1579-65

معصومه ابتکار: تبعیض میان زنان ایرانی
و سوری در ورود به «آزادی»

1579-66

به گزارش خبرآنلاین، معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، در کانال تلگرام خود به عدم ورود زنان به ورزشگاه آزادی در بازی فوتبال ایران و سوریه واکنش نشان داد و نوشت: در مورد حضور خانم ها در استادیوم های ورزشی و حاشیه بازی فوتبال ایران و سوریه با توجه به تبعیضی که میان زنان ایرانی و سوری رخ داد، با آقای سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان صحبت کردم.
وی در باره حواشی بازی ایران و سوریه بویژه در زمینه این که زنان سوری در ورزشگاه حاضر بودند و بانوان ایرانی حضور نداشتند، مسایل پیش آمده و مسایلی که از سوی نمایندگان در این زمینه مطرح شد گفت: خانواده های ایرانی علاقمند به ورزش هستند و در خیلی از زمینه ها دیدیم حضور پیدا کردند… يكي از مطالبات اصلي خانم‌هاي ايراني اين است كه دختران همگام با پسران بتوانند از امكانات ورزشي مناسبي برخوردار باشند. دختران ايراني به دليل فقدان امكان ورزش و محروميت‌هايي كه در نقاط مختلف كشور دارند، از مشكلات اسكلتي رنج مي‌برند.
اظهارات وی در حالی بیان شده که مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال ایران، پس از بازی فوتبال میان تیم‌های ایران و سوریه گفت که این فدراسیون از نظر «ساختاری» و «فیزیکی» آمادگی پذیرش زنان در ورزشگاه‌ها را ندارد.
قائم مقام انجمن آسیب شناسی ایران با اشاره به اینکه چه طور ممکن است ورزشکار زن فوتبالیست داشته باشیم ولی تماشاگر زن فوتبال نداشته باشیم؟ تاکید کرد: مسئله ورود خانواده‌ها و زنان به ورزشگاه یک مسئله دست چندم اجتماعی است که متاسفانه با برخی رفتارها برجسته می‌شود. وقتی ما حق را ادا نمی‌کنیم و مرتب جلوی حق مانع ایجاد می‌کنیم، موضوع را در جامعه پررنگ‌تر می‌کنیم.
مهدی محبی با اشاره به اینکه شاید برخی از افرادی که در خصوص ورود زنان موضع گیری می‌کنند واقعا دغدغه آرامش زنان و خانواده را دارند، گفت: این موضوعات باید به دور از جنجال مرتفع شود. چرا حضور زن‌ها و خانواده‌ها در سینماها ممنوع نیست؟ مگر هیجانات سینمایی از هیجانات فوتبالی کمتر است؟ آیا اتفاقی در سینماها رخ می‌دهد؟ خیر بلکه اثرات مثبت حضور خانوادگی در سینماها تا مدت‌ها در خانواده باقی می‌ماند.
از دیگر حواشی بازی ایران-سوریه، واکنش بازیکنان و هواداران تیم سوریه است که در مواردی با اهانتهایی همراه بوده است.
سردار آزمون بازیکن تیم ملی پس از این بازی گفت : همه می گویند سوریه از خود ماست اما بازیکنان سوریه دارند به ما فحش خواهر و مادر می دهند ولی ما به احترام آنها، کاری نمی کنیم.

صعود تاریخی پرسپولیس به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا

1579-67

پرسپولیس توانست در یک دیدار دراماتیک با نتیجه ۳-۱ از سد الاهلی عربستان بگذرد تا به جمع چهار تیم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برسد. پرسپولیسی‌ها در حالی در ابوظبی به مصاف الاهلی عربستان رفتند که با توجه به تساوی ۲-۲ در بازی قبل که پرسپولیس میزبان آن بود، به نظر می‌رسید کار سختی در بازی برگشت داشته باشد.
به گزارش تابناک، پرسپولیسی ها خیلی زود و در ابتدای بازی به گل رسیدند. فرار علی علیپور در همان دقیقه پنج بازی، موجب شد تا پرسپولیسی ها به گل برسند و برای صعود امیدوار باشند. اما شوک بزرگ بازی در دقیقه ۱۲ به پرسپولیس وارد شد و تکل خشن کمال کامیابی‌نیا با کارت قرمز مستقیم داور همراه بود تا پرسپولیس بیش از هفتاد دقیقه را ده نفره برابر حریف عربستانی صف‌آرایی کند؛ اتفاقی که استرس زیادی به تیم وارد کرد اما در مجموع با پیروزی شیرین پرسپولیس به فراموشی سپرده شد.
به ‌رغم ده نفره شدن پرسپولیسی‌ها با دوندگی‌ زیاد و پوشاندن نقاط مختلف زمین توانستند بازی را به خوبی اداره کنند و نیمه نخست را یک بر صفر و با یک یار کمتر به رختکن رفتند؛ اما در آغاز نیمه دوم فشار زیاد بازیکنان الاهلی منجر به باز شدن دروازه پرسپولیس شد تا بازی ۱-۱ مساوی شود و پرسپولیسی‌ها سایه حذف را بالای سر خود ببینند. اما مانند بازی قبلی تعویض‌های عالی برانکو پرسپولیس را به بازی بازگرداند. بشار رسن، شایان مصلح و گادوین منشا، سه بازیکن تعویضی پرسپولیس در دو گل بعدی این تیم تأثیر مستقیم داشتند. مدافع الاهلی شوت مصلح را با دست از روی خط دروازه برگرداند تا هم اخراج شود و هم یک پنالتی نصیب پرسپولیسی‌ها کند. پنالتی که منشا آن را به گل دوم پرسپولیس بدل کرد. چند دقیقه بعد هم خطا روی بشار رسن در محوطه جریمه تبدیل به دومین پنالتی پرسپولیس شد تا این بار طارمی با خیال راحت پنالتی بزند و پرسپولیس با نتیجه ۳-۱ برنده این بازی باشد.
به این ترتیب، یکی از بهترین تیم‌های تاریخ پرسپولیس توانست به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا راه یابد و تنها نماینده ایران در جمع چهار تیم برتر آسیا باشد.

