1595-56

دختر ژیمناست 10 ساله بدون «حجاب»
به کمیته انضباطی فراخوانده شد

1595-58

خبرگزاری تسنیم نوشت: «اخیراً تصاویری از حضور یک ژیمناست دختر ایرانی در رقابت‌هایی به میزبانی شهر کوالالامپور در کشور مالزی منتشر شده که در آنها پوشش مناسبی از سوی این دختر نوجوان دیده نمی‌شود. لباس مخصوص ژیمناستیک این ورزشکار دختر درست مانند همان لباسی است که ورزشکاران غیرمسلمان در زمان مسابقه بر تن می‌کنند.»
زهرا اینچه درگاهی رییس فدراسیون ژیمناستیک در گفت‌وگو با ایسنا، بعد از انتشار تصاویر بدون “پوشش اجباری دولتی” دختر ژیمناست 10ساله ایرانی اظهار کرد: اول این که باید بگویم این اعزام از سوی فدراسیون نبوده است. این سفر توسط خانواده‌ او انجام شده است و پدرش او را در این سفر همراهی کرده است. البته این چیزی است که من در تصاویر دیده‌ام که پدرش در کنار او در این مسابقات حضور داشته است. بنابراین احتمالا این سفر توریستی با نظر پدرش صورت گرفته و فدراسیون نقشی در این زمینه نداشته است. او ادامه‌ داد: این دختر یک ژیمناست بوده است و با تصمیم کاملا خودسرانه و بدون هماهنگی با متولیان ژیمناستیک و یا استان مربوطه به این مسابقات رفته است. ما به هیچ وجه این اقدام را تایید نمی‌کنیم.
رییس فدراسیون ژیمناستیک خاطر نشان کرد: متاسفانه مجبور هستیم با این قضیه برخورد انضباطی کنیم و با تصمیم کمیته انضباطی کاری که باید انجام شود را به وزارت ورزش و جوانان ابلاغ خواهیم کرد. این اتفاق آنقدر منحصر به فرد است که شگفتی خود ما را نیز در بر داشته است. من فکر می‌کنم که بهتر است افراد یاد بگیرند اقداماتی را که می‌خواهند انجام دهند از حوزه‌ قانونی پیگیری کنند و بعد آن را انجام دهند. او در پاسخ به این سوال که سطح مسابقاتی که این دختر ایرانی در آن حضور یافته چه بوده است، گفت‌: راستش اطلاعاتمان به اندازه شما است. خبر موثقی نداریم. تنها این که این مسابقات ID نداشته است. مسابقات رسمی که در تقویم جهانی ثبت شده باشد حتما باید دارای ID باشد و ما آن را به شورای برون مرزی ارسال می‌کنیم و بعد از آن مراحل قانونی آن طی می‌شود و تیم و یا نفر اعزام می‌شوند. اینها در مسابقاتی شرکت کردند که چون ID نداشته است نمی دانیم که این مسابقات در کجا برگزار و در چه سطحی بوده است. اطلاعات ما مبهم است و در حد همان فضاهای مجازی است.
اینچه درگاهی در ادامه‌ به برگزاری مسابقات بین‌المللی ژیمناستیک برای دختران مسلمان اشاره کرد و گفت‌: درست است که دختران مسلمان ما نمی‌توانند به مسابقات خارجی اعزام شوند؛ اما ما مسابقات اسلامی بانوان را طراحی کرده‌ایم که ظرف دو سال آینده این مسابقات عملیاتی خواهد شد. خدا را شکر در این راه معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان نیز هم در بحث کارهای اجرایی و هم در بحث بودجه پشتیبان ما هستند. در حال‌ حاضر نیز چندین سال است که تیم‌ ‌ملی ژیمناستیک برای بانوان نداریم، اما من امیدوارم که در طول یک سال آینده تیمی تشکیل شود و مسابقات خوبی برای زنان مسلمان آسیا ترتیب دهیم.
بعد از انتشار مصاحبه رئیس فدراسیون ژیمناستیک، پدر دختر ژیمناست 10 ساله به خبرگزاری ایسنا گفت که بر خلاف گزارش‌های اولیه دختر او به مالزی نرفته و تصاویری که منتشر شده مربوط به تمرینات او در کشور ارمنستان بوده است.
فرشید عبدی پور، پدر دختر و رئیس هیئت ژیمناستیک شهرستان فردیس گفته که سفر آنها به ارمنستان خانوادگی بوده است. عبدی‌پور ماجرای پوشش دختر 10 ساله ژیمناستش را بهانه‌ای برای تسویه حساب شخصی خواند و گفت: “عکس‌ها را از گوشی [تلفن همراه] من برداشته‌اند و من نمی‌دانم چه عکس‌هایی منتشر شده است.”

