1578-74

سیاست بازی تبعیض همیشگی
بانوان ایرانی پشت در آزادی:
زنان سوریه‌ای در ورزشگاه”آزادی”

1578-75

جی‌پلاس نوشت: سفارت کشور سوریه در ایران از بانوان و مردان سوری خواست با ارائه پاسپورت کشور خود برای دیدار سوریه با ایران به ورزشگاه آزادی بروند.
سفارت سوریه در تهران هم از هموطنان خود در ایران درخواست کرد در ورزشگاه آزادی حضور داشته باشند و از تیمشان حمایت کنند. به همین منظور حتی از بانوان هم خواسته شد با ارائه پاسپورت سوری خود به آزادی بروند و از سهمیه این تیم برای حمایت کشورشان استفاده کنند.
حساسیت نسبت به این اتفاق از زمانی افزایش یافته که سایت بلیت فروشی برخلاف هماهنگی های صورت گرفته امکان تهیه بلیت را برای بانوان هم فراهم کرد و تعدادی زیادی از زنان علاقمند ایرانی هم بلیت خریداری کردند اما بعد از گذشت چند ساعت فدراسیون فوتبال شرایط حضور بانوان را رد کرد و بلیت های خریداری شده باطل و اعلام شد که به زودی مبالغ دریافت شده عودت داده می شود.
خبرگزاری ایسنا در خبری نوشته بود: «با تعریف و تعیین جنسیت و امکان انتخاب صندلی در سایت فروش اینترنتی بلیت مسابقه ایران و سوریه، بانوان به راحتی می‌توانند بلیت این مسابقه را بخرند. آیا تماشای دیدار ایران – سوریه برای بانوان آزاد شده است؟»
مسعود شجاعی کاپیتان بر کنار شده تیم ملی از حسن روحانی درخواست کرده بود شرایط برای حضور بانوان در ورزشگاه فراهم شود. شجاعی «در دیداری با حسن روحانی، فقط به یک مورد اشاره کرد: «تلاش کنید درهای ورزشگاه به روی بانوان کشورم باز شوند.» (شجاعی پیش از این هم از حقوق کودکان کار، زنان بی سرپرست و پناهجویان حمایت های مادی و معنوی کرده بود.)
در این رابطه طبق گزارش دویچه وله، حواشی بازی فوتبال ایران و سوریه بر متن می‌چربید: زنان ایرانی در حالی پشت استادیوم آزادی تجمع کرده بودند که هواداران تیم سوریه به طور خانوادگی در ورزشگاه حضور داشتند. زنان سوری با پرچم حزب‌الله مسابقه را تماشا کردند.
آن دسته از زنانی که در روز اول از طریق اینترنت بلیت خریده بودند، در اعتراض به ممنوعیت حضور در ورزشگاه آزادی، پشت درهای این مجموعه تجمع کرد‌ند. وزارت ورزش اما به شش عضو کمیته ورزش کمیسیون فرهنگی بلیت داده بود تا در استادیوم حضور یابند.
طیبه سیاوشی، فاطمه ذوالقدر و پروانه سلحشوری اعضای زن این کمیته هستند. طیبه سیاوشی در پیامی تصویری گفت به استادیوم می‌رود اما از عدم حضور زنان در ورزشگاه گله‌ کرد.
رئیس کمیته زن، ورزش، جوانان و خانواده کمیسیون فرهنگی اعلام کرد که درخواست تماشای مسابقه را او به وزارت ورزش داده است.
پروانه سلحشوری عضو دیگر این کمیته اما در اعتراض به این که چنین حقی از سایر زنان سلب شده، به ورزشگاه نرفت. رئیس فراکسیون زنان مجلس به ایسنا گفت: من همانگونه که در زمان بازی‌های والیبال هم حضور گزینشی در ورزشگاه را نپذیرفتم، اعلام کردم که مخالف این نحوه برخورد با حضور زنان در ورزشگاه هستم و امروز هم به استادیوم آزادی نخواهم رفت.” پروانه سلحشوری افزود: «تا زمانی که دختران این کشور برای دیدن یک بازی مجبورند با پوشش پسرانه و هزار مشکل خود را به ورزشگاه‌ها برسانند، من به عنوان نماینده این مردم دوست ندارم با یک مجوز خاص در ورزشگاه حاضر شوم و شخصا این نوع برخورد وزارت ورزش با موضوع حضور زنان در ورزشگاه ها را نمی پسندم.» طیبه سیاوشی اما گفت که برای ابراز مطالبه حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاه، به استادیوم آزادی می‌رود.
در جریان فروش اینترنتی بلیت مسابقه ایران و سوریه، شماری از دختران و زنان توانسته بودند بلیت‌ بخرند اما وزارت ورزش این روند را ناشی از اشتباه دانست و تاکید کرد که هیچ تغییری در سیاست ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها داده نشده است.