گفتگو با خانمهایی که بلیت دیدار ایران-سوریه را خریداری کردند:
بلیت‌هایی که به گیت نرسید

1579-68

فرهنگستان فوتبال: با این‌که همچنان زنان اجازه ورود به استادیوم‌های فوتبال را ندارند اما برای اولین‌بار حداقل این حق را پیدا کردند که به واسطه خریداری بلیت یک مسابقه فوتبال چندساعتی با رویای حضور در استادیوم شاد شوند. ماجرای خرید بلیت دیدار ایران و سوریه توسط تعدادی از زنان علاقه‌مند به تماشای فوتبال فقط چند ساعت به طول انجامید اما ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد و خیلی زود پای حراست فدراسیون نیز به این موضوع باز شد. یک روز بعد از این ماجرا با زنانی که اقدام به خرید بلیت کرده بودند، همکلام شدیم تا بیشتر بتوانیم از حس و حال آنها در همان چند ساعت باخبر شویم.
شاید اولین سوالی که در ذهن هر فرد بعد از شنیدن خبر خریداری بلیت مسابقه فوتبال توسط زنان شکل می‌گیرد، این است که چه کسی متوجه گاف سامانه بلیت‌فروشی و بازشدن آن برای خرید بلیت توسط زنان شده است. یاسمن سرخیل، یکی از نفراتی که بلیت این بازی را خریداری کرده، دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «شاید دلیل خاصی ندارد اما عادت دارم که قبل از بازی‌های مهم سایت بلیت‌فروشی را چک می‌کنم. این‌بار که وارد شدم، با گزینه خرید بلیت توسط بانوان روبه‌رو شدم. خیلی زود اقدام به خرید بلیت برای خودم و همسرم کردم.» سایر نفرات اما می‌گویند یا از طریق فضای مجازی یا دوستان خود متوجه چنین اتفاقی شدند و سریعا اقدام به خرید بلیت کردند.
اوج هیجان زمانی بود که خبر مجازشدن بلیت‌فروشی برای زنان دست به دست می‌چرخید و هر دقیقه به تعداد زنانی که برای رویای رفتن به ورزشگاه آزادی ثبت‌نام می‌کردند، اضافه می‌شد. عارفه الیاسی، یکی دیگر از نفراتی که اقدام به خرید بلیت کرده، دراین‌باره می‌گوید: «بشدت هیجان‌زده شده بودم و برایم باورنکردنی بود که می‌توانم یک مسابقه فوتبال را خریداری کنم. با دوستانم در ارتباط بودیم و همه از این اتفاق شگفت‌زده شدیم. هرکسی از هر نقطه‌ای از شهر سریعا برای خرید بلیت اقدام کرد.» زهرا جعفرزاده، نفر دیگری که در همان ساعات با اطلاع دوستانش بلیت خریداری کرده، حرف‌های جالبی دارد: «من خیلی فوتبالی نیستم اما وقتی این موضوع را از دوستانم شنیدم، ناخودآگاه فکر کردم اگر ثبت‌نام نکنم، از یک اتفاق بزرگ عقب می‌افتم. دوست داشتم جو ورزشگاه آزادی را از نزدیک ببینم.»
شاید سوال بعدی از زنانی که با دقت اتفاقات فوتبالی را رصد می‌کنند،‌ این باشد که برایشان عجیب نبود چطور به یک‌باره سامانه بلیت‌فروشی برای آنها باز شده است. منیژه موذن، یکی از خریداران بلیت دیدار ایران و سوریه دراین‌باره عنوان می‌کند: «با این‌که چند ماهی است منتظر خبر آزادشدن حضور زنان در استادیوم هستیم، پیش‌بینی می‌کردیم که با وجود خرید بلیت نتوانیم به ورزشگاه برویم. با این حال آن‌قدر آن لحظات هیجان‌زده بودیم که پیش خودمان گفتیم؛ اگر ١٠‌درصد هم امکان حضور در ورزشگاه باشد، ما باید بلیت داشته باشیم. شاید چند دقیقه به این فکر کردیم که شاید هم به آن چیزی که می‌خواستیم، رسیدیم و این موضوع امکان‌پذیر شده است.» عارفه الیاسی هم نظرش را اینگونه عنوان می‌کند: «شاید همه ما می‌دانستیم که نمی‌توانیم با وجود خرید بلیت وارد ورزشگاه شویم اما از این طریق می‌خواستیم صدایمان را به گوش مسئولان برسانیم که ما خواستار حضور در استادیوم هستیم.»
