1597-38

گوی سبقت در دست زنان عربستان:
تبریک فیفا به عربستان

1597-39

به گزارش تابناک، در حالی که ورود بانوان به استادیوم های فوتبال در ایران هنوز ممنوع است کشور عربی عربستان با برنامه ای سریع و تامین مقدمات، اتفاقی خاص و تاریخی به خود دید تا جایی که زنان که تا چند وقت پیش از بسیاری از حقوق طبیعی محروم بودند، حضور در استادیوم ها را تجربه کردند.حضور زنان عربستانی در ورزشگاه بازتاب زیادی در رسانه های جهانی داشت و فیفا در پیامی این اقدام سعودی‌ها را ارج نهاد.
در این رابطه، “انتخاب خبر” نوشت: اولین مسابقه فوتبال با حضور زنان، در كشور عربستان برگزار شد. این یك خبر رسمی است. رسمی و درست. خبری كه برای زنان ایران دردآور است. دردآور نه برای اینكه در یك كشور دیگر زنان اجازه ورود به ورزشگاه‌ها را دارند. این كه اتفاق جدیدی نیست. تا بوده همین بوده. در همه جای دنیا زنان به راحتی در كنار خانواده های خود مسابقات ورزشی را تماشا می‌كنند. اما اینكه در كشوری مثل عربستان كه تا همین چند وقت پیش زنان حتی حق رانندگی و حضور در انتخابات را نیز نداشتند در‌های ورزشگا‌ه‌ها به رویشان باز شود، هم عجیب است و هم درد دارد.
ایران، كشوری كه به تمدن و فرهنگ شهره است، این روزها حال خوبی ندارد. از هیچ منظری. مسائل سیاسی و اقتصادی و تظاهرات مردمی را كنار می‌گذاریم چون در حوزه تخصص ما نیست. اما به بخش ورزشی كه ورود كنیم، اوضاع خراب‌تر از آن است كه تصور می‌كنیم. وقتی سكوهای تماشاگران فوتبال به جایگاهی برای انواع و اقسام فحاشی‌های قومی و قبیله‌ای تبدیل شده است در نهایت نتیجه‌اش می‌شود محروم شدن حضور تماشاگران از دیدن مسابقات، چه انتظاری می‌توان داشت كه در‌های همیشه بسته این ورزشگاه‌ها به روي خانواده‌ها باز شود؟ چه انتظاری داریم از این اوضاع خراب برای رخ دادن یك اتفاق خوب كه حالمان را كمی بهتر كند؟ چه انتظاری داریم كه شبیه كشوری مانند عربستان باشیم؟ خوش‌بین‌ترین ایرانی دنیا نیز روزی در تصوراتش نمی‌گنجید كه دلش بخواهد كشورش شبیه عربستان شود. عربستانی كه سال‌هاست جنگ و جدال‌های دیپلماسی‌اش با ایران تمامی ندارد. اما به راستی در جدال «ایران» و «عربستان» كه دو پادشاه یك اقلیم هستند، این روزها كدامشان گوی سبقت را از دیگری ربوده است؟…شاید خیلی‌ها به مذاق‌شان خوش نیاید كه ایران را به هیچ عنوانی با عربستان مقایسه كنیم. اما این‌بار این كار را می‌كنیم. باید واقع‌بین باشیم كه عربستان این روزها به طرز عجیبی گوی سبقت را از حریف همیشگی ‌اش در همه عرصه‌ها ربوده است و خيلي سریع مرزهای رشد اجتماعی را می‌پیماید.
زنان عربستانی اجازه دارند با پوششی كه خودشان آن را انتخاب كرده‌اند، پا به ورزشگاه‌ بگذارند و پرچم به دست فوتبال تماشا كنند اما زنان و دختران ایرانی با گریم‌های مردانه و استفاده از ریش و سبیل مصنوعی توانستند در‌های بسته ورزشگاه‌های ایران را به روی خود باز كنند و در دلشان خوشحال باشند كه توانستند یك ناممكن را ممكن كنند. شاید در نگاه اول حضور یك دختر در ورزشگاه با ریش و سبیل مردانه و