1638-70

گزارش فیفا از انقلاب “خسرویار” در فوتبال زنان ایران

1638-71

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سایت فیفا با گزارشی تحت عنوان «سرمربی که فوتبال بانوان ایران را متحول می‌کند» به بررسی سیر پیشرفت فوتبال زنان در ایران بعد از انتصاب کتایون خسرویار به عنوان فرمانده این تیم پرداخته است.
فیفا نوشته است: گاهی اوقات برای دیدن تغییرات معنادار باید مدتی طولانی در وضعیتی کسالت‌بار منتظر بمانی و به همین دلیل است که توسعه در فوتبال بانوان ایران بیشتر به چشم می‌آید، پیشرفتی که سرعت بالا را تواماً با خط سیری مطمئن دارد. این پیشرفت حاصل تلاش زنی متولد آمریکا است و آن را برجسته‌تر می‌کند. کتایون خسرویار به سایت فیفا گفت: کاری که من الان دارم انجام می‌دهم 5 سال پیش به گوش کسی نمی‌رسید.
فیفا در ادامه گزارشش درباره خسرویار که به تازگی وارد ۳۰ سالگی شده است، می‌نویسد: تیم زیر 19 ساله‌های بانوان ایران جایی است که خسرویار دارد افق‌های جدیدی را معرفی می‌کند، یک طرح اولیه کاری برای زیر و رو کردن فوتبال زنان را توسعه می‌دهد. او که اولین زن ایرانی دارای مدرک مربیگری A فیفا است، همه چیز را در مورد فوتبال زنان ایران متحول کرده است، از استعداد‌یابی گرفته تا تمرینات رژیمی و آماده‌سازی. تأثیر او نوع دیده شدن فوتبال زنان در ایران را به گونه‌ای تغییر داده که برای اولین بار مردان هم اکنون به صورت فعال در روند توسعه تیم‌ها نقش دارند.
او در خانواده‌ای ورزشی رشد یافته است. پدر او شناگر و ورزشکار سه گانه بوده است. کتایون خسرویار که ورزش را در کنار تحصیلات پیش می‌برد در رویای تیم زنان آمریکا بود ولی سفر او به ایران همه چیز را تغییر داد. او عاشق خونگرمی، مهمان نوازی و فرهنگ ایرانی شد. در حالی که فوتسال تنها راه پیش روی او برای تمرین بود ولی او دوست نداشت وارد این حرفه شود و در نهایت از خسرویار درخواست شد تا عضوی از تیم تازه شکل گرفته فوتبال بانوان ایران باشد. او درباره حضور در تیم ملی بانوان جوان ایران گفت: قدرت، ظرفیت و فرهنگ این زنان توجه من را به خود جلب کرد. آنها بسیار قوی بودند و من هم دوست داشتم یکی از آنها باشم.
با این حال در ۲۴ سالگی او بازی کردن را رها کرد. مربیگری جایی بود که او می‌توانست در آن تاثیر زیادی داشته باشد. در همین رابطه خسرویار گفت: تصمیم گرفتم به آینده تمرکز کنم و انرژی خودم را صرف آن کنم. من باید به صورت اتفاقی به شهرهای مختلف می‌رفتم و از مردم سوال می‌کردم آیا مدرسه فوتبالی برای دختران هست که تمرین کنند؟ آنها اغلب پارک‌ها را به من نشان می‌دادند که دختران در کنار برادر و همسرشان ورزش می‌کردند. خانواده من این طور توصیف می‌کنند که من بازیکنان را از پارک‌ها می‌ربایم (باخنده). گام بعدی، آموزش شبکه‌ای مربیان بود تا سطح آنها درباره رژیم غذایی، آمادگی و تمرین و مسائل روز بالا برود. سرمربی تیم جوانان ایران اضافه کرد: آنها کتاب‌های ۵۰ سال پیش را مطالعه می‌کردند. نه این که کتاب‌های قدیمی بد باشند ولی مدرن کردن هم ایده خوبی است که باید صورت می‌گرفت. اکنون از طریق یوتیوب و اینستاگرام می‌توان روش‌های نوین و تازه‌ای برای جلسات تمرین ابداع کرد.