یکی دیگر از نکات جالب توجهی که اکثر زنان خریدار بلیت ایران و سوریه به آن اشاره می‌کنند، سردرگمی آنها هنگام خریداری بلیت است. هرکدام از آنها گوشه‌ای از سکوهای ورزشگاه آزادی را برای خرید بلیت انتخاب کردند. نگین باقری، یکی دیگر از زنان خریدار بلیت این بازی دراین‌باره می‌گوید: «اصلا تصوری از استادیوم نداشتم و نمی‌دانستم کدام جایگاه برای تماشای بازی بهتر است. بارها از بقیه پرسیده بودم که شما وقتی به استادیوم می‌روید، چطور از دور بازیکنان را تشخیص می‌دهید؟! می‌خواهم بگویم که هیچ تصویری از حضور در ورزشگاه نداشتم و حتی مادر یکی از دوستانم به من می‌گفت یک صندلی بگیر که توپ به سرت نخورد!»
با این‌که در اطلاعیه اولیه سامانه بلیت‌فروشی فوتبال آمده بود، فقط ٨نفر از زنان در هنگام اضافه‌شدن بخش خرید زنان موفق به خریداری بلیت شده‌اند، به نظر می‌رسد تعداد نفراتی که بلیت خریده‌اند، خیلی بیشتر از اینها بوده است. نگار انسان، یکی از زنانی که بلیت بازی را خریداری کرده، دراین‌باره می‌گوید: «قطعا بیشتر از ٨نفر با انتخاب بخش خانم‌ها بلیت دیدار ایران و سوریه را خریداری کرده‌اند. دوستان من که در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند، بعد از خریداری بلیت با نفرات زیادی گفت‌و‌گو کردند که در همان چند ساعت بلیت خریده بودند. البته مسئولان آن سایت هم خیلی زود به اشتباه خودشان پی بردند و بعد از یکی، ٢ساعت به جای ٨نفر واژه تعدادی از بانوان را جایگزین کردند.» حدس و گمان سایر زنانی که موفق به خرید بلیت در فرصت چندساعته شده بودند، از تعداد بلیت‌های خریداری‌شده، متفاوت است. یکی از آنها می‌گوید؛ ۵٠نفر و دیگری معتقد است، تعداد خیلی بیشتری موفق به خرید بلیت این بازی به‌عنوان یک خانم شده‌اند.
الهه محمدی که او هم برای خرید بلیت این مسابقه اقدام کرده بود، دراین‌باره می‌گوید: «از مدت‌ها قبل این بحث به وجود آمد که در بازی با سوریه، فقط زنان به ورزشگاه بیایند. این موضوع با مخالفت روبه‌رو شد اما با توجه به شرایط فعلی پیشنهاد بدی نبود. به نظرم استقبال خوب زنان می‌توانست سکوهای ورزشگاه را برای این بازی پر کند.»
در هرصورت خوشحالی زنان علاقه‌مند به فوتبال، تنها چند ساعت دوام داشت. مسئولان فدراسیون فوتبال خیلی زود صدور مجوز برای حضور زنان در بازی ایران و سوریه را تکذیب کردند. نگار انسان که چند ساعت بعد از خرید بلیت تکذیب خبر ورود زنان به ورزشگاه را شنید، درباره واکنش خود به این ماجرا می‌گوید: «برای من خیلی جالب بود که علاوه بر مسئولان برخی از رسانه‌ها علاقه زیادی داشتند این ماجرا را تکذیب کنند و بگویند اتفاق جدیدی رخ نداده است. البته من با توجه به این‌که احتمال حضورمان در ورزشگاه را کم می‌دانستم، خیلی مأیوس نشدم. ولی نمی‌توانم کتمان کنم که ناراحت و خشمگین بودم و خیلی برایم عجیب بود چطور این‌قدر زود اقدام به تکذیب کردند.»
زنان علاقه‌مند به فوتبال همچنان چشم‌انتظار تحقق رویای خود یعنی تماشای یک مسابقه فوتبال از نزدیک هستند: باید دید آیا چارچوبی در آینده برای حل این موضوع تصویب خواهد شد یا این حسرت زنان برای ورود به ورزشگاه آزادی ادامه‌دار است.