1593-13

کشتی کلاسیک بانوان:
ممنوعیت ورود گوشی به سالن مسابقات
زهرا یزدانی: دوست دارم گوش‌هایم در کشتی بشکند

نخستین دوره از رقابت‌های کشتی کلاسیک بانوان روز جمعه در خانه کشتی تهران در دور مقدماتی مسابقات آغاز و تا عصر به طول انجامید.
به گزارش ایسنا، ۱۰۳ کشتی گیر بانو در اوزان ۵۰، ۵۵، ۶۰، ۶۵، ۷۰ و ۷۵ کیلو در یک تایم سه دقیقه رقابت های خود را آغاز کردند و نفرات پیروز راهی دور بعد شدند. کشتی گیران به روی تشک می‌رفتند و در ثانیه‌های آغازین با ضربه فنی تشک را لمس و خارج می‌شدند. بدون شک تجربه نخست دختران کشتی گیر، هیجان و استرس حاصل از رقابت‌ها درتعداد بالای ضربه‌های فنی بی تاثیر نبود.
در این مسابقات، تماشاگران اندکی در سالن حاضر بودند و از نزدیک نظاره گر کشتی ها بودند اما اجرای فنون بارانداز و سالتوهای کشتی گیران کافی بود تا همین تعداد اندک با هیجان و سر و صدا کشتی گیر مورد نظر خود را حمایت کنند. از دیگر نکات مهم در برگزاری مسابقات، قضاوت داوران خارجی از اوکراین، فنلاند، یونان، صربستان، ترکیه، ایتالیا و کانادا در کنار داوران داخلی بود.
شرکت کنندگان برای تهیه لباس مورد تایید فدراسیون مبلغ سیصد هزار تومان را پرداخت کرده بودند که از نکات قابل تامل در برگزاری مسابقات بود. آنا واسلینکو ناظر اتحادیه جهانی نیز به دلیل پلاستیکی بودن جنس گوشبندها و احتمال آسیب برای کشتی گیران اجازه استفاده از گوشبندها را نداد.

1593-14

به گزارش تابناک ورزشی، در این مسابقات با سختگيري‌هاي رایجی كه هنوز كسي به درستي نمي‌داند منشأ آن كدام ارگان يا نهاد است، بيان شد كه تماشاگران و خبرنگاران خانم نيز در صورتي مي‌توانند به سالن مسابقه بروند كه تلفن‌هاي همراه خود را به سالن نبرده و پيش از ورود، تحويل مسئولان بدهند. ماجرايي درست شبيه به داستان ديدار فوتسال زنان ايران و ايتاليا كه منجر به رخ دادن جنجال‌هايي اساسي پيش از ورود خبرنگاران شد و در نهايت با پادرمياني فريبا محمديان، معاون امور بانوان وزرات ورزش، خبرنگاران توانستند گوشي‌هاي تلفن همراه خود را به داخل سالن ببرند اما متعهد شدند كه تصوير يا فيلمي از مسابقات نگيرند.
هر چند اين حجم از محدوديت‌ها و سختگيري‌ها چندان هم كارساز نبود و خيلي از تماشاگران حتي به صورت پنهاني گوشي‌هاي خود را به داخل سالن بردند و عكس و فيلم نيز از آن مسابقه منتشر شد. با تمام اين تفاسير، شايد به نظر مي‌رسيد كه به دليل بي‌”حجاب” بودن بازيكنان تيم ملي فوتسال ايتاليا در آن مسابقه و حساسيت‌هايي كه ممكن بود ايجاد كند، تصميم مبني بر عدم اجازه ورود عكاسان به سالن مسابقه چندان هم دور از انتظار نبود اما مسابقات كشوري كشتي كه در آن دختران كشتي ايران با پوشش (اجباری دولتی) حضور خواهند داشت و خبري هم از تيم يا ورزشكار خارجي نيست، اين ممنوعيت بي‌منطق و تا حد زيادي مبهم به نظر مي‌رسد.
زهرا یزدانی ملی‌پوش آلیش بانوان پس از کسب مقام سوم در نخستین دوره رقابت‌های کشتی کلاسیک گفت: دوست دارم گوش‌هایم بر روی تشک کشتی شکسته شود. یزدانی درباره دلیل حضورش در رقابت‌های قهرمانی کشتی‌ کلاسیک کشور اظهار کرد: می خواستم خودم را در کشتی‌ کلاسیک محک بزنم، در استان هم تعداد نفرات برتری که بتوانند در سطح کشور کشتی‌ بگیرند کم بودند. از سوی دیگر هم فدراسیون ابلاغیه زد که به دلیل برگزاری مسابقات برای نخستین بار، ملی‌پوشان آلیش و گراپلینگ برای افزایش سطح فنی مسابقات شرکت کنند. تجربه خوبی بود اما من هم چنان آلیش را بیشتر دوست دارم. او درباره استفاده نکردن از گوش بند در مسابقات، بیان‌ کرد: استفاده از گوش بند برای این است تا ظرافت‌های زنانه را از دست ندهیم و گوش‌هایمان در حین مسابقات شکسته نشود که البته همه ما دوست داریم گوش‌هایمان شکسته شود. من نیز خیلی دوست دارم گوش‌هایم شکسته شود، البته نه در بین در و صندوق بلکه دوست دارم بر روی تشک کشتی‌ شکسته شود. از طرفی دیگر در حال‌ ترویج کشتی‌ کلاسیک، مبنی بر این که پوشش محدودیت نیست هستیم. در حالی که کشتی‌ را یک ورزش مردانه می دانند، بانوان مسلمان نیز می‌توانند با پوشش کشتی‌ بگیرند. لباس‌ها طوری طراحی شده است که بدون گوش بند نیز پوشش کشتی‌گیران رعایت می شود.

