1700-48

واکنش تند مهدوی کیا و کریم باقری به سقوط هواپیما

1700-49

در پی جان باختن مسافران پرواز ۷۵۲، دو چهره سرشناس پرسپولیس و تیم ملی واکنش تندی نشان دادند. جان باختن تعدادی از ایرانیان به خاطر خطای انسانی، به مصیبت دیگری در جامعه تبدیل شده است، کریم باقری ومهدوی کیا دو اسطوره باشگاه پرسپولیس نیز به آن واکنش نشان دادند.
Instagram: @Karimbagherii6
کریم باقری با انتشار این عکس در اینستاگرام نوشت: بر باعث و بانیش لعنت!
مهدوی کیا هم در پست اینستاگرامی اش نوشت: خون بیگناه پایمال نخواهد شد، چون وعده خداوند است، تسلیت به هموطنانی که در این ماهها عزیزانشان را در زمین و آسمان وطن از دست دادند. حرف زیاده ولی غم بیشتر… Instagram: @mahdavikia_mehdi

پرواز والیبال ایران به توکیو از روی دیوار چین
کاپیتان تیم: در جان غمگین ما رمقی برای جشن پیروزی نیست

1700-51

تیم ملی والیبال ایران با شکست میزبان رقابت های انتخابی المپیک برای دومین بار جواز حضور در المپیک را کسب کرد.
رقابتهای انتخابی المپیک امسال در دو مرحله برگزار شد. در مرحله نخست تیمها در ۶ گروه چهار تیمی با یکدیگر رقابت کردند که در پایان تیمهای اول هر گروه به صورت مستقیم راهی المپیک شدند. در مرحله دوم نیز مسابقات به صورت قاره‌ای برگزار شد تا قهرمان هر قاره جواز حضور در المپیک را به دست آورد. تیم ملی ژاپن نیز که میزبانی مسابقات المپیک را برعهده دارد، به همراه ۱۱ تیم در مسابقات شرکت خواهد کرد. به این ترتیب تیمهای ژاپن، برزیل، ایتالیا، لهستان، آرژانتین، آمریکا، روسیه، تونس، فرانسه، ایران، ونزوئلا و کانادا ۱۲ تیم حاضر در المپیک توکیو خواهند بود.
به گزارش مهر، در مرحله فینال رقابتهای انتخابی المپیک ۲۰۲۰ تیم ملی والیبال ایران مقابل چین، میزبان مسابقات صف آرایی کرد. ایران با پیروزی قاطع سه بر صفر مقابل تیم ملی چین برای دومین بار جواز حضور در المپیک را کسب کرد.
تیم ملی ایران در مرحله گروهی رقابتها با شکست چین، قزاقستان و چین تایپه راهی نیمه نهایی شد و در این مرحله نیز با شکست کره جنوبی یکبار دیگر در فینال مقابل میزبان قرار گرفت. ایگور کولاکوویچ در این بازی سعید معروف، شهرام محمودی، محمد موسوی، میلاد عبادی پور، پوریا فیاضی و علی شفیعی را راهی زمین کرد. اعضای تیم ملی والیبال برای ادای احترام به جانباختگان حادثه هواپیمایی با مچ بند مشکی وارد زمین شدند.
به گزارش رادیو فردا، سعید معروف، کاپیتان تیم ملی والیبال مردان ایران، در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشته «امروز در جانِ مستاصل و غمگینِ ما رمق و توانی برای جشن گرفتنِ این پیروزی و رسیدن به آرزویی که سالها برایش تلاش کرده بودیم، نیست». آقای معروف این پست را در پی رخدادهای مربوط به هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری پرواز تهران-کی‌یف و راهیابی تیم ملی به المپیک، منتشر کرد.
ستاد کل نیروهای مسلح ایران سه روز پس از سقوط هواپیما، در پی فشارهای گسترده بین‌المللی، شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها، با وجود انکار پی‌در‌پی مقامهای دولت حاکم بر ایران، پذیرفت هواپیمای مسافربری به طور غیر عمد هدف پدافند هوایی قرار گرفته‌است. سعید معروف به جمع چهره‌هایی پیوسته که در روزهای اخیر با شهروندان ابراز همدردی کرده، و یا اعتراض و اندوه خود را نشان داده‌اند. آقای معروف نوشته: «استیصال و غمِ ما نه فقط بخاطر در عزایِ هموطنانمان نشستن، بلکه بخاطر فردایی ست که گمانم به روشنایی اش نیست. کاش امید داشتم که این آخرین پرده از نمایش فریب و تزویر و بی خردیِ این بی کفایتان است که همچنان می‌دانم نیست. در آخر؛ در این تارترین شبهای ِتاریخِ وطن، تمام مردمِ سرخورده، سرکوب شده، زجردیده، فقرچشیده و دلشکسته کشورم را با هر قومیت و زبان، به مهرورزی و حمایت و مراقبت از یکدیگر دعوت میکنم. ما جز هم هیچ مأمن و پناهگاهی نداریم.»

