1608-82

وعده حضور بانوان در ورزشگاه‌ها!

1608-83

به گزارش خبرورزشی، پيش از اين اگر چند بازيكن فوتبال از علاقه‌شان به حضور خانواده‌ها در ورزشگاه حرف مي‌زدند، حالا وزير ورزش به عنوان بالاترين مقام ورزشي كشور از حضور بانوان مي‌گويد!
مسعود سلطاني‌فر كه خوب مي‌داند عده‌‌اي از دلواپسان منتظر نشسته‌اند تا با اولين اظهار نظر رسمي يك مقام رسمي پيرامون حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، فرياد وامصيبتا سر بدهند، تحقق اين خواسته را به موافقت مراجع و فراهم كردن زيرساخت‌ها منوط مي‌كند تا طرح حضور بانوان در ورزشگاه‌ها با برخورد حذفي تندروها مواجه نشود. تندروهايي كه در تمام سال‌ها يك بار از خودشان نپرسيدند اگر فضاي سينما‌ها هم تا به امروز فقط مردانه بود چه اتفاقي رخ مي‌داد؟ آيا احتمال نداشت مردان تماشاچي به هواي اين كه هيچ بانويي در سالن نيست، واكنش‌هاي نامتعارف نشان بدهند و روي بازيگران فيلم كه تصويرشان از پرده‌ نمايش داده مي‌شود، القاب غيرمتعارف بگذارند؟
در سالن سينما، مردم با خانواده‌شان نشسته‌‌اند و طبيعي است به خاطر خانواده خود، خيلي چيزها را مراعات كنند. اگر چه فضاي يك رقابت ورزشي زنده با فضاي سالني كه فيلم سينمايي در آن پخش مي‌شود، فرق دارد و حتي طيف بينندگان يك مسابقه فوتبال با سينماروها متفاوت است اما همين الگوي خانوادگي بودن سينما مي‌تواند مورد توجه قرار بگيرد و فضاي سالن‌هاي ورزشي‌ را هم به سمت خانوادگي شدن برد.
در همین راستا، عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی وزیر ورزش از طرحی سه‌مرحله‌ای برای حضور زنان ایران در ورزشگاه‌ها سخن گفته است. او در گفت‌وگو با خبرنگار “خانه ملت” گفت، در مرحله اول حضور زنان در مسابقات و رویدادهای رشته‌های ورزشی انفرادی که به لحاظ برگزاری مسابقات فاقد حساسیت اجتماعی است مانند تیراندازی، اسکیت، ورزش‌های راکتی، تکواندو، کاراته، ووشو، جودو، دوومیدانی، بولینگ، بیلیارد، ژیمناستیک، سوارکاری و دوچرخه‌سواری پیگیری می‌شود.
در مرحله دوم زنان و خانواده‌های ثبت‌نام و پذیرش‌شده در کانون هواداران باشگاه‌های ورزشی یا ثبت‌نام شده الکتریکی در مسابقات و رویدادهای رشته‌های والیبال، بسکتبال، هندبال، فوتسال و کبدی در سالن‌های ورزشی اجازه حضور خواهند یافت. اما جایگاه اختصاصی برای بانوان در نظر گرفته می‌شود. و در مرحله سوم نیز حضور زنان و خانواده‌ها در مسابقات و رویدادهای ملی تمامی رشته‌های ورزشی تیمی و انفرادی در ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی آماده می‌شود.
حضور در ورزشگاه آزادی در بازیهای ملی در مرحله اول قرار می‌گیرد که به گفته او، منعی در آن وجود ندارد. اما تماشای بازیهای باشگاهی به دلیل حساسیتهای بیشتر در مرحله آخر قرار گرفته است.
در برخی رشته‌ها مانند شنا نیز به دلیل نوع پوشش شناگران و قوانین دولت حاکم بر ایران، زنان امکان حضور نخواهند داشت.
البته شايد ابتدا لازم باشد جايگاه‌هاي جداگانه‌ در نظر گرفته شود تا فضاي استاديومها اين فضاي فحاشي و هتاكي نباشد چرا كه در چنين فضايي، كم‌كم مردها هم نمي‌توانند با امنيت رواني و اخلاقي فوتبال‌ ببينند، حالا بانوان محترم به جاي خود!

