1569-57

1569-72

گزارش ویژه بهروز افراخان از بازی ایران -گوام

در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه

در آخرین بازی مقدماتی جام جهانی جهت صعود به روسیه 2018، تیم ملی فوتبال ایران به جزیره گوام در اقیانوس کبیر سفر کرد و پس از به ثمر رساندن 6 گل و کسب 3 امتیاز به تهران بازگشت.
بهروز افراخان هم از لوس آنجلس خود را به این جزیره دورافتاده رساند و یکبار دیگر جریان این بازی و مسائل پیرامون آن را از طریق دوربین ویدیو ضبط کرد. از جمله مصاحبه هایی که وی با بچه های تیم ملی انجام داد، به بخشهای بسیار کوتاهی از جمله گفتگو با آندو تیموریان، کاپیتان تیم، مسعود شجاعی، اشکان دژاگه، رضا قوچان نژاد، کریم انصاری فرد، افشین پیروانی و قسمتی از صحبتهای سرمربی، کارلوس کی روش در جریان کنفرانسهای مطبوعاتی وی، در زیر توجه فرمائید.

********

1 – آندو تیموریان: به عنوان یک ایرانی خوشحالم و به خودم می بالم که بازوبند کاپیتان تیم ملی ایران را بر بازو می بندم. خداوند این لطف را به من داشته که در زندگی فوتبالیم به این نقطه برسم. خیلی تلاش کردم تا اینکه آندرانیک تیموریان کاپیتان تیم ملی فوتبال بشود. واقعا افتخاری است که توانستم نام خودم را در تاریخ فوتبال ایران ماندگار کنم. کاپیتانی تیم ملی بار سنگینی روانی را برای بازیکن به همراه دارد بنابراین باید خیلی با دقت و مراقبت عمل کنم. در مورد جوانگرائی تیم، تبریک می گویم که واقعا یک موج جدیدی به فوتبال ایران آمده. بازیکنان بسیار با استعدادی در فوتبال ایران هستند که با صلاحدید کادر فنی این فوتبالیستها به فوتبال ایران اضافه شده اند!

1569-66

2- رضا قوچان نژاد: جوانگرائی که آقای کی روش به آن دست زده اند بنظرم برای فوتبال ایران بسیار خوب است و میکس (Mix) بسیار خوبی درست کردند از بازیکنان با تجربه در کنار بازیکنان جوان و نتایج خوبی بدست آمده تا الان و همینطور باید ادامه بدهیم و بیشتر روی این کار کنیم وخودمان را به جام جهانی 2018 برسانیم. (در مورد بازگشت به فوتبال اروپا) خیلی خوبه به اروپا بازگشتم چون بهترین فوتبال در اروپا بازی می شود و درانگلیس خیلی راضیم و یک مصدومیت کوچک داشتم و الان برگشتم و در تیممان هر روز پله پله داریم جلو می رویم… از همه طرفداران تیم ملی تشکر می کنم برای همه حمایتهایشان!

1569-58

3- اشکان دژاگه: بازی خیلی خوبی در مقابل گوام انجام دادیم و خدا را شکر 3 امتیاز خیلی مهم را گرفتیم و بازیکنان جوان بازی خوبی از خودشان نشان دادند و انشاءالله همینطور ادامه بدهیم. (در ارتباط با کاپیتانی در بازی با ترکمنستان) آدم افتخار میکند که کاپیتان تیم ملی باشد و من یک بازی اجازه داشتم این بازوبند کاپیتان را ببندم چون بازیکنان بزرگی مثل آقای تیموریان و شجاعی در آن بازی نبودند واز کارلوس کی روش بخاطر اعتمادی که به من داشت خیلی ممنونم. (در مورد بازگشت از مصدومیت) وقت خیلی بدی مصدوم شدم و اوائلش خیلی سخت بود ولی خوشبختانه مشکلی در حال حاضر ندارم و انشاءالله همینطور ادامه پیدا کند!