1593-16

طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در مجلس که برای تماشای مسابقات در سالن حاضر بود، درباره منع پوشش تصویری مسابقات بیان کرد: در ابتدای شروع هر کار معمولا مسائل و مشکلات وجود دارد و باید به دستگاه های سیاست گذاری فرصت داده شود. در عرصه ورزش زنان یک اجماع نظر کامل وجود ندارد. وی درباره صحبت با مراجع اظهار کرد: روز پنج شنبه در سفری که به قم داشتیم با مراجع صحبت کردیم و گفتیم ترجیح می دهیم جوانان و دختران در مقابل چشم مدیران و مسئولان فعالیت داشته باشند و تلاش هایی که موجب نشاط، سلامت روحی و روانی آنها می شود را انجام دهند تا اینکه به سراغ فعالیت های پنهانی و زیر زمینی بروند. این توضیح را برای مراجع داده ایم و به دنبال آن هستیم عرصه ورزش دختران را گسترش دهیم، البته  سعی می کنیم در چارچوب قوانین نظام و سیاست هایی که دولت به آن متعهد است این مسائل را پیش ببریم. تلاش ما بر این است هم آگاهی بخشی کنیم و هم به دستگاه های دست اندرکار در زمینه اجرایی شدن و فعالیت بیشتر ورزش دختران کمک کنیم. سیاوشی در پاسخ به این سوال که دلیل ممنوعیت پوشش تصویری مسابقات کشتی علی رغم حجاب کامل ورزشکاران چیست؟ اظهار کرد: شاید نفس کشتی و وزنه برداری برای عده ای قابل پذیرش نباشد. من معتقدم این ها فعالیت های سالمی هستند و باید به آنها فرصت داد، اما یک عده با آن موافق نیستند و باید آنها را متقاعد کرد و این فضا را به وجود اورد که بحران و تقابل به وجود نیاوریم. ما نمی خواهیم که این مسابقات فقط یک بار برگزار شود بلکه می خواهیم تداوم داشته باشد.

