1699-27

میترا حجازی‌ پور ازتیم‌ ملی شطرنج ایران اخراج شد

1699-28

تیم ملی شطرنج این روزها و هفته ها، در راس اخبار حاشیه ای ورزش ایران قرار گرفته است، از بازی دو شطرنجباز ملی پوش با حریفان اسراییلی تا تغییر تابعیت یک نابغه ۱۶ساله و حالا هم برداشتن پوشش اجباری دولتی بانوان توسط ملی پوش ایرانی در مسابقات جهانی!
به گزارش تابناک، میترا حجازی‌پور عضور تیم ملی بانوان ایران در مسابقات جهانی شطرنج سریع و برق‌آسای جهان به میزبانی مسکو، بدون “حجاب” به مصاف حریفانش رفت. این درحالی است که پهلوان زاده رییس فدراسیون شطرنج در واکنشی عجیب گفته که میترا حجازی پور ساکن و مقیم فرانسه است و در این رقابت ها با هزینه خودش شرکت کرده و بازیکن ایران نبوده است!
امتناع یک ورزشکار زن ملی‌پوش ایران از رعایت پوشش اجباری دولتی در حین برگزاری رقابتهای جهانی، اقدام بی‌سابقه‌ای پس از انقلاب است. در این مسابقات علیرضا فیروزجا با خروج از تابعیت کشور، به نام فدراسیون جهانی مبارزه کرد و قرار است بزودی به عنوان نماینده فرانسه در مسابقات شرکت کند اما میترا حجازی‌پور عضو رسمی تیم ملی ایران بود و از آنجا که هیچ اسراییلی در بخش زنان حضور نداشت، مجوز حضور گرفت.
وزارت ورزش از اعزام تیم مردان ایران به خاطر حضور چندین شطرنجباز اسرائیلی جلوگیری کرد تا اتفاقاتی نظیر آنچه برای طباطبایی و مقصودلو پیش آمد، تکرار نشود. اما با توجه به عدم حضور اسرائیل در رقابتهای زنان، ملی‌پوشان زن ایران به روسیه اعزام شدند.
مهرداد پهلوان زاده رئیس فدراسیون شطرنج در این باره گفت: ما برای حجازی پور معرفی‌نامه کشور ایران را صادر نکرده بودیم و او به صورت آزاد در این مسابقات شرکت کرد. حجازی پور مدتهاست که در مسابقات داخلی ایران شرکت نمی‌کند. معرفی‌نامه ایران برای این مسابقات فقط برای آتوسا پورکاشیان و سارا خادم الشریعه به “فیده” ارسال شد و فقط همین دو نفر نمایندگان کشور بودند.
پهلوانزاده عنوان کرد: ما زمانی که متوجه بدون “حجاب” بودن حجازی پور شدیم، به سرعت اعتراض خود را به فدراسیون جهانی شطرنج اعلام کردیم، اما به دلیل تعطیلات کریسمس، ترتیب اثر داده نشد و به همین دلیل هم این شطرنجباز با پرچم ایران حضور داشت.
وی در پایان گفت: حجازی‌پور دیگر در تیم ملی ایران جایی نخواهد داشت. میترا حجازی‌پور قهرمان شطرنج آسیا، از رده خردسالان تا بزرگسالان دارای مجموعه‌ای از افتخارات جهانی و قاره‌ای است (دو بار نایب قهرمانی نونهالان جهان، نشان نقره ۲۰۱۰ جوانان جهان و قهرمانی بزرگسالان ۲۰۱۵ آسیا). وی عنوان استاد بزرگ زنان را در سال ۲۰۱۵ به دست آورد.
از سوی دیگر، رئیس فدراسیون شطرنج درباره فیروزجا اظهار کرد: «فدراسیون فرانسه خیلی محکم دور او را گرفته و حتی آدمی برای وی گذاشته‌اند تا کسی با علیرضا تماس نگیرد. او در قرنطینه بوده و محاصره شده. تلاش کردیم صحبت کنیم اما وسایل ارتباطی را از او گرفته‌اند».
به گزارش رادیو فردا، در قرنطینه بودن فیروزجا نیز واقعیت ندارد. فیروزجا هیچگاه تلفن همراه نداشته و فعالیتی در شبکه‌های اجتماعی ندارد. صفحات مجازی که به نام اوست، توسط او اداره نمی‌شود.