گریمی كه جنسیتش را پنهان كرده است، خبر جالب توجه و پر سر و صدايي باشد، اما واقعیت تلخي پشت این رخداد پنهان است كه از بعد روان‌شاختی و اجتماعی، باید آن را یك آسیب بزرگ دانست. در چند ماه اخیر و به ویژه بعد از ماجرای ورود زنان سوری به ورزشگاه آزادی و جارو جنجال و پخش شدن تصاویر از زنان بدون “پوشش اجباری دولتی”، داستان رفع موانع حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها به شدت در رسانه‌ها پررنگ شد. مسئولان مختلف كشور از وزیر و معاون وزارت ورزش گرفته تا معاون امور زنان ریاست جمهوری و تنی چند از زنان نماینده مجلس، دراین باره اظهار نظر كردند. جنب و جوش و هیاهو پیرامون این مساله در آن روزها چنان پررنگ بود كه به نظر می‌رسید كم كم می‌توان به حضور خانواده ها در ورزشگاه‌ها امیدوار بود. اما این بار نيز مانند همه دفعات قبل، آتش تند این قبیل صحبت‌ها و پیگیری‌ها رفته رفته آرام و خیلی زود به خاكستر تبدیل شد. اما در عربستان ماجرا متفاوت بود.
مسئولان بلندپایه كشور عربستان، این روزها قدم‌های مثبتی برای رشد اجتماعی در سرزمینشان بر‌می‌دارند و در این میان تلاش زیادی می‌كنند تا جایی كه در توانشان است ظلم‌هایی را كه در طول تاریخ به زنان عربستانی شده، جبران كنند. شاید برای همین است كه در لایه لایه‌ «چشم‌انداز 2030» كه نام سلسله اصلاحات اجتماعی در كشور عربستان است، ردِ پای اتفاقات خوب در حوزه زنان را شاهد هستیم. اما دراین طرف میدان، مسئولان ایران در پاسخ به هر پرسشی كه درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها مطرح می‌شود، هر بار تنها یك دستاویز دارند تا با مطرح كردن این جمله كلیشه‌ای خودشان را رها و زنان ایرانی را به اصطلاح خودشان قانع كنند: « هنوز زیرساخت های لازم برای ورود زنان به ورزشگاه ها آماده نیست!» اینكه چه زمانی برای آماده كردن زیرساخت‌ها قدمي برداشته می‌شود، سوالی است كه اجازه پرسیدنش را نداریم و اگر جرات كنیم و بپرسیم، جز یك لبخند معنادار با چیزی مواجه نمی‌شویم.
بدون شك خیلی از آنهایی كه علاقه‌ چندانی به باز شدن در‌های استادیوم‌های ورزشی به روی زنان ایران ندارند، بعد از خواندن این مطلب این سوال را در ذهنشان مطرح می‌كنند كه «آیا به راستی تنها مشكل زنان ایران نرفتن به استادیوم‌هاست؟»…بي ترديد نرفتن به استادیوم‌ها تنها معضل زنان ایران نیست و چه بی‌شمار است خواسته‌ها و مطالباتی كه به آن نیز مانند همین خواسته به ظاهر كوچك توجه نمی‌شود. اما باید واقع‌بین بود. شنیدن خبرهایی نظیر خبر آزادی ورود زنان عربستان به ورزشگاه‌ها و استادیوم‌های فوتبال، سیل حسرت را در بین بسیاری زنان ایرانی به راه می‌اندازد. كاش این اتفاق بتواند بار دیگر مسئولان را مجاب كند پیگیری‌های خود را برای سهل كردن ورود زنان به ورزشگاه‌ها آغاز كنند. مگر بهانه‌تان آماده نبودن زیرساخت‌ها نیست؟ خواهشمنديم، حداقل یك قدم برای آماده كردن این زیرساخت‌ها برداريد. تاریخ نشان داده است كه آستانه صبر زنان ایرانی زیاد است. نگذارید عربستان نیز به حسرت جوانان ایران تبدیل شود.

