1570-16

وداع با عطاالله بهمنش مرد بزرگ

1570-21

 

حمیدرضا صدر به بهانه وداع عطاالله بهمنش، محقق و مفسر ورزش، سال های زندگی اش را دوره کرده، سال های کنار ماندنش را…
کمی پس از انقلاب برای دیدارش به ضلع شرقی جاده قدیم شمیران بالاتر از میرداماد در آن نان فانتزی فروشی می شتافتیم. وقتی که پنجاه و پنج ساله بود. وقتی ناگهان حذف شده بود. می خواستیم به بهانه ای پیاله ای از دریا بنوشیم و او حوصله حرف زدن نداشت. پشت آن دستگاه با همان عزت نفس پاسخ می داد، ولی نگاه و کلامش به سردی می زدند و تمایلی به دوره کردن گذشته نداشت. گاه و بیگاه نگاهش خالی می شد، گاهی آمیخته به گلایه و غیظ و دوباره محبت جای شان را می گرفت. خردمندی و آگاهی… و ورای همه آنها تلخی. ما با صدای او جان گرفته بودیم. با صدای او بزرگ شده بودیم. به خاطر او پای رادیو چهار زانو نشسته و گزارش‌هایش را “واو” به «واو» گوش داده بودیم. اولین شخصیت رادیویی مان بود، اولین شخصیت رسانه ای مان. مرد توانای رادیو. استاد بی چون و چرای میکروفون. موسس مکتب خانه گزارشگری ورزش. ولی بزرگ تر از آنی بود که می دیدیم، خیلی بزرگ تر. از پله پله های ورزش را بالا آمده و آن را گره زده بود با تاریخ و فرهنگ. پسر به دنیا آمده در کرمانشاه 1302 شیفته ورزش بود و سرانجام در سال های دبیرستان طی یک مسابقه صحرانوردی استعدادش را عیان ساخت… به تهران آمد، ولی پایتخت جوری که تصور می کرد نبود. می خواست در دو و میدانی پرواز کند و می دید پرهایش را می بندند.
بعدها در نقد احمد ایزدپناه – از بنیان گذاران ورزش دو و میدانی در ایران نوشت ” … نه خودش به کار مثبت علاقه داشت و نه این که اطلاعات وسیعی داشت که در اختیار ورزشکاران دو و میدانی بگذارد”. با این وصف سه سال پیاپی قهرمان هزار و پانصد متر تهران شد. در شهریور 1324 قهرمان مسابقه “مرد امروز” شد. دوید و دوید به قول خودش یک مشت مدال آهنی جمع کرد و یک جام مسی. با افتادگی می گفت دویدن هزار و پانصد متر در چهار دقیقه و بیست و نه ثانیه که هنری نداشت. به کوهنوردی روی آورد. قله دماوند را فتح کرد. سپس فصل دیگری گشود: تحقق، تفحص و نوشتن. نخستین مقاله اش را در مجله “نیرو و راستی” نوشت و به نقد و کالبد شکافی فعالیت های ایزدپناه در دو و میدانی پرداخت. سپس صفحه ورزشی مجله “امید ایران” را در دست گرفت. در شهریور 1335 مسئول صفحه ورزشی روزنامه اطلاعات شد که همکاری اش چهل روز دوام آورد. از 1337 برای مجله کیهان ورزشی نوشت. در واژه ها و جمله هایش پیش بردن زمانه اش جاری بود. با قلمش در بهاریه کیهان ورزشی همان سال نوشت «… سال نو بشارت داد سیاهی رفت و روشنی و نشاط مژده پیروزی آورده»، نوشت “… هر سیاهپوستی سریع نمی دود و هر سپید پوستی هم بی استعداد نیست”، نوشت: “… ما داستان پلیسی و جنایی را خوب می خوانیم و جدول کلمات متقاطع را به راحتی حل می کنیم، اما به آمار و ارقام توجهی نداریم”.کار کرد و کار. قانع نشد به ظاهر و سطح. کتابخانه ای داشت به وسعت بزرگ ترین کتابخانه ها. یادداشت هایی داشت برای دوره کردن همه ورزش ها.
از همان دوران در رادیو آغاز به کار کرد و پشت میکروفون رفت. با کلام او شیفته فوتبال شدیم. با صدای او رقابت های کشتی را دنبال کردیم. با توصیفات او صحنه‌ها را تصور کردیم. حرکات و ضربه‌های بازیکنان را در کلمات او مجسم کردیم. با توصیفات و تشبیهاتش. با جمله های سنجیده اش. با صدای پرطنین و خش دارش. با کلام گرم و نفوذ کننده اش. سیلاب کلماتش آهنگین بودند، همین طور بالا و پایین رفتن صدایش. با او هیجان زده شدیم و مفهوم انتظار و تعلیق را فهمیدیم. ناظر نکته بینی بود که از نمای دوری همه چیز را می دید و در نمای نزدیک سایه روشن ها را برای مان توصیف می کرد. استاد توصیف جزئیاتی برای تجسم کردن بود. گاهی طی گزارش‌هایش احساس می کردیم همراه بازیکنان دویده ایم. تنه به تنه شان شده ایم. توپ جلوی پای مان قرار گرفته. باید بازیکن حریف را دریبل بزنیم. باید گل بزنیم. با صدای او توپ را از دست داده و دوباره به چنگ می آوردیم. طی همه سال های آخر خانه نشینی – سال هایی به وسعت چند دهه – هر بار فرصت دیدارش مهیا شد ترجیح داد از فرزندانش حرف بزند، از سامن و بهنام و لادن که میان فرزندانش این نام ها در یادم مانده، از امیدهای زندگی اش. نمی خواست او را به گذشته برگردانیم و ما نمی توانستیم او را به گذشته برنگردانیم. می خواستیم ناامیدمان نکند. می خواستیم دوباره توشه ای به دست مان دهد. گذشته مان را با او ساخته بودیم. با عطا بهمنش… و می دیدیم که دارد می رود و خداحافظی اش طولانی شده. طولانی و تلخ. می خواهم تصور کنم هنوز کنار زمین امجدیه پشت میکروفون ایستاده. ایستاده و توصیف می کند و تشبیه. با همان صدای گرم خش دارش… ولی رفته و ما را تنها گذاشته. عطا بهمنش متولد 1302 در کرمانشاه در تیر 1396 در تهران وداع کرده و رفته. رفته و نشانی از تابستان برجای نمانده.

