1610-47

اوکراین قبول نکرد مقابل ایران با پوشش اجباری دولتی بازی کند
مهناز افشار: زمانه عوض شده، تفکرات کهنه را باید کنار گذاشت!

1610-48

علی کفاشیان سرپرست کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال و نایب رئیس AFC راهی سالن هندبال تهران شد تا بازی دوم بانوان فوتسال در برابر اوکراین را از نزدیک تماشا کند اما وقتی فهمید تیم اوکراین بدون پوشش اجباری دولت حاکم بر ایران بازی می کند راهش را کج کرد و برگشت.
اینکه کفاشیان راهی سالن بازی شده حتما تصور می کرده قرار است اوکراین در بازی دوم با پوشش اجباری بازی کند. پیش تر تیم روسیه که وارد تهران شده بود در بازی اول بدون پوشش بازی کرد اما در بازی دوم لباس همانند ایران را پوشید. بی شک این پیشنهاد به اکراینی ها هم داده شد اما آنها قبول نکردند!
دیدار دوستانه دو تیم فوتسال بانوان ایران و اوکراین در حالی آغاز شد که از ورود خبرنگاران به سالن مسابقه با تلفن همراه جلوگیری شد. در حالیکه پیش از این اعلام شده بود این بازی بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود بعد از اینکه گوشی تماشاگران از آنها گرفته شد به این هواداران اجازه ورود به سالن داده شد.
پیش تر از این، رخشان بنی اعتماد و مهناز افشار با انتشار پست هایی خواستار حمایت از تیم ملی فوتسال بانوان در بازی با اوکراین شده بودند. مهناز افشار که از نزدیک نظاره گر بازی اول ایران در برابر اوکراین بود و در پایان هم پیروزی تیم ملی فوتسال بانوان را جشن گرفت به عدم حضور زنان در استادیوم های فوتبال معترض است. به گزارش خبر ورزشی، او می گوید: زمانه عوض شده و تفکرات کهنه باید نو شود. در گذشته قوانین وجود داشته. هم در ایران و هم در جاهای دیگر. اما اکنون زمانه تغییر کرده. نسل جدید شده و نیازهای نویی دارد و این بدین معنی است که برخی قوانین باید تغییر کنند یا اصلاح شوند تا در نهایت هم این اتفاق رخ دهد.
بازیگر شاخص سینما در حالی چنین حرف هایی را بر زبان آورده که تا اکنون هیچ اقدام رسمی برای حضور بانوان در استادیوم های فوتبال نشده است جزء برگزاری چند نشست و مصاحبه با افراد مختلف! مهدی تاج – رئیس فدراسیون فوتبال هم در این برهه از زمان مخالف حضور خانم ها در استادیوم های فوتبال است به این بهانه که زیر ساخت ها در ایران مهیا نیست! جالب اینکه از زمانی که بحث حضور بانوان در استادیوم های فوتبال مطرح شد تا به امروز اگر به زیر ساخت ها رسیدگی می شد بانوان منعی برای حضور در استادیوم های فوتبال نداشتند.
واقعیت این است که برای مهیا کردن حضور بانوان در استادیوم های فوتبال کسب تکلیف کرد و اگر قرار به حضور است زیر ساخت ها و مکانیزم ها را پیاده کرد و اگر قرار به حضور نیست این واقعیت خیلی صریح گفته شود تا مطالبه طرح نشود.

شوک سنگین فدراسیون جهانی به وزنه برداری ایران

1610-49

فدراسیون جهانی وزنه برداری رسما اعلام کرد ایران نمی تواند بیش از 2 سهمیه در المپیک 2020 در بخش مردان داشته باشد.
به گزارش ایسنا، در حالی که تا المپیک 2016 در رشته وزنه برداری هر کشور می توانست 6 سهمیه کسب کند و به دلخواه وزنه برداران خود را به این رویداد بزرگ اعزام کند؛ شرایط برای المپیک 2020 محدود و سخت شده است. طبق اعلام فدراسیون جهانی وزنه برداری سهمیه های کشورها بر اساس نمونه های مثبت آنها از المپیک 2008 تا قبل المپیک 2020 محاسبه می شود.
بر این اساس IWF اعلام کرد ایران هم با 10 نمونه مثبت تنها چهار سهمیه مردان و زنان( هر کدام دو سهمیه) در المپیک توکیو خواهد گرفت. کشورهایی نظیر روسیه و چین که در سال های اخیر بیشتر نمونه مثبت داشتند، کمتر از این سهمیه دارند که کار را برای آنها سخت تر هم می کند. با توجه به اینکه ایران در وزنه برداری زنان هنوز حرفی برای گفتن ندارد و حتی تا به حال در رقابت های بین المللی هم شرکت نکرده، بدین ترتیب از المپیک بعدی فقط 2 سهمیه می تواند در بخش مردان داشته باشد که کاهش چشمگیری نسبت به دوره های قبلی است که حداقل 5 وزنه بردار در المپیک از ایران حضور داشتند. این تصمیم شوکه کننده که یکی از رشته های مدال آور ایران در المپیک را با محدودیت بزرگی مواجه می کند، با واکنش رییس فدراسیون وزنه برداری همراه بوده است. علی مرادی در این باره گفته است: «این تصمیمی که هیات رییسه فدراسیون جهانی گرفته به کشورها ابلاغ شده است و ما نیز آن را دریافت کرده‌ایم. ما به شدت از سیاست های مبارزه با دوپینگ فدراسیون جهانی وزنه برداری حمایت می کنیم اما ایران مدت سه سال است که مورد خاصی نداشته و حتی توانسته به صورت پاک قهرمان جهان شود از این رو این تصمیم را عادلانه نمی دانیم. مطمئنا اعتراض خودمان را اعلام می کنیم تا هیات رییسه فدراسیون جهانی وزنه برداری مجددا بررسی های بهتری را انجام دهد. احساس می کنم حق کشورهایی که با دوپینگ مبارزه می کنند رعایت نشده است.»
حالا باید دید فدراسیون ایران قدرت تغییر در تصمیم اتخاذ شده از سوی هیات رییسه فدراسیون جهانی را دارد یا اینکه وزنه برداران از این پس فقط باید به فکر 2 سهمیه در المپیک 2020 باشند که شانس آنها را کم و کار کادرفنی را سخت می کند. در المپیک 2016 ایران در 4 وزن نماینده داشت و در نهایت 2 مدال طلا هم توسط کیانوش رستمی و سهراب مرادی کسب کرد.