لغو میزبانی عربستان ازسوپرجام ایتالیا بخاطر قتل خاشقچی؟

1638-73

در روزهای گذشته فشار رسانه های اروپایی برای لغو بازی سوپرجام ایتالیا که پیش از این قرار بود در شهر ریاض برگزار شود افزایش یافته است.
به گزارش تابناک در حالیکه قرار بود سوپر جام ایتالیا بین تیم های یوونتوس و آث میلان در کشور عربستان و شهر ریاض برگزار شود اما برخی رسانه ها از درخواست دو تیم برای لغو این بازی خبر داده اند. ظاهرا رسانه های اروپایی مخالف انجام این بازی در خاک عربستان هستند و در روزهای گذشته فشارها برای لغو این بازی افزایش یافته است؛ چرا که آنها هدف برگزاری این مسابقه در شهر ریاض را استفاده از چهره ورزش برای پوشاندن جنایات رخ داده در این کشور می دانند. به گزارش روزنامه سان چاپ لندن ، مدافعان حقوق بشر از دو باشگاه یوونتوس و میلان خواسته اند که از حضور در این دیدار انصراف دهند؛ آنها معتقدند سعودی ها پس از جنایت وحشیانه خاشقچی می خواهند با برگزاری مسابقات مختلف ورزشی خون را از چهره خود پاک کنند و به نوعی با ابزار ورزش به دنبال شست وشوی اذهان عمومی هستند. البته پیش از این مسابقه سوپر جام ایتالیا در کشور های مختلفی چون چین، لیبی، قطر و ایالات متحده برگزار شده بود اما این بار شرایط متفاوت است چرا که شهر ریاض در خاک کشور عربستان میزبان این رویداد ورزشی است.
برخی رسانه های ایتالیایی از تماس دو باشگاه میلان و یوونتوس با مسئولان برگزاری دیدار سوچر جام برای لغو این بازی خبر داده اند؛ در همین راستا روزنامه ایتالیایی کالچو مرکاتو به نقل از لوکا وراتی، وزیر ورزش سابق ایتالیا نوشت: خبرهایی قتل خاشقچی من را شوکه کرده است؛ از جامعه جهانی درخواست می کنم که در این موضوع دخالت کند تا این بازی در شهر ریاض برگزار نشود.

افتضاح فرنگی در بوداپست!
عبدولی: پول نوشابه خریدن هم در مجارستان نداریم!