نگین کارشناس: دختری 21 ساله برای
مسابقات تیم ملی 15 میلیون تومان از کجا بیاورد؟!

1570-17

ملی پوش بولینگ بانوان که در مسابقات انتخابی تیم ملی مسافر مکزیک شد با اشاره به مشکلات اعزامش گفت: متاسفانه فدراسیون هیچگونه حمایتی نمی‌کند و گفته شده باید هزینه سفر به مکزیک را شخصی پرداخت کنیم.
نگین کارشناس در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: بعد از انتخابی تیم ملی که در اصفهان برگزار شد با امتیاز خوبی سهمیه شرکت در پنجاه و سومین دوره رقابت‌های جام جهانی بولینگ کیوبیکا که از ۱۲ تا ۲۱ آبان ماه سال جاری به میزبانی هرموسیلو در کشور مکزیک برگزار می‌شود را به دست آوردم. اما متاسفانه بعد از چند روز از سوی فدراسیون به ما خبر دادند که باید هزینه اعزام به مسابقات را به صورت شخصی بدهیم و این هزینه برای من واقعاً سنگین است. وی ادامه داد: تنها هزینه بلیط تا مکزیک حدود پانزده میلیون تومان است و به این مقدار هزینه اسکان، تغذیه و ایاب وذهاب را نیز باید اضافه کرد، نمی‌دانم یک دختر 21 ساله این هزینه را برای یک سفر ورزشی که عنوان ملی نیز دارد باید از کجا بیاورد. مسئولان فدراسیون فقط می گویند شرکت کنید اما هیچ مساعدت و حمایتی از ما نمی‌کنند و تنها از بیلیارد حمایت می‌کنند البته فکر کنم آن هم تا حدی. وی افزود: در تماسی که از سوی فدراسیون داشتم اصرار به رفتن دارند، به آنها اعلام کردم که توان پرداخت این هزینه را ندارم و باید کمک کنید که در پاسخ گفتند فدراسیون نیز مسائل و مشکلات خاص خود را دارد و در اصفهان شرکت‌ها و کارخانجات بزرگی است که می‌توانی با آنها صحبت و رایزنی کنی تا اسپانسر شوند.
ملی پوش جوان بولینگ با انتقاد از این رفتار مسئولان فدراسیون گفت: نمی‌دانم شان یک ورزشکار ملی است که همانند بازاریاب راهی شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف شود و از آنها درخواست مساعدت ملی کند. آن‌ها حتی این زحمت را به خودشان نمی‌دهند که این مساله از طریق کمیته بازاریابی و اسپانسرینگی که بیشتر فدراسیون‌های ورزشی دارند انجام گیرد.
وی خطوط بولینگ ایران و اصفهان را غیر استاندارد خواند و خاطر نشان کرد: این مساله در زمانی که به مسابقات برون مرزی می‌رویم مشکل ساز می‌شود. همین مساله موجب می‌شود تا اختلاف زیادی بین بولینگ ایران و دیگر کشورها باشد.
کارشناس افزود: بنابراین برای کاهش این اختلاف باید علاوه بر استاندارد کردن خطوط بولینگ در باشگاه‌ها، تمرینات خوب و منظمی داشته باشیم چیزی که در حال حاضر با آن مشکل داریم. تمامی هزینه‌های تمرین را باید شخصی پرداخت کنیم البته هیئت استان سانس هایی را با تخفیف در اختیارمان گذاشته که زمان آن بسیار بد است.
این ورزشکار گفت: ورزش بولینگ یکی از رشته‌های جذاب و پر هزینه ورزشی است که نیازمند حمایت مسئولان و همچنین اسپانسرها است تا ورزشکاران بتوانند با شرکت در مسابقات مختلف سطح فنی خود را ارتقاء دهند. هزینه تهیه وسایل برای یک ورزشکار به صورت حرفه‌ای جدای از هزینه‌ای که برای زمان تمرین باید پرداخت کند مانند تهیه کفش و توپ و دیگر تجهیزات بین 50-40 میلیون ریال است. در کنار این هزینه‌ها باید هزینه مربی و تمرینات بدنسازی را هم اضافه کرد.

