1695-63

قضاوت بانوی ایرانی در رقابتهای انتخابی المپیک ۲۰۲۰

1695-64

با دعوت فدراسیون جهانی تنیس روی میز، بانوی داور ایران در رقابتهای انتخابی تیمی المپیک قضاوت می‌کند.
به گزارش فدراسیون تنیس روی میز، طبق اعلام فدراسیون جهانی نصیبه دلیرهروی، داور بین المللی و بلوبج ایران برای قضاوت در رقابتهای انتخابی تیمی المپیک ژاپن که روزهای ۲ تا ۶ بهمن در پرتغال برگزار می‌شود دعوت شده است.
این مسابقات برای نخستین بار انجام می‌شود و ۹ تیم مجوز حضور در رقابتهای تیمی المپیک را کسب می‌کنند. تیم مردان ایران متشکل از نوشاد و نیما عالمیان، امیرحسین هدایی، امین احمدیان و حمیدرضا طاهرخانی با هدایت جمیل لطف‌الله‌نسبی در این رویداد شرکت می‌کند.

محرومیت 4 ساله روسیه از رقابتهای بین المللی

1695-65

به گزارش “ورزش سه”، آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ، کشور روسیه را برای چهار سال از شرکت در بازیهای جهانی المپیک و نیز تمام مسابقات بین المللی محروم کرد. این سنگین‌ترین مجازات یک کشور از سوی آژانس مبارزه با دوپینگ در تاریخ ورزش جهان است.
نایب رئیس آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ، خانم لیندا هلاند، در حالیکه معتقد است که این مجازات برای روسیه کافی نیست اعلام کرد : “تحریمهایی می‌خواستم که جایی برای کم شدن نداشته باشند. ما، این را به ورزشکاران پاک بدهکار هستیم؛ اینکه تحریمها به قوی‌ترین شکل ممکن باشند”
اما شرایط در مورد یورو 2020 متفاوت است و تیم ملی فوتبال روسیه که توانسته به دور نهایی راه یابد، میتواند بازیهای خود را برگزار کند. کنفدراسیون فوتبال اروپا بر خلاف فدراسیون جهانی فوتبال به طور مستقیم تحت پوشش موازین سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ قرار ندارد.
به این ترتیب هیچیک از ورزشکاران روسی اجازه شرکت در رقابتهای المپیک تابستانی 2020 توکیو و المپیک زمستانی 2022 پکن و همچنین جام جهانی فوتبال 2022 قطر را نخواهند داشت. ورزشکاران روس البته زیر پرچم بی‌طرف می‌توانند در مسابقات حاضر شوند.
روسیه در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ کره جنوبی نیز از حضور در این مسابقات محروم شد و ورزشکارانش در قالب تیمی تحت عنوان “ورزشکاران المپیکی روس‌تبار” و زیر پرچم المپیک در این مسابقات شرکت کردند.
اکنون روسیه سه هفته زمان دارد تا نسبت به این حکم تقاضای فرجام دهد و در این صورت همه چیز به دادگاه حکمیت ورزشی (CAS) کشیده خواهد شد.
واقعیت این است که در آژانس مبارزه با دوپینگ روسیه (RUSADA) بار دیگر اختلافات زیادی نسبت به آژانس مبارزه با دوپینگ جهانی دیده شده است. آژانس مبارزه با دوپینگ روسیه به خاطر تغییراتی که در بانک اطلاعات آزمایشگاه مسکو پیدا شده در مظان اتهام بود. این بانک اطلاعاتی حاوی نتایج آزمایش نمونه‌های دوپینگ از ورزشکاران روسی در سالهای 2015 – 2012 است. این پایگاه در اوایل ژانویه به WADA منتقل شد و اختلافات زیادی با نمونه‌های موجود در آزمایشگاه‌ها‌ داشت.

ورزشکار پناهنده ایران پاسپورت مغولستان گرفت!

