1637-25

سه‌شنبه‌شب هم ورود بانوان به ‘آزادی’ ممنوع بود، باور کنید!
دادستان کل کشور: حضور زنان در ورزشگاه آزادی هیچ توجیه شرعی ندارد

1637-26

دیدار تدارکاتی دو تیم ملی ایران و بولیوی در ورزشگاه آزادی برگزار شد. تعدادی از بانوان که به طور گزینشی انتخاب شده بودند به ورزشگاه آمده و بازی را از نزدیک تماشا کردند: کارمندان فدراسیون فوتبال، بازیکنان تیم ملی فوتسال بانوان و برخی از بانوان کارمندان وزارت ورزش، تماشاگران این دیدار بودند. در عین حال، مقابل در اصلی ورزشگاه، به تعدادی از بانوان علاقه مند به تماشای دیدار تیم ملی اجازه حضور در ورزشگاه داده نشد.
سعید اکبری نوشت: ای کاش همان حداقل بانوانی را که دیشب به آزادی بردیم، نمی‌بردیم تا به همه دنیا پیام دهیم دیدید، ما هم بانوان را به ورزشگاه راه نمی‌دهیم. تصویری که دیشب در آزادی دیدیم، شاید از نظر عده‌ای قشنگ بود ولی اتفاقا نمی‌توانست تصویر زیبایی باشد. تا کی می خواهیم خودمان را سرگرم ورود بانوان به آزادی کنیم؟ بهتر نیست مطبوعات هم دیگر دست از این مسئله خسته کننده بکشند؟ چون نسخه ای برای این درمان وجود ندارد که ندارد! چون در نهایت به جای ورود خانواده ها به ورزشگاه، چند خانم را می آورند تا به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا بگویند ما خانم ها را در استادیوم راه می‌دهیم. واقعا چطور ممکن است در سالن بسکتبال که اتفاقا فضای بسته ای دارد و صدا به صدا می‌رسد، خانم ها بروند و در کنار آقایان بازی را تماشا کنند آنوقت در فوتبال نمی شود؟ تا کی می خواهیم با این کار به همه نشان دهیم فوتبال زشت است؟ در حالی که فوتبال بی شک یکی از زیباترین ورزش های دنیاست.
از سوی دیگر، محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور گفت: حضور زنان در ورزشگاه آزادی یک آسیب است و هیچ توجیه شرعی ندارد. از حضور دیروز زنان در ورزشگاه گلایه داریم. چرا مخالفیم چون گناه صورت می گیرد، تماشای بازی ایراد ندارد اما گناهی که صورت می گیرد جای اشکال است. وی تصریح کرد: وقتی خانمی به ورزشگاه می رود و با مردانی که با لباس ورزشی و نیمه لخت مواجه می شود و آنها را می بیند گناه می کند، برخی دنبال این هستند که حریم ها را بشکنند. دیدن یک مسابقه فوتبال چقدر اهمیت دارد که بانوان باید به ورزشگاه بیایند اگر بداخلاقی صورت بگیرد چه کسی پاسخگوست؟ خانمها بروند از خانه تماشا کنند این چه اصراری است که زمینه گناه را فراهم کنیم. وی یادآور شد: با هر مدیری که بخواهد بستر حضور بانوان در ورزشگاه را با بهانه های مختلف فراهم کند برخورد می کنیم. اگر تکرار شود دستور می دهم به دادستان تهران تا ورود کند.
در همین مقوله، خبرآنلاین نوشت: آیا تلویزیون که همین ورزشگاه‌ها را آن هم از نوع داخلی و خارجی نشان می‌دهد، خود مجوز برای انجام گناه برای بانوان منزل‌نشین ما نمی‌دهد؟ آیا فرق است بین تماشا از تلویزیون با نماهای کلوزآپ و دیدن واقعی بازی از فاصله بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ متر؟ مگر زنان و مردان ما حریص دیدن چنین نیمه عریانی‌هاست؟! و اگر هست مقصر کیست؟! کشوری که فعلا همه چیزهای عمده‌اش مردانه است، بانوان برای ورزش کردن و ورزش دیدن با کم‌ترین امکانات و فضاها دست به گریبانند، حال بیاییم و دیدن ورزش را هم برایشان تهدید کنیم؟ آن هم دیدنی که امکانش در همین کشور از طرق مجازی فراهم‌تر است. با این نگاه، در کوتاه مدت یا باید ورزش را تعطیل کنیم و منتظر انواع گرفتاری‌های حاصل از حذفش باشیم، یا باید با پدیده جدید ورود پسرنماها در استادیوم‌ها مواجه شویم. زندانیان متنوع «موادی» و «منکراتی» و «مهریه»ای کم داریم، باید جوانان ورزش‌دوست «پسرنما» را هم به آن‌ها بیافزاییم!

