1604-67

روایت خانم‌های بازداشت شده “آزادی”
در زمان حضور “ویژه” رئیس فیفا!

1604-68

بازی دربی استقلال – پرسپولیس که به سود استقلال به پایان رسید حدود 35 دختر و زن بازداشتی، از دختر 13 ساله تا زن 40 ساله، داشت.
روزنامه شرق اظهارات یکی از زنانی را که قبل از تماشای دربی بازداشت شده اند، منتشر کرد. الهام از لحظه بازداشت تا لحظه آزادی‌اش را این‌گونه روایت می‌کند: من ساعت ١٢ آنجا بودم و چهار، پنج نفر هم بیشتر نبودیم. در غربی آن‌قدر شلوغ و پر از مأمور بود که نگذاشتند آنجا بایستیم. ما نرفته بودیم که داخل شویم، رفته بودیم تا صدای اعتراضمان را برسانیم و اگر بشود با مسئولان فیفا که آمده‌اند گفت‌وگو کنیم و اینکه شاید چون در بازی بسکتبال درها را باز کردند، الان هم این کار را بکنند. حدود ساعت دو بعدازظهر خانم‌های گشت ارشاد از ما خواستند برویم و ما هم در حال حرکت به سمت بیرون بودیم که یک ون با چند مأمور آمدند و از ما خواستند که سوار شویم و ما قبول نکردیم که یکی از بچه‌ها موتور گرفت و رفت و ما هم به‌سرعت سوار تاکسی شدیم که برویم، ولی جلوی تاکسی را گرفتند و با برخورد نامناسبي سوار و‌ن‌مان کردند و جالب اینجاست که مأموران برخورد‌کننده با ما مرد بودند. وقتی سوار شدیم به ما گفتند شاید بالاتر پیاده‌تان کنیم و در ‌آخر به بازداشتگاه وزرا فرستاده شدیم. آنجا ما را به‌صف کردند و از کسی که گویا مدیرشان بود به‌شدت توهین شنیدیم. به ماهایی که متأهل بودیم گفتند شوهران بی‌غیرتی داریم و به دختران مجرد هم گفتند اگر شوهر داشتید وضعتان این نبود. کوچک‌ترین فرد بازداشتی ١٣ساله و بزرگ‌ترینشان ٤٠ ساله بود.
در این رابطه، فرهاد عشوندی نوشت: دولت نتوانست حصار ورود بانوان را بشکند اما تمام اخباری که در رسانه ها و فضای مجازی در این باره منتشر می شد، درباره ورود بانوان بود. درباره اینکه ورزشگاه جایی خانوادگی است. از کنفرانس خبری اینفانتینو رئیس فیفا با وزیر تا استودیوی پخش شبکه سه برای دربی در این باره بحث شد. تلویزیون پخش زنده مصاحبه وزیر را به دلیل پرسش سئوالی درباره بانوان قطع کرد اما پیروز قربانی کارشناس بازی خیلی صریح گفت فوتبال فستیوالی است که باید خانوادگی به تماشایش نشست.