1695-66

به گزارش تابناک، پس از آن‌که سعید ملایی جودوکار سابق ایران و دارنده مدال طلای جهان با پایان رقابتهای جهانی ژاپن از بازگشت به ایران خودداری کرد، با حمایت ویژه رییس فدراسیون جهانی جودو راهی آلمان شد و چندی پیش نیز اعلام شد اداره مهاجرت آلمان با اعطای پناهندگی به این جودوکار ایرانی نیز موافقت کرده است.
پس از این اتفاق، ملایی با دعوت رسمی رییس‌جمهور مغولستان و رییس سابق فدراسیون جودوی این کشور به مغولستان رفت و ضمن دیدار با رییس جمهور این کشور، به عنوان شهروند مغولستان پذیرفته شد و گذرنامه این کشور را دریافت کرد.
ملایی هم‌اینک در رده سوم رنکینگ وزن ۸۱- کیلوگرم برترینهای جهان جای دارد و یکی از بختهای اصلی کسب مدال طلای المپیک توکیو خواهد بود.
همچنین طبق گزارش رادیو فردا، رسانه‌های اسرائیلی به نقل از فدراسیون جودوی اسرائیل، خبر حضور قریب‌الوقوع وی در رقابتهای گرندپری تل‌آویو را پس از دریافت تابعیت کشور مغولستان از سوی سعید ملایی منتشر کردند.
جودوکار ۲۷ ساله ایرانی بارها ناچار شد به خاطر سیاستهای دولت حاکم بر ایران از مسابقه دادن با حریفان اسرائیلی در رقابتهای جهانی خودداری کند
محمد رشنونژاد، جودوکار دیگر ایران نیز که به هلند پناهنده شده، هفته گذشته خبر داد که در چارچوب تیم جودوکاران پناهنده، در مسابقات ماه آینده جودوی گرندپری تل‌آویو شرکت خواهد کرد.

برنامه مزدک در اینترنشنال، پرونده فردوسی‌پور رابازکرد

1695-67

حسام‌الدین آشنا مشاور رییس‌جمهور و نماینده قوه مجریه در شورای نظارت در نامه‌ای خطاب به محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه و رئیس شورای نظارت بر صدا و سیما خواستار بررسی مجدد موضوع عادل فردوسی‌پور و برنامه نود در این شورا شد.
به گزارش تابناک، آشنا با اشاره به آغاز برنامه «هت‌تریک» مزدک میرزایی در شبکه ایران اینترنشنال و بی‌تدبیری مدیران سازمان در رقیب‌سازی برای عرصه‌ای بی‌رقیب نوشته است: «برنامه هت‌تریک با توجه به خلا ایجاد شده در شبکه سه، می‌تواند مخاطبی گسترده جذب کند؛ این درحالی است که با وجود برنامه ۹۰، سالها هیچ شبکه ماهواره‌ای فارسی زبانی توان رقابت با آن را نداشت، اما در اسفندماه ۱۳۹۷ با بی‌تدبیری مدیران سازمان صداوسیما، بدون ارائه هیچ ادله مشخصی، بهترین برنامه تلویزیون از نگاه داوران جشنواره جام جم و بهترین برنامه تلویزیون از نگاه مخاطبان، تعطیل شد و یکی از بهترین برنامه‌سازان و مجریان تلویزیون خانه‌نشین شد».
رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه نسبت به محدودیت‌های ایجاد شده برای عادل فردوسی‌پور انتقاد کرده و نوشت: «در حال حاضر عادل فردوسی‌پور نه تنها اجازه اجرای زنده در هیچ یک از شبکه‌های تلویزیون را ندارد و حتی گزارش بازیهای فوتبال نیز از او گرفته شده، بلکه شواهد متعددی نشان می‌دهد که امکان اجرای زنده وی در آی‌پی‌تی‌وی‌ها و فضای مجازی نیز به‌صورت غیررسمی ممنوع شده است».
حسام‌الدین آشنا نسبت به عملکرد شورای نظارت و سیاسی‌کاری این شورا در موضوع تعطیلی برنامه نود انتقاد کرده و گفته است: «متاسفانه در وقوع این اتفاق، عملکرد شورای نظارت بر سازمان صداوسیما هم تسهیل کننده بود. ناکارآمدی این شورا و اتخاذ رویکرد سیاسی در برابر تعطیلی برنامه ۹۰، به تصمیم غلط مدیران سازمان مشروعیت بخشید».
پیش از این، محمد سرافراز رئیس پیشین سازمان صداوسیما در کتابی با عنوان “روایت یک استعفا” که خاطرات ۲۴ سال حضور خود در این سازمان را شرح داده گفته بود که درخواست تعطیلی برنامه ۹۰ در زمان مدیریت وی از طرف دفتر «رهبری» مطرح شده بود.
نماینده رییس‌جمهور در شورای نظارت در پایان نامه اش خواستار بررسی مجدد موضوع تعطیلی برنامه نود و حذف عادل فردوسی‌پور شده‌است: «مستدعی است دستور فرمایید با توجه به نامشخص بودن دلایل حذف مجری و تعطیلی برنامه ۹۰، وارد آمدن صدمه جدی به اعتبار رسانه ملی و اعتماد مخاطبان به این سازمان، افت کیفی گزارشگری فوتبال در شبکه سه و شبکه ورزش، ناموفق بودن برنامه «فوتبال برتر» و آغاز یک برنامه آلترناتیو در شبکه ایران اینترنشنال، بار دیگر موضوع عادل فردوسی‌پور و برنامه نود در دستور کار شورای نظارت بر سازمان صداوسیما قرار گیرد».

