1580-65

باز شدن درهای استادیوم ها به روی زنان عربستان
هنوز اندر خم یک کوچه‌ در ایران!

1580-66

به گزارش خبرآنلاین، در شرایطی که بانوان ایران اجازه حضور در استادیوم‌های ورزشی را ندارند و هر بار محدودیت‌های زیادی برای آنها وجود دارد، خبر رسیده که فدراسیون فوتبال عربستان اجازه ورود زنان به ورزشگاه را صادر کرده است. در کشوری که بانوان محدودیت های زیادی دارند و حتی اجازه رانندگی به آنها به تازگی داده شده است قرار شده تا بانوان عربستانی یک تابوی دیگر را بشکنند و راهی ورزشگاه شوند.
در خبری که فرهنگستان فوتبال آن را منتشر کرده آمده است که هفته آینده قرار است جشن ملی عربستان برگزار شود و زنان در کنار مردان وارد ورزشگاه ها شوند. این در حالی است که در ايران اما هنوز درهای ورزشگاه به روي زنان بسته است.
در همین رابطه، انتخاب نوشت: آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی از مراجع تقلید در دیدار مشاور رئیس جمهوری در حقوق شهروندی گفت: اخیرا مطلع شدیم که مسئولان کشور یواش یواش زمزمه می کنند که در صورت امکان زمینه حضور خانم ها در مسابقه های کشتی و مسائلی که مربوط به ورزشگاه ها است فراهم شود. وی با انتقاد از برخی تلاش های در حال انجام برای فراهم کردن زمینه حضور بانوان در ورزشگاه ها گفت : باید حتما جلوی این کار گرفته شود. حضور بانوان در ورزشگاه ها مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد. آیت الله گرگانی با بیان اینکه این گونه اقدامات بی احترامی به خون هزاران شهید گلگون کفن است افزود: برخی به دنبال بدعت گزاری در جامعه هستند که به نام رئیس جمهور تمام می شود که در این خصوص آقای روحانی باید هوشیار باشد.
مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال در جلسه کارگروه ورزش حزب موتلفه که هر هفته با حضور جمعی از فعالان و صاحب‌نظران ورزش کشور برگزار می‌شود، شرکت کرد و در ارتباط با حضور بانوان در استادیوم‌ها، گفت: همانطور که قبلا نیز گفته‌ام ساختار ورزشگاه‌های ما مناسب پذیرش بانوان نیست. ضمن این که این امر در حال حاضر اولویت بانوان و جامعه هم نیست.
از سوی دیگر، ایسنا نوشت: درحالی که قرار بود ورزشگاه “امام رضا” با برگزاری یک دیدار فوتبال، پس از وقفه‌ای بسیار طولانی نسبت به روز افتتاح در چهارشنبه آخر سال 1395، افتتاح شود، اما رفتار عجیب مسئولان آستان قدس در دعوت از اعضای شورای شهر مشهد، حاشیه جدیدی را برای این بازی به وجود آورد‌.
داستان از این قرار است که تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی از 13 عضو شورای مشهد دعوت کرد تا در دیدار افتتاحیه میان منتخب مشهد و تیم کربلا به ورزشگاه بیایند، اما روی نام دو عضو زن شورای شهر مشهد خط قرمز کشیده‌ است و از “شهناز رمارم” و “بتول گندمی” دعوتی به عمل نیامد.
نکته جالب توجه اینکه پیش از این برای دیداری به مراتب بزرگ‌تر مثل دیدار ایران و سوریه در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه، طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس، بدون هیچ مشکلی دیدار را از جایگاه ویژه تماشا کرد.
در هفته‌های اخیر حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها به موضوع داغ روز تبدیل شده، عجیب است که مسئولان آستان قدس با چه استدلال و توجیهی حتی از ورود منتخبین مردم مشهد در شورای شهر ممانعت به عمل آورده‌اند.