1569-60

4- مسعود شجاعی: من از اواخر 2003 برای تیم ملی بازی کردم ولی هیچوقت در تیم ملی اینقدر تغییر و تحول ناگهانی نبوده و آقای کی روش این تصمیم را گرفتند و فکر می کنم به تیم ملی خیلی کمک کند چون حداقل تا 10 سال دیگر گارانتی داریم که استخوان بندی تیم روز به روز قوی تر بشود با بازیکنان جوانی که اضافه شده و می شوند و بتدریج پدیده ها را کشف می کنیم و امیدوارم که با برنامه ریزی درست و در اختیار گذاشتن امکانات بیشتر و بازیهای تدارکاتی با تیمهای بزرگ، برای این جام جهانی و بعد از آن، حرفهای بیشتری برای گفتن داشته باشیم. بچه های جدیدتر که به تیم ملی ملحق می شوند همیشه تعجب می کنند و می گویند باورمان نمی شود که هرجا می رویم ایرانی ها می آیند و اینقدر لطف دارند. در این جزیره دور افتاده گوام از نظر جغرافیائی هم واقعا انتظار نداشتیم که ایرانی هایی که اینجا زندگی می کنند بیایند و ازما حمایت کنند. همچنین می خواهم از طریق دوربین شما یک سلام گرمی برای عمو حسن آل صفر داشته باشم که قدری ناخوش احوال بوده و امیدوارم هرجا که هستند سرحال و سلامت باشند و بدانند ما بیادشان هستیم و امیدواریم هرچه زودتر او را دوباره ببینیم!

1569-67

5 – کریم انصاری فرد: در گوام پس از مسافرت طولانی و اختلاف ساعت با تهران و شرایط آب و هوایی که به آن عادت نداشتیم که حتی استراحت و خواب و تغذیه مان را برای 2 روز اول تحت تاثیر قرار داده بود، بازی کردیم وخدا را شکر توانستیم خوب عمل کنیم. آقای کی روش جوانگرائی کردند و تقریبا میشود گفت نسل فوتبال را عوض کردند وروی آوردند به جوانترها. تا الان که موفق بوده اند و امیدوارم از این به بعد، هر کس می آید، چه جوان، چه با تجربه، مهم اینکه تیم ملی ما موفق و سربلند باشد که آرزوی همه ایرانیان است. امیدوارم به جام جهانی صعود کنیم تا این تنها کاری که از ما بر می آید در جهت شادی مردم ایران انجام دهیم. (درمورد بازی در باشگاه یونانی) خیلی خوبه و راضیم و تیممان هم خیلی خوب نتیجه گرفته و در رده بالای جدول هستیم، و با وجودی که دیر به تیم ملحق شدم، تا حالا توانسته ام 3 گل بزنم و یک پاس گل بدهم و امیدوارم تا پایان فصل عملکرد خوبی از خود بجای گذارم.

1569-61

6- افشین پیروانی (مدیر فنی تیم ملی):مطمئنا این سفر گوام سفر سختی برای ما بود. کاپیتان تیم همزمان با بازی قبلی مقابل ترکمنستان مجبور شد برای دریافت ویزای امریکا به قطر برود، 4 بازیکن شامل گلر اول تیم علیرضا حقیقی و بک چپ احسان حاج صفی و 2 همراه دیگر تیم را ویزا ندادند، آمدیم اینجا با شرایط آب و هوایی که اذیتمان کرد، چمن مصنوعی چون تجربه بازی روی آن را نداشتیم. ولی در نهایت 4 بازیکنمان اولین یا دومین بازی ملی خود را تجربه میکردند و با وجود پیروزی 6 بر صفر وبازی خوب و تصمیمات بزرگی که کی روش می گیرد، مطمئنا خود او هنوز راضی نیست…
کی روش می گوید اول یا آخر، من یک روز از تیم ملی می روم ولی دلم میخواهد یک ماندگاری داشته باشم و این دیسیپلین خاصی است که الان تیم دارد. او خیلی ارتباط دوستانه ای با بچه ها دارد. الان هم وقت پوست اندازی تیم است، وقت جوانگرائی است که می بینید!