نزول بلای150میلیونی عوارض خروج ازکشور
برسراستقلال و پرسپولیس

1595-59

پس از اعلام لایحه پیشنهادی بودجه سال97 از سوی دولت به مجلس، یکی از مسایل چالش برانگیز قانون افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور بود که موج واکنش‌های اقشارمختلف در رسانه ها و فضای مجازی را برانگیخت.
به گزارش تابناک، در کنار سنگینی این اعداد وارقام برای مردم عادی؛ افزایش مبلغ عوارض خروجی، بی‌شک می‌تواند روی شانه های نحیف فوتبال ایران فشار وارد کند. براساس لایحه بودجه سال97 برای خروج از کشور اولین بار هر نفر 220 هزار تومان بابت عوارض باید بپردازد. این مبلغ در بار دوم افزایشی 50 درصد خواهد داشت و مبلغ 330 هزار تومان می شود. از سفر سوم به بعد این مبلغ با افزایش صددرصدی مواجه شده و هر نفر برای عوارض خروجی باید مبلغ 440 هزار تومان بپردازد. با این حساب تیم‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند باید سفرهای زیادی را آن هم با حدود 40 نفر عوامل و همراه با کشورهای دیگر انجام دهند و با این حساب تنها مبلغ خروجی آنها مبلغی نجومی خواهد شد. باشگاه‌هایی که به آژانس‌های مسافرتی و هتل ها بدهکار هستند چگونه می‌توانند هزینه عوارض خروجی که تصاعدی هم افزایش پیدا می کند را بپردازند؟
پرسپولیس در فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا 9 بازی خارج از ایران برگزار کرد. دو بازی رفت و برگشت برابر الهلال و بازی با الریان و الوحده قطر در مرحله گروهی به اضافه دو بازی رفت و برگشت با الاهلی در یک چهارم نهایی و دو بازی رفت و برگشت با الهلال عربستان در مرحله نیمه نهایی بازی‌هایی بودند که پرسپولیس در فصل گذشته لیگ قهرمانان خارج از ایران برگزار کرد. این تیم اما یک شانس بزرگ آورده است چرا که در مرحله گروهی لیگ قهرمانان سال 2018 (فصل بعد) باید سه بازی با تیم های السد قطر، الوصل امارات و برنده پلی‌آف در خارج از ایران برگزار کند. البته اگر تا آن زمان تیم های اماراتی نیز حاضر به بازی در ایران نباشند و کار به زمین بی‌طرف بکشد تعداد بازی های پرسپولیس در خارج از کشور افزایش پیدا خواهد. اما با فرض حداقلی پرسپولیس سه سفر برون‌مرزی خواهد داشت. این تیم فصل قبل با کاروان‌هایی 40 نفره به سفرهای خارجی می‌رفت و با این حساب پرسپولیسی‌ها برای اولین خروج از کشور بايد مبلغی حدود هشت میلیون و 800 هزار تومان بپردازند.
پرسپولیسی‌ها در دومین سفرشان به خارج از کشور باید با افزایش 50 درصدی که محاسبه می شود مبلغ 13 میلیون و 200 هزار تومان بابت خروجی بپردازند. این مبلغ در سومین سفر پرسپولیس و با احتساب مبلغ 440 هزار تومان برای هر نفر و با احتساب یک کاروان 40 نفره مبلغی در حدود 17 میلیون و 600 هزار تومان خواهد شد. با این حساب کل مبلغی که پرسپولیس فقط برای عوارض خروج از کشور برای سه بازی مرحله گروهی باید بپردازد مبلغ 39 میلیون و 600 هزار تومان و عددی نزدیک به 40 میلیون تومان خواهد شد. نکته قابل توجه اینجا است که اگر پرسپولیسی ها در 9 سفر خارجی که فصل قبل برای لیگ قهرمانان انجام دادند برای هر سفر 40 نفر را همراه برده باشند در کل مبلغ 27 میلیون تومان عوارض خروج از کشور پرداخت کرده‌اند.
