1585-64

ابراهیم آشتیانی پیشکسوت پرسپولیس درگذشت

1585-71

از راست: پروین،سلیمانی، کاشانی، آشتیانی و بهزادی

1585-66

به گزارش مهر، ابراهیم آشتیانی بازیکن پیشین تیم فوتبال پرسپولیس که سابقه حضور در هیات مدیره این باشگاه و سرپرستی تیم فوتبال سرخپوشان را نیز دارد به دلیل مشکلات تنفسی و ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.
ابراهیم آشتیانی ۱۰ آذر ۱۳۲۵ در تهران متولد شد و اکثر دوران فوتبال خود را به عنوان مدافع راست تیم فوتبال پرسپولیس سپری کرد. او سالها برای تیم ملی فوتبال ایران نیز بازی کرد و برای تیم های شاهین و پیکان نیز بازی کرده است. آشتیانی دارای مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی بود و سالها به عنوان استاد در دانشگاه تدریس می کرد.
ابراهیم آشتیانی دوران جوانی خود را در تیم‌های بوستان و پولاد (تیم زیر شاخه شاهین) گذراند و از سال ۱۳۴۳ توسط عباس اکرامی به تیم بزرگسالان شاهین راه یافت. آشتیانی در سال ۱۳۴۷ رسما به پرسپولیس پیوست و با این تیم در جام باشگاهای آسیا شرکت کرد.
آشتیانی در سال ۱۳۴۸ همراه با اکثر بازیکنان پرسپولیس بر اساس قراردادی که مابین عبده (مالک باشگاه پرسپولیس) و خیامی (مالک باشگاه پیکان) منعقد شد به مدت یک سال به باشگاه پیکان نقل مکان کرد. در همان سال توسط رایکوف به تیم ملی راه یافت.
در سال ۱۳۴۹ او و بازیکنان پرسپولیس دوباره به باشگاه قدیمی خود پیوستند. او در سال ۱۳۵۱ همراه با پرسپولیس قهرمان مسابقات منطقه‌ای ایران شد و ۱۳۵۲ به مقام قهرمانی جام تخت جمشید دست یافت. در همین سال بود که پرسپولیس برد تاریخی ۶ بر صفر مقابل تاج را کسب کرد که گل اولین این دیدار با حرکت از جناح راست و پاس آشتیانی و ضربه حسین کلانی به ثمر رسید.
فرارهای آشتیانی و ارسالهای دقیق او از سمت راست سبب ساز بسیاری از گلهای پرسپولیس بود،تا حدی که کارشناسان ورزشی وی را نخستین پیستون در فوتبال ایران میشمارند.
در سال ۱۳۵۳ آشتیانی همراه با خداحافظی بازیکنان قدیمی باشگاه در حالی که ۲۸ سال سن داشت به عنوان کاپیتان پرسپولیس انتخاب شد و در همان سال جام سوم تخت جمشید را به عنوان کاپیتان تیم بالای سر برد. آشتیانی در سال ۱۳۵۵ با کسب عنوان نایب قهرمانی لیگ تخت جمشید از عرصه بازیگری خداحافظی کرد. آشتیانی ۴۲ بار برای تیم ملی ایران بازی کرد و یک گل به ثمر رساند و با تیم ملی در المپیک مونیخ ۱۹۷۲ حضور داشت و دو بار قهرمان جام ملتهای آسیا شد. پیکر آن مرحوم پس از تشییع به قطعه نام‌آوران بهشت زهرا منتقل می‌شود تا در کنار همایون بهزادی و ناصر حجازی، به خاک سپرده شود.
این فقدان را به خانواده بزرگ ورزش تسلیت می گوییم.