1569-62

7- کارلوس کی روش (قبل از بازی): مطمئنا بازی روی چمن مصنوعی برای بچه های من دشوار خواهد بود ولی این شرایطی است که برای تمامی تیمها که اینجا سفر کرده اند مثل عمان و ترکمنستان و هند یکسان است. باید در نظر بگیریم، با این وصف برای گوام هم وقتی در ایران در چمن طبیعی بازی کرد شرایط دشوارتر از معمول بود. بازیکنان من بدون هیچ توجیه و بهانه ای باید حتی در سرما، گرما، برف، باران و هر شرایط دیگری در زمین بجنگند و نتیجه مطلوب را کسب کنند. البته هدف در بازی مقدماتی جام جهانی همیشه کسب امتیاز و بردن است و بغیر از این هدف، این بازی، همانطور که سرمربی انگلیس تیم ملی گوام گفت، جهت توسعه و گسترش فوتبال در این جزیره گوام است. وظیفه بازیکنان این است که بهترین عملکردشان را در زمین داشته باشند… و ما وظیفه داریم که فضای ورزش را فضایی کنیم که همه دختران و پسران از این فضا لذت ببرند!

1569-63

***

اسپانسرهای گزارش بازی ایران – گوام، در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه:

Oshin Harotoonian: Prime-X Lab
Dr. Daruish Kashani :Center For Family Health & Education
Dr. Sam Salehi : Family Health Center Chiropractic

********

تکواندو قهرمانی جهان- کره جنوبی:
دختران ایرانی با مدال نقره علیزاده یازدهم شدند

1569-68

تیم شش نفره تکواندو دختران کشور در پایان رقابتهای قهرمانی جهان به عنوان به یازدهم این دوره از مسابقات دست پیدا کرد.
به گزارش مهر، بیست و سومین دوره رقابتهای تکواندو قهرمانی جهان بعد از هفت روز رقابت ورزشکارانی از ۱۸۳ کشور دنیا، به پایان رسید. تیم دختران ایران که با شش تکواندو در این رقابتها شرکت کرده بود تنها موفق به کسب یک مدال نقره شد و با ۲۵ امتیاز در مکان یازدهم ایستاد.
علیزاده اولین طلای نوجوانان جهان، اولین طلای المپیک نوجوانان، اولین برنز جهانی بزرگسالان، اولین طلای گرندپری بانوان، اولین مدال المپیک برای ورزش زنان، و اکنون اولین نقره جهانی را کسب کرده است.
کره جنوبی با دو طلا، یک نقره، سه برنز و عنوان قهرمانی را کسب کرد. ترکیه با دو طلا، یک نقره نایب قهرمان شد و صربستان با دو طلا در مکان سوم ایستاد. امریکا با دو نقره، انگلستان با یک طلا و یک برنز، روسیه با یک نقره و یک برنز، چین با سه برنز ، ساحل عاج با یک طلا ، مکزیک و کرواسی هر کدام با یک برنز بالاتر از تیم ایران قرار گرفتند.
تیم ملی بانوان ایران با ترکیب، کیمیا علیزاده، طیبه پارسا، زهرا پوراسماعیل، اکرم خدابنده، ناهید کیانی و ملکیا میرحسینی در این دوره از رقابتها حضور داشت که تنها توسط کیمیا علیزاده موفق به کسب یک نشان نقره شد.
تیم مردان تکواندو ایران که عنوان قهرمانی دوره قبل رقابتهای جهانی را در اختیار داشت در نهایت با سه مدال نقره و برنز (میرهاشم حسینی و آرمین هادی پور دو مدال نقره و مسعود حجی زواره یک نشان برنز) روی سکوی سوم جام بیست و سوم ایستاد.
از تیمی که پله‌های ترقی را یکی بعد از دیگری طی کرده و از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ قهرمانی در جهان، قهرمانی در آسیا و قهرمانی در بازیهای آسیایی را تجربه کرده، نباید انتظار چنین نتیجه و از همه مهمتر چنین نمایشی داشت. از دست دادن مدال‌های با ارزش المپیک، شکست تحقیرآمیز در جام جهانی باکو و حالا هم نتایج ضعیف در پیکارهای قهرمانی جهانی کره جنوبی، نمی تواند اتفاقی باشد!
در روزهایی که کشورهای قاره کهن برای کسب مدال در بازیهای آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ و ارتقای جایگاه کاروان کشورشان در جدول توزیع مدال، به روی تک‌تک رشته‌های مدال‌آورشان حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند، تکواندو ایران در حال طی مسیر به ناکجاآباد است.