کشف مواد منفجره و بازداشت داعشی ها در شهرهای
میزبان ایران در جام جهانی با کمک CIA

1593-17

به گزارش خبرآنلاین؛ سرویس امنیتی روسیه هفت نفر را که با گروه تروریستی داعش در ارتباط بودند، در شهر سن‌پترزبورگ بازداشت کرد. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، این افراد برنامه‌هایی برای حمله به اماکن عمومی در شهر سن‌پترزبورگ که یکی از شهرهای میزبان جام جهانی 2018 است (میزبان دیدار ایران – مراکش)، داشته‌اند.
آنها همچنین قصد بمب‌گذاری در کلیسای کازان واقع در مرکز شهر کازان (محل دیدار ایران – اسپانیا) را داشته‌اند. پلیس در جریان دستگیری و بازداشت از این افراد مرتبط با گروه تروریستی داعش، مواد منفجره، اسلحه گرم و کوکتل مولوتوف کشف و ضبط کرده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، پلیس روسیه تدابیر امنیتی را در فاصله 6 ماه مانده تا آغاز جام جهانی 2018 شدیدتر کرده است تا از هرگونه عملیات تروریستی پیشگیری کند. شهر سن‌پترزبورگ در جریان برگزاری مسابقات جام جهانی 2018 میزبان تیم‌هایی همچون مراکش، آرژانتین، ایران، برزیل، روسیه، مصر و کاستاریکا خواهد بود. تیم ملی در بازی اول خود در شهر سن‌پترزبورگ به مصاف مراکش می‌رود و سپس در شهر کازان با اسپانیا تقابل می‌کند و در بازی پایانی‌اش در مرحله گروهی جام جهانی 2018 باید در شهر سارانسک به مصاف پرتغال برود.
داعش پیش از این با انتشار پوسترهایی، روسیه را به حملات تروریستی در جریان برگزاری بازی‌های جام جهانی تهدید کرده بود.
به گزارش تسنیم، کاخ کرملین روسیه اعلام کرد که “ولادمیر پوتین” رئیس جمهور روسیه در تماسی تلفنی از “دونالد ترامپ” رئیس جمهور آمریکا به دلیل ارائه اطلاعاتی از سوی سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (CIA) که به خنثی سازی یک عملیات تروریستی در سنت‌پترزبورگ کمک کرده، قدردانی کرد.

سکوت سنگین مقابل گم شدن
۶۱میلیارد تومان ازدارایی پرسپولیس!