1638-74

به گزارش مهر، رقابت های کشتی فرنگی بزرگسالان قهرمانی جهان در بوداپست مجارستان برگزار شد و تیم ایران از مجموع ۱۰ وزن تنها توسط مهدی علیاری در وزن ۹۷ کیلوگرم صاحب یک مدال برنز شد.
در پایان این رقابت ها تیم روسیه با ۱۷۸ امتیاز بعنوان قهرمانی رسید و تیم های مجارستان و ترکیه به ترتیب با ۷۵ و ۶۰ امتیاز دوم و سوم شدند. تیم ایران نیز با ۳۹ امتیاز در جایگاه یازدهم قرار گرفت.
۲۰ آزاد و فرنگی‌کار ملی پوش ایران در حالی به کار خود در رقابتهای جهانی پایان دادند که حاصل آن تنها چهار مدال برنز بود. نتایجی ضعیف و دور از انتظار که به نوعی نشان داد برنامه های مدون و بلندمدت فدراسیون کشتی همچنان با نواقص و کاستی های فراوانی همراه است و اگر این روند ادامه یابد فاجعه بزرگتری در المپیک ۲۰۲۰ در انتظار کشتی ایران است.
کشتی آزاد ایران در رقابتهای جهانی مجارستان با سه مدال برنز علیرضا کریمی، حسن یزدانی و پرویز هادی در رده ششم جهان قرار گرفت. هر چند تیم کشتی آزاد ایران سال گذشته در رقابتهای جهانی فرانسه نهم شد و امسال به رغم این ناکامی سه پله صعود کرد، اما تیم کشتی فرنگی عنوان نایب قهرمانی سال گذشته خود را با ۹ پله سقوط با رده یازدهمی عوض کرد! بدون شک از دلایل اصلی ناکامی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی در رقابت‌های جهانی مجارستان که به عینه آن را بر روی تشک مبارزه و حتی در کشتی عنوان‌دارانی مثل حسن یزدانی و حسین نوری دیدیم، نداشتن استراتژی مناسب در برابر حریفان درجه یک ، مشکل آمادگی جسمانی و در آخر خستگی روحی و روانی بواسطه اردوهای بلند مدت و یکنواخت در خانه کشتی است.
نتایج ضعیف و کم‌سابقه تیم‌های ملی آزاد و فرنگی از نظر رسول خادم، رییس فدراسیون کشتی با شرایط معیشتی جامعه، زندگی شخصی و خانوادگی تک تک ورزشکاران ملی بی‌ارتباط نیست.
خادم در نامه‌سرگشاده‌ای که از مجارستان برای حسن روحانی فرستاد، نوشت که شرایط یادشده «قهرمانان ملی، به ویژه قهرمانان رشته‌های المپیکی ورزش کشور؛ همچون کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو را بشدت تحت الشعاع خود قرار داده است. به گونه‌ای که حتی در زمان برگزاری اردوهای ورزشی، نمی‌توان برخی از قهرمانان ملی‌پوش را، برای استراحتی دو سه روزه به جمع خانواده فرستاد. زیرا فقر و مشکلات معیشتی خانواده‌شان، شرایط روحی، روانی و جسمی این عزیزان را بهم می‌ریزد.»
از سوی دیگر آیا افول کشتی گیران ایران را هم باید به تحریم ها ربط داد؟ آیا امثال علیرضا حیدری، حمید سوریان، علیرضا دبیر، حسن رنگرز، حسن یزدانی و دیگر ستاره های دو نسل اخیر کشتی ایران خانواده ای متمول یا امکاناتی مدرن داشته اند و یا دستمزدی نجومی از فدراسیون می گرفته اند و با اسپانسرهای آنچنانی قرارداد داشته اند؟
سعید عبدولی باتجربه‌ و عنوان دارترین عضو تیم ملی که او نیز نتوانست به مدال برسد، اصلی‌ترین مقصر این ناکامی را اتحادیه جهانی و نحوه قرعه‌کشی و داوری این رقابت‌ها دانست و گفت:حق دارید نسبت به کسب این نتایج بدترین انتقادها را داشته باشید اما در میدان کشتی حاضر نشده‌اید و پای تلویزیون نشستن و قضاوت کردن خیلی با مبارزه در میدان کشتی خیلی تفاوت دارد. وقتی داور یک سوت علیه تو بزند نابود می‌شوی چه برسد به اینکه بخواهی امتیازات را جبران کنی. کدام کشتی‌گیر در تیم ملی مثل من جنگید؟ کدام یک توانست ۳ قهرمان جهان و اروپا را پشت سر هم شکست بدهد؟ البته بر سر اشتباهی که داشتم شکست خوردم و به فینال نرسیدم. من برای مدال برنز ۶ دقیقه حمله کردم اما نامردها یک امتیاز هم ندادند.
دارنده‌ مدال های طلای جهان و برنز المپیک خاطرنشان کرد: در ریو وقتی برنز گرفتم لالوویچ رییس اتحادیه جهانی کشتی گفت “برنز عبدولی برایتان کافی است” اما خدا را شکر رضایی هم توانست یک برنز دیگر بگیرد و نتوانستند کاری بکنند. با این شرایط نمی‌توانیم به مدال جهانی برسیم مگر اینکه کسی بیاید که کلاس کشتی بالایی داشته باشد و فضایی باشد تا مدال بگیرد. اما فکر نمی‌کنم حالا حالاها با این نگاه اتحادیه جهانی کشتی‌گیران ایرانی به مدال برسند. وی افزود: قبول دارم باید بیشتر تمرین می‌کردم و بیشتر در اردوهای تیم ملی حاضر می شدم اما کسی نمی‌تواند شرایط من را درک کند.سخت است با ۳ فرزند و با ۱۴ سال سابقه حضور در تیم ملی در اردوها حاضر شوی.
عبدولی با بیان اینکه در این چند روز چندین بار گریه کرده است، گفت: پشت بچه ها بمانید و بی انصافی نکنید. این ناکامی دلایل زیادی دارد. داوری، مشکلات مالی فدراسیون، شورای فنی، مربی و سرمربی همه در این شکست دخیل هستند. انقدر گریه کرده‌ام که حساب ندارد. فقط بخاطر اینکه انقدر جان کندیم و اخر سر هم حقمان را ضایع کردند و نابودمان می‌کنند. این هم از بی کسی ماست البته خدا را داریم اما خدا که پایین نمی آید یقه لالوویچ را بگیرد و بگوید انقدر لج نکن!
وی که در صفحه اینستاگرام خود صحبت می کرد، افزود: کشتی‌گیران خارجی مشکلات ما را ندارند و فقط به فکر تمرین و مسابقه هستند. مثلا همین استابلر آلمانی که باز هم قهرمان جهان شد فقط ۵ روز مانده به مسابقات به اردوی تیم ملی آلمان آمد و مثل ما مدام در اردوهای تیم ملی نیست. او در خانه و مزرعه اش سالن تمرین دارد که امکاناتش از خانه کشتی ما بیشتر است. پشت بچه ها را خالی نکنید و همه فحش‌ها را به من بدهید.خودم خاک پای همه‌تان هستم.بخدا پارسال برنز جهان گرفتم فقط ۲۷ میلیون تومان جایزه به من دادند. آخر با این پول چکار می‌توان کرد؟ در کشتی هیچ خبری نیست و همه برای خوشحالی مردم سختی‌ها را تحمل می کنند.
عبدولی در پایان گفت: الان ۳، ۴ روز است مسابقاتمان تمام شده و در مجارستان هستیم و در اتاق‌هایمان نشسته‌ایم. خدا شاهد است پول نوشابه خریدن هم نداریم! با آیدی کارتی که داریم فقط می‌توانیم در رستوران هتل غذا بخوریم. بخاطر مشکلاتی که بود توانستیم دلار تهیه کنیم. همش چشممان دنبال دست این و آن است. بنده خدا سرپرست تیم هم پولی دستش نیست. نمی‌خواهم کسی را مقصر کنم اما بالاخره این شرایط سخت است.