روابط عمومی شرکت برهان مبین که فروش بلیت‌های مسابقه‌پیش رو بر عهده دارد، فروش بلیت به “هشت نفر از بانوان” را خطایی اعلام کرد که به علت “عدم دسترسی به سایت سازمان ثبت احوال” انجام گرفته است: «فروش بلیط این بازی مانند دیگر بازی‌های فوتبال به علت نداشتن جایگاه اختصاصی جهت استقرار بانوان در ورزشگاه ممنوع بوده و مبلغ بلیت‌های خریداری شده به افراد توسط این شرکت مسترد خواهد شد.»
با این‌همه کاربران در شبکه‌های اجتماعی ادعای اتفاقی بودن فروش بلیط به زنان به علت عدم دسترسی سامانه برهان مبین به سایت ثبت احوال را بی‌جا می‌خوانند. به گفته کاربرانی که اقدام به خرید بلیط کرده‌اند، در فرم خرید بلیط گزینه زن و مرد هر دو گنجانده شده بود و بعد گزینه زن حذف شد.
«مریم ایراندوست»، مربی سرشناس فوتبال بانوان ایران در اینستاگرام خود نوشته بود: «کاش مجبور نباشیم برای ورود به استادیوم و تماشای فوتبال ملی، یک سال دیگر صبر کنیم. من می‌خواهم راه ملی را از تهران آغاز کنم وگرنه روسیه که همین نزدیکی است.»
به گزارش مهر، نیره سیاوشی عضو فراکسیون فرهنگی مجلس، که برای تماشای دیدار تیم ملی فوتبال ایران مقابل سوریه به ورزشگاه آزادی آمده بود درباره این دیدار اظهار داشت: برای اولین بار است که به ورزشگاه آزادی می آیم، وضع بسیار خوبی را شاهد بودم. صعود ایران را به جام جهانی تبریک می گویم، امیدوارم روند پیشرفت تیم ملی در رقابت های جام جهانی هم ادامه داشته باشد.
وی درباره عدم حضور بانوان در ورزشگاه های فوتبال تصریح کرد: من هم با شما موافقم که بانوان بایستی وارد ورزشگاه شوند. من بازی های والیبال و بسکتبال را رفته ام، هیچ مشکلی مثل آن سالن ها وجود نداشت. من فکر می کنم با ورود زنان به استادیوم های فوتبالی، مشکل فوتبال کشور هم تا حد زیادی حل شود. برای رسیدن به مطالبه ای که هدفش حضور بانوان در ورزشگاه است لازم نبود در خانه بنشینم و باید به استادیوم می آمدم و این مطالبه را به گوش می رساندم. نباید اجازه دهیم این مطالبه قشر بانوان تبدیل به یک بحران شود.
به گزارش ایسنا، طیبه سیاوشی نماینده مجلس با حضور در استادیوم آزادی دیدار ایران و سوریه را از نزدیک تماشا کرد. او بعد از این دیدار در جمع خبرنگاران حضور یافت و اظهار کرد: من برای اولین بار بود که در مملکت خودم به ورزشگاه آزادی میایم و می‌توانم یک بازی فوتبال را از نزدیک ببینم. می‌توانیم اعتراف کنیم که خانم‌ها می‌توانند این مطالبه را داشته باشند.
سیاوشی درباره حضور بانوان سوری در ورزشگاه آزادی و اعتراض خانم‌های ایرانی به این اتفاق بیان کرد: اگر در کشور ما چنین قانونی وجود ندارد که خانم‌ها به استادیوم بیایند نباید بگذارند هیچ خانمی اجازه ورود به ورزشگاه را پیدا کند.
این بار نیز مثل همیشه کاربران در شبکه‌های اجتماعی از “چه باید کرد” نوشتند و با ایجاد هشتگ مرتبط و کمپین آن‌لاین از مردان عدم حضور در استادیوم را در خواست کردند .
زنان و دختران علاقمند به فوتبال و آنها که به ممنوعیت حضور در ورزشگاه آزادی معترضند، پشت در استادیوم ماندند و این در حالی بود که صدها سوری شامل زنان و کودکان در استادیوم آزادی حضور یافتند. وبسایت فرارو نوشت این حضور به دعوت سفارت سوریه در تهران بوده که از شهروندان زن این کشور خواسته بود با ارائه پاسپورت خود به آزادی بیایند و تیم‌شان را تشویق کنند.
وبسایت الف به نقل از خبرگزاری دانشجو نوشت یکی از اقدمات حمایتی از تیم ملی سوریه، تخفیف ۵۰ درصدی در قیمت بلیت هواپیما از سوریه به ایران بود: «بر این اساس، هواپیمایی سوریه اعلام کرده است که تعداد افرادی که برای تماشای بازی ایران و سوریه راهی تهران خواهند شد، بیش از ۲ هزار و ۹۵۰ نفر خواهد بود که این تعداد، آمار قابل توجهی است.»
در برنامه فوتبال‌برتر که به پخش مستقیم بازی ایران و سوریه اختصاص دارد، پیمان یوسفی پیش از آغاز بازی ضمن تشکر از مردم برای حضور پر‌رنگ‌شان در استادیوم آزادی، آرزو کرد که بانوان هم بتوانند در استادیوم حضور داشته باشند. در جریان دیدار تیم‌های ملی ایران و سوریه، در میان طرفداران سوری، عکسی مربوط به یکی از بانوان بی‌حجاب سوری در استادیوم آزادی، تصویری قابل‌توجه بوده است.