وزارت ورزش آب پاکی را روی دست شطرنج ریخت
پولی بابت بدهی نمی دهیم!

1569-69

به گزارش مهر، شطرنج ایران بابت مسابقات قهرمانی زنان جهان که اواخر سال گذشته در تهران برگزار شد، این روزها باحاشیه های زیادی مواجه است. بدهی به فدراسیون جهانی (فیده) این فدراسیون را تا پای تعلیق پیش برد اما با پادرمیانی نایب رئیس ایرانی فیده و البته تعهد فدراسیون ایران بابت پرداخت هر چه زودتر بدهی، خطر تعلیق از بیخ گوش شطرنج گذشت اگرچه با اوضاع و احوال موجود بعید نیست دوباره بحث در میان مقامات تصمیم گیرنده این رشته مطرح شود.
فدراسیون شطرنج بعد از تذکر فیده و احساس خطر تعلیق، به فیده متعهد شد که بدهی 180 هزار دلاری را حداکثر طی دو ماه و در سه قسط 60 هزار دلاری پرداخت کند. فدراسیون شطرنج به امید حمایت وزارت ورزش متعهد به انجام این کار شد. حتی مهرداد پهلوان زاده، رئیس فدراسیون اعلام کرد: «مسئولان وزارت ورزش قول داده اند تا فدراسیون شطرنج را برای تامین بدهی ۱۸۰ هزار دلاری باقی مانده نیز همراهی و حمایت کنند».
این در حالی است که وزارت ورزش چنین برنامه ای در دستور کار ندارد. این وزارتخانه طی مراحل مختلف مجموع یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بابت برگزاری مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان به فدراسیون کمک کرد اما دیگر قرار نیست کمک مالی جدیدی به مسئولان شطرنج داشته باشد.
سید علی آقازاده، سرپرست معاونت توسعه منابع مالی و انسانی وزارت ورزش ضمن انتقاد از میزبانی بدون برنامه فدراسیون شطرنج برای مسابقات زنان جهان، تاکید کرد که به جز بودجه مصوب سالانه، بودجه دیگری ازطرف وزارت ورزش و به منظور تسویه حساب مالی با فیده در اختیار فدراسیون شطرنج قرار گذاشته نمی شود. وی گفت: فدراسیون شطرنج بدون برنامه‌ریزی صحیح زیر بار چنین میزبانی بزرگی رفت که فقط در یک مرحله باید ۶۵۰ هزار یورو بابت آن به فدراسیون جهانی پرداخت می‌کرد.
آقازاده ادامه داد: روزی که فدراسیون شطرنج متعهد به برگزاری مسابقات زنان جهان در ایران شد، بر این تصور بود که از طریق کمک حامیان مالی، بخشی از هزینه سه میلیارد تومانی این میزبانی را تأمین کند. اما تا به امروز بخش بیشتر این هزینه توسط وزارت ورزش تأمین شده و بیشتر از یک چهارم آن از طریق حامیان مالی تأمین نشده است. سرپرست معاونت مالی وزارت ورزش و جوانان با یادآوری اینکه این وزارتخانه در مجموع یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بابت مسابقات زنان جهان در اختیار فدراسیون شطرنج گذاشته است، خاطرنشان کرد: این فدراسیون هنوز ۱۸۰ هزار دلار به فیده بدهکار است که بابت آن تا به امروز با حاشیه‌های زیادی مواجه شده و به نظر می‌رسد اگر این مبلغ پرداخت نشود، مجازات‌هایی در انتظار شطرنج ایران خواهد بود. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به این شرایط آیا وزارت ورزش قصد کمک مالی جدید به فدراسیون شطرنج را ندارد؟ گفت: تمام این مشکلات به خاطر بی‌برنامگی و بی‌تدبیری در فدراسیون بوده است. وزارت ورزش به اندازه خود و در مراحل مختلف کمک مالی لازم را به فدراسیون داشته است. حالا رئیس فدراسیون خود باید تلاش کند تا بخش باقی‌مانده بدهی را تأمین و هر چه زودتر در اختیار فیده قرار دهد. آقازاده در این رابطه تأکید کرد: به هر حال بودجه وزارت ورزش هم با توجه به گستردگی فعالیت‌ها و تعدد تعداد فدراسیون‌ها محدود است. بدیهی است اگر بخواهیم کمک مالی جدیدی به فدراسیون بابت مسابقات سال گذشته و بدهی به جا مانده به فیده، داشته باشیم به ناچار باید از اعتبارات دیگر فدراسیون‌ها کم کنیم که این کار شایسته نیست. وزارت ورزش حداکثر کمک لازم را در این زمینه به فدراسیون داشته است. برای ما امکان اینکه بیش از این در این زمینه کمک حال فدراسیون باشیم، وجود ندارد؛ بخصوص اینکه نمی‌خواهیم حق دیگر فدراسیون‌ها تضعیف شود.

