1621-67

 

سعیده علی: زنانه و مردانه کردن ورزش واقعا خنده‌دار است

1621-68

به گزارش ایسنا سعیده علی کاپیتان تیم ملی بسکتبال سه نفره بانوان ایران درنشست تخصصی حلقه مطالعاتی مسائل اجتماعی زنان انجمن جامعه شناسی ایران، با عنوان “چالش‌های ورزش زنان در ایران” با انتقاد از نوع نگاه به ورزش زنان گفت: چند وقت پیش در رسانه‌ای پیام‌ها را می‌خواندم که می‌گفتند اصلا چه معنی دارد زنان ورزش می‌کنند؟ در واقع در میان مردان هم لازم است این فرهنگ جا بیفتد و شاید یکی از دلایلی که این حق از زنان گرفته شده این است که مسئولان ورزش مردان هستند. بر اساس تجربه‌ام می‌گویم که واقعا گاهی به دلیل اینکه مسئولان فدراسیون‌مان مرد بوده است اهمیتی به ورزش زنان نداند.
اودر ادامه بیان کرد: زنانه و مردانه کردن ورزش واقعا خنده‌دار است، چون زنان و مردان نسبت به خودشان سنجیده می‌شوند و نباید چنین موضوعی وجود داشته باشد. زن و ورزشکار بودن در این کشور سخت است، چون دائم باید تلاش کنیم و انرژی بگذاریم تا ثابت کنیم که نه تنها ضعیف نیستیم بلکه گاهی قوی‌تر از مردان هستیم.
کاپیتان تیم ملی بسکتبال سه نفره بانوان به وضعیت اسپانسری ورزش بانوان اشاره کرد و گفت: در این زمینه مشکلاتی وجود دارد، شاید در میان زنان بسکتبالیست بیشترین درآمد را داشته باشم، اما بازهم با این درآمد به سختی می‌توان زندگی کرد. اسپانسرها حمایت نمی‌کنند در نتیجه به زنان ورزشکار آسیب می‌رسد. خیلی از هم تیمی‌هایم مجبور شدند در سن کم از ورزش حرفه‌ای خداحافظی کنند چون هیچ حمایتی نشدند.
او در ادامه عدم پوشش خبری ورزش زنان را دلیلی برای حمایت کم اسپانسرها دانست و بیان کرد: عدم پوشش خبری جذابیتی برای اسپانسرها نمی‌گذارد که زنان را حمایت کنند. زنان گاهی نسبت به مردان در رنکینگ ورزشی جایگاه بالاتری دارند مثلا رنکینگ تیمی که فعلا در آن بازی می‌کنم ۱۱ جهان است در حالی که مردان در رتبه ۷۳ جهان قرار دارند. عدم پوشش خبری وعدم توجه مسئولان و اسپانسرها است که باعث شده کسی از جایگاه بسکتبال زنان در جهان خبر نداشته باشد. حتی در دور مقدماتی جام جهانی فیلیپین جزء ۱۰ بازیکن امتیازآور قرار گرفتم اما کسی خبردار نشد در حالی که اگر ورزشکار مرد بود اینگونه با این موضوع برخورد نمی‌کردند.
او با بیان این موضوع که ۴۰سال پشت درهای بسته بودیم بیان کرد: حدود ۱۲ سال تمرین می‌کردیم ولی هیچ بازی رسمی‌ در سطح جهانی نداشتیم. حتی خودم از ۱۲ سالگی در تیم بودم و در کل دوبار مسابقه دادم اما وقتی عشق باشد آنقدر می‌جنگیم و فشار می‌آوریم تا به نتیجه برسیم.
او درادامه افزود: تایید لباس‌مان موضوع جالبی بود، روزی یک مربی به من و همبازی‌ام گفت که مسابقه‌ای در ترکمنستان برگزار می‌شود و تا الان کسی از ایران در آن شرکت نکرده است اسپانسر پیدا کردم که شما به این تورنمنت رسمی بروید. اما فدراسیون به آن مربی گفت تیم ملی هیچ نوع حمایت مالی نمی‌شود. در نهایت با اسپانسر شخصی‌مان در مسابقه شرکت کردیم اما وقتی برگشتیم فدراسیون بسکتبال به دلیل اینکه به طور شخصی رفته بودیم نزدیک بود ما را محروم کند که جریان پوشش هم آنجا جرقه خورد و به همراه بقیه گروه از آن موقع تلاش کردیم که فشار بیاوریم تا لباس خاص خود را تایید کنیم که در نهایت موفق شدیم. حدود ۶ ماه بعد لباس بسکتبال‌مان تایید شد.
علی در پایان به حمایت خانواده‌اش اشاره کرد و گفت: از خانواده‌ای اهل ورزش هستم هرچند حرفه‌ای نبودند اما با ورزش آشنا بودند و تاحدی حمایتم کردند اما کسانی را می‌شناسم که بازیکن تیم ملی هستند ولی پدرشان اجازه نمی‌هد به اردو بیاید. این موضوع‌ها مشکلات خاص ورزش زنان است که یک بازیکن ستاره توسط پدرش و به دلایل سنتی از حضور حرفه‌ای در ورزش منع می‌شود.