تساوی 2 بر 2 ایران و سوریه:
رکورد گل‌نخوردن‌های ایران شکست!

تیم‌ملی ایران در آخرین بازی از دور دوم مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه در ورزشگاه آزادی به مصاف سوریه رفت که در نهایت با نتیجه ۲-۲ برابر حریف متوقف شد.
این دیدار برای هر دو تیم از اهمیت خاصی برخوردار بود. هم برای تیم ایران که قصد نگه‌داشتن رکوردهایش را داشت، هم برای سوریه که در صورت پیروزی برابر ایران شانس زیادی برای صعود به جام‌جهانی داشت. در دیگر بازی این گروه هم تیم‌های ازبکستان و کره‌جنوبی به مصاف هم رفتند که نتیجه آن بازی برای سوری‌ها بسیار مهم بود. تیم ملی سوریه آخرین و تنها برد خود مقابل ایران را 44 سال پیش بدست آورده بود و جالب اینجاست که 11 سال بود موفق به باز کردن دروازه ایران نشده بود. با وارد شدن این گل به دروازه بیرانوند رکورد گل نخوردن های ایران پس از چند بازی شکست شد. آخرین گل دریافتی ایران در بازی‌های رسمی در دقیقه 62 دیدار مقابل ترکمنستان در مرحله اول انتخابی جام جهانی 2018 روسیه بود.
تیم‌ملی فوتبال ایران با این تساوی ۲۲ امتیازی شد و با ۷ امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم یعنی کره‌جنوبی با اقتدار راهی جام‌جهانی شد. تیم سوریه هم با این تساوی ۱۳ امتیازی و راهی پلی‌آف شد.بدین ترتیب ایران و کره‌جنوبی از گروه اول دور دوم رقابت‌های جام‌جهانی به طور مستقیم راهی جام‌جهانی شدند و ازبکستان هم از رسیدن به جام‌جهانی بازماند.
از سوی دیگر، عربستان با شکست دادن ژاپن راهی جام جهانی شد. عربستانی ها که برای صعود به جام جهانی باید سه امتیاز می گرفتند در خانه موفق شدند با نتیجه یک بر صفر از سد ژاپن عبور کنند و یکی از مسافران جام جهانی روسیه باشند. با این نتیجه استرالیا در گروه B سوم شد تا در پلی آف به مصاف سوریه برود.
علیرضا جهانبخش بازیکن تیم ملی فوتبال ایران در خصوص دو گل خورده ایران ادامه داد: متأسفانه این اتفاق افتاده و هیچ کاری از دست ما بر نمی آید، یک مقدار بازی خشن بود و من نمی دانم چرا می گویند سوریه برادر ماست. من شنیدم در مالزی آنها فحاشی های رکیک و بسیار تندی علیه تیم ملی ایران داشتند.
کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی پس از تساوی با سوریه در نشست خبری اش گفت: امکان پذیر نیست که یک تیم بالغ گلی را مانند گل دوم دریافت کند زیرا هیچ بازیکن ایران در آن منطقه حضور نداشت. ما باید پیشرفت کنیم زیرا نیاز به تجربه و بلوغ بیشتری داریم. درون زمین نیاز به یک رهبری داریم. من احتیاج دارم بازیکنانی را داخل زمین داشته باشم که تیم را رهبری کنند و به بازیکنان جوان بگویند که اینجا نباید این کار انجام شود.

شایعه درباره اخراج تماشاگران ورزشگاه
که روی کاغذ نوشته بودند”مسعود شجاعی”!

1578-77

در استادیوم آزادی چند نفر کاغذهایی در حمایت از مسعود شجاعی در دست داشتند.
به گزارش خبرآنلاین؛ در جریان بازی تیم‌های ایران و سوریه، چند هوادار ایرانی کاغذهایی را در حمایت از مسعود شجاعی در دست داشتند که عکس‌های مربوط به آنها در فضای مجازی نیز پخش شد. بر اساس اخبار رسیده ظاهرا در بین دو نیمه این تماشاگران به بیرون از ورزشگاه هدایت شدند… !
در پیامد بازی وی و احسان حاج‌صفی در مقابل تیم اسرائیلی، شجاعی نه مثل حاج‌صفی عذر‌خواهی کرد و نه اقدام به انتشار متنی مشابه وی در اینستا‌گرام که برخی آن را به نوعی «توبه‌نامه» تشبیه کردند. او در آن متن تأکید کرده بود که «در راه انقلاب و رهبری حرکت خواهیم کرد».
پیش از آن هم، مسعود شجاعی در سمت کاپیتان تیم ملی از حسن روحانی درخواست کرده بود شرایط برای حضور بانوان در ورزشگاه فراهم شود. شجاعی در دیداری با حسن روحانی، فقط به یک مورد اشاره کرد: «تلاش کنید درهای ورزشگاه به روی بانوان کشورم باز شوند.»
شجاعی پیش از این هم از حقوق کودکان کار، زنان بی سرپرست و پناهجویان حمایتهای مادی و معنوی کرده بود.