1617-61

دختران ایران در بزرگترین رویداد بسکتبالی جهان:
رقابت با آمریکا و روسیه

1617-62

تیم ملی بسکتبال سه نفره بانوان برای اولین بار برای حضور در جام جهانی بسکتبال سه نفره زنان راهی فیلیپین شد.
همگروهی دختران بسکتبال ایران با تیم های آمریکا و روسیه که سابقه قهرمانی این رقابت‌ها را در کارنامه دارند فرصت مناسبی برای کسب تجربه و آموزش اطلاعات به روز در بسکتبال است.
دختران بسکتبال ایران بعد از نزدیک به ۴۰ سال، با صدور مجوز بازی از طرف فیبا بر اساس موازین پوشش اجباری دولت حاکم بر ایران، شرکت در رقابت های بین المللی را که سال‌ها به دلیل نوع پوشش از آن دور بودندتجربه کردند.
در جریان بازی های آسیایی بازیکنان مجبور بودند مقنعه های خود را به خاطر داشتن برندی که فدراسیون بسکتبال با آن قرارداد ندارد برعکس سر کنند. موضوعی که به گفته بازیکنان تیم ملی علاوه بر اینکه آنها را اذیت کرد، وجهه زیبنده‌ای هم نداشت. شجاعی نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال در تشریح علت این موضوع به قرارداد فدراسیون بسکتبال با برند پیک برای تهیه لباس های بازیکنان تیم ملی اشاره کرد و گفت: “از آنجایی که برند مقنعه بازیکنان “نایک” بوده آنها مجبور شدند که مقنعه خود را برعکس بپوشند.” معصومه اسماعیل زاده، مژگان خدادادی، سعیده علی و کیمیا یزدیان طهرانی چهار بازیکن ایران در این رقابت‌ها هستند.

پروین: مصاحبه من و ملک‌مطیعی پخش می‌شد
چه اتفاقی می‌افتاد؟ پیرمرد را ناراحت کردند!

1617-64

سوپراستار سینمای قبل از انقلاب و مرد خوش‌مشرب عالم هنر و ورزش نقاب در خاک کشید. علی کریمی پست گذاشت که فرمون خان رفت و دیگر اهالی ورزش هم به نوبه خود این ضایعه را تسلیت گفتند. یکی از کسانی که به شدت از این اتفاق متأثر شد، علی پروین اسطوره باشگاه پرسپولیس بود. پروین حرف‌های جالبی در خصوص مرحوم ملک‌مطیعی دارد که در زیر می‌خوانید.
• علی‌آقا می‌دانیم شما یکی از دوستان نزدیک زنده‌یاد ملک‌مطیعی بودید. تسلیت می گوییم.
– جدا از رفاقت دیرینه، باید بگویم خاطرات خیلی خوبی با فیلم‌های آن خدابیامرز دارم.
• بیشتر کدام فیلم؟
قیصر را هرگز فراموش نمی‌کنم. نقش فرمون را عالی بازی کرده بود. ناصرخان سلطان بود.
• شنیدیم آن مرحوم به شما می‌گفت سلطان؟
– بله (آهی می‌کشد) خدابیامرز ملک‌مطیعی به من می‌گفت سلطان و من هم به او می‌گفتم سلطان سینمای ایران که واقعاً این لقب برازنده‌اش بود.
• در اغلب نقش‌هایش هم مردی و معرفت موج می‌زد. نظری ندارید؟
او و مرحوم فردین نقش مردان جنوب‌شهری را بازی می‌کردند. خود من هم چون بچه میدون خراسون و پایین شهر هستم، از دیدن فیلم‌های این عزیزان لذت می‌بردم. آخرین بار هیچ‌وقت یادم نمی‌رود خیلی ناراحت و دلخور شد.
• چطور؟
– با هم رفته بودیم یک برنامه تلویزیونی که به دلایلی پخش نشد. طفلکی خیلی به هم ریخت. نباید با یک پیرمرد آن برخورد می‌شد. اگر فیلم مصاحبه دو نفره من و ملک‌مطیعی پخش می‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد؟ به همین خاطر خیلی ناراحتم.
• راستی شنیدیم به عنوان سرمربی تیم ملی پیشکسوتان ایران برگزیده شدید.
– (با بی‌تفاوتی) بی‌خیال بابا! سرمربی چیست؟ ما یک عده شاگردان قدیمی خودمان را دور هم جمع کردیم و فدراسیون هم لطف کرد پیشنهاد داد اسمش را تیم ملی پیشکسوتان بگذاریم. من یکی دنبال سرمربی و این چیزها نیستم.
• پس هدف شما از تشکیل این تیم چیست؟
اول سلامتی بدن بچه‌های قدیمی و کسانی است که فوتبال را چند سالی کنار گذاشته‌اند. دوم هم یکسری برنامه‌های نیکوکارانه و خیرخواهانه داریم که در آینده به اطلاع شما خواهیم رساند.
• این اواخر برای ملاقات مرحوم ملک‌مطیعی به بیمارستان رفتید؟
اتفاقاً قرار بود به اتفاق کامیار زروانی دوست صمیمی‌ام به بیمارستان برویم که متأسفانه نشد. ناصرخان خیلی دوست‌داشتنی بود. خدا رحمتش کند.