آمریکا به کشتی گیران روس ویزا نداد:
جام جهانی بدون ایران و روسیه

1608-84

به دنبال تنش‌های گسترده سیاسی میان آمریکا و روسیه، دولت آمریکا از صدور ویزا برای کشتی گیران روسیه جهت حضور در جام جهانی کشتی آزاد خودداری کرد.
به گزارش تابناک، جام جهانی کشتی آزاد در روزهای ۱۸ و ۱۹ فروردین جاری به میزبانی ایالت آیووا در آمریکا برگزار می‌شود. در حالی که پیش از این ایران از حضور در این رقابت‌ها بدلیل مشکلات بوجود آمده در فدراسیون کشتی انصراف داده بود، روسیه نیز بدلیل کارشکنی دولت آمریکا نمی‌تواند در این رقابت‌ها حاضر شود تا با غیبت این ۲ قدرت برتر کشتی جهان، شانس قهرمانی آمریکا در جام جهانی بیش از پیش شود.
بدنبال تنش‌های شدید سیاسی روسیه با آمریکا و چند کشور اروپایی، سفارت آمریکا در روسیه از تعیین وقت مصاحبه برای صدور ویزا خودداری کرد. میخائیل مامیاشویلی رییس فدراسیون کشتی روسیه با بیان این مطلب اظهار کرد: این اتفاق بدلیل مسائل غیر ورزشی از سوی دولت آمریکا رخ داده و اجازه حضور کشتی گیران روس در جام جهانی آمریکا داده نشد. البته فدراسیون کشتی آمریکا تلاش زیادی برای حل این مشکل و سفر تیم روسیه به آمریکا انجام داد و این اتفاق خللی در رابطه خوب فدراسیون های کشتی ۲ کشور نخواهد داشت.

حمله تند نمازی به کی‌روش: خجالت‌آور است که هنوز هستی!

1608-85

درگیری سرمربی تیم ملی و دستیار سابقش وارد فاز تازه‌ای شد.
امید نمازی دستیار ایرانی سابق کی روش که چندی پیش مدعی شده بود هیچ اختلاف عمده ای با کی روش نداشته و حتی در تماسی تلفنی با او به گرمی صحبت کرده است، حالا بار دیگر از او انتقاد کرده و مرد پرتغالی را با الفاظی تند خطاب کرده است.
به گزارش خبرآنلاین؛ پس از بیانیه کارلوس کی روش و بیان نظراتش در مورد نمازی و حضور او در تیم ملی امید، سرمربی کنونی تیم زیر 18 ساله های آمریکا و دستیار سابق کی روش با انتشار متنی جدید،پاسخی تند به اظهارات کارلوس کی روش داد.
نمازی در بیانیه خود نوشته: «قبل از هر چیز همینجا از مردم ایران و هواداران فوتبال عذر خواهی میکنم. مطمئن باشید من هیچ قصدی برای ضربه زدن به تیم ملی ندارم و بالعکس با تمام وجود امیدوارم که تیم ملی در مسیر آماده سازی و در طول جام جهانی بتواند به بالاترین موفقیت ها برسد و دل مردم ایران را شاد کند. آقای کی روش شما ممکن است مربی بزرگی باشی، ولی همزمان انسان بسیار کوچکی هستی. این را در طول این چند سال بارها و بارها به اثبات رسانده ای. چند بار تا به حال در این ۷ سال گفته ای: “من قهرم”؟ واقعا خجالت آور است که هنوز هستی. ولی همین مردم ایران که به خاطر تیم ملی از شما حمایت می‌کنند به خوبی می دانند چرا هنوز هستی. این همه مربی های ایرانی را در این چند ساله تحقیر کردی ولی حالا از آنها دفاع می کنی. نان را به نرخ روز خوردن را به زیبایی داری اجرا می کنی!
نمازی ادامه داد: «سوال من این است: شما به آقای تاج نگفتی که به هیچ وجه با آمدن من موافق نیستی و‌ اگر من برای کار به تیم امید بیایم هیچ انتظار همکاری از شما نداشته باشند؟ تا کی میخواهی عوام فریبی کنی؟ این‌ اولین بار نیست که این حرف ها را عنوان می کنی. موقعی که قرار شد محمد خاکپور هدایت تیم امید را در دوره قبل به عهده بگیرد، نیز همین صحبت همکاری نکردن را راه انداختی. من کاملا در جریان این موضوع هستم ‌و این بار هم همین حرف‌ها را به آقای تاج زدی.
مگر همین شما نبودید که چند ماه پیش وقتی مدیران باشگاه ذوب آهن اصفهان از شما در مورد من سوال کردند شما من را به عنوان یک مربی شایسته تایید کردی؟ شاید می خواهی منکر این مسئله هم بشوی. آقای کی روش دست از بزدلی ها و دروغ هایت بردار و پشت حرف هایت بایست.»

فوتبال و مرگ یک جاسوس!