حشمت مهاجرانی، نامزد بهترین سرمربی تاریخ جام ملت‌های آسیا

1638-75

به گزارش تابناک، سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا در هفته‌های گذشته، بهترین بازیکنان هر پست را در تاریخ جام ملت‌های آسیا به نظرسنجی گذاشت و با نظر کاربران این سایت، علی دایی، علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا و مرحوم ناصر حجازی، به ترتیب به عنوان بهترین مهاجم، هافبک،‌ مدافع و دروازه‌بان تاریخ جام ملت‌های آسیا انتخاب شدند.
AFC پنجشنبه نامزدهای بهترین سرمربیان تاریخ این مسابقات را اعلام کرد که نام حشمت مهاجرانی، سرمربی نیم قرن گذشته تیم ملی ایران در این لیست دیده می‌شود. سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا درخصوص مهاجرانی نوشت: او چند ماه قبل از اینکه ایران میزبانی جام ملت‌های آسیا 1976را بر عهده داشته باشد، هدایت تیم ملی ایران را پذیرفت و تأثیر سریعی بر این تیم داشت. مهاجرانی ایران را به سومین قهرمانی خود و تاکنون، آخرین قهرمانی در جام ملت‌های آسیا رساند.
در همان سال، او در راه اولین صعود تیم ملی ایران برای صعود به مسابقات المپیک به این تیم کمک کرد. مهاجرانی تیم ملی را به مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌ها رساند که این نتیجه، بهترین عملکرد تاریخ ملی‌پوشان ایران در المپیک به شمار می‌رود. مهاجرانی موفقیت‌های خود با تیم ملی را با صعود این تیم به جام جهانی 1978 تکمیل کرد. این نخستین راهیابی ایران به رقابت‌های جام جهانی بود. مهاجرانی در سال 1980 هدایت تیم ملی امارات را بر عهده داشت.
نامزدهای کسب عنوان بهترین سرمربی تاریخ جام ملت‌های آسیا
* خلیل الزیانی (تیم ملی عربستان – قهرمان جام ملت‌های آسیا در سال 1984) * فیلیپ تروسیه (تیم ملی ژاپن – قهرمان جام ملت‌های آسیا در سال 2000) * کارلوس آلبرتو پریرا (تیم‌های ملی عربستان و کویت – قهرمان جام ملت‌های آسیا در سال‌های 1980 و 1988) * حشمت مهاجرانی (تیم ملی ایران – قهرمان جام ملت‌های آسیا در سال 1976) * آنگه پوستک‌اوغلو (تیم ملی استرالیا