کشتی آزاد ایران بدون فینالیست ناکام بزرگ بوداپست 2018

1637-27

به گزارش تابناک،در ادامه رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان ۲۰۱۸ در بوداپست مجارستان، کشتی‌گیران اوزان ۷۰ و ۹۷ کیلوگرم ایران به عنوان آخرین آزادکاران ایران رقابت‌های خود را در دور مقدماتی آغاز کردند اما با نمایشی ضعیف در همان دور نخست شکست خوردند.
در وزن ۷۰ کیلوگرم، یونس امامی دارنده مدال برنز زیر ۲۳ سال جهان در دور اول برابر سالکازانوف از اسلواکی به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه ۷ بر ۷ شکست خورد.این نتیجه در حالی بدست آمد که کشتی ۷ بر ۳ به نفع امامی بود اما در ثانیه‌های پایانی حریف اسلواکی کشتی ۷ بر ۶ را ۷ بر ۷ کرد و به برتری رسید.
همچنین در وزن ۹۷ کیلوگرم مجتبی گلیج در دور نخست به مصاف آلبوروف از آذربایجان رفت و اینبار نیز با ارائه نمایشی ضعیف با نتیجه سنگین ۱۰ بر صفر شکست خورد.گلیج در فینال جام یاشاردوغو نیز ۱۰ بر صفر به همین کشتی‌گیر باخته بود. این کشتی گیر آذربایجانی همچنین در جام یاشاردوغو موفق شد کایل اسنایدر قهرمان جهان و المپیک از آمریکا را نیز مغلوب کند.
در وزن ۷۹ کیلو، عزت‌الله اکبری در دیدار رده‌بندی مقابل علی شعبانائو از بلاروس شکست خورد و از دستیابی به مدال بازماند. علیرضا کریمی در وزن ۹۲ کیلوگرم در مبارزه رده‌بندی، داتو مارساگیشویلی از گرجستان را ۱۲ بر یک پشت سر گذاشت و به مدال برنز دست یافت تا آخرین کشتی از تیم ملی کشتی آزاد ایران در بوداپست، با پیروزی به اتمام برسد.
پیش از این و در جریان رقابت‌های ۸ وزن، حسن یزدانی در وزن ۸۶ و پرویز هادی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم به مدال برنز جهان رسیدند و محمد باقر یخکشی در وزن ۶۱ کیلوگرم پنجم شد.رضا اطری در ۵۷، امیر حسین مقصودی در ۶۵ و مصطفی حسین‌خانی در وزن ۷۴ کیلوگرم نیز از دور رقابت‌ها کنار رفتند. به این ترتیب هیچ کدام از ۱۰ آزادکار ایران در این رقابت‌ها نتوانستند به فینال کشتی آزاد قهرمانی جهان برسند و برای اولین بار در سیزده سال اخیر، بدون فینالیست ماند.این در حالی است که در دوره گذشته در پاریس هر چند ۷ آزادکار ایران حذف شدند اما حسن یزدانی به مدال طلای جهان رسید.
شاگردان رسول خادم با افت شدید در رقابت های 2018 یکی از بدترین نتایج تاریخ کشتی آزاد ایران را بر جای گذاشتند؛ تیمی که با ترکیب کامل متشکل از 10 کشتی گیر راهی مجارستان شد و تنها با سه نشان برنز برخواهد گشت! اگر کشتی ایران، به اندازه کافی نفرات آماده در سطح مسابقات جهانی نداشت، بد نبود با ترکیب ناقص در بوداپست شرکت می کرد. رئیس همه کاره فدراسیون کشتی که خودش سرمربی و رئیس شورای فنی نیز محسوب می شود، حالا یک تنه سیبل انتقادات است. یقینا باخت بزرگ ورزش اول ایران در بوداپست بیرون سالن اسپورت هال رقم خورد، جایی که رسول خادم حتی در انتخابات فیلا هم شرکت نکرد و صندلی مهمش در هیأت رئیسه کشتی جهان را که به دشواری کسب کرده بود، دو دستی تقدیم رقبا نمود. حالا ایران هیچ مهره و نفوذی در سطح اول کشتی جهان ندارد جایی که قطر و پرتغال حضور دارند! جالب اینکه مسئولان ورزش ایران هم از اقدام خادم در کناره‌گیری از انتخابات دور جدید هیأت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی بی‌اطلاع بوده‌اند. انصرافی که دلیل اصلی اش، اختلاف رسول با وزیر ورزش و جوانان بود.