1608-86

یک ماه پیش، سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسی که در انگلیس زندگی می‌کند، به همراه دخترش، در حال بیهوشی روی یک نیمکت در یک مرکز خرید در شهر سالزبوری دیده شد. در پی پیدا شدن اسکریپال و دخترش در حال بیهوشی، سیاستمداران انگلیسی این احتمال را مطرح کردند که این دو نفر عمدا مسموم شده اند و با توجه به این اتهام که تشکیلات جاسوسی روسیه در مسموم کردن و قتل الکساندر لیتویننکو، عضو سابق تشکیلات اطلاعاتی روسیه در سال 2006 دست داشته است، ارتباط دولت روسیه با این حادثه را مطرح کردند.
حالا خصومت ها کارش به فوتبال هم کشیده و بریتانیا که به هر حال در جهان خبری اگر یک غول رسانه ای نباشد، یک مدعی جدی در میان قدرت های خبری دنیا محسوب می شود، نمی تواند قبول کند که در جام جهانی روسیه نقشی کلیدی نداشته باشد. شوخی نیست، طبق گزارشهای خبری، بیش از 3500 خبرنگار و عکاس تنها از بریتانیا راهی مسکو خواهند شد و پوتین در صورت اراده جدی در پاسخ دادن به بریتانیا به راحتی می تواند این جمعیت خبری را پشت مرزهای تزاری خود نگاه دارد.
روزنامه سان لندن در گزارشی آورده است: از یک هفته پیش درخواست آی.دی کارت 3 عکاس این واحد خبری از سوی مسکو رد شده است، فیفا باید نسبت به این بی عدالتی پاسخگو باشد، کارت خبرنگاری یا عکاسی در جام جهانی را فیفا صادر می کند نه روسیه، و این وضعیت غیر قابل تحمل شده است.
بخش ورزشی BBC نیز در خبری کوتاه به این مهم اشاره کرده که در دو هفته گذشته دو کاروان خبری از بریتانیا پس از ورود به هتلی در مسکو از سوی افراد ناشناس تهدید شده و حتی در فرایند اخذ گزارش خبری اجازه ورود به دو موزه و دو استادیوم را دریافت نکرده اند، آیا همه تیم های خبری از کشورهای مختلف همین وضعیت را دارند؟
همچنین به گزارش رویترز، ایان آستین، نماینده پارلمان بریتانیا ، با اشاره به برگزاری جام جهانی فوتبال در روسیه گفت، ولادیمیر پوتین از این مسابقات برای بهبود وجهه روسیه استفاده می کند، مثل همان کاری که آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی در جریان برگزاری المپیک برلین کرد.
بوریس جانسون وزیر امور خارجه بریتانیا که در پارلمان حضور داشت،‌ در واکنش به اظهارات این نماینده گفت که با چنین ارزیابی موافق است. وی اضافه کرد: بله فکر می کنم، تصویری که از آنچه قرار است در جام جهانی در مسکو روی بدهد، از همه جهات، مقایسه با ۱۹۳۶ کاملا صحیح است.
در این ارتباط، جهانگیر کوثری مینویسد: با دست به دست دادن یک رشته حوادث خارق‌العاده تاریخی در سوریه، عراق، افغانستان و… حالا جام جهانی فوتبال تبدیل به وسیله‌ای سیاسی برای انگلیس و چند کشور اروپایی شده است. چرا و چگونه جهان یک رویداد ورزشی را جدا از نگاه‌های ناصاف سیاسی دنبال می‌کند و در فاصله حدود هفتاد روز به جام جهانی 2018 انگلیس در بوق سیاسی خود می‌دمد؟! بازی‌های سرنوشت برای عاقبت یک محکومیت جاسوسی یا نگرانی از رشد یک شوروی دیگر در مرکز ثقل روسیه؟ روش انگلیس در آیین رزم ابتدا خشن و یا در ردیف جنگ تن به تن نیست، «ترزا می» چون همگنان سابق خود بخش نرم شکم تمساح را نشان می‌دهد، یعنی سیاست اهلی شده‌ای که قادر است در درازمدت نهاد دشمن را از هم بپاشد. …انگلیس از مسیر سیاست وجهه غالبی ندارد که روسیه در حال قدرتمند شدن را به کناره‌های اروپا سوق دهد. حالا وسیله، فوتبال است و جام جهانی که تلاش نموده است از حوادث سیاسی ۸۸ سال خود را دور نگه دارد.
فهماندن و قبولاندن تحریم جام جهانی برای همسایگان و هم‌اندیشان انگلیس در فوتبال راحت نخواهد بود. تحلیل و تفهیم جامع‌تری را می‌طلبد تا انگلیس به هدف خود برسد اما رعشه ناامنی را بر تن کشورها خواهد انداخت. برای آنها مهم نیست طرف مقابل چه می‌کشد؟ آنها چون سلفی‌های خود طمع غارت و یکه‌تازی در استثمار و استعمار را دارند.
هویت‌های فرهنگی انگلیسی برایشان مهم نیست، اندیشه استیلا و هژمونی اقتصادی بیشتر مد نظر آنهاست. این اتفاق در بازار نفت، ارز و فروش سلاح‌های خطرناک نیز افتاده است. حالا به دلیل حضور تیم ملی انگلیس در جام جهانی 2018 و نفوذ این پدیده در بین مردم انگلیس «ترزا می» تانک‌های سیاسی خود را به این سو رانده است. پاول کالابکوف وزیر ورزش روسیه این توطئه را به تفسیر برای اروپا و جهان شرح داده است که انگلیس قصد زخمی کردن جام جهانی فوتبال 2018 را دارد. سوژه امروز انگلیس سرگئی اسکریپال جاسوس سابق روسیه است در حالی که باید انگلیس اولین بازی خود را در روز 28 خرداد مقابل تونس در ورزشگاه ولگوگراد آرنا مسکو انجام دهد. مردم نگران تحریم مسابقات از جانب دولتمردان و دولت‌زنان خود هستند…