بحران مدیریت فوتبال ایران = بهشت خارجی‌ها!

1695-68

مدیریت فوتبال ایران روزهای سیاهی را تجربه می‌کند. هر روز یک خبر و افتضاح جدید از مدیران فوتبالی منتشر می‌شود ولی آب از آب هم تکان نمی‌خورد.
به گزارش ایسنا، وضعیت فوتبال ایران طوری شده که هر مربی یا بازیکن خارجی‌ای که به ایران میرود هیچ تضمینی وجود ندارد که تا پایان قراردادش در کشور بماند. طی همین چند هفته گذشته سه مربی مطرح خارجی شاغل در ایران تیمهایشان را ترک کردند. خروجی که دستپخت مدیران فوتبالی داخلی و همه عوایدش به نفع مربیان خارجی‌ است و دودش نیز به “چشم حیران” فوتبال ایران و هواداران آن می‌رود.
در ابتدا مارک ویلموتس، سرمربی تیم ملی بود که به دیرکرد فدراسیون در پرداخت مطالباتش قراردادش را یک طرفه فسخ کرد. بعد از آن دنیزلی به خاطر برخی مشکلاتی که هم در ایران و هم در خانواده‌اش داشت از تراکتور جدا شد. سرانجام هم آندره‌آ استراماچونی، سرمربی استقلال قراردادش را یک طرفه فسخ کرد و تهران را ترک کرد.
گویا مساله اصلی استراماچونی واریز پول بصورت اندک اندک به حسابش از طریق حساب‌های شخصی بوده و باعث شده در ایتالیا حسابش بلوکه شود. سوال اینجاست که آیا استراماچونی در زمان عقد قرارداد از مشکلات انتقال پول اطلاع نداشته؟ یا اینکه باشگاه استقلال این موضوع را از او پنهان کرده است؟ حتما باشگاه استقلال از این موضوع اطلاع داشته و با این وجود به با این مربی ایتالیایی قرارداد امضا کرده است. مدیران استقلال از تحریمها و مشکلات در انتقال پول به اروپا باخبر بوده‌اند و بدون اینکه راه چاره‌ای بدون دردسر پیش‌بینی کنند با استراماچونی قرارداد بسته‌اند.
در ماجرای دنیزلی مشکلات مالی تاثیر چندانی بر جدایی او نداشت و او در مصاحبه‌ای بعد از رفتن از ایران از مشکلات خانوادگی و همچنین برخی مسائلی که در ایران باعث برهم خوردن تمرکزش شده بود، به عنوان دلایلی برای جدایی از تراکتور نام برد.
ویلموتس هم که حقوقش دیر پرداخت شده بود براساس بندی، قراردادش را پیش از بازی با عراق یک طرفه فسخ و اعلام کرد مدیران فدراسیون اگر قصد همکاری دارند باید یک قرارداد جدید با او امضا کنند. باید بپرسیم فدراسیون در این حد هم اطلاع نداشته است؟ یا اینکه با خوش خیالی کار را به دست قضا و قدر سپردند و پیش خودشان گفتند هرچه پیش آید خوش آید!