پرسپولیس برای صعود به فینال آسیا از جان مایه گذاشت
کامیابی‌نیا: باید مجسمه برانکو را بسازند

1637-28

پرسپولیس با کسب مساوی یک بر یک برابر السد و با توجه به پیروزی در خانه حریف‌، در نهایت با نتیجه ۲ بر یک راهی فینال لیگ قهرمانان آسیا شد. یاران برانکو برای موفقیت در این بازی پا به پای حریف قدرتمند خود بازی کردند.
کمال کامیابی‌نیا بازیکن پرسپولیس می‌گوید نظم تیمی‌ای که برانکو به این تیم داده باعث شده تا سرخ‌پوشان به جایگاه کنونی‌ برسد. او در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کرده که پرسپولیس می‌تواند به فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود کند، گفت: واقعا فکرش را نمی‌کردیم اما با حمایت کادر فنی، مدیریت و زحمت‌های بازیکنان به این هدف برسیم. نظم تیمی‌ای که برانکو به پرسپولیس داده موجب رسیدن این تیم به این جایگاه شده است. فکر می‌کنم باید مجسمه برانکو را بسازیم.
سیامک نعمتی زننده گل صعود پرسپولیس درباره گلی که پرسپولیس در نیمه نخست از السد دریافت کرد، توضیح داد: این اتفاق افتاد اما خدا رو شکر با صحبت‌های تاثیرگذار برانکو در بین دو نیمه توانستیم گل مساوی را به ثمر برسانیم و نتیجه را حفظ کنیم.
علیرضا بیرانوند بعد از تساوی تیمش مقابل السد و انتخابش به عنوان برترین بازیکن زمین، در نشست خبری حاضر شد و گفت: برانکو خیلی تلاش می‌کند و زحمات زیادی برای پرسپولیس کشیده است. ما بازیکنان زیادی از دست دادیم و عالیشاه و ماهینی مصدوم بودند. دست برانکو خالی بود. دروازه‌بان پرسپولیس اضافه کرد: گرفتن ضربه سر ژاوی را به پنالتی رونالدو ترجیح می‌دهم چون خیلی به من چسبید.
برانکو ایوانکوویچ سرمربی پرسپولیس در پاسخ به این سوال که آیا چهار سال پیش که به پرسپولیس آمد، تصور می‌کرده با این تیم به فینال لیگ قهرمانان آسیا برسد؟ گفت: چهار سال پیش من قراردادی امضا کردم که در آن بندی بود که پاداش ویژه‌ای برای قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا به من تعلق می‌گیرد. فکر کنم همین جواب کافی باشد. به بازیکنانم اطمینان داشتم و الآن خوشحالم که در فینال آسیا هستیم.
پرسپولیس برای کسب جام قهرمانی باید در مجموع دو بازی رفت و برگشت مقابل یکی از دو تیم کاشیوا ریسول ژاپن یا سوون سامسونگ کره‌جنوبی به پیروزی برسد.
بازی رفت در تاریخ ۱۲ آبان و بازی برگشت در تهران و در تاریخ ۱۹ آبان برگزار می‌شود که یک امتیاز بزرگ برای پرسپولیس و هوادارانش است.