چه ورزش‌هایی برای درمان افسردگی و اضطراب مفیدند؟

1621-69

بررسی‌ها نشان داده است که ورزش می‌تواند به اندازه دارو برای جلوگیری از افسردگی و اضطراب مفید باشد اما بر خلاف دارو، ورزش عوارض ندارد.
به‌ گزارش واشنگتن پست، برخی از ورزش‌ها برای جلوگیری از افسردگی مفیدتر هستند. بیشتر محققان ورزش‌های با شدت متوسط و هوازی را برای جلوگیری از افسردگی پیشنهاد می‌کنند. بهتر است هر جلسه ۳۰ تا ۴۰ ‌دقیقه ورزش کنید و این کار را چهار تا پنج بار در هفته‌ انجام دهید.
برای افرادی که اضطراب دارند ورزش‌هایی با شدت زیاد مفیدتر هستند.
پیاده روی نیز برای جلوگیری از افسردگی و اضطراب مفید است. ۳۰ تا ۴۰ ‌دقیقه پیاده روی، چهار بار در هفته‌ می‌تواند موثر باشد.

مارادونا دست بردار راموس و بلاتر نیست!

1621-70

به گزارش elsport، دیگو مارادونا عادت دارد که هر چند وقت یک بار اظهار نظرهای جنجالی و حاشیه سازی داشته باشد. او بار دیگر به انتقاد از سپ بلاتر، رئیس سابق فیفا پرداخت و درباره سرخیو راموس هم سخن گفت.
ال دیگو درباره راموس، گفت‌: من خواستار محرومیت دو ساله برای سرخیو راموس به خاطر خطای عمدی روی محمد صلاح هستم. اگر بازیکنی از بارسلونا چنین خطای را مرتکب می‌شد قطعا فیفا او را جریمه می‌کرد اما رئال مادرید تیمی بسیار قوی و پر نفوذ در اروپا است.
مارادونا بار دیگر به انتقاد از رئیس سابق فیفا پرداخت و گفت‌: دادن میزبانی جام جهانی در یک شب به روسیه و قطر مشکلات جدی را به وجود آورد. بلاتر یک دزد است.
مارادونا اصلا رابطه خوبی با رئیس سابق فیفا ندارد و بارها به انتقاد از او پرداخته است اما اسطوره فوتبال آرژانتین با اینفانتینو، رئیس کنونی فیفا رابطه بسیار خوبی دارد و بارها به ستایش از او پرداخته است.

آقایان کی‌روش و برانکو! در بدترین شرایط اقتصادی بهترین دستمزد را می‌گیرید، به ما رحم کنید

1621-71

امیر حاج‌رضایی مربی پیشین تیم ملی فوتبال در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در واکنش به صحبت‌های برخی‌ مبنی بر اینکه ایران با توجه به حذف اسپانیا و پرتغال می‌توانست راهی مرحله یک هشتم نهایی شود، گفت: اینها فرضیه است. بازی ایران مقابل پرتغال را دوست داشتم، چون پایاپای بازی کردیم. بدترین نمایش ما برابر مراکش بود. دفاعی بازی کردن اصولی دارد، وقتی دفاع می‌کنید، با پرس توپ را می‌گیرید و علاوه بر مالکیت توپ، صاحب ضد حمله می‌شوید. تیم ما در بازی برابر مراکش «ته» ایستاده بود و فقط دفاع می‌کرد. ما تیم خوب مراکش را نابود کردیم، تیمی که می‌توانست به مرحله بعد صعود کند. نیمه دوم بازی برابر اسپانیا و پرتغال خوب بودیم و رضایت مردم را در پی داشت. شانس این را داشتیم که به مرحله بعد صعود کنیم.
حاج‌رضایی در ادامه درباره اختلاف دوباره کارلوس کی‌روش و برانکو ایوانکوویچ گفت: علاقه‌مند نیستم وارد این بحث‌ها شوم، این مسائل دیگر جذاب نیست. چند بار باید این صحبت‌ها را بشنویم؟ چند بار باید با ریش سفیدی آن را حل کنند؟ بعضی‌ها می‌گویند اجازه دهید جنگ و جدل کنند تا نقطه ضعف‌های فوتبال ما روشن شود، اما طبیعتا بحث جدیدی در آن نیست.
وی افزود: کی‌روش مربی خوبی است، اما شک نکنید به گفتارها و رفتارهای اجتماعی او نقد وارد است. از من نخواهید وارد جزئیات شوم، چون گفتم دوست ندارم حرفی بزنم. نقدهایی که به رفتارهای کی‌روش می‌شود، بار فنی او را تحت الشعاع قرار می‌دهد. از کی‌روش و برانکو می‌خواهم به فوتبال ما رحم کنند.
حاج‌رضایی در پایان در مورد اینکه اگر کی‌روش و برانکو را ببیند، چه چیزی به آنها خواهد گفت، اظهار داشت: آقایان محترم، شما در بدترین شرایط اقتصادی، بهترین دستمزدها را در ایران می‌گیرید و در رفاه هستید. کارگران ما ۶ ماه است حقوق نگرفته‌اند، اما شما این حرف‌ها را می‌زنید و از این کارها می‌کنید.