مبلغی که حداقل 12 میلیون تومان از عوارض خروجی پرسپولیسی ها برای سه بازی آینده‌شان در لیگ قهرمانان براساس تعرفه جدید عوارض خروجی، کمتر است. اما موضوع جالب‌تر این که اگر پرسپولیس قرار بود با همین تعرفه جدید به خارج از کشور برود آن وقت هزینه گزافی را باید انجام می‌داد. این تیم در فصل قبل 9 بازی خارج از ایران انجام داده و با احتساب کاروان‌های 40 نفری این تیم باید در اولین بار هشت میلیون و 800 هزار تومان، سفر دوم 13 میلیون و 200 هزار تومان و در هفت سفر بعدی هرکدام 17 میلیون و 600 هزارتومان پرداخت می‌کرد. با احتساب این مبالغ پرسپولیس در فصل گذشته اگر براساس تعرفه جدید سفر خارجی رفته بود باید مبلغی در حدود 145میلیون و 200 هزار تومان بابت خروجی می پرداخت.
استقلال تهران نیز یکی دیگر از تیم های ایرانی حاضر در رقابت های لیگ قهرمانان آسیاست. این تیم فصل قبل پنج بار برای بازی در لیگ قهرمانان آسیا به خارج از کشور رفت. با احتساب عوارض خروجی سال گذشته و مبلغ 75هزار تومان برای هر نفر این تیم در پنج بازی و احتساب اینکه 40 نفر همراه تیم به خارج رفته باشند، مبلغ 15 میلیون تومان بابت عوارض خروج از کشور پرداخت کرده‌ است. اما استقلال در این فصل از رقابت ها با الهلال عربستان، الریان قطر و احتمالا العین امارات همگروه شده است.
این تیم در صورتی که العین از مرحله پلی‌آف صعود کند و اگر اماراتی ها کماکان اصرار بر بازی در زمین بی‌طرف داشته باشند آن وقت باید پنج بار در مرحله گروهی از کشور خارج شود اما در غیر این صورت و با حضور تیم الهلال در این گروه استقلال حداقل چهار بار باید از کشور خارج شود. این تیم در اولین پروازش به خارج از ایران هشت میلیون و 800 هزار، در دومین سفر مبلغ 13 میلیون و 200 هزار تومان و در دو سفر بعدی هرکدام 17 میلیون و 600 هزار تومان باید عوارض خروج از کشور را بدهند که در مجموع مبلغی در حدود 57 میلیون و 200 هزار تومان خواهد شد. استقلال سال گذشته و براساس تعرفه قبلی عوارض خروج از کشور 15 میلیون هزینه کرده و امسال 42 میلیون تومان باید بیشتر بپردازد موضوعی که با توجه به مشکلات مالی این باشگاه ها می‌تواند بردشواری‌های مالی آنها اضافه کند.
مشکلات مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس کم نیست و تعرفه جدید خروجی‌ها می‌تواند بار جدیدی روی دوش این تیم باشد. اگر هرکدام از تیم های ایرانی امسال به مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان برسد و با توجه به بازی با تیم های عربستانی و احتمالا اماراتی در زمین بی‌طرف این تیم ها باید در حدود 150 میلیون تومان فقط به خاطر عوارض خروج از کشور بپردازند.