افشای نقش رییس فدراسیون وزنه‌برداری جهان
درفساد دوپینگی: دهها مدال جابجا شد!

1699-29

سایت «ARD» آلمانی دست به افشاگری بزرگی درباره فساد سیستماتیک در فدراسیون جهانی وزنه‌برداری و تاماش آیان، رئیس این فدراسیون زد.
این رسانه آلمانی با پخش مستندی با عنوان «فرهنگ فساد و دوپینگ» پشت پرده دوپینگ‌های سیستماتیک درIWF را برملا کرد. این رسانه معتبر مدعی شد: وزنه برداران سرشناس در سالهای گذشته خیلی کم تست دوپینگ دادند. آنها با پرداخت رشوه نمونه‌های اخذ شده را دستکاری کردند. از ۴۵۰ مدالی که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ از سوی فدراسیون جهانی وزنه برداری اهدا شد، نیمی از دارندگان این مدالها تست دوپینگ ندادند.
دورین بالموس پزشک تیم ملی وزنه‌برداری مولداوی که به خاطر فساد دستگیر شده بود، در مصاحبه با دوربین مخفی اعتراف کرد که چگونه نمونه‌های اخذ شده را دستکاری می‌کردند. همچنین در فیلمی که بوسیله دوربین مخفی گرفته شده، راتیکان جولنو وزنه‌بردار تایلندی دارنده مدال برنز المپیک، اعتراف می‌کند که او در سال ۱۸ سالگی دوپینگ کرده است. این فیلم می‌تواند باعث شود تا مدال او گرفته شود.
کریستیان بومگارتنر، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری آلمان به این رسانه خبر داد که تاماش آیان، رئیس فدراسیون جهانی مسئول این دوپینگ سیستماتیک است. این مسئول بلندپایه آلمانی، گفت: آیان، در چند دهه گذشته در وزنه برداری دوپینگ سیستماتیک را بنا نهاد. او فرهنگ فساد را در این سالها منتشر کرد.
علاوه بر دوپینگ‌های سازمانی این رسانه مستنداتی را منتشر کرد که ۵ میلیون دلار سرمایه گذاری کمیته بین المللی المپیک برای فدراسیون جهانی وزنه برداری به ۲ حساب در سوئیس واریز شده که آیان بر آنها نظارت داشته است. این رسانه آلمانی پیش از این در سال ۲۰۱۴ علیه دوپینگ‌های سازمانی روس‌ها دست به افشاگری زده بود که در نهایت این افشاگری‌ها کار دست آنها داد و در نهایت روسیه ماه گذشته به مدت ۴ سال از حضور در میادین بین المللی محروم شد.
به گزارش دویچه وله فارسی مستندسازان موفق شده‌اند با دوربین مخفی گفتگو با راتیکان گولنوی، وزنه‌بردار تایلندی را ضبط کنند. خانم گولنوی، برنده مدال برنز المپیک ۲۰۱۲ لندن و نفر اول مسابقات جهانی وزنه‌برداری ۲۰۱۴، اعتراف کرده است که از سال ۲۰۱۱ استروئیدهای آنابولیک مصرف کرده است. این مواد موجب افزایش حجم پروتئین در داخل سلولها، به‌ویژه در سلولهای عضلات می‌شوند. استروئیدهای آنابولیک جهت تحریک رشد عضله و تحریک اشتها مصرف می‌شوند و استفاده از آنها به عنوان مواد نیروزا در رقابتهای ورزشی مجاز نیست.
کشورهای دیگر، از جمله آذربایجان، روسیه، گرجستان، مجارستان، مصر و مولداوی نیز بارها در زمینه دوپینگ مطرح شده‌‌اند. از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از ۷۰۰ مورد دوپینگ کشف شده است که گفته می‌شود، این فقط بخشی از تخلفات به‌شمار می‌رود.

