1586-14

عباس زندی درگذشت

1586-16

عباس زندی قهرمان اسبق کشتی آزاد جهان و پهلوان سابق کشور درگذشت.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی، این قهرمان ارزنده ورزش کشور، در شرایطی به عضویت تیم ملی کشتی آزاد اعزامی به بازی‌های المپیک 1948 لندن درآمد که فقط 17 سال داشت. یک سال بعد در 18 سالگی پهلوان ایران شد. وی در رقابت‌های المپیک 1948 لندن در وزن پنجم به مقام پنجم رسید و البته در رقابت‌های المپیک 1952 هلسینکی در وزن هفتم به مقام چهارم رسید و در المپیک 1956 ملبورن نیز در وزن ششم، پنجم شد و با حضور در 3 دوره از رقابت‌های المپیک رکورد بی نظیری را از خود بر جا گذاشت. زندی که سابقه سرمربیگری تیم ملی کشتی آزاد را نیز در کارنامه کاری خود داشت، اولین کشتی‌گیر ایرانی است که سال 1954 به همراه توفیق جهانبخت در توکیو ژاپن، نخستین مدال طلای جهان را برای کشتی ایران به دست آورد. زندی در رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی کشور در سالهای 1328 و 1329 بترتیب به مقام های دوم و اول دست یافت که وی در سال 1328 پس از مرحوم علی غفاری به مقام دوم وزن پنجم رسید.علاوه بر آن مدال طلای جشنواره بین‌المللی ورشو در سال 1955، مدال طلای بازی‌های آسیایی 1958 و مدال طلای ارتش‌های جهان در سن بازنشستگی در سال 1961 در شهر استانبول ترکیه از دیگر افتخارات زندی است.

صعود شش پله‌ای تیم بسکتبال سه نفره بانوان در رنکینگ فیبا

1586-15

پس از نخستین حضور رسمی تیم ملی بسکتبال سه نفره بانوان ایران در میادین بین المللی، شش پله صعود در رنکینگ فیبا برای تیم ایران به دست آمد.
به گزارش فدراسیون بسکتبال، تیم بسکتبال سه نفره بانوان ایران برای نخستین بار توانست در بازی های داخل سالن آسیا به میزبانی ترکمنستان شرکت کند. ملی پوشان در نخستین تجربه عنوان پنجمی را کسب کردند و همین نتیجه صعود شش پله ای در رنکینگ فیبا را برای بانوان ایرانی به همراه داشت.
تیم ملی با صعود شش پله ای در جایگاه ۲۲ جهان و پنجم آسیا قرار گرفت. از سوی دیگر، تیم بسکتبال دختران زیر 16 سال ایران توانست نخستین حضور بین‌المللی را تجربه کند. ملی‌پوشان زیر 16 سال کشور در نخستین رقابت بین‌المللی در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کردند که با عنوان چهارمی به کار خود پایان دادند.
تیم ملی ایران بعد از 2 پیروزی مقابل نپال و سریلانکا و یک شکست مقابل هند در مرحله مقدماتی در ادامه توانست با برتری مالدیو راهی نیمه‌نهایی شود اما در این مرحله مغلوب مالزی شد تا برای کسب عنوان سومی مقابل قزاقستان به میدان برود.
تیم بسکتبال ایران که تاکنون تجربه بین‌المللی نداشته، با نتیجه 61 بر 47 مغلوب قزاقستان شد و عنوان چهارمی را کسب کرد. فاطمه آقازادگان با 20امتیاز، امتیازآورترین بازیکن میدان شد. در این سطح تیم‌های هند و مالزی راهی فینال شدند. در دیگر بازی تیمهای سریلانکا و نپال به مصاف هم رفتند که سریلانکا با نتیجه 74 بر 38 پیروز شد و در رده پنجم قرار گرفت. مالدیو نیز هفتم شد.در سطح Aتیم‌های استرالیا و ژاپن در فینال رقابت می‌کنند و چین و نیوزیلند نیز برای کسب مدال برنز به مصاف هم می‌روند.