دادکان: همه انتخابات‌ها مهندسی شده است
فقط می‌خواهند مردم را سرگرم کنند!

1595-60

با بیان اینکه انتخابات وزارت ورزش و فدراسیون مهندسی شده است، گفت: بحث خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس برای سرگرم کردن مردم است.
به گزارش مهر، محمد دادکان رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در تازه ترین صحبت‌هایش با بیان اینکه استقلال و پرسپولیس هیچ موقع خصوصی نمی شوند، از ورزش و فوتبال در ایران به عنوان مقوله ای برای سرگرم کردن مردم یاد کرد و گفت: انتخابات هم در فدراسیون و هم در وزارتخانه مهندسی شده است.
خلاصه ای از گفتگوی دادکان با رادیو تهران در ذیل می آید:
* نظرتان درباره خصوصی شدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس چیست؟
– مطمئن باشید این دو باشگاه هیچ موقع خصوصی نمی شود. آقای حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی هم که تنور دو باشگاه را داغ کرد خودش می داند استقلال و پرسپولیس خصوصی نمی شود. اینها برای سرگرم کردن مردم است. می خواهند با این مباحث سر مردم را گرم کننند تا کار خودشان را انجام بدهند. اگر هم خصوصی شود از این جیب در می آورند می گذارند در آن جیب و به خودشان می دهند.
* انتخاب بعضی از مدیران در ورزش و فوتبال جای سئوال دارد که گاهی منجر به عدم شفافیت می شود.
– وقتی در جامعه ما ملاکی برای انتخاب یک مدیر نداریم، نه تنها در سطح ورزش بلکه در سطح کشور، این ناهنجاری ها ایجاد می شود. یک مدیر باید تخصص، دانش، تجربه و مقبولیت داشته باشد. وقتی فردی این ملاکها را ندارد و مدیر می شود، موقع ارزیابی مالی و اداری ۳۰ میلیارد بدهی می گذارد. دو چیز به هر جامعه قوام می دهد. آزادی و عدالت. دین در عدالت است نه عدالت در دین. همه چیز به این دو موضوع ختم می شود. وقتی برای انتخاب یک مدیر این موضوع را رعایت نمی کنید و عدالت اجرا نمی شود و انتخابها بر اساس رابطه است نه ضابطه، این خودش ایجاد فساد می کند. به عنوان مثال خود رسانه ها آدمی که ممنوع التصویر است را نشان می دهند. این آدم می آید در تلویزیون از ورزش حرف می زند چون فردی که در برنامه تلویزیونی هست، رانتش را می گیرد.
سئوالم این است روسای فدراسیون ها که در مجمع المپیک حق رای دارند به چه کسی رای می دهند؟ آنها به کسی رای می دهند که از بالا تحمیل شده است؟ چطور اعضای مجمع وقتی شب به منزلشان می روند، خوابشان می برد؟ باید کسی رئیس شود که جایش را بداند. الان می خواهیم رئیس کمیته المپیک انتخاب کنیم. کدام یک از کسانی که معرفی شده اند، خبره ورزشی است؟ بعد روسای فدراسیون ها را مجبور می کنیم به آن فرد رای بدهند. آیا این عدالت و آزادی است؟
باید بگویم همه مدیران فسادها را می دانند. در فدراسیون ها هم می دانند. سئوال بزرگ این است که کمیسیون اصل نود که می خواست فساد در ورزش را بررسی کند، دوره ۴ ساله اش تمام شد و رفت. پس تحقیق و تفحص چی شد؟ فوتبال در دنیا سرگرمی است ولی در ایران سرگرم کننده.
* در مجمع اخیر انتخابات، رقابت شهاب الدین عزیزی خادم و محمود اسلامیان برای رسیدن به هیات رئیسه فدراسیون جنجالی شد و عزیزی خادم انتقاداتی را به نحوه برگزاری انتخابات و مهندسی شدن آن داشت. آیا از نظر شما چنین اتفاقاتی در مجامع فوتبال می افتد؟
– بله این اتفاقات می افتد. هم در فدراسیون، هم در وزارتخانه، هم در هیات های استانی و جاهای دیگر، انتخابات مهندسی شده و از قبل طراحی شده است. باید واقعیت را بگویم. زمان ریاست من هم شاید این اتفاقات می افتاد. تلاشم این بود نشود ولی اینها همه تنظیم شده و سازماندهی شده است از وزارت ورزش گرفته تا پایین. با آدمهایی که نام بردید آشنایی ندارم ولی اگر حرفی درباره مهندسی انتخابات زدم، این صحت دارد.

جدیدترین واکنش به حضور دختران با گریم مردانه در ورزشگاه

1595-62

به گزارش خبرآنلاین؛ معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان به حضور بانوان با چهره مردانه در استادیوم‌ها واکنش نشان داد.
پس از اتمام مجمع فدراسیون شنا محمدرضا داورزنی در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه‌ها با چهره مردانه گفت: این موضوعی است که از سال‌های گذشته درگیر آن هستیم و وزارت در حال پیگیری و برطرف ساختن آن است. البته هدف اصلی ما حضور بانوان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها است. وزارت سعی می‌کند شرایط را برای رشته‌هایی که تماشای آن‌ها مشکل شرعی ندارند را برای عموم و خانواده‌ها فراهم سازد. در این رابطه، کیهان لندن نوشت: در چند روز گذشته تصاویر متعددی از چند دختر ایرانی علاقمند به تماشای فوتبال منتشر شد که با گریم و پوشش مردانه خود را به استادیوم‌های ورزشی رسانده‌اند. شبنم، دختر ۲۴ ساله دانشجوی حسابداری اهل اهواز روز سوم دی‌ماه، با رنگ کردن صورت و گذاشتن کلاه به ورزشگاه «الغدیر» اهواز رفت و بازی فوتبال فولاد و پرسپولیس را از نزدیک تماشا کرد. هشتم دی‌ماه نیز یک دختر دیگر هوادار پرسپولیس با گذاشتن ریش و کلاه و ظاهری کاملاً مردانه برای تماشای بازی دو تیم پرسپولیس و تراکتورسازی به ورزشگاه آزادی تهران رفت… مقام‌های دولتی و فدراسیون فوتبال ایران، بی‌توجه به کارزارهای تشکیل شده با هدف حق ورود زنان به ورزشگاه‌ها همچنان از پذیرش این حق سر باز می‌زنند. در این میان، شعارهای تبلیغاتی حسن روحانی برای کاهش تبعیض‌های جنسیتی و ایجاد فضاهای برابر برای زنان از جمله فراهم کردن حضور زنان در ورزشگاه‌ها همچنان به فرجامی نرسیده‌اند.