تفتیان سریع‌ترین مرد آسیا شد

1570-18

حسن تفتیان سومین طلای کاروان ایران در رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی آسیا را به‌دست آورد.
به گزارش مهر، در دومین روز از بیست و دومین رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی آسیا در اودیشای هند، حسن تفتیان در فینال دوی ۱۰۰ متر با زمان ۱۰:۲۵ ثانیه به مقام قهرمانی دست یافت.
همچنین در این رقابت‌ها، مسلم نیادوست دونده ۱۵۰۰ متر با رکورد ۳:۴۸:۵۳ صاحب نشان برنز شد.
پیش از این احسان حدادی در پرتاب دیسک و علی ثمری در پرتاب وزنه مدال طلا گرفته بودند.

یک خانم رئیس فدراسیون ژیمناستیک شد

1570-19

زهرا درگاهی به عنوان رئیس جدید فدراسیون ژیمناستیک انتخاب شد.
انتخابات ریاست فدراسیون ژیمناستیک به ریاست مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان در آکادمی ملی المپیک برگزار شد. در این انتخابات سیدمحمدشروین اسبقیان، حبیب نوظهوری، رضا محمدکاظمی و زهرا اینچه درگاهی نامزد شده بودند. اعضای مجمع 44 نفر بودند و در نهایت اسبقیان 12 رای، زهرا اینچه درگاهی 24 رای، محمدکاظمی 4 رای و نوظهوری 4 رای کسب کردند و در نهایت خانم درگاهی اولین رییس فدراسیون زن در تاریخ ژیمناستیک ایران انتخاب شد.
درگاهی درباره این که ایران ۵۰ سال است نماینده‌ای در المپیک ندارد، گفت: می‌توانم قول دهم که در المپیک ۲۰۲۴ ژیمناستیک قطعاً حضور خواهیم داشت و این از اهداف ماست.

در واکنش به تغییر دبیرکل فدراسیون فوتبال
خداداد عزیزی: خاک بر سر ما با این فوتبال!