این بار اما مسئولان برقراری امنیت بازی هم در مقابل این حضور انگار زیر فشاری جدی تر بودند چون سخت تر گرفته بودند. آنها غیر از ممانعت از ورود دختربچه های نرسیده به سن تکلیف که همراه با پدران شان به ورزشگاه آمده بودند و با چشمانی اشکبار در این سنین کودکی، با بغض محدودیتی که دلیلش را درک نمی کنند، ناچار به بازگشت شدند و جایی در میان ضیافت پسرانه 100 هزار پسری نداشتند. این چالش اما همچنان به دلیل عدم تشریح صحیح درباره مزایای تماشای فوتبال خانوادگی به نهاد های ذی ربط، به بحرانی برای کشور بدل شده است که اگر همین حالا خودمان حلش نکنیم، دوباره بهانه ای خواهد شد در دست نهادهایی بین المللی چون فیفا، نهادهای حقوق بشر و دشمنان همیشگی ایران خارج از مرزها. آنها که خیلی ساده از این ابزار به عنوان چماق در والیبال لیگ جهانی علیه مان استفاده می کنند.
بدون شک اینفانتینو و تیم همراهش در بازگشت از ایران ، مسئله محدودیت حضور بانوان را به عنوان یک ابزار علیه ما، بیش از قبل استفاده می کند و حالا که دیگر عربستان هم این حصر را برداشته، ما به عنوان تنها کشور دارای محدودیت در این زمینه، با فشارهایی مضاعف روبرو خواهیم بود.
این چیزی است که نیاز به تدبیر مسئولان ارشد کشور دارد. بی تردید همان مسئله ای است که مسعود پزشکیان درباره اش گفت:«باید ما مسئولان کمی جدی تر در این زمینه وقت بگذاریم. زیرساخت هایش را فراهم کنیم و برویم با مسئولان ارشد مذهبی هم صحبت کنیم. فقه ما فقهی مترقی است و این مسئله را با اجتهاد و احکام ثانویه شرعی می توان حل کرد.» باشد که این درایت در دل مسئولان این دولت و این مجلس ایجاد شود تا به قولی که در روزهای تبلیغات انتخاباتی برای حل مسئله ورود بانوان به ورزشگاه ها داده اند عمل کنند و دربی 86 آخرین دربی پسرانه آزادی باشد.
از سوئی دیگر، به‌ گزارش ‌خبرگزاری آسوشیتدپرس، ریس فیفا اعلام کرد که مقامات ایران به او اطمینان خاطر داده‌اند که تماشاگران زن به‌زودی به ورزشگاه‌ها خواهند رفت.
با وجود انتقادهایی که از سفر اینفانتینو به ایران شده رییس فیفا موضع دیگری اعلام کرد: من از روحانی خواستم که لطفا دسترسی زنان به ورزشگاه‌ها در ایران را در نظر بگیرد. من نمی‌دانم چند نفر به ایران می‌روند و با رییس جمهور می‌توانند صحبت کنند و چنین تقاضایی از او داشته باشند. اینفانتینو می‌گوید این یک مکالمه بین دو طرف بوده تا یک اولتیماتوم.
از سال ۱۹۷۹ میلادی هم‌زمان با انقلاب در ایران ورود زنان به ورزشگاه‌ها ممنوع شد. درست همان طور که سپ بلاتر در گذشته به ایران سفر کرده بود، جیانی اینفانتینو نیز از ایران با این اطمینان خاطر بازگشت که زنان به زودی به ورزشگاه‌ها خواهند رفت. هیچ زمان قطعی از سوی حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران برای تغییر این قانون اعلام نشده است!