ماجرای فساد و تعرض جنسی در فوتبال ایران

1586-17

صحبت‌هاي جسته و گريخته درباره فساد در آكادمي‌هاي فوتبال از سال‌ها قبل شنيده مي‌شد اما هيچ‌كس جرات بيان آن را نداشت.
به گزارش تابناک، 12 اسفند 1392 در برنامه 90 اتفاقي رخ داد كه سرفصل جديدي را در فوتبال ايران باز كرد. در آن برنامه وقتي گفت‌وگوي عادل فردوسي‌پور با مسعود شجاعي به پايان رسيد، كاپيتان فعلي تيم‌ملي فوتبال ایران از مجري برنامه 90 فرصتي خواست تا درباره مسائل غيراخلاقي و تعرض جنسی در برخي آكادمي‌هاي فوتبال صحبت كند. او در آن برنامه از والدين خواست تا در فرستادن فرزندان‌شان به آكادمي‌ها تامل بيشتري كنند.
اين صحبت‌ها سبب شد تا رسانه‌ها ماجراي فساد اخلاقي و مالي را در فوتبال پايه با جديت بيشتري پيگيري كنند. كميته اخلاق نيز در سال‌هاي اخير از برخي خبرنگاران كه اطلاعاتي درباره فساد داشتند، خواست تا مدارك بيشتري در اختيار اين كميته بگذارند.
اين پيگيري در كنار گسترش فساد در آكادمي‌هاي پايه، سبب شد تا برخي مدارس فوتبال تعطيل شوند. خبرگزاري قوه قضاییه دوشنبه گذشته گزارش داد كه تخلف ۱۱۶ مدرسه فوتبال برای مسئولان محرز شده و حالا با تعطیلی و پلمب این مراکز، به زودی به تخلفات مختلف افراد فعال در این ۱۱۶ مدرسه فوتبال در قوه قضايیه رسیدگی خواهد شد.
فعالان فوتبال پايه اغلب وجود فساد را در آكادمي‌ها تاييد كرده‌اند. مهدي‌مهدوي‌كيا مالک آكادمي كيا درباره فساد در فوتبال پايه گفته بود: «در همه جا فساد هست و در فوتبال نيز اين موضوع وجود دارد. به ویژه در فوتبال پایه که مثل لیگ برتر نیست که تمام رسانه‌ها و مردم اتفاقات ریز و درشت آن را دنبال و پیگیری کنند. پيگيري فساد در فوتبال پايه مي‌تواند براي كودكان، نوجوانان و جواناني كه مشكلات اينچنيني را تجربه مي‌كنند يك كورسوي اميد باشد. بدون شك فوتبال پایه ایران از فساد مستثنا نیست». اتفاقي كه نياز به پيگيري‌هاي بيشتر دارد و بعيد نيست به زودي رسوايي‌هاي بزرگ‌تري در اين باره رسانه‌اي شود.

مهدی طارمی از سوی محسنی اژه‌ای تهدید شد

1586-18

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران روز یکشنبه 29 اکتبر مهدی طارمی بازیکن تیم ملی فوتبال این کشور را تهدید کرد که در صورتی مشخص شود قرارداد این بازیکن پرسپولیس صوری امضا شده، تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.
به گزارش ایسنا، محسنی اژه ای درپاسخ به سئوالی درباره مساله محرومیت «مهدی طارمی» توسط فیفا و اینکه گفته می‌شود این بازیکن قرارداد صوری با باشگاه پرسپولیس امضا کرده بوده، گفت: «دادستانی به این پرونده ها ورود پیدا می‌کند و اگر این موضوعی را که گفتید واقعیت داشته باشد وچون باشگاه پرسپولیس یک باشگاه دولتی است این مسئله تحت عنوان اختلاس مطرح می شود و سازمان بازرسی و مدعی العموم می تواند به این موضوع ورود پیدا کند.»
طارمی، مهاجم ملی پوش تیم فوتبال پرسپولیس ماه گذشته اوایل ماه اکتبر، از سوی فیفا به مدت چهارماه ازحضور درمیادین فوتبال محروم و به پرداخت ۷۶۰هزاردلار جریمه نقدی محکوم شده است. این بازیکن سال گذشته قراردادی دوساله با باشگاه ریزه اسپور ترکیه امضا کرد، اما پس از گذشت چند روز با ترک این کشور و بازگشت به ایران قراردادش را با این باشگاه به صورت یک‌طرفه فسخ کرد و دوباره به جمع پرسپولیس برگشت. همچنین به موجب حکم فیفا، باشگاه پرسپولیس در دو پنجره نقل و انتقالات آینده، محروم شد.

دربی ۸۵ و آسیب‌های اجتماعی‌!