اظهارنظر جالب مارادونا درباره پوتین و ترامپ

1569-70

به گزارش خبرآنلاین؛ دیه‌گو مارادونا بازیکن افسانه‌ای تیم ملی آرژانتین در مسکو به خبرنگاران گفت: ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه یک پدیده است که می‌تواند صلح را به سرتاسر جهان و فوتبال بیاورد. البته دونالد ترامپ هم مثل یک شخصیت کارتونی می‌ماند، یعنی کسی که نمی‌تواند جدی رفتار کند.
او ادامه داد:« من فکر می‌کنم بعد از چاوز و فیدل کاسترو، پوتین به همراه اورتگا و مولارز لیگ برتر رهبران سیاسی جهان را معرفی می‌کنند. ترامپ یک نخبه نیست. برای من او بیشتر مثل یک کارتون است. اگر ما درباره سیاست حرف بزنیم باید بگویم هر زمان که ترامپ را در تلویزیون می‌بینم کانال را عوض می‌کنم.» مارادونا گفت:« باور ندارم که امریکا در حال حاضر قدرت غالب عرصه بین‌المللی باشد. نباید روسیه، کره شمالی و چین را فراموش کرد. امریکا دیگر کلانتر شهر نیست. ما همان سلاحی را پیدا خواهیم کرد که آنها (امریکایی‌ها) دارند. البته هیچکس جنگ را نمی‌خواهد اما وقتی شما یک شخصیت کارتونی مانند ترامپ را می‌بینید،‌با خودتان فکر می‌کنید اگر فکر جنگ به سر این مرد بزند خب همه ما ممکن است دشمن بشویم!»