1593-18

۶۱ میلیاردتومان دارایی گمشده‌ پرسپولیس کجاست؟ این تیتر گزارشی بود که ایسنا منتشر کرد اما هیچ مقام رسمی در وزارت ورزش و باشگاه پرسپولیس، میلی به واکنش نشان نداده است.
به گزارش تابناک، بررسی ترازنامه مالی باشگاه پرسپولیس طی سال‌های ۹۴ و ۹۵ نشان می‌دهد حدود ۶۱ میلیارد از دارایی‌های ثابت مشهود این باشگاه به یکباره ناپدید شده و در هیچ سند مالی قابل ردیابی نیست.
باشگاه پرسپولیس سال‌ها و سال‌هاست که به عنوان یک شرکت زیان‌ده در جامعه اقتصادی ایران شناخته می‌شود. اگر ترازنامه مالی این باشگاه در سال ۸۴ را مطالعه کنید متوجه می‌شوید که سرمایه‌ در گردش (دارایی جاری منهای بدهی جاری در یک سال) این شرکت دولتی در این سال منفی ۳میلیارد و ۶۰۶میلیون و ۳۰۰هزارتومان بوده است. جالب است بدانید طی سال‌های اخیر این وضعیت حتی بدتر شده به طوری که وقتی تراز مالی باشگاه پرسپولیس را در سال ۹۵ مشاهده می‌کنید می‌بینید سرمایه در گردش پرسپولیس در این سال به منفی ۱۳۱ میلیارد و ۹۵۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.
این در حالی است که طبق قانون بازرگانی، شرکت‌هایی سودده هستند و می‌توانند به حیات خود ادامه بدهند که سرمایه در گردش آن‌ها همیشه مثبت باشد. البته در این بین نسبت سرمایه در گردش شرکت‌ها همیشه باید دو برابر بدهی آن‌ها باشد. یعنی اگر باشگاهی سرمایه در گردشش دو برابر بدهی‌هایش بود، می‌توان آن باشگاه را یک باشگاه سودده و مناسب قلمداد کرد، این در حالی است که طی سال‌های اخیر نسبت سرمایه در گردش باشگاه پرسپولیس نه تنها دو برابر نبوده بلکه همیشه منفی بوده است. البته بررسی گزارش مالی باشگاه پرسپولیس نشان می‌دهد این باشگاه طی سال‌های ۹۵-۹۴، ۷۴ میلیارد و ۱۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نیز بدهی مالیاتی دارد. بررسی حساب‌های باشگاه پرسپولیس زیان‌ده بودن این باشگاه را به طور کامل اثبات می‌کند اما ما در این گزارش قصد نداریم بیش از پیش به این مسئله بپردازیم اما در اسناد مالی باشگاه پرسپولیس نکته بسیار مهمی وجود دارد که سوال‌های زیادی را در ذهن ایجاد می‌کند.
طبق این اسناد دارایی‌های ثابت مشهود (املاک و دارایی‌های قابل مشاهده‌ای است که به صورت بلندمدت در اختیار آن مجموعه قرار می‌گیرد) در سال ۹۴، ۶۱ میلیارد و ۵۸۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است که این مبلغ با کاهش بسیار چشمگیری در سال ۹۴ به ۵۰۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. اینکه در فاصله یک سال مبلغ ۶۱ میلیارد و ۶۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان از دارایی‌های ثابت مشهود باشگاه به یکباره کسر می‌گردد، نکته جالب و حائز اهمیت این سند است.
در این میان سوالی که مطرح می‌شود این است که به راستی چرا باید مبلغی به این اندازه از دارایی‌های ثابت باشگاه کاسته شود؟ آیا مدیران وقت دست به فروش اموال و دارایی‌های باشگاها زده‌اند؟ اگر این اتفاق رخ داده پس چرا بدهی‌های باشگاه را پرداخت نکرده‌اند و این پول دقیقا در کجا هزینه شده است؟ اگر هم اموالی به فروش نرسیده، پس چرا به یکباره حدود ۶۱ میلیارد تومان از دارایی‌های ثابت باشگاه کسر شده است؟
وقتی به قسمت بدهی‌های انباشته که در این جدول با عنوان جمع بدهی‌ها آورده شده، می‌رسیم متوجه می‌شویم کل بدهی‌های باشگاه پرسپولیس در سال ۹۴، ۱۲۹ میلیارد و ۱۴۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده که این مبلغ در سال ۹۵ به ۱۴۲ میلیارد و ۷۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.
به راستی باشگاهی که به یکباره و در فاصله یک سال ۶۱ میلیارد تومان از دارایی‌های ثابتش کسر می‌شود و چرا به جای اینکه شاهد کم شدن بدهی باشیم، شاهد افزایش مبلغ ۱۳ میلیارد و ۵۸۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشیم. اگر از محل دارایی‌های ثابت باشگاه بدهی‌هایی که باید پرداخت شود، پرداخت نشده این پول در کجا هزینه شده است. مطابق اسنادی که ایسنا به آنها دست یافته، گزارش ترازنامه مالی که توسط حسابداران تحت مدیریت علی اکبر طاهری تهیه شده با گزارشی که توسط حسابرسان رسمی موسسه حسابرسی شاخص اندیشان برای راستی‌آزمایی امور مالی باشگاه در مدت مشابه انجام شده متفاوت و اختلاف‌های فاحشی در کسورات و تزارهای منفی و هزینه‌ها دارد.
تمام اعداد و ارقام موجود در گزارش شرکت حسابرس با گزارش تهیه شده توسط باشگاه مغایرت دارد که این مسئله سوال‌های بیشماری را در ذهن ایجاد می‌کند.
سوال این است، آیا برای نهادهای نظارتی و سازمان بازرسی جنین اختلاف آمارهای مالی اهمیت دارد. آیا این نهادها به موضوع مالی باشگاه پرسپولیس ورود کرده‌اند یا خواهند کرد؟چرا هیچ مقام قضایی دلش برای پول‌های هدر رفته و سرمایه‌های تلف شده در باشگاه‌های دولتی مانند استقلال و پرسپولیس نمی‌سوزد و پیگیر ماجرا نیست؟چرا هیج فردی تاکنون برای سوء مدیریت مالی در این باشگاه‌ها و کلا مجموعه فدراسیون و فوتبال ایران بازداشت و زندانی نشده است؟آیا این اعداد و ارقام فقط برای انتشار خبرگزاری‌ها و خنده مخاطبان و ناظران است؟براستی چه کسی مسوول این سوء مدیریت‌هاست؟