عجیب اما واقعی؛ مسافرکشی چند بازیکن نفت‌تهران!

1597-40

چند بازیکن نفت تهران به دلیل مشکلات مالی در اسنپ و تپ سی کار می‌کنند.
به گزارش خبرآنلاین؛ نفت تهران جزو سوژه های اصلی و سرزمین عجایب لیگ هفدهم است. تیمی که قرار بود با پرداخت کردن تمام بدهی های گذشته، سرمایه گذاری کلانی در فوتبال داشته باشد، در هفده هفته لیگ برتر 6 مربی عوض کرده است و بازیکنان این تیم هنوز پولی دریافت نکرده اند. برنامه 90 مصاحبه ای با بازیکنان این تیم گرفت که محسن بنگر و ایمانی در این مصاحبه گفتند که چند بازیکن به دلیل مشکلات مالی، در اسنپ و تپ سی کار می کنند. نفت تهران به یک اسپانسر جدید واگذار شده و هومن افاضلی هدایت زرد های تهرانی را بر عهده گرفت.

افشاگری درباره فشار پانیانیوس به شجاعی:
ایتالیایی‌ها خواهان حذف ایران از جام جهانی شدند

1597-41

رکورد نشریه معتبر پرتغالی نوشت مسعود شجاعی مجبور شده مقابل نماینده اسراییل بازی کند.
این نشریه در گزارشی نوشت: «شجاعی تا همین اواخر کاپیتان تیم ملی ایران بود و کمک زیاد کرد تیمش به جام جهانی برسد. باشگاه پانیانیوس او را مجبور کرد تا مقابل نماینده اسراییل بازی کند.» این نشریه همچنین نوشت: «شجاعی مجبور بود بازی کند. او باید به قراردادش پایبند می ماند و یا آنکه محروم می شد. مدیریت پانیانیوس حتی شجاعی را تهدید کرده بود به یوفا گزارش خواهد داد که او به خاطر دلایل سیاسی بازی نکرده و این مسئله می توانست تا یک سال او را محروم کند.» رکورد همچنین نوشت ایرانی ها از شجاعی خواستند تا عذرخواهی کند ولی او اجتناب کرد و بدین ترتیب به جام جهانی نمی رسد.
به گزارش خبرآنلاین؛ رسانه‌های ایتالیایی مدعی شدند ایران به دلیل نقض قوانین باید از جام جهانی کنار گذاشته شود و به این ترتیب آتزوری شانس رفتن به این رقابت‌ها را خواهد داشت. سایت‌های ایتالیایی «اسپورت فِیر» و «لیبرو کوئیوتیدیانو» با اشاره به مصاحبه اخیر مسعود شجاعی با روزنامه «ال‌پایس» اسپانیا مدعی شدند که فدراسیون فوتبال ایران قوانین فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) را نقض و دولت ایران در امور فدراسیون فوتبالش دخالت سیاسی کرده و به همین دلیل فیفا باید ایران را از جام جهانی 2018 روسیه کنار بگذارد تا ایتالیا شانس حضور در جام بیست‌ویکم به جای ایران را داشته باشد.
بر اساس گزارش «اسپورت فِیر» مسعود شجاعی پس از بازی برای تیم پانیونیوس یونان مقابل نماینده اسراییل در رقابت‌های لیگ اروپا دیگر به تیم ملی دعوت نشد و گفته شد دلیل این موضوع فنی بوده، اما انگیزه‌های سیاسی برای دعوت نکردن از شجاعی پشت این موضوع پنهان ماند.
این سایت با اشاره به این اظهار نظر اخیر شجاعی 33 ساله که گفته بود “مادرم هرگز نتوانسته بازی من را از نزدیک در ورزشگاه ببیند. ما تنها کشور در جهان هستیم که بانوان اجازه حضور در ورزشگاه را ندارند.”، دولت ایران را به دخالت در امور فدراسیون فوتبال محکوم کرد و معتقد است فیفا باید ایران را از جام جهانی 2018 کنار بگذارد. «لیبرو کوئیوتیدیانو» هم با اشاره به دلایل مشابه ذکر شده نوشت؛ مسعود شجاعی بنا به دلایل غیرورزشی از پوشیدن پیراهن تیم ملی کشورش منع شده است. با این تفاسیر فیفا می‌تواند ایران را به دلیل نقض قوانین با مجازات‌هایی روبه‌رو کند و حتی از جام جهانی 2018 اخراج کند. رسانه‌های ایتالیایی در حالی چنین موضوعی را مطرح کرده‌اند که پس از اظهارات داورزنی معاون وزارت ورزش و جوانان درباره دعوت نکردن شجاعی به تیم ملی، فیفا از فدراسیون ایران در این باره استعلام گرفت. فدراسیون فوتبال ایران نیز اعلام کرد محرومیت شجاعی از حضور در تیم ملی صحت ندارد و انتخاب بازیکنان تیم ملی با نظر سرمربی صورت می‌گیرد.