تمجید فدراسیون جهانی بسکتبال از تیم دختران ایران

1585-67

سایت فدراسیون جهانی بسکتبال در گزارشی به تمجید از عملکرد تیم بسکتبال بانوان زیر ۱۶ سال ایران پرداخت.
در چند روز گذشته تیم ایران به دلیل بدهی فدراسیون بسکتبال به فیبا از برنامه بازی‌ها کنار گذاشته شده بود و پس از پیگیری‌های وزارت ورزش مشکل برطرف و سرانجام وارد جدول رقابت‌ها شد.
گفته می‌شود این موضوع بخاطر بدهی حدودا ۳۲۵ هزاردلاری فدراسیون بسکتبال ایران به فدراسیون جهانی بوده است. به‌ گزارش فیبا، در گزارش فدراسیون جهانی درباره تیم بسکتبال بانوان زیر ۱۶ سال ایران آمده است: تیم بسکتبال ایران در اولین حضور خود با “پوشش اجباری دولتی” در مسابقات فیبا، در حال‌ تاریخ سازی است: قانونی که طبق آن به تیم‌ها اجازه داده شد تا با “حجاب” در مسابقات آسیایی فیبا شرکت کند از ماه می ۲۰۱۷ اتخاذ شده است. دختران ایران برای اولین بار از سال ۱۹۷۴ در مسابقات قهرمانی بانوان آسیا شرکت کرده اند. ایران در روز دوم مسابقات با پیروزی ۸۹ بر ۳۲ مقابل نپال راه خود را برای به دست آوردن یک پیروزی بزرگ باز کرد. روژین طلاکوب با کسب ۱۷ امتیاز برای ایران درخشید. آیدا گل محمدی و غزل ملکی نیز رکورد دابل دابل را برای ایران به ثمر رساندند.
ایران با عملکردی که تاکنون در مسابقات بنگلر داشته راهی برای نسل‌های آینده بسکتبال بانوان باز کرده است. ایران در بازی بعد برابر هند – میزبان مسابقات – با نتیجه ۹۷ بر ۵۳ شکست خورد.
مژده نظری، فاطمه آقازادگان، مریم شریعتی، فاطمه مرتضوی، عسل نسترن طهرانی، رکسانا کریمی، روژین طلاکوب، پیونیک آراکلیان، عسل محسنی، غزل ملکی، زینب غفاری و آیدا گل محمدین ترکیب تیم اعزامی به هند هستندکه الهه دارستانی به عنوان سرمربی در کنار پوران عباسی (مربی) و فریناز طائرپور (سرپرست) هدایت تیم را برعهده دارند. در گروه دیگر نیز تیم‌های مالزی، قزاقستان، مالدیو و مالی قرار دارند. ۲ تیم برتر این مسابقات به سطح یک صعود می‌کنند. در سال ۲۰۱۷ هشت تیم چین، کره جنوبی، ژاپن، چین تایپه، هنگ کنگ، تایلند، استرالیا و نیوزیلند در سطح یک هستند.

بررسی AFC در مورد نتایج درخشان نوجوانان ایران

سایت AFC در گزارشی از عملکرد تیم زیر ۱۷سال ایران به بررسی کارکرد این تیم در جام جهانی پرداخت:
تیم ملی فوتبال زیر ۱۷ سال ایران در جان جهانی ۲۰۱۷ هند تا مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کرد و در نهایت با شکست برابر اسپانیا از دور مسابقات کنار رفت.
کار تیم فوتبال ایران در مسابقات جام جهانی زیر ۱۷ سال به نظر به پایان رسید اما این تیم می‌تواند آینده‌ای داشته باشد که در آن در صدر تیم‌ها قرار بگیرد. با وجود این که ایران در یک چهارم نهایی جام جهانی زیر ۱۷ سال مقابل ‌اسپانیا ۳ بر یک شکست خورد، یکی از بهترین و موفق‌ترین تورنمنت‌های خود را پشت سر گذاشت. آنها در راه رسیدن به هشت تیم برتر جهان، کمترین اشتباه را داشتند و رکورد سه پیروزی را قبل از مقابله با مکزیک بر جای گذاشتند. مکزیک در سه دوره اخیر به نیمه نهایی راه یافته بود.
ایران در بین این سه پیروزی، برد ۴ بر صفر مقابل آلمان را داشت. با وجود این که ایران مقابل ‌اسپانیا بهترین بازی خود را به نمایش نگذاشت اما سرمربی این تیم عباس چمنیان حق دارد که نگاهی مثبت و امیدوارانه به آینده تیمش داشته باشد. او درباره تیمش می‌گوید: من خوشحالم که پنج بازی انجام دادیم. تجربه بسیار خوبی برای بازیکنان ما بود. این نسل می‌تواند به آینده امیدوار باشد، به طور کلی فوتبال ایران در اوج خود قرار دارد. تیم‌ ‌ملی بزرگسالان ایران نیز خود را برای جام جهانی ۲۰۱۸ آماده می‌کند. البته ایران نیازمند آماده شدن برای آینده است. چمنیان معتقد است که تیم زیر ۱۷ سال ایران قادر است که در آینده به اهداف بزرگتری دست یابد. بازیکنان این تیم با وجود سن کمی که دارند پختگی زیادی از خود نشان داده‌اند و در موقعیت‌های مختلف ترس به خود راه ندادند.
همکاری الله‌یار صیادمنش و یونس دلفی، یکی از بهترین عملکردها در تیم ایران و در مسابقات بود. به نظر می‌رسد که عملکرد این دو نفر باعث پیشرفت تیم ایران در آینده شود. رابطه این دو بازیکن خارج از زمین نیز خوب است و این باعث می‌شود که آنها در زمین نیز بتوانند گل‌های بیشتری به ثمر برسانند. دلفی در این باره می‌گوید:‌ “این که قدرت هم را می‌شناسیم باعث می‌شود که بتوانیم بهتر با هم کار کنیم.” صیادمنش نیز معتقد است که زمان زیادی که این دو نفر با هم می‌گذرانند به موفقیت آنها کمک کرده است. او در این باره می‌گوید: “ما بعد از بازی درباره جزئیات با هم حرف می‌زنیم و نمی‌گذاریم که چیزی به شانس واگذار شود.” توجه به این جزئیات بدون شک باعث پیش‌روی تیم ایران تا یک چهارم نهایی شده است و ایران بدون شک با این کیفیت می‌تواند با اعتماد به نفس به آینده امیدوار باشد.
کارلوس کی‌روش در واکنش به درخشش نوجوانان ایرانی نوشت: تبریک به تمام بازیکنان و اعضای کادرفنی؛ بازیکنان جوان ایرانی؛ کیفیت و آینده بی نظیر خودشان را نشان دادند و سرمربی این تیم عباس چمنیان با کار بی نظیر خود باعث این اتفاق و پیشرفتشان شد. با درنظر گرفتن تمام سختی ها، منابع و شرایط متفاوت شکست در برابر تیمی مثل اسپانیا در مرحله یک چهارم نهایی برای تیم ایران پیروزی محسوب می شود و باعث افتخار هواداران وکسب پرستیژ بین المللی برای فوتبال ایران است.