پیروزی تیم ملی والیبال ایران برابر فرانسه
ملی پوشان روی سکوی جهانی

1580-67

تیم ملی والیبال ایران در آخرین دیدار خود در جام قهرمانان قاره ها برابر فرانسه به پیروزی رسید و با شایستگی روی سکوی جهانی ایستاد.
به گزارش مهر، در ادامه مسابقات والیبال جام قهرمانان قاره ها در ژاپن، تیم ملی والیبال ایران مقابل فرانسه به میدان رفت که این دیدار در نهایت با نتیجه ۳ بر ۲ به سود تیم ایران به اتمام رسید. ایران در حالی در این دیدار به پیروزی رسید که در دو ست ابتدایی توانست فرانسه را شکست بدهد ولی در ستهای سوم و چهارم مغلوب حریف خود شد. در ست آخر این ایران بود که توانست فرانسه را از پیش رو بردارد و در نهایت پیروزی را از آن خود کند.
پیش از این مسابقه، تیم ملی ایتالیا موفق شد با نتیجه ۳ بر یک تیم آمریکا را شکست بدهد تا با این نتیجه، عنوان سومی ایران قبل از بازی با فرانسه قطعی شود.
ایران در ست اول دیدار با فرانسه بازی را خوب شروع نکرد و حتی بازی با نتیجه ۱۹ به ۲۳ از فرانسه عقب افتاد اما به یکباره موتور تیم ملی روشن شد و فرانسه را در این ست به دردسر انداخت. بازی پایاپای ایران و فرانسه در ست اول طولانی شد و در نهایت ملی پوشان توانستند با نتیجه ۳۸ بر ۳۶ حریفشان را شکست بدهند. در ست دوم هم این شاگردان ایگور کولاکوویچ بودند که خیلی زود از فرانسه پیش افتادند و برتری خود را تا پایان ست حفظ کردند تا در نهایت با نتیجه ۲۵ بر ۲۳ به برتری برسند. تیم ملی فرانسه در ست سوم به خودش آمد و توانست این گیم را از آن خود کند و با نتیجه ۲۵ بر ۲۲ ایران را شکست بدهد. هرچند در ست چهارم این تیم ایران بود که از فرانسه پیش افتاد ولی این تیم اروپایی در ادامه ایران را غافلگیر کرد و توانست این گیم را ۲۷ بر ۲۵ به سود خود تمام کند.
در ست پنجم بازهم برتری از آن شاگردان ایگور کولاکوویچ بود و ایران توانست با نتیجه ۱۵ بر ۱۱ به پیروزی برسد. با این پیروزی ایران به اولین مدال جهانی تاریخ والیبال خود دست یافت.
والیبال ایران برای سومین بار در جام بزرگ قهرمانان جهان شرکت داشت. در دو دوره پیش در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳، ایران به عناوین پنجم و چهارم دست یافته بود.

جام جهانی به ایران نمی‌آید
سفر کاپ آرزوها به بیش از ۵۰ کشور

1580-68

طبق گزارش خبرگزاریها، بیست و یکمین دوره جام جهانی فوتبال، تابستان در کشور روسیه برگزار می‌شود و ۳۲ تیم برتر جهان در ۸ گروه چهار تیمی به مصاف هم خواهند رفت. مانند گذشته کاپ جام جهانی بعد از آن که در شهرهای کشور میزبان به گردش درآمد، به برخی کشورهای جهان سفر می‌کند تا مردم کشورهای مختلف نیز نظاره‌گر آن باشند.
اسپانسر تور جام جهانی شرکت آمریکایی کوکاکولا است و به نظر می‌رسد این شرکت مسئول انتخاب کشورهایی است که کاپ جام جهانی قرار است در آن‌ها به گردش درآید. در حالی که اکثر کشورهای همسایه ایران میزبان کاپ بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی جهان خواهند بود، نام ایران در بین این کشورها دیده نمی‌شود.
هم‌اکنون کاپ جام‌جهانی در شهرهای روسیه به گردش درآمده و قرار است سفر ۹ ماهه خود را از کشور تایلند آغاز کند.
این جام قرار است به کشورهایی چون لائوس، ماکائو، تونگا، جزایر سلیمان، پاپوآ گینه‌نو، برونئی، پاکستان، امارات، اتیوپی، کنیا، تانزانیا، آفریقای جنوبی، موزامبیک، اردن، مصر، چین، ایتالیا، فرانسه، آلمان، نروژ، جزایر فارو، ایسلند، ژاپن، اوگاندا، نیجریه، کیپ‌ورده، غنا، کامرون، شیلی، آرژانتین، کلمبیا، کاستاریکا، گوآتمالا، مکزیک، آمریکا، مغولستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان، مالت، اتریش، بلاروس، بلغارستان، قبرس، اسراییل و رام‌الله فلسطین نیز برود.

