کشید. ایران برای اعزام وزنه‌برداران زن به ژاپن ۲ سهمیه دارد. فدراسیون نیز برای کسب امتیازات سهمیه، ۲ دختر وزنه‌بردار را به رقابت‌های بین‌المللی جام نعیم سلیمان اوغلو ترکیه اعزام کرد. در این پیکارها بود که نخستین مدال تاریخ وزنه‌برداری زنان در رده بزرگسالان کسب شد و الهام حسینی توانست نام خود را به عنوان نخستین مدال‌آور وزنه‌برداری زنان ایران برای همیشه ثبت کند.
پس از این موفقیت «اورسلا پاپاندری» نایب رییس فدراسیون جهانی وزنه برداری با انتشار عکسی از الهام نوشت: نخستین مدال بزرگسالان زنان ایران را به الهام حسینی و فدراسیون وزنه برداری ایران تبریک می‌گویم. گرچه این مسابقات همچون رقابتهای آسیایی و جهانی از اهمیت بالای بسیار برخوردار نبود و از حضور وزنه‌برداران نامدار خالی بود اما حسینی تاریخ‌سازی بزرگی را انجام داد.
این وزنه‌بردار پیش از این در مسابقات جهانی وزنه‌برداری در تایلند در مهر ماه در دسته ۷۱ کیلوگرم با ۸۳ کیلو یکضرب، ۱۰۸ کیلو دوضرب و مجموع ۱۹۱ کیلو در جایگاه شانزدهم جهان ایستاد.
حسینی در فاصله پیکارهای جهانی تا جام «نعیم سلیمان اوغلو» 7 کیلو افزایش رکورد در مجموع داشت.
دومین نماینده ایران که در ترکیه به روی تخته رفت پریسا جهانفکریان بود که به عنوان چهارمی رسید. این وزنه‌بردار در مسابقات قهرمانی جهان تایلند در دسته ۸۷ کیلوگرم به روی تخته رفت که با ۸۷ کیلو یکضرب، ۱۱۱ کیلو دوضرب و مجموع ۱۹۸ کیلو در جایگاه بیست و یکم جهان قرار گرفت. او هر چند در جهانی تایلند رکورد خود را تا 13 کیلو افزایش داد اما در ترکیه نسبت به جهانی یک کیلو کاهش رکورد داشت.
حال باید دید که زنان وزنه‌بردار تا رسیدن به المپیک، رویای مدال‌آوری بیشتر را به حقیقتی محض در تاریخ زنان وزنه‌بردار ایران تبدیل می‌کنند یا خیر.
با این تفاسیر در حال حاضر الهام حسینی در بین وزنه‌برداران از امتیاز بیشتری برخوردار است اما در رنکینگ المپیکی جزو ۵۰ نفر اول نیست و شانسی برای کسب سهمیه ندارد. البته با توجه به نوپا بودن وزنه‌برداری زنان شانس اهدا «وایلد کارت» برای حضور نماینده وزنه‌برداری زنان ایران در بازی‌های المپیک 2020 توکیو وجود دارد.

جام جهانی کشتی فرنگی در ایران لغو شد

1693-60

کمیته اجرایی اتحادیه جهانی کشتی روز یکشنبه جلسه‌ای را در استانبول ترکیه برگزار کرد که در پی آن برگزاری رقابتهای جام جهانی کشتی فرنگی ۲۰۱۹ در تهران را به دلیل آنچه بروز اتفاقات اخیر در ایران خوانده به حالت تعلیق درآورد.
اتحادیه جهانی کشتی مدعی شده که کشورهای ژاپن و مجارستان نیز اعلام کرده‌اند که از حضور در جام جهانی تهران خودداری خواهند کرد.
بنا بر اعلام اتحادیه جهانی کشتی این تصمیم بر اساس توصیه برخی کشورها و برای جلوگیری از بروز هرگونه اتفاق احتمالی برای ورزشکاران گرفته شده است. رقابتهای جام جهانی کشتی فرنگی ۲۰۱۹ قرار بود روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری به میزبانی سالن ۱۲ هزار نفری مجموعه ورزشی “آزادی!” تهران برگزار شود. احتمالا برگزاری این رقابتها در هفته‌های آینده تعیین تکلیف خواهد شد.

لژیونرهای فوتبال: درخشش طارمی، قلی‌زاده
و کاوه رضایی بعد از گلزنی سردار آزمون

1693-61

لژیونرهای فوتبال ایران در اروپا هفته خوبی را پشت سر گذاشتند و چهار نفر از آنها موفق به گلزنی شدند.
به گزارش مهر، در یکی از مسابقات جام حذفی پرتغال تیم ریوآوه با حضور مهدی طارمی به مصاف تیم آلورکا رفت که این بازی با یک گل به سود ریوآوه به پایان رسید. تک گل این مسابقه را مهدی طارمی در دقیقه ۱۶ به ثمر رساند تا ریوآوه به مرحله یک هشتم نهایی این مسابقات صعود کند.
شنبه گذشته هم تیم زنیت سنت پترزبورگ با حضور سردار آزمون در هفته هفدهم لیگ روسیه توانست روبین کازان را با نتیجه ۲ بر یک شکست بدهد. گل اول زنیت را سردار وارد دروازه روبین کازان کرد.
در هفته شانزدهم ژوپرلیگ بلژیک هم تیم شارلوا با حضور علی قلی زاده و کاوه رضایی دو بازیکن ایرانی خود به مصاف سنت‌ترویدن رفت و با درخشش ملی پوشان ایرانی با نتیجه ۳ بر یک به پیروزی رسید. علی قلی زاده (۵۰) و کاوه رضایی (۶۰ و ۹۰) برای شارلوا گلزنی کردند تا این تیم با ۲۸ امتیاز و یک بازی کمتری در رده پنجم جدول رده بندی قرار بگیرد. قلی زاده در دقیقه ۹۱ و رضایی هم در دقیقه ۹۳ با نظر سرمربی تیم شارلوا تعویض شدند. کاوه رضایی بعد از دو گلی که زد از ابراز شادیهای ویژه گلزنی مشخصأ خودداری نمود. او یکی از بازیکنانی بود که دو روز قبل بیانیه اعتراضی ملی پوشان فوتبال ایران نسبت به گرانی بنزین و مشکلات ایجاد شده برای مردم را منتشر و با مردم کشورش درباره مشکلات و اتفاقات ناگوار پیش آمده همدردی کرده بود.

بازتاب بازگشت احتمالی برانکو به ایران در رسانه‌های عربی:
ویلموتس دارای سومین شروع ضعیف در تاریخ تیم ملی

1693-62

دو باخت پیاپی به بحرین و عراق، ویلموتس را صاحب سومین شروع ضعیف روی نیمکت تیم ملی کرده است.
به گزارش تابناک، بعد از زدن ۱۹ گل در دو بازی به سوریه و کامبوج، کسی فکرش را هم نمی‌کرد آفتاب سرمربی تازه تیم ملی انقدر زود غروب کند.
ویلموتس دو بازی پیاپی از بحرین و عراق شکست خورد و تیمش در راه رسیدن به جام جهانی، شرایط نگران کننده‌ای دارد. کارنامه سه برد، ۱ مساوی و ۲ باخت در ۶ بازی ابتدایی، شروعی است که فقط پروین و بلاژ روی نیمکت تیم ملی، از آن ضعیف‌تر بوده‌اند.
میرسلاو بلاژویچ با ۳ باخت، ۲ مساوی و فقط یک برد، صاحب ضعیف‌ترین شروع در ۶ بازی ابتدایی روی نیمکت تیم ملی است. بعد از او علی پروین با ۲ باخت، ۳ مساوی و یک برد قرار دارد. این دو نفر، تنها مربیانی هستند که بازی‌های ابتدایی روی نیمکت تیم ملی را ضعیف‌تر از ویلموتس آغاز کردند.
نکته نگران کننده، این است که تیم ملی نه با بلاژ و نه با پروین، به جام جهانی نرسید. ایران با پروین، نمایش موفقی در انتخابی جام جهانی نداشت و با بلاژ، با وجود رسیدن به پلی آف جام جهانی، به ایرلند باخت و شانس حضور در این مسابقات را از دست داد. به گزارش ایسنا، فوتبال ایران بعد از کارلوس کی‌روش با ویلموتس به توافق نهایی رسید اما این مربی بلژیکی نتوانسته که انتظارات را برآورده کند. روز گذشته خبرهایی درباره توافق فدراسیون فوتبال با برانکو ایوانکوویچ برای بازگشت به نیمکت تیم ملی و جایگزینی ویلموتس به گوش رسید که این خبر در بیشتر روزنامه‌ها و سایتهای رسانه‌های عربی بازتاب داشت. روزنامه الرای نوشت: فدراسیون فوتبال ایران مذاکرات جدی با برانکو ایوانکوویچ برای جایگزینی ویلموتس داشته، این درحالی است که هنوز این فدراسیون به صورت رسمی این خبر را تایید نکرده است.
سایت عربی کوره هم با پوشش دادن این خبر نوشت: تیم ملی ایران دو شکست پیاپی در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برابر بحرین و عراق تجربه کرد و همین باعث شده تا در رده سوم جدول رده‌بندی قرار گیرد و زنگ خطر برای صعود نکردن این تیم به دور بعد به صدا درآید. فدراسیون فوتبال ایران بعد از کسب نتایج ضعیف با ویلموتس به دنبال فسخ قرارداد با این مربی و بازگرداندن برانکو است.
این سایت عربی در ادامه نوشت: به نظر می‌رسد که فدراسیون فوتبال ایران در پرداخت حقوق ویلموتس هم به مشکل خورده و این می‌تواند مانعی برای ادامه همکاری با او باشد.
برانکو ایوانکوویچ که گزینه اصلی جایگزینی ویلموتس است پیش از این از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ هدایت تیم ملی ایران را برعهده گرفت و توانست با این تیم به جام جهانی ۲۰۰۶ راه پیدا کند. او سابقه مربیگری در پرسپولیس بزرگترین باشگاه ایران را هم دارد و توانست سه قهرمانی پیاپی با این تیم در لیگ برتر ایران و یک نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد.
اسپورت ۲۴ امارات هم خبر علاقه فدراسیون فوتبال ایران به جذب برانکو را بازتاب داد و تاکید کرد که سرمربی سابق پرسپولیس گزینه اصلی هدایت تیم ملی فوتبال ایران برای جایگزینی ویلموتس است.