قضاوت نخستین داور زن ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی بسکتبال

1585-69

فهیمه علیمرادی داور بین‌المللی بسکتبال نخستین‌بار در یک رویداد بین‌المللی قضاوت کرد.
به گزارش ایسنا، فهمیه علیمرادی، داور بین‌المللی کشور پس از ۳۷ سال برای نخستین‌بار در یک میدان بین‌المللی قضاوت کرد.
علیمرادی در سومین روز از رقابت‌های آسیایی هند قضاوت بازی چین تایپه و نیوزلند را به عهده داشت.

نامه کمیته اخلاق به باشگاهها:
عکس با قلیان بیرون بیاید، بازیکن‌تان محروم است!

1585-70

کمیته اخلاق اخیرا با ارسال نامه ای به باشگاههای ایران هشدار داد اگر تصویری از بازیکنان با قلیان در فضای مجازی یا رسانه ها منتشر شود، به طور قطع بازیکن را محروم می کنند. به همین دلیل آنها تصمیم گرفتند تا مسلمان و وریا غفوری دو بازیکن پرسپولیس و استقلال را محروم کنند تا به قول معروف گربه را دم حجله بکشند. این دو بازیکن اولین کسانی هستند که به خاطر کشیدن قلیان در انظار عمومی محروم شده اند و از این پس احتمالا محرومیت های بیشتر اعمال خواهد شد.
علی کریمی سرمربی سابق نفت تهران درپی رای کمیته اخلاق می گوید: البته من همیشه با قلیان مخالف بوده و هستم و به خصوص چون این مسئله بین فوتبالیست ها باب شده، دوست دارم به خاطر خود آنها و لطمه ای که ممکن است به حرفه و درآمدشان بخورد یک فکری در این باره بشود؛ اما مسئله این است که این یک موضوع شخصی است. وقتی در همه جای مملکت قلیان به صورت آزاد عرضه می شود پس مصرف آن هم جرم نیست .
کریمی با اشاره به یکی از هم تیمی هایش در بایرن ادامه می دهد: ما در بایرن بازیکنی داشتیم که بین دو نیمه و اول و آخر بازی سیگار می کشید . مجله بایرن را دست می گرفت و می رفت به دستشویی و آنجا یک نخ سیگار دود می کرد چون احتمالا به تمرکزش کمک می کرد. او از بهترین های بایرن بود و چون این تصمیم به حیطه شخصی اش ربط داشت هیچ کس حرفی به او نمی زد، چون او در زمین کارش را خوب انجام می داد.
الان هم اگر این فوتبالیست ها آدم های ممتازی باشند، بهتر است برخوردی که با آنها می شود در حد صحبت و نصیحت باشد، نه این که قبل از مهمترین بازی سال خبر را در بوق و کرنا کنند و آبروی آدم ها را ببرند. چون موضوع در کمیته اخلاق مطرح شده و سوالم این است که آیا موضوعات اخلاقی مهمتری در فوتبال اتفاق نمی افتد؟ چیزهایی مثل دروغ یا مثلا پول گرفتن از آدم های بدبختی که به سودای فوتبالیست شدن گول بعضی آدم های شناخته شده را می خورند؟
آیا پاکسازی فوتبال و رساندن آن به جایی که بگوییم اخلاق در آن هست باید از قلیان شروع شود یا از مبارزه با دروغ گویی آدم هایی که حضورشان به کلیت فوتبال آسیب می رساند؟