خداحافظی کیمیا ازایران با متن تند علیه “دروغ” مدیران

1700-50

در پی مهاجرتهای اخیر چندین چهره ورزشی نخبه ایران، خبر رسید که تنها و نخستین مدال آور تاریخ ورزش بانوان ایران در رقابتهای المپیک با مهاجرت به کشور هلند قصد دارد در بازیهای المپیک توکیو برای کشوری غیر از ایران مبارزه کند.
کیمیا علیزاده برنده مدال برنز المپیک ریو و نقره و برنز جهان یکی از چهره‌های مهم ورزش ایران در سالهای اخیر محسوب می‌شود که در نهایت به این جمع بندی رسیده که ورزش قهرمانی را با پرچم کشور دیگری ادامه بدهد.
به گزارش تابناک؛ خبر مهاجرت کیمیا علیزاده در هفته گذشته و کمی پس از انتشار تصویری از او در میان ورزشکاران خارجی منتشر شد.
در روز‌های گذشته پولادگر رییس فدراسیون تکواندو و مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک مدعی شدند امکانات کاملی در سالهای اخیر در اختیار کیمیا علیزاده بوده و به همین دلیل مهاجرت او به کشور دیگری منطقی نیست. همچنین هادی ساعی در یک مصاحبه تصمیم کیمیا علیزاده را اشتباه خوانده بود که این دختر تکواندوکار در متن منتشر شده در اینستاگرام جواب ساعی را هم داده است.
علیزاده در جواب هادی ساعی که مهاجرت او را به زیاده‌خواهی نسبت داده گفته که در صورت تقلید بخشی از رفتارهای او می‌توانست به ثروت و قدرت برسد: «حالا که نیستم می‌گویند تن به ذلت داده‌ام. آقای ساعی! من آمدم تا مثل شما نباشم و در مسیری که شما پیش رفتید قدم برندارم. من در صورت تقلید بخشی از رفتارهای شما، بیش از شما می‌توانستم به ثروت و قدرت برسم. من به اینها پشت کردم. من یک انسانم و می‌خواهم بر مدار انسانیت باقی بمانم.» حامد معدنچی، همسر کیمیا علیزاده بعد از انتشار مصاحبه‌هایی از مسئولان فدراسیون تکواندو که به آسیب دیدگی علیزاده اشاره کرده بودند، فیلمی از تمرینات او در هلند هم منتشر کرد تا نشان دهد کیمیا مصدوم نیست.
در حالیکه در چند روز گذشته همه در انتظار واکنشی از سوی کیمیا علیزاده و خانواده‌اش بودند، بالاخره این دختر تکواندوکار در اینستاگرام خود متنی با کلیدواژه «دروغ» منتشر کرد که نشان از خداحافظی همیشگی او با ایران دارد. خانم علیزاده در نامه‌اش می‌نویسد، می‌خواهد هویت سانسور شده خودش را آزادانه معرفی کند. نامه با سلام به “مردم مظلوم”، خداحافظی از “مردم نجیب” و تسلیت به آنها شروع می‌شود. کیمیا علیزاده نوشت: “من یکی از میلیونها زن سرکوب شده در ایرانم که سالهاست هر طور خواستند بازی‌ام دادند. هر کجا خواستند بردند. هر چه گفتند پوشیدم. هر جمله‌ای دستور دادند تکرار کردم. هر زمان صلاح دیدند، مصادره‌ام کردند. مدالهایم را پای حجاب اجباری گذاشتند و به مدیریت و درایت خودشان نسبت دادند. من برایشان مهم نبودم. هیچکداممان برایشان مهم نیستیم، ما ابزاریم. فقط آن مدالهای فلزی اهمیت دارد تا به هر قیمتی که خودشان نرخ گذاشتند از ما بخرند و بهره‌برداری سیاسی کنند، اما همزمان برای تحقیرت، می‌گویند: فضیلت زن این نیست که پاهایش را دراز کند! روح آزرده من در کانالهای آلوده اقتصادی و لابی‌های تنگ سیاسی شما نمی‌گنجد. من جز تکواندو، امنیت و زندگی شاد و سالم درخواست دیگری از دنیا ندارم”.
کیمیا درباره مهاجرتش افزوده: “کسی به اروپا دعوتم نکرده و در باغ سبز به رویم باز نشده. اما رنج و سختی غربت را به جان می‌خرم چون نمی‌خواستم پای سفره ریاکاری، دروغ، بی عدالتی و چاپلوسی بنشینم. این تصمیم از کسب طلای المپیک هم سخت‌تر است، اما هر کجا باشم فرزند ایران زمین باقی می‌مانم. پشت به دلگرمی شما می‌دهم و جز اعتماد شما در راه سختی که قدم گذاشته‌ام، خواسته دیگری ندارم”.