قهرمانی نوجوانان تکواندوی ایران در دنیا با 7طلا و 2برنز

1610-50

به گزارش تابناک، دوازدهمین دوره مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان 2018 با حضور 950 هوگوپوش از 118 کشور به پایان رسید و در پایان پسران مستعد ایران هفت مدال طلا و دو برنز را به خود اختصاص دادند و توانستند پس از 8 سال عنوان قهرمانی خود را مقتدرانه در جهان تکرار نمایند.
تیم‌ملی تکواندو نوجوانان ایران با کسب 7 مدال طلا (حسین لطفی، امیر ولی‌پور، امیرسینا بختیاری، حامد اصغری، محمدمهدی عمادی، علی اشکوریان و محمدعلی خسروی)، دو برنز (عرفان مرادی و نیما مهرعلی) و 110 امتیاز موفق شد عنوان قهرمانی جهان را در میان مدعیان با قدرت هرچه‌ تمام‌تر در تاریخ تکواندو جهان به نام خود ثبت نماید. حالا باید امیدوار بود که این پشتوانه ها و استعدادها با ضعف مدیریتی و عدم کفایت مدیران فدراسیون، جذب کشورهای رقیب نشوند و با پیشنهادهای مختلف به حریفان اینده ایران بدل نشوند.
کره‌جنوبی با یک مدال طلا، یک نقره، دو برنز و 54 امتیاز نایب قهرمان شد و ترکیه با یک مدال طلا، دو نقره و 52 امتیاز بر سکوی سوم ایستاد. هدایت تیم پسران برعهده وحید عبدالهی به عنوان سرمربی، رشید فتاحی و وحید ناصری به عنوان مربی است. محمدرضا زوار نیز مدیر فنی تیم می باشد. تیم‌ملی تکواندو نوجوانان دختر نیز در این رقابت‌ها موفق به کسب یک مدال برنز توسط مبینا کلی‌وند شد. هدایت این تیم برعهده فاطمه صفرپور به عنوان سرمربی بود. همچنین مسابقات کسب سهمیه المپیک تکواندو جوانان، 17 و 18 فروردین‌ماه برگزار شد؛ تیم‌ملی ایران که با 6 نماینده در این رقابت‌ها شرکت کرده بود، موفق شد صد در صد سهمیه حضور در بازی‌های المپیک 2018 آرژانتین را مقتدرانه به دست آورد.
در پایان این رقابت‌ها حامد اصغری (مدال طلا)، علی اشکوریان (مدال نقره)، کیمیا همتی (مدال نقره)، محمد خانی و یلدا ولی‌نژاد (برنز) و مهلا مومن‌زاده توانستند با شایستگی نام خود را در میان نفراتی که موفق به کسب جواز حضور در بازی‌های المپیک شدند، ثبت نمایند.

رییس فدراسیون کشتی این بار سراغ مرجع بالاتر رفت
نامه خادم به شورای امنیت ملی: از«مفت‌بازی»بیزاریم!