جنجالهای استعفا و حواشی در فدراسیون کشتی

1604-69

رسول خادم رییس فدراسیون کشتی به دنبال فشارهای زیاد در رابطه با موضوع قرار نگرفتن کشتی‌گیران ایران مقابل اسرائیل و عدم ورود مسئولان سیاسی و ورزشی درخصوص تعیین تکلیف این موضوع، از سمت خود استعفا کرد.
خادم در متن استعفای خود نوشت: «در انتخابات فدراسیون برای بار دوم شرکت کردم تا بتوانم یک دوره دیگر برای کشتی کشورم کار کنم اما گویا نمی‌شود. افکار قناس من دارد برای کشتی پرهزینه می‌شود». حتما ناتوان‌تر از آنم که باری از دوش کشتی بردارم، ولی نمی‌توانم به کشتی دروغ بگویم تا بمانم. گاهی بهترین شیوه ایستادن، نایستادن است».
ابراهیم جوادی عضو شورای فنی کشتی در همین رابطه اعلام کرد: من و دیگر اعضای شورای فنی کشتی نیز از سمت خود استعفا می‌دهیم و با این شرایط حاضر به کار نیستیم.
خادم در دومین بیانیه‌اش ضمن تاکید به جامعه کشتی برای رها نکردن کار، با ابراز تعجب از برخی اظهار نظرهای مقامات سیاسی و نظامی درباره ماجرای کشتی گفت که “یا واقعاً متوجه موضوع نمی‌شوند و یا خود را به ندانستن می زنند. بی‌تفاوتی شما نسبت به جایگاه قهرمانان ملی و ناراستی در رفتار و گفتارتان که هم شعار عدم مسابقه با ورزشکاران اسرائیل را بعنوان خط قرمز و پیام انقلاب سر می‌دهید و هم پشت سر، تلاش می کنید ورزشکاران ایرانی از طریق گواهی پزشکی و یا به حریف قبلی باختن، بگونه ای تدبیر کنند که کسی متوجه عدم رویارویی آنها، با اسرائیل نشود، آدمی را به این نتیجه می رساند که، شما به آنچه می‌گویید اعتقاد ندارید… شما باید برای حفظ این قهرمانان ملی برای مردم کشورمان بجنگید، نه اینقدر بی‌تفاوت و بی ارزش با چنین سرمایه های اجتماعی بزرگی برخورد کنید… من به عنوان یک مربی، چگونه بپذیرم در حالی که مسئولین مستقیم این موضوع، خود را کاملاً کنار کشیده‌اند، به قهرمان ملی مردمم بگویم “باید ببازی…” به شما میگویم، شما هم باید به میدان بیایید و اگر قرار به باختن است، “با هم ببازیم…” ما قهرمان ملی را منفعلانه و مظلومانه جلو می‌فرستیم، بدون هیچ حمایت دیپلماتیکی. بعد مجبور می‌شویم بر خلاف ادعای‌مان از ورزشکار بخواهیم پیش از مواجهه با اسرائیل، ببازد و یا مریض شود».
رسول خادم، قهرمان سابق کشتی ایران و جهان، از سال ۱۳۹۲ ریاست فدراسیون را بر عهده داشت. وی یک مدال طلا و یک برنز المپیک، دو مدال طلا و یک نقره قهرمانی جهان، یک مدال طلا و یک نقره بازی‌های آسیایی و پنج مدال طلای قهرمانی آسیا به دست آورد و در پنج وزن مختلف از ۶۸ کیلو تا ۱۳۰ کیلوگرم، یکی از پرافتخارترین کشتی‌گیران جهان محسوب می‌شود.
همزمان با این مسائل، رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی آسیا در قرقیزستان به پایان رسید و ایران درکشتی فرنگی با سه طلا و یک نقره به رده نازل پنجمی آسیا سقوط کرد. کشتی آزاد هم با کسب ۳ مدال طلا، یک نقره و دو مدال برنز، پس از ازبکستان قرار گرفت تا به عنوان نایب قهرمانی برسد. در حالی که تیم ملی کشتی آزاد ایران عازم رقابت‌های قهرمانی آسیا شد، رسول خادم که همزمان سرمربیگری تیم ملی را به عهده داشت، پس از استعفا از ریاست فدراسیون، تیم ملی را هم در مسابقات آسیایی قرقیزستان همراهی نکرد. در پیامد استعفای خادم، فرمانده بسیج اظهارنظرهایی “از سر هیجان و التهاب” را نادرست خواند و گفت مساله به رسمیت نشناختن اسرائیل “خط قرمز نظام و جزو اصول تغییرناپذیر انقلاب است.”

جدیدی: اولین کسی که برای مسابقه ندادن
با اسرائیل تویوتا گرفت امیر خادم بود
سال قبل که رئیس شدی چرا نگفتی تکلیف مبارزه با اسرائیل مشخص شود؟