واکنش فیفا به گل بی‌نظیر جهانبخش مقابل چلسی

1699-30

رسانه رسمی فدراسیون جهانی فوتبال «فیفا» در بخش آمار و ارقام هفتگی خود اشاره‌ای هم به گل قیچی برگردان فوق‌العاده جهانبخش برابر چلسی کرده است.
به گزارش خبرآنلاین؛ برایتون در حالی که فاصله‌ای با یک ناکامی دیگر مقابل چلسی نداشت، به جهانبخش فرصت بازی رسید و او با یک ضربه تماشایی بازی را به تساوی کشاند تا ورزشگاه آمکس غرق در شادی شود.
فیفا در سایت رسمی خود نوشت: برایتون پس از ۱۰ بازی توانست یک امتیاز در تقابل با چلسی کسب کند. علیرضا جهانبخش که در یک فصل و نیم گذشته موفق نبوده‌ با قیچی برگردان بی‌نظیر خود بازی را به تساوی کشاند.

با دستور سازمان بازرسی
تمام اردوهای خارجی تیمهای ایران لغو شد
لغو اردوی تیم فوتبال آمریکا در قطر!

1699-31

ورزش سه نوشت: سازمان بازرسی کل کشور به تیم های ایرانی دستور داده که در نیم فصل، اردوی خارجی نداشته باشند.
در شرایطی که تیمهای ایرانی خود را آماده حضور در اردوهای خارج از کشور برای تعطیلات نیم فصل می‌کردند، سازمان بازرسی کل کشور به باشگاه ها ابلاغ کرده که اردوهای خود را لغو کنند و در ایران اردو بزنند. مسعود تابش در این باره گفت: دلیل لغو اردوی ترکیه سپاهان دقیقا به خاطر همین نامه سازمان بازرسی کل کشور است.
سپاهان به عنوان یکی از تیم هایی که قرار بود در خارج از کشور اردو بزند، به تهران خواهد آمد. آن ها ابتدای فصل نیز در کردان کرج آماده شروع لیگ شدند. اما شاید مهم ترین اتفاق مربوط به این خبر در خصوص پرسپولیس باشد. سرخپوشان پایتخت با الزام سرمربی خود درباره برگزار اردو در قطر مواجه بودند و در روزهای اخیر نیز مدیریت باشگاه از هماهنگی برای کمپ الشحانیه و حتی بازی دوستانه با این تیم خبر داد که حالا اردو نیز لغو خواهد شد.
تیم های استقلال، سپاهان، تراکتور و شهر خودرو که مربیانی ایرانی در اختیار دارند، مشکلی برای برگزاری اردو نخواهند داشت اما طبیعتا جستجوی کمپ کار آسانی نخواهد بود. باید دید ۱۶ تیم ایرانی به چه شکلی دوره آماده سازی نیم فصل را پشت سر خواهند گذاشت.
سازمان بازرسی کل کشور، دلیل این دستور را مسائل امنیتی عنوان کرده است. قاسم سلیمانی و همراهانش روز جمعه در محوطه کناری فرودگاه بغداد به دست پهپاد نیرو‌های آمریکایی کشته شدند و شورای عالی امنیت ملی ایران نیز از انتقام از مسببان این حادثه خبر داد. از سوی دیگر، سایت فدراسیون فوتبال آمریکا اعلام کرد برخلاف برنامه قبلی اردوی تیم ملی این کشور در قطر به خاطر بالا گرفتن تنشها لغو شده است.
به گزارش خبرگزاریها، از مدتها پیش قرار بود تیم ملی فوتبال آمریکا اردوی آمادگی در کشور قطر برگزار کند که این اردو لغو شد. در بیانیه فدراسیون فوتبال این کشور آمده است: «با توجه به رویداد‌های اخیر در منطقه، تیم ملی فوتبال آمریکا تصمیم به لغو اردوی تدارکاتی خود در کشور قطر گرفت. جایی که قرار بود اردو‌های تمرینی در این کشور برگزار شود. همراه با فدراسیون فوتبال قطر، تلاش می‌کنیم تا در آینده نزدیک مقدمات این اردو را فراهم کنیم تا بتوانیم از امکانات این کشور بهره بگیریم.» قرار بود از یکشنبه ۱۵ دی اردوی ۲۰ روزه تیم ملی فوتبال آمریکا در قطر برگزار شود که با لغو این اردو قرار است جای دیگری تدارک دیده شود تا تیم ملی آمریکا خودش را برای بازیهای پیش رو آماده کند.