شهره بیات داور جهانی شطرنج هم مهاجرت کرد!
استعفای سارا خادم الشریعه از تیم ملی

1700-52

پدر شهره بیات، داور زن شطرنج ایران که در مسابقات قهرمانی بانوان جهان بدون پوشش اجباری دولتی ظاهر شد، می گوید که او دیگر قصد بازگشت به ایران را ندارد.
برای اولین بار در رقابتهای قهرمانی بانوان جهان یک زن ایرانی توانست به عنوان سرداور انتخاب شود. به گزارش ایسنا، بعد از انتشار عکسهای بی روسری شهره بیات حواشی زیادی پیش آمد. پیش از این پدر بیات اظهار کرده بود که عکسهای بدون روسری دخترش شیطنت عکاسان بوده و او قصدی از این موضوع نداشته و از این عکسها تعجب کرده است.
پدرشهره بیات صبح جمعه ۲۰ دی در گفت و گویی تازه با ایسنا ضمن تایید مهاجرت و عدم بازگشت دخترش گفت: مصاحبه قبلی من عین واقعیت بود اما در این مدت مسائلی بین ما مطرح شد که او نگران ادامه فعالیتش شده بود لذا تصمیم گرفت که به کشور بازنگردد و با کمک فدراسیون جهانی کار ماندنش در یک کشور دیگر را دنبال کند. او بیان کرد: باتوجه به تلاشهای زیادی که من و مادرش و حتی رئیس فدراسیون ایران انجام دادیم تا او به ایران برگردد اما دخترم حاضر به برگشت نیست. من سه روز تلاش کردم که برگردد ولی او این تصمیم را ندارد . تمام تلاشها را انجام دادیم و خودش به این نتیجه رسیده که برنگردد برایش بهتر است. پدر شهره بیات افزود: من به عنوان پدر تا یک جایی می توانستم اصرار کنم. دخترم ازدواج کرده و برای خودش تصمیم می گیرد و من نمی توانم برای او تصمیم بگیرم. نایجل شورت نایب رئیس فدراسیون جهانی نیز توییت کرد: «شهره بیات اولین زنی که تاکنون دبیر یک فدراسیون ورزشی در ایران بوده. تنها زن داور بین‌المللی رده A در آسیا. یک سفیر عالی برای کشورش.»
در همین راستا، به گزارش تابناک، در روز‌هایی که شاهد موج مهاجرت ملی پوشان ایران به خارج از کشور هستیم، سارا خادم الشریعه، ملی پوش پر افتخار کشور با انتشار پستی، از تیم ملی کناره گیری کرد. سارا خادم الشریعه در چند سال اخیر بهترین شطرنج باز زن ایران محسوب می‌شود و در رنکینگ جهانی جزو ۴۰ نفر برتر به شمار می‌رود. این در حالی است که این شطرنج باز اخیرا از تصمیم جنجالی علیرضا فیروزجا مبنی بر حضور در کشوری به غیرایران حمایت کرد و به همین علت با فدراسیون شطرنج دچار اختلافاتی شد تا جایی‌که مهرداد پهلوان‌زاده رئیس فدراسیون شطرنج علیه حمایت او مصاحبه‌ای انجام داد و این شاید در حال حاضر تنها دلیل انتشار این پست کوتاه باشد.
به این ترتیب حاشیه‌های تمام شدنی شطرنج باز هم ادامه پیدا کرد. از قرارگرفتن دو شطرنج باز ایرانی در مقابل حریفانی از اسرائیل گرفته تا خارج شدن علیرضا فیروزجا از زیر پرچم ایران و همچین حرکت میترا حجازی پور و شهره بیات در برداشتن روسری در مسابقات جهانی و این آخری هم استعفای سارا خادم الشریعه که این فدراسیون را دوباره سر زبانها انداخته است.