1610-51

در حالی که رسول خادم در روزهای گذشته به اصرار اهالی کشتی به فدراسیون بازگشته و از استعفای خود منصرف شده، همچنان پرونده درخواست او برای ایجاد یک راهکار جهت محروم نشدن کشتی گیران ایرانی مفتوح است. رسول خادم به نمایندگی از خانواده بزرگ کشتی با ارسال نامه ای به اعضای شورای امنیت ملی از آن ها درخواست کرد با ورود تیم دیپلماسی کشور در برابر مناسبات آمریکایی – اسرائیلی کمیته بین المللی المپیک، مانع از محرومیت کشتی گیران و تعلیق کشتی ایران شوند.
خادم در بخشی از این نامه با اشاره به اینکه تلاش ها و تقاضای کمک خانواده بزرگ کشتی در چهارماه گذشته و به ویژه دوماه اخیر برای حل این مشکل به نتیجه ای نرسیده است از اعضای شورای امنیت ملی خواست تا با توجه به کارنامه مدیریتی کمیته بین المللی المپیک در چشم بستن در برابر مواضع سیاسی کشورهای دنیا و برخوردهای دوگانه این نهاد که نشان دهنده مناسبات دیپلماتیک در درون کمیته بین المللی المپیک است با ورود تیم های دیپلماسی واجد شرایط برای مذاکره با کمیته بین المللی المپیک، در این زمینه از ورزش ملی کشور دفاع شود. خادم در ادامه این نامه با اشاره به اینکه رقابت های جهانی کشتی از تیرماه آغاز می شود، زمان بسیار محدود و فعالیت دیپلماتیک کاری زمان بر است و قهرمانان ملی در صف اول میدان پرچمدار دفاع از آبرو و عزت ایران هستند خواستار دستور اقدام عاجل در این زمینه شد.
در آذر ماه سال جاری علیرضا کریمی در مسابقات کشتی زیر ۲۳ سال جهان در لهستان در حالی که از حریف روس پيشى گرفته و در يك قدمى كسب مدال قرار داشت، به “دستور” مربی حميدرضا جمشيدى، مسابقه را باخت تا با حریف اسرائیلی روبرو نشود. با حکم کمیته حقوقی و انضباطی اتحادیه جهانی کشتی، کریمی شش ماه و مربی او دو سال از حضور در میدان‌های ورزشی بین‌المللی محروم شدند.
بخشی از متن نامه خادم به شرح زیر است:
پس از تلاش خاموش برای متوجه ساختن دوستانی که مسولان اصلی پیگیری این مسئله هستند و گریز ایشان از انجام پیگیری های جدی و لازم، به ناچار حدود دوماه است که خانواده بزرگ کشتی ایران، برای حمایت از قهرمانان ملی کشتی کشور، بطور مستقیم از شما رجال محترم سیاسی، که تصمیم گیران اصلی درباره مواضع سیاسی و فعالیتهای دیپلماتیک کشور در عرصه بین المللی هستید، تقاضای کمک نموده اند. رجال محترم سیاسی، قهرمانان ملی ما از شکست دربرابر حریفان هراسی ندارند، ما از “مفت بازی” بیزاریم…. از تیرماه تا آبان ماه سال جاری، قهرمانان ملی کشتی ایران می باید در هشت مسابقه جهانی شرکت کنند. در تک تک این مسابقات، خطر محرومیت هایی که ذکر شد، کشتی گیران تیم های ملی و بطور کلی کشتی کشور را تهدید می کند. زمان بسیار محدود است و فعالیت دیپلماتیک کاری است که نیاز به زمان دارد. متاسفانه عدم دغدغه مدیرانی که که باید در این مدت پیگیر این مسئله مهم و حیاتی ورزش ملی کشور می بودند، و شاید دغدغه “معاش سیاسی” از سوی ایشان، چهارماه زمان را از ما گرفت.

تاج به خاطر مسعود شجاعی در دادگاه!

1610-52

ظاهرا قصه بازگشت شجاعی به تیم‎ ملی سر درازی دارد. مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران برای توضیح درباره موضوع بازگشت مسعود شجاعی به تیم‌ملی فوتبال ایران به مراجع قضایی احضار شده است.
به گزارش ورزش سه، پس از آنکه پورمختار نماینده مجلس در نطقی از وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال به دلیل دعوت مجدد از مسعود شجاعی به تیم‌ملی انتقاد کرد، دامنه این مساله به مراجع قضایی کشیده شده و رئیس فدراسیون فوتبال ایران برای ادای توضیحات به دادستانی رفته است.
مسعود شجاعی به دلیل مشارکت در مسابقه ای با تیم یونانی پانیونیوس مقابل یک تیم اسرائیلی مورد انتقاد محافل سیاسی قرار گرفت و در چند اردو به تیم‌ملی دعوت نشد با این حال پس از رایزنی های وزیر ورزش و مهدی تاج با مقامات مسئول شرایط بازگشت وی به تیم‌ملی فراهم شد و او در حال حاضر یکی از نامزدهای اصلی حضور در تیم‌ملی در مسابقات جام‌جهانی 2018 روسیه است.
پیشتر، معاون وزیر ورزش، محمدرضا داورزنی، اقدام مسعود شجاعی را “رد کردن خط قرمز نظام” عنوان کرده بود و در پیامد آن، فیفا از ایران درباره دخالت سیاستمداران ایران در ورزش و محرومیت مسعود توضیح خواسته و فدراسیون فوتبال ایران هم جهت ممانعت از محرومیت تیم ملی، به فیفا اطلاع داده بود که برنامه‌ای برای محرومیت شجاعی ندارد.