ایران قهرمان شمشیربازی جوانان جهان شد

1580-69

به گزارش تابناک، در ادامه آخرین روز از رقابت‌های شمشیربازی جام جهانی جوانان، تیم ایران که در دور اول با قرعه استراحت روبه‌رو شده بود در مرحله بعد با شکست آلمان به مرحله نیمه نهایی راه یافت. نمایندگان ایران در گام بعدی مقابل عراق با نتیجه 45 بر 36 پیروز و جواز حضور در فینال مسابقات را به دست آوردند.
شمشیربازان جوان کشور در دیدار نهایی با نتیجه 45 بر 43 مقابل بلاروس به برتری رسید و عنوان قهرمانی این مسابقات را بدست آورد. تیم ملی جوانان اسلحه سابر ایران با ترکیب امیر احمد امینی، نیما زاهدی، محمد حسین شهمیری و محمد حسین عابدینی و با هدایت حمیدرضا شیر و امیر قربانی در این رقابت‌ها شرکت کرده است. ایتالیا با پیروزی 45 بر 34 برابر عراق به مدال برنز دست یافت.
از سوی دیگر، سرمربی تیم ملی شمشیربازی بزرگسالان ایران می‌گوید دنیا قدرت شمشیربازی ایران را باور کرده‌اند اما این اتفاق هنوز در داخل و برای مسئولان ورزشی ما نیفتاده است.
پیمان فخری در گفت‌وگو با ایسنا درباره رقابت‌های شمشیربازی جام جهانی جوانان اظهار کرد: مسابقه‌ها نسبت به سال‌های گذشته از نظر کمی و کیفی فوق‌العاده خوب بود و شمشیربازان فوق‌العاده خوبی شرکت کرده‌ بودند. قهرمانی ایران در بخش تیمی قدرت شمشیربازی ما را بار دیگر به رخ دنیا کشید. وی افزود: ما تیم‌های بزرگ را شکست دادیم. ما توانستیم آلمان را شکست دهیم که رنک ۳ دنیاست. بلاروس ایتالیا را که رنک یک دنیاست شکست داد و ما توانستیم بلاروس را شکست دهیم.فخری تاکید کرد: با توجه به بضاعتی که ما داشتیم شمشیربازان ما دیدارهای تدارکاتی زیادی نداشتند ولی نفراتی که ما شکست دادیم در بیشتر از ۱۰ مسابقه در سال شرکت می‌کنند. او گفت: امروز صبح به ملی‌پوشانم گفتم که کلاس شمشیربازی ایران را نشان دهید. اجازه دهید همه بدانند که شمشیربازی ایران یک جریانی است که هم بزرگسالان آن خوب است و هم جوانان. سرمربی تیم ملی شمشیربازی بزرگسالان تاکید کرد: قهرمانی ما در این رقابت‌ها ایجاد پشتوانه برای تیم ملی شمشیربازی است که پیش از این قول آن را داده بودیم. مطمئن باشید نیما زاهدی قهرمان بزرگی خواهد شد. او شمشیرباز نابی است که ورزشکاران بلاروس را نابود کرد. فخری درباره عدم حضور مسئولان وزارت ورزش در سالن برگزاری این رقابت‌ها با وجود اینکه از آنها دعوت شده بود عنوان کرد: احساس می‌کنم هنوز شمشیربازی جزو رشته‌های ورزشی محسوب نمی‌شود و از این بابت متاسفم. ۱۵ کشور دنیا به ایران آمده‌اند و با اندک امکاناتی که داریم چنین مسابقه‌های آبرومندی را برگزار کردیم. امیدوارم هرچه زودتر ما هم به چرخه رشته‌های ورزشی وارد شویم. او بیان کرد: ما تیم رنک ۴ دنیا هستیم و هنوز سالن اجاره می‌کنیم. اگر کشورهای دیگر این وضعیت ما را بدانند فکر می‌کنم این موضوع را باور نکنند.