آیا دایی باعث شد کریمی سرمربی نفت ‌تهران شود؟

1569-71

علی کریمی پیشکسوت محبوب باشگاه پرسپولیس هدایت تیم فوتبال نفت ‌تهران را برعهده گرفت.
بعد از هفته‌ها مذاکره با گزینه‌هایی چون استیلی و افشین پیروانی، این تصمیم بعد از جلسه طولانی کریمی با مدیران نفت قطعی شد و وی به عنوان سرمربی روی نیمکت تیمی می‌نشیند که بعد از مشکلات شدید مالی به امید حضور موفق در مسابقات فصل آینده لیگ است. کریمی 38 ساله یکی از مهمترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران است که تجربه چندانی در امر مربیگری ندارد اما مدیران نفت قصد دارند با دو دستیار قوی این کمبود او را پوشش دهند و کریمی را به عنوان سمبل جدید نفت معرفی کنند.
نفت سال گذشته علی دایی را به عنوان سرمربی بالای سر خود داشت و به همراه این مربی با فتح جام‌حذفی در جمع آسیایی ها قرار گرفت.
به گزارش خبرآنلاین؛ نفت تیمی بحران زده است که خیلی از یارانش در هفته های اخیر جدا شدند. بازیکنانی که از بی سامانی تیم به ستوه آمدند و یا با علی دایی رفتند یا سر از تیم های خوب دیگر در آوردند. نفتی ها مالکی پولدار دارند اما مالک پولدار به دو دلیل برای شان هزینه نمی کند. کسی که تیم را خریده قبلا اسپانسر پرسپولیس هم بود. تقی گلرخسار خیلی دوست دارد تا تیمی داشته باشد در حد پرسپولیس. نفت قرار بود برای او شعبه 2 پرسپولیس باشد. برای همین هم هست که مدام سراغ پرسپولیسی ها می رود. او اما بعد از یکسال هنوز مالک قطعی تیم نشده و این برای شان مشکل ساز شده است. از سویی دیگر البته خودش هم در ترکیه مانده و توان برگشت ندارد چون مشکلات مالی اداری بسیاری دارد. برای آنها اما در همین شرایط نگهداری تیم مهم است و البته بعد از جدایی تلخ دایی دنبال یکی بودند که هم برند اسمی باشد، هم همچنان آنها را آلترناتیو پرسپولیس نگه دارد و هم البته پاسخی باشد به رفتار دایی در انتقادهایش از تیم. بهترین گزینه هم برای شان علی کریمی است.
اما در پی نابسامانی ها و عدم مسوولیت پذیری مالکان خصوصی باشگاه، علی کریمی اظهار داشت:باشگاه همه جوره قول داده که با ما همکاری کند. ما چندین جلسه را در این رابطه داشته‌ایم و ماحصل این شد که بدون امضای قرارداد و به خاطر اعتمادی که بین ما به وجود آمد،‌کارمان را شروع کردیم. چون دوست داشتم مربیگری را از تیمی شروع کنم که فوتبالم را با آن آغاز کردم. این همیشه برای من نوستالژیک بود اما نمی‌خواهم به هر قیمتی باشم. امیدوارم قول‌ها عملی شود که من هم شرمنده بازیکنان و کادرفنی‌ام نشوم. تمام کادر فنی از تیم‌های دیگر پیشنهاد داشتند. مثلا همین علیرضا امامی‌فر تیم خونه به خونه را تمرین می داد اما با مساعدت مالک باشگاه این شرایط فراهم شد که ما امروز در کنار هم باشیم. فنی من شب و روز مشغول کار هستند بدون اینکه قراردادی داشته باشند و انتظارم این است که کارها طبق وعده‌ها پیش برود تا شرمنده باشگاه و بازیکنان نشوم.
وی در جواب این پرسش که اگر باشگاه به تعهداتش عمل نکند، او چه تصمیمی می‌گیرد، گفت: چیزی که من می‌بینم سعی و تلاش باشگاه است اما تا امروز که اتفاق خاصی نیفتاده و ما همچنان امید داریم. اگر قرار باشد بچه‌ها با نارضایتی تمرین کنند و امکانات نباشد شرایط سخت شده و آن وقت باید تصمیم جدیدی بگیرم که البته امیدوارم شرایطی پیش نیاید که مجبور به تصمیم جدیدی باشم.

طنز هفته:
سلفی بازی عجیب در لیگ برتر!
فصل نقل و انتقالات بازیکنان لیگ برتر و خط و نشان کشیدن تیم‌ها برای یکدیگر، سوژه کارتون خبر ورزشی شد.

1569-75