1586-19

محمدرضا یزدان‌پرست: بعد از چند شهرآوردِ گذشته که ظرفیت استادیوم آزادی پُر نمی‌شد، و اگر هم پُر می‌شد تا پایان نیمۀ اول طول می‌کشید، دربی هشتادوپنجم از چند ساعت مانده تا شروع، رکورد شکست و ظرفیت استادیوم تکمیل شد. حتی روی پله‌های بین سکوها هم هواداران نشستند و خلاصه تراکم جمعیت، نویدِ حالِ خوش فوتبال می‌داد اما…
اما همانطور که هنر، آینۀ روزگار و هنرمند، فریادِ جامعۀ خود است، فوتبال هم بازتابِ بخشی از رفتار جامعه و هواداران هم نمونه‌ای از اجتماعی هستند که هر روز همه در آنیم، در آن زندگی می‌کنیم و زیاد و کم، با آن در ارتباطیم. حالا نگاهی به اتفاقات دربی۸۵ بیندازیم و ببینیم برخی نشانه‌های اجتماعی که در آن و با آن، منعکس می‌شود درست است یا غلط. در اکثر تصمیمات داور، بازیکنان سرخابی معترض بودند.کلا کافی بود تا داور سوت بزند.چند نفر آبی یا قرمز به سمت او حمله‌ور می‌شدند. انگار نه انگار، تبعات کارت زرد و قرمز و جریمه و محرومیت در انتظار آنان است. انگار نه انگار وقتی بازیکنان در این شکل و با این حجم، به داور می‌پرند، مهمترین عاملِ تشنّجِ سکوها می‌شوند و قوی‌ترین انگیزۀ خشونت را به هواداران می‌دهند.
● عین جامعه که اکثراً به همه‌چیز معترضیم و از همه‌چیز ناراضی.
۲۰ هزار نفر و قطعا بیشتر، می‌روند و پشتِ در می‌مانند. انگار نه انگار از چند ساعت مانده به مسابقه، رسانه‌ها اعلام و از مردم درخواست می‌کنند که ظرفيت تکمیل است و هواداران نیایند به ورزشگاه. آخر مگر رسانه‌ها مریض‌اند که جای خالی مانده باشد و بگویند نیایید؟!
● عین جامعه که مثلا می‌گویند ظرفیت مرزهای ایران و عراق تکمیل است و زائران اربعین نیایند.بدون ویزا نیایند.بدون پاسپورت نیایند. ولی برخی گوش‌شان بدهکار نیست؛ می‌روند و توقع دارند با کارت ملی از مرز رد شوند و بعد برگردند. سالهاست که بلیت‌فروشی قرار است به صورت تمام و کمال اینترنتی انجام شود و اصلا و ابدا در استاديوم، بلیت فروخته نشود اما انگار نه انگار. باز هم در استاديوم بلیت فروخته می‌شود. خُب وقتی می‌گویند نمی‌فروشیم و می‌فروشند، تماشاچی هم به خودش می‌گوید:”دروغ می‌گویند که خرید بلیت فقط از طریق سایت است. می‌رویم بالاخره بلیت پیدا می‌کنیم.” بعد می‌گویند چرا مردم بدون بلیت می‌آیند؟ خب نفروشید تا نیایند! غیر از بلیت‌فروشی که اصلا و ابدا نباید در استاديوم اتفاق بیفتد، این ماجرای بازارسیاه هم از آن ماجراهای سیاه است. یعنی برچیدن آن، اینقدر سخت است؟! یعنی نمی‌شود ریشه‌کن شود؟! نمی‌شود کار به بلیت ۳۰۰هزار تومانی نرسد؟! نمی‌شود، نه؟! معلوم است که می‌شود! چرا نمی‌شود؟!
● عین جامعه که می‌شود هر چیز و هر قانون و هر کاری را با پول بیشتر، خرید! انگار نه انگار که از در و دیوار، پیام فرهنگ‌سازی می‌بارد و از سر و کول رسانۀ ملی و دیگر رسانه‌ها و دیوارهای شهرها و کلام مسئولین و درس‌های مدرسه و…، اندرز برای رعایت اخلاق و احترام بالا می‌رود. هنوز و همچنان فحش که هیچ، سنگ و چوب و یخ و بطری و نارنجک و هر چه دست‌شان بیاید را حوالۀ حریف می‌کنند، به حریف هم نخورد، عکاس یا سربازِ کنار زمین را مجروح می‌کنند.
● عین جامعه که فحش و قَمه و چماق و قفل‌فرمان و…، ابزار دم‌دست است برای خالی‌کردن عصبانیت تا جایی که بعد از تصادف، “نزاع” می‌شود دومین عامل مرگ و میر ایرانیان.
آخر بازی هم استاد خیابانی در سوالی تازه‌کشف‌شده و بدیع، از فردوسی‌پور می‌پرسد:”عادل جان! فکر می‌کنی چه موقع شاهد این رفتارها نخواهیم بود؟” حتما توقّع دارد عادل جواب دهد: “در ساعت یازده و چهل و سه دقیقه ی هجدهم اردیبهشت‌ماه سال هزار و سیصد و نود وهفت”!!
عادل هم می‌گوید در جامعه هم داریم همین وضع را می‌بینیم که پرخاش می‌کنیم و زود عصبانی می‌شویم و به هم بد و بيراه می‌گوییم.
● مسئولان محترم و مُعزّز! نمی‌خواهم باور کنم وقتی دارید صبح تا شب دل می‌سوزانید و کار می‌کنید و جلسه می‌روید و قانون تصویب می‌کنید و جریمه می‌کنید و فرهنگ می‌سازید، داریم همچنان درجا می‌زنیم؛ اگر عقبگرد نکنیم.
● خودِ “من” و “ما”ی مردمِ مُکرّم و محترم! نمی‌خواهم باور کنم: نرود میخ آهنین در سنگ!