1570-20

دستیار پیشین کی‌روش به سرمربی: یادت رفته به آقای تاج می‌گفتی راننده تاکسی؟

طی حکم مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال، علیرضا اسدی از دبیرکلی فدراسیون فوتبال کنار رفت و محمدرضا ساکت سرپرست دبیرکلی شد.
خداداد عزیزی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با تغییراتی که در فدراسیون فوتبال با رفتن اسدی و سرپرست دبیرکلی ساکت صورت گرفت، اظهارکرد: بی‌عرضگی فدراسیون فوتبال دلیل این اتفاقات است، دست کی‌روش درد نکند که تیم ملی کشورمان را به جام جهانی برد اما وی به وظیفه‌اش عمل کرده‌ است. اگر قرار بود به جام جهانی نرویم اصلا چرا باید به کی‌روش این همه پول بدهیم؟
وی با تاکید بر اینکه وظیفه کی‌روش بوده که تیم ملی کشورمان را به جام جهانی ببرد، افزود: اگر قرار بود به جام جهانی نرویم، یک مربی درجه 7 می‌آوردیم که فقط لازم باشد پول غذای وی را تامین کنیم.
خداداد ضمن تاکید بر ضعف فدراسیون در خصوص عملکرد اسدی در دوران حضورش در فدراسیون فوتبال گفت: اگر عملکرد اسدی راضی‌کننده نبود پس چرا وی را در این پست گذاشتند؟ چرا اصلا او را آوردند که باز بخواهند به این شکل بردارند؟
ملی‌پوش سابق فوتبال کشور در رابطه با اینکه گفته می‌شود دلیل حضور اسدی در فدراسیون فوتبال، حمایت گودرزی، وزیر سابق ورزش از وی بوده‌ است، تاکید کرد: اصلا و ابدا به این رابطه‌ها کاری ندارم و به من ربطی ندارد، اما اگر قرار است اسدی بیاید یا برود باید این فدراسیون فوتبال باشد که در خصوصش تصمیم‌گیرنده باشد، نه اینکه کی‌روش در فیس‌بوکش چیزی بنویسد و تاج، سریع ساکت را جایگزین اسدی کند.
عزیزی گفت: خاک بر سر ما کنند با این وضعیت کار کردن در فوتبال!
بازیکن سابق کلن آلمان در خصوص مشاغل متعدد ساکت در فدراسیون فوتبال تصریح کرد: این سمت‌ها مبارک آقای ساکت باشد. در فوتبال ما قحط‌الرجال است و آدم فوتبالی در فوتبال ایران کم داریم. برای ساکت احترام زیادی قائلم و ایشان همواره به من محبت داشته اما این رویه اشتباه است.
کارلوس کی‌روش در بیانیه‌ای که در صفحه مجازی‌اش منتشر کرد، صحبت‌های تندی علیه علیرضا اسدی، دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران انجام داده بود. سرمربی تیم ملی فوتبال در حمله جدیدی که به اسدی انجام داده، او را جادوگر و مسئول بی‌استفاده خطاب کرد.
علیرضا اسدی، درباره عملکرد کارلوس‌ کی‌روش و بیانیه تندی که او صادر کرده بود، اظهار کرد:
ایشان در حدی نیست که من به او جواب بدهم. ادبیاتی که او به کار برده در شأن یک معلم نیست. کی‌روش مدام با ادبیات عقرب و مار صحبت می‌کند؛ حتماً در باغ وحش بزرگ شده است که از این کلمات استفاده می‌کند. ادبیاتی که یک نفر با آنها صحبت می‌کند، معرف شخصیت اوست و نوع برخوردی که او با ملت ایران دارد شخصیت او را نشان می‌دهد.
از سوی دیگر، به گزارش خبرآنلاین؛ امید نمازی دستیار کارلوس کی روش که ۴ سال قبل و پیش از جام جهانی تیم ملی را به دلیل اختلاف با سرمربی رها کرد و به آمریکا بازگشت تا هدایت تیم بانوان و بعد تیم جوانان این کشور را بر عهده بگیرد، بعد از مدت ها سرانجام واکنشی را به کی روش نشان داده است. امید نمازی در کامنتی که زیر پست روزنامه خبرورزشی و انتشار بیانیه کارلوس کی روش گذاشته، نوشته است: «یکی به آقای کی‌روش بگوید روزی که به آقای تاج گفتی راننده تاکسی هم همین طور درباره او فکر می کردی.» نمازی که در آن سال ها نزدیک ترین فرد به کی روش بود، خواسته اختلافات کی روش با تاج در دوره حضور تاج در سازمان لیگ را یادآوری کند.
کی روش با انتقادات تندش نقشی کلیدی در برکناری علیرضا اسدی از فدراسیون فوتبال داشت. سرمربی پرتغالی نوشته بود اسدی یک جادوگر است. این برخورد او سبب شده تا امید نمازی از رفتار همکار و مربی قدیمی اش به شدت انتقاد کند. امید نمازی فرزند دکتر نمازی زاده از بزرگان ورزش آکادمیک ایران است که سال هاست رشته تربیت بدنی ایران از زحمات او استفاده می کند.