1604-70

به گزارش خبرآنلاین؛ عباس جدیدی که رقیب انتخاباتی رسول خادم برای کسب ریاست فدراسیون کشتی بود و در نهایت هم موفق به این کار نشد، با انتشار بیانیه ای در خصوص عملکرد رسول خادم در فدراسیون کشتی واکنش نشان داده است.
بیانیه جدیدی به شرح زیر است: باتوجه به اینکه ۶ سال پیش فدراسیون کشتی در تمام سطوح سنی آزاد و فرنگی قهرمان جهان بود و تحویل آقای رسول خادم شد و با‌ اشاره به این مطلب، اولین نفری که با کشتی گیر اسرائیلی روبرو نشد آقای امیر خادم برادر رسول خادم در مسابقات جهانی ۱۹۹۵ آتلانتا بود که در بدو ورود ایشان به ایران با اهدای یک تویوتا آخرین مدل و استقبالی گسترده از ایشان مورد تشویق‌ و تقدیر قرار گرفت.
در این چهل سال گذشته ده ها تن از ورزشکاران‌ ما در رشته های مختلف ورزشی با این موضوع روبرو بودند با عنایت به اینکه آقای رسول خادم ده سال تمام عضو شورای شهر تهران و عضو منتخب برای تصدی پست شهرداری تهران بود که با اختلاف یک‌رای این پست را به آقای قالیباف واگذار نمود و قبل از ورود ایشان‌به شورای شهر تهران هم عضو کار گروه حمایتی آقای ناطق نوری در مقابل آقای خاتمی در هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بودند که با کم و زیاد آن قریب ۲۰سال در بطن پست ها و فعالیت های سیاسی قرار داشتند و با توجه به سنوات و تجربه ایشان از درک فضاهای سیاسی از این رخدادها‌ در صحنه های بین المللی ورزشی بهتر بود این تدبیر را از همان ۶ سال پیش یعنی در ابتدای ورودشان به فدراسیون کشتی‌می نمودند که در آن دوره، پادزهر این مسئله با همفکری و همدلی به دست می آمد چرا که روبرو نشدن در مقابل ورزشکاران اسرائیلی موضوعی نبود که کسی از آن اظهار بی اطلاعی کند!

پرتاب بطری و نارنجک، پوزخند اینفانتینو و عجزفوتبال ایران

1604-71

به گزارش تابناک، حضور اینفانتینو از نکات قابل توجه دربی 86 بود. از آن حوادثی که معمولا در فوتبال جهان سوم کمتر اتفاق می افتد اما از این فرصت طلایی چنان که باید استفاده نشد به خصوص جایی که عده ای با نارنجک و بطری تلاش کردند که به او بفهمانند ایران امن نیست.
لحظاتی که هواداران استقلال در گوشه میدان به سمت بازیکنان پرسپولیس بطری و نارنگی و نارنجک پرتاب می کردند، دوربین روی چهره رییس فیفا زوم کرد که لبخند روی لبانش خشکیده بود و بعد از ثانیه هایی لبخندی به نشانه پوزخند زد. همین تصویر می تواند به تنهایی نشان دهد که رییس فیفا تا چه میزان نسبت به عمق مشکل در سکوهای فوتبال ایران اطلاع پیدا کند. این حماقت محض آن هم در لحظاتی که در میدان بین دو تیم اختلاف و درگیری نبود و البته استقلال یک گل از حریف پیش بود، چه دلیل دیگری جز اقدام علیه آبروی فوتبال ایران می تواند داشته باشد؟
حضور رییس فیفا به هر حال کم اتفاقی نبود، در شرایطی که فوتبال ایران در آسیا تک افتاده و هر طرفدار سعودی برای تنه زدن به فوتبال ایران کم بهانه جور نمی کند حضور مرد اول فوتبال جهان حداقل می تواند برخی از تصمیمات ناجوانمردانه علیه فوتبال ایران را تلطیف کند اما صد حیف در شرایطی که مسئولان ایرانی چه آنها که صادقانه و حرفه ای در تلاش هستند و چه آنها که تلاش های شان بیشتر برد داخلی دارد تا بین المللی، سعی می کنند تا مناقشه بین ایران و عربستان را حل کنند برخی هواداران نادان و بدون درک در دربی با حرکاتی بس زشت و دور از اخلاق و حرفه ای تصویر زشتی از فوتبال دوستان ایرانی را به رخ اینفانتینو کشیدند.
واقعا عجیب است در روزگاری که فضای مجازی حرف اول را در اطلاع رسانی و آموزش می زند هستند عده ای که هنوز در عصر جاهلیت به سر می برند و گویی به آنها هیچ نکته اخلاقی و انسانی راه نفوذ ندارد و قول معروف نرود میخ آهنی بر سنگ. آنها با حجم گسترده بازرسی در گیت های ورودی خطر دستگیری را هم به جان خریدند و با خود ترقه و بمب های دست ساز وارد آزادی کردند تا بی دلیل وسط میدان بیندازند و بخندند تا رییس فیفا را به سود سعودیها به این نتیجه برسانند که “آزادی” جای امنی نیست.