این ایرانی-استرالیایی، جوان‌ترین بازیکن جام‌جهانی

1617-65

دنیل ارزانی بازیکن دورگه ایرانی – استرالیایی تیم ملی استرالیا، با ۱۹ سال سن به عنوان جوانترین بازیکن این دوره جام جهانی تبدیل شد. او که بر سر دو راهی ایران و استرالیا بازی در تیم ملی استرالیا را ترجیح داد جوان ترین بازیکن حاضر در این تورنمنت معتبر جهانی خواهد بود.
از سوی دیگر طبق گزارش خبرآنلاین،، ورزش سه نوشت:گروه D جام جهانی ۲۰۱۸ بیشترین تعداد لژیونر را در خود جای داده است.
پس از نیجریه و ایسلند با یک بازیکن داخلی، کشور کرواسی فقط ۲ بازیکن در لیگ داخلی دارد و آرژانتین هم ۳ بازیکن داخلی و بیست لژیونر دارد. بدین ترتیب در این گروه مجموعا فقط ۷ بازیکن در لیگ های داخلی کشورشان بازی می کنند و این به معنای حضور ۸۵ لژیونر در چهار تیم این گروه است که به نوعی رکورد محسوب می شود.

شرکت معروف آمریکایی تیم ملی ایران
را درجام جهانی تحریم کرد

1617-66

خبرگزاری رویترز خبر تازه ای از تحریم های ایالات متحده علیه کشور منتشر کرده که طی آن شرکت معروف نایکی NIKE حق استفاده از کفش‌های خود را برای ایران منع کرد.
به گزارش تابناک، رویترز گزارشی در خصوص کفش‌ها و لباس‌های 32 تیم حاضر در جام جهانی منتشر کرد.این تیم‌ها با کمپانی‌های آدیداس، نایکی و پوما قرارداد بستند که طبق ادعای آنها کمپانی‌ نایکی 60 درصد کفش‌های بازیکنان جام جهانی 2018 روسیه را تامین می‌کند.
آنها در ادامه نوشتند که به علت بیرون آمدن ترامپ از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های جدید توسط ایالات متحده آمریکا، نایکی حق استفاده از کفش‌های خود را برای ایرانیان منع کرد. این در حالی است که پیراهن تیم ملی ایران برای روسیه را کمپانی آدیداس طراحی کرده است.
همچنین، پس از اعلام لیست 23 نفره تیم ملی فوتبال از سوی کارلوس کی‌روش، همراه با لیستی که بخش رسانه‌ای تیم ملی منتشر کرد توضیحاتی نیز ارائه شد، از جمله حضور علی قلی‌زاده که به عنوان بازیکن میهمان همراه تیم ملی به روسیه سفر خواهد کرد تا در صورت آسیب دیدگی یکی از بازیکنان و تأیید فیفا جایگزین شود.
سرمربی و کاپیتان تیم ملی مراتب تقدیر و تشکر خود را از بازیکنانی که در این چند سال با تلاششان به تیم ملی در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2018 و بازی‌های آماده‌سازی کمک کرده‌اند، به ویژه بازیکنانی چون آندرانیک تیموریان، سید جلال حسینی، وریا غفوری، کاوه رضایی، محمد انصاری، علی کریمی، عزت‌الله پورقاز، سعید آقایی و سوشا مکانی که نقش خطیری در صعود تیم ملی به جام جهانی داشته‌اند، ابراز می‌کند.
کارلوس کی‌روش همچنین از تمامی باشگاه‌ها، مربیان و مقامات باشگاه‌هایی که در این چند سال به تیم ملی کمک کرده‌اند، قدردانی می‌کند.
بازیکنان تیم ملی در عکس تیمی خود پیش از جام جهانی برای نخستین بار لباس‌های شماره‌دار رسمی خود را به تن کردند.