1696-59

احتمال قانونی شدن موتورسواری بانوان در ایران

1696-60

به گزارش شهرآرانیوز، تاکنون هیچ پاسخ روشنی برای عدم صدور گواهینامه موتورسیکلت توسط پلیس بیان نمی شد ولی در عین حال 50 درصد از جامعه، امکان استفاده یا حداقل راندن این وسیله نقلیه را نداشتند، اما حالا به نظر می رسد که شرایط در آستانه عوض شدن است و براساس حکم دیوان عدالت اداری، پلیس نیز موظف است تا گواهینامه راندن موتورسیکلت را برای بانوان ایرانی صادر نماید.
هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه درباره موتورسواری بانوان و ابلاغ حکم دیوان عدالت به فردی که در این خصوص شکایت کرده بود و این که آیا این موضوع باعث شکایت دیگر بانوان در خصوص موتور سواری نمی‌شود؟ گفت: دادن یک حکم نگران‌کننده نیست و ممکن است که در دادگاه بدوی یک حکم اعلام شود و در دادگاه تجدیدنظر این حکم نقض شود. او گفت: در گذشته احکام مشابه درباره موتورسواری بانوان درخواست شده و بعد از بررسی‌ها لغو شده، چرا که طبق قانون ماده ۲۰ جرایم رانندگی به موضوع صدور گواهی نامه فقط برای آقایان موتورسوار، اشاره دارد.
صادقی تصریح کرد: در آینده می‌توان اقداماتی را به لحاظ شرعی، اخلاقی و قانونی نسبت به استفاده بانوان از موتورسیکلت انجام داد. موتور‌هایی تهیه شده که به راحتی به زمین نمی‌افتند، فرض کنید بانویی در زمان موتورسواری به زمین بیفتد؛ این اتفاق خوشایند نیست چرا که شایسته عفت و حیا بانوان نیست. لباسهای حرفه‌ای موتور سواری وجود دارد که پوشش محکم و زیبایی دارد، اگر از این لباسهای مخصوص استفاده شود این امکان وجود دارد که استفاده این لباس‌ها برای بانوان در زمان موتورسواری منعی نداشته باشد. او گفت: فرض کنید بانویی با لباس‌های یله و رها که فاقد دکمه هستند اقدام به موتورسواری کند، زمانی که بر روی موتورسیکلت می‌نشیند وزش باد باعث پدیدآمدن صحنه نامناسبی می‌شود و با عرف و اخلاق ما سازگار نیست و در نتیجه قانون اجازه موتورسواری به بانوان را نمی‌دهد!
صادقی گفت: دولت به شرط طراحی مناسب درباره موتور سواری بانوان لایحه‌ای را تحویل مجلس میدهد، اگر این لایحه مورد تایید مجلس و شورای نگهبان قرار گرفت، موتورسواری بانوان هم مجاز خواهد شد!

استراماچونی: آماده پرواز به ایران بودم اما منصرفم کردند!