هر چند تجربه ثابت کرده حضور مربیان با کیفیت خارجی در ایران باعث جذاب‌تر شدن و افزایش کیفیت لیگ برتر و همچنین تیم ملی می‌شود اما با وجود تحریمها و مشکلات مالی ایران، مدیران فوتبالی وقتی می‌دانند از پس هزینه‌های این مربیان برنمی‌آیند یا راهکاری برای پرداخت پول ندارند چرا باز هم ریسک می‌کنند و با آنها قرارداد امضا می‌کنند؟
ویلموتس و استراماچونی هم مثل برانکو و کی‌روش و هر شخص خارجی دیگری که تا امروز به فوتبال ایران آمده، تا آخرین سنت قراردادشان را دریافت می‌کنند و احتمالا پرونده‌های جدیدی در فیفا برای فوتبال ایران باز می‌شود و این وسط انگشت به دهان می‌مانیم که چرا با وجود تکرار چندین باره این اتفاقات هیچ نهاد نظارتی‌ای به مشکلات و فسادهای فوتبال ایران وارد نمی‌شود؟
دنبال کردن فوتبال در ایران دیگر لذتی ندارد، وضع باشگاه‌های ایرانی روز به روز بدتر می‌شود، هواداران برای تنها دو ساعت لذت بردن از فوتبال رنجهای زیادی را متحمل می‌شوند. در این مورد هر علتی دخیل باشد قطعا ضعف مدیریتی بیشترین تاثیر را دارد. مدیرانی که بیشترشان به تحصیلات آکادمیک در حوزه مدیریت ورزشی ندارند و معلوم نیست بر چه اساسی به چنین جایگاه‌هایی رسیده‌اند. شاید هم فوتبال مطلوب کشور، همین شکل بی‌نظم و بی در و پیکری است که اکنون رخ داده است.

حمله تند وریاغفوری به وزیرورزش: بیا جوابگو باش!

1695-69

آندره استراماچونی پس از کش و قوس های فراوان با مدیریت استقلال، قرارداد خودش را با این تیم به صورت یکطرفه فسخ و تهران را به مقصد ترکیه ترک کرد. حال وریا غفوری کاپیتان استقلال در استوری خود به جدایی استراماچونی واکنش نشان داد و نوشت:
سلام خدمت هواداران استقلال، هرچی سعی کردم قبل از بازی حرفی نزنم نتونستم، وقتی از این اتفاق با خبر شدیم انگار یکی از عزیزان مان را از دست دادیم. همه بازیکنان شوکه و ناراحت، همه مات و مبهوتیم از این افتضاحی که به بار آوردند. ما دست مان به جایی بند نیست مثل شما که صداتون به جایی نمی رسه. این نمونه واضحی است از مدیریت در کشور ما… بعضی از دوستان می گویند صبحت نکن برایت بد میشه. آخه به چه قیمتی وقتی احساس می کنیم مثل خس و خاشاک می پندارند. چطور میشه حرفی نزد و سکوت کرد. قلب بازیکنان مثل شما هواداران پر از درد است. مدیریت باید جوابگوی هواداران میلیونی باشد که در راس این مدیریت شخص آقای وزیر ورزش است. # استقلال#مظلوم