1696-61

سرمربی ایتالیایی استقلال می‌گوید همچنان حاضر است که پس از حل مشکلات به ایران برگردد.
به گزارش تابناک، آندره‌آ استراماچونی، سرمربی ایتالیایی استقلال در گفتگو با بی‌بی‌سی در پاسخ به این سوال که آیا برای دریافت چک استقلال به بانک مراجعه کرده است؟ اظهار کرد: متاسفانه وکلای من چیزی که از ابتدا می‌دانستیم این بود که بخاطر قوانین اتحادیه اروپا نمی‌توانم چک باشگاه استقلال را نقد کنم. من شگفت‌زده شدم از این که استقلال در دقیقه آخر چیزی که در طول هفته با وکلایم توافق کرده بود را تغییر داد و تصمیم گرفت پول را به صورت متفاوتی پرداخت کند. صبح دوشنبه این راه پرداخت را به من گفتند، ولی من نمی‌توانم چک را نقد کنم. او افزود: من این صحبتها را به خاطر حقیقت و هوادارانم انجام می‌دهم. ما قرارداد را حدود ۱۰ روز پیش به خاطر مشکلات فسخ کردیم. چیزی که من را ناراحت می‌کند این است که تیمم در صدر جدول بود و هست. من عاشق استقلال و هوادارانش هستم، اما متاسفانه قوانینی وجود دارد. چیزی که باشگاه به من پیشنهاد کرد امضای یک قرارداد جدید بود که آنها قادر خواهند بود به صورت مستمر و قانونی پول پرداخت کنند. من نمی‌خواهم اظهار نظر کنم، ولی متاسفانه تا اینجا باید این موضوع که باشگاه راهی پیدا کرده است را تکذیب کنم. ما به دنبال پیدا کردن راه‌حل بودیم، اما این اتفاق نیفتاد. سرمربی ایتالیایی استقلال گفت: قبل از هرچیز می‌خواهم همه هوادارانم بدانند که من و همکارانم دوست داریم به استقلال برگردیم. می‌خواهیم که قرارداد جدیدی داشته باشیم، شبیه به قرارداد قبلی، چون هدف ما این است که فصل را به پایان برسانیم و با بازیکنانم به بهترین نتیجه ممکن برسیم. اما از طرفی یک جنبه قانونی وجود دارد که وکلای من روی آن کار می‌کنند. من راضی نیستم که گاهی اوقات اطلاعیه‌های غلطی منتشر شود مانند چیزی که امروز گفتند. من می‌خواهم که به هوادارانم احترام گذاشته شود، چون آنها استحقاق احترام دارند. با استراماچونی یا بدون او استقلال به موفقیت می‌رسد، اما باید به هواداران استقلال احترام گذاشته شود.
استراماچونی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا همچنان حاضر است با حل مشکلات به ایران برگردد؟ تصریح کرد: بله. دیروز با وکلایم راجع به اتفاقات رخ داده صحبت می‌کردیم. قرارداد آماده بود و ما آماده پرواز بودیم، اما یک دفعه با بحث جدید چک بیرون آمدند که من انتظارش را نداشتم. متاسفانه انگار نمی‌دانند که بسیار سخت است که یک شخص حقیقی چنین پرداختی را از ایران قبول کند. دوباره باید بگویم که بحث مقدار پول نیست. ما اشخاص حرفه‌ای در بالاترین سطح هستیم و باید در چارچوب حرفه‌ای عمل کنیم. اگر راهی پیدا شود بیشترین تلاشمان را خواهیم کرد، اما نمی‌توان به تنهایی این کار را انجام دهیم. من هنوز منتظرم!!!

درسهای ماجرای استراماچونی

1696-62

«مهرداد خدیر در عصر ایران نوشت: «داستان قهر و تلاش برای بازگرداندن «آندره‌آ استراماچونی» سرمربی تیم فوتبال استقلال، نکته‌های قابل تأملی دارد. شخصاً و عمیقاً مایلم که مربی محبوب دوشنبه پول را در حساب خود رؤیت کند و بلیت برگشت بگیرد و دوشنبه شب هواداران را شاد کند. هر چند برخی می‌گویند اگر هم بازگردد مثل خانُمی است که مهریه خود را به اجرا گذاشته و هر چند حق خود را ستانده ولی در چشم مرد، دیگر زنِ سابق نیست!
جدای اشارۀ تلطیفی اخیر، نکات قابل تأمل این ماجرا را می توان چنین برشمرد:
۱. بر اساس گفته‌های آقایان خلیل‌زاده سرپرست موقت باشگاه استقلال و مازیار ناظمی، سخنگوی وزارت ورزش، به خاطر تحریم‌ها پول را فیزیکی (اسکناسی) منتقل کردند و قرار بود مربی ایتالیایی روز جمعه شماره حساب جدید خود را معرفی کند و اگر تا ساعت ۳ بعدازظهر جمعه حساب جدید خود را معرفی کرد پول، اصطلاحاً در حساب او «نشسته بود». اما چون شنبه و یکشنبه در ایتالیا تعطیل است کار به فردا – دوشنبه – موکول شده است.
۲. بیش از مقامات خود باشگاه – که در حال حاضر مدیرعامل ندارد – سخنگوی وزارت ورزش خبر‌رسانی می کند و این یعنی پرسپولیس و استقلال همچنان دولتی‌اند. وزیر ورزش رییس مجمع هر دو باشگاه رقیب است و تصور کنید قبل از داربی بازیکنان هر دو تیم با او ملاقات کنند و برای هر دو آرزوی موفقیت کند! حال آن که موفقیت یکی در گرو ناکامی و شکست دیگری است.
۳. ماجرای استراماچونی مشکلات ناشی از تحریمهای شدید بانکی را پیش چشم همگان قرار داده است. اکنون دیگر همه به وضوح دریافته اند که تحریم دارد با ما چه می کند. هیچ اتفاق دیگری نمی توانست این گونه صریح و روشن ابعاد ویرانگر تحریم ها را برای شهروندان غیر سیاسی هم روشن کند. وقتی برای انتقال ۱۰۰ هزار یورو این همه گرفتاری و درد سر وجود دارد حساب کنید برای انتقال وجوه دیگر چه مصایبی باید تحمل شود. تلویزیون البته اصرار دارد این وجه را کم رنگ جلوه دهد.
۴. اگر استقلال، یک باشگاه خصوصی بود نه نیاز به دخالت وزارت ورزش بود نه وزارت خارجه. خود هواداران به حساب او پول می ریختند. ۱۰۰ هزار هوادار اگر نفری یک یورو هم بریزند پول او تأمین می شد. یک تاجر ایرانی مقیم ایتالیا هم پرداخت پول او را تضمین می کرد. بخش قابل توجهی از این مشکلات به خاطر دولتی بودن دو باشگاه است.
درباره کفش ملی و انتشارات امیرکبیر نوشته بودم کاش به جای «مصادره»، این دو «مشاطره» شده بودند. مشاطره، اصطلاحی بود که خلیفه دوم به کار می برد. به این معنی که کل مال شخص را نمی گرفتند. نیمی را برای او باقی می گذاشتند تا بتواند ادامه دهد و حقانیت خود را ثابت کند.
در مورد باشگاه تاج به مالکیت و مدیریت تیمسار پرویز خسروانی البته نمی توان انتظار داشت که انقلاب ضد سلطنتی ۵۷ با او که تا عمق جان با رژیم سلطنتی پیوند داشت، کاری نداشته باشد اما از سوی دیگر تیمسار خسروانی نیز تا عمق جان، باشگاه تاج را دوست داشت و چه‌بسا آمادگی داشت واگذار کند. کمااین‌که تا آخر عمر خود را استقلالی می دانست و حتی تعصب نداشت که واژه استقلال را به کار نبرد.
۵. یکی از دلایل رنجش آندره‌آ استراماچونی ضد و نقیض گویی‌ها و شایبۀ دروغ گویی به اوست. چنانچه با ناراستی رو به رو شوند احساس می کنند طرف آنها «شرافت کلام» را رعایت نکرده است. هر قدر دروغ و بد قولی در جامعۀ ما مرسوم است در جوامع مدرن نکوهیده است.
۶. از عادات ما ایرانیان است که کارها را عقب می اندازیم و به دقیقۀ ۹۰ موکول می کنیم. شفر – مربی سابق استقلال – می گفت در مورد «تیام» با مدیران باشگاه صحبت کرده بود ولی مدام می گفتند وقت هست و ناگاه چشم گشودند و دیدند وقت نیست.
آن قدر امروز و فردا می کنیم تا وقت تنگ شود. وقت، اساساً تنگ است و به همین خاطر، در زبان عربی از واژۀ «عصر» استفاده می شود که هم خانوادۀ «عصاره» است به معنی «افشره» و « فشرده شده». این عقب انداختن و قدر وقت را ندانستن در همۀ ما نهادینه شده و برای فردی بیرون از فرهنگ ایرانی قابل درک نیست و شاید اگر به استرا گفته شود از عادات ماست قدری کوتاه بیاید!؟؟؟

رضا مهماندوست بهترین مربی تکواندو جهان شد

1696-63

رضا مهماندوست سرمربی ایرانی تیم ملی تکواندو آذربایجان در پایان مسابقات گرندپری سال 2019 به عنوان بهترین مربی جهان انتخاب شد.
فینال مسابقات گرندپری سال 2019 با حضور 16 تکواندوکار برتر جهان در مجموعه ورزشی دیناما مسکو برگزار شد. طبق تصمیم مسئولان فدراسیون جهانی در پایان این رقابتها، مراسم انتخاب بهترین تکواندوکاران مرد و زن و مربی در سال 2019 برگزار شد و رضا مهماندوست مربی ایرانی تیم ملی تکواندو آذربایجان به عنوان بهترین مربی سال در سال 2019 انتخاب و معرفی شد. تیم ملی تکواندوی آذربایجان در این رقابتها موفق به کسب یک مدال نقره و برنز شد.
رضا مهماندوست در گفت و گو با ایسنا، درباره انتخابش به عنوان برترین مربی سال تکواندوی جهان اظهار کرد: این جایزه پس از سال ۲۰۱۶ برای دومین بار است که نصیب من می‌شود و به عنوان یک ایرانی افتخار می‌کنم که توانستم به این جایزه برسم. این افتخار فقط برای من نیست و متعلق به مردم ایران است. امیدوارم در این شرایط سخت که مردم بنا بر دلایل مختلف همچون گرانی و یا هر مسئله دیگری ناراحتند توانسته باشم لحظه‌ای آنها را شاد کنم.
سرمربی ایرانی تیم ملی تکواندو آذربایجان در ادامه درباره عملکرد تیم ملی تکواندو ایران در رقابتهای گرندپری مسکو که با کسب دو سهمیه المپیک توسط آرمین هادی‌پور و میرهاشم حسینی همراه بود، گفت: همه بچه‌ها واقعا عالی بودند و اصلا از هیچ کدام کم کاری ندیدم و پا پس نکشیدند. به نظر من هر ۴ نماینده ایران نمایش خوبی داشتند و تا لحظه آخر جنگیدند.
وی خاطرنشان کرد: الان تکواندو به جایی رسیده که کوچکترین اشتباه حتی در ثانیه پایانی باعث شکست می‌شود. بچه‌های ایران نیز دقیقا مانند نفرات ما از این موضوع ضرر کردند و در ثانیه‌های پایانی شکست خوردند.
مهماندوست در پایان کسب دو سهمیه توسط تکواندوکاران ایران را نتیجه‌ای خوب دانست و گفت: اگر سجاد مردانی هم در گرنداسلم به طلا برسد می‌تواند سومین سهمیه را برای ایران بدست بیاورد که نتیجه بسیار خوبی خواهد بود. تیم ایران تیمی بسیار خوب و منسجم است و تکواندوکاران ایران با نمایش خوب خود نشان دادند از چه توانایی بالایی برخوردارند و می‌توانند حرفهای زیادی در المپیک داشته باشند. برای تیم ملی ایران در المپیک آرزوی بهترین نتایج را دارم.

لغو پخش بازی آرسنال در چین بدلیل دفاع از اویغورها:
آرسنال سخنان اوزیل را موضع شخصی دانست

1696-64

یورونیوز: یکی از شبکه های تلویزیونی چین پخش یکی از بازیهای تیم فوتبال آرسنال را پس از انتقاد مسعود اوزیل، هافبک این تیم از رفتار پکن با اقلیت اویغور لغو کرد.
بازی تیم آرسنال با منچسترسیتی که در چهارچوب رقابتهای لیگ برتر انگلستان انجام می شود قرار بود روز یکشنبه از شبکه تلویزیونی» (CCTV) چین پخش شود.
مسعود اوزیل، بازیکن آلمانی و ترک تبار باشگاه آرسنال روز جمعه در صفحه خود در شبکه های اجتماعی توئیتر و اینستاگرام سرکوب اقلیت مسلمان اویغور در چین را محکوم کرد. این فوتبالیست ۳۱ ساله همچنین از کشورهای اسلامی به دلیل عدم واکنش به سرکوب اویغورها در منطقه غرب چین انتقاد کرده بود. باشگاه آرسنال روز شنبه در واکنش به انتقاد مسعود اوزیل از حکومت چین تاکید کرده بود که این باشگاه «همواره به اصل عدم دخالت در سیاست وفادار» بوده است. آرسنال روابط تجاری زیادی با چین دارد که از جمله آن می‌توان به چند رستوران زنجیره‌ای در این کشور اشاره کرد. اوزیل در مطلب خود اویغورها را «سلحشورانی که در مقابل آزار و شکنجه مقاومت می‌کنند» توصیف کرده است و سرکوب این اقلیت از سوی چین و سکوت مسلمانان را مورد انتقاد قرار داد. وی در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی نوشته است: «[در چین] قرآن‌ها سوزانده شده‌اند، مساجد بسته شده‌اند، فعالیت مدارس اسلامی ممنوع شده است، علمای دینی یک به یک کشته شده‌اند. با وجود همه اینها مسلمانان ساکت هستند.»
بنا به اعلام گروه های مدافع حقوق بشر، حکومت چین حدود یک میلیون مسلمان را که اکثر آنها اویغور هستند به اردوگاه اعزام کرده است.
دولت چین ضمن رد این آمار تاکید می کند که این اردوگاهها «مراکز آموزش حرفه ای» هستند. به گفته پکن در این مراکز به مسلمانان کمک می شود تا هم در آینده بتوانند شغل پیدا کنند و هم اینکه در دامن افراط گرایی و تروریسم نیافتند. پکن گروه‌های اویغور را متهم به تجزیه‌طلبی و تروریسم می‌کند. ۱۰ میلیون اویغور چین از لحاظ قومی با ترکها خویشاوندند و نسبت به تبعیضهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی علیه خود اعتراض دارند. سرکوب اویغورها در چین با واکنش‌های گسترده جهانی روبه‌رو است. از جمله آمریکا مهرماه گذشته نام ۲۸ سازمان و شرکت دولتی چین را در فهرست سیاه خود وارد و در توضیح این اقدام اعلام کرد که ایالات متحده “سرکوب خشن اقلیت‌های قومی” را تحمل نمی‌کند. اوزیل بازیکن ترک تبار تیم ملی فوتبال آلمان سال گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد به دلیل رفتار «نژادپرستانه» و «بی احترامی» مدیران فدراسیون فوتبال آلمان دیگر تمایلی به عضویت در تیم ملی این کشور را ندارد. مسعود اوزیل رابطه خوبی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دارد. ترکیه طی سالهای گذشته از معدود کشورهای مسلمان بوده که از سرکوب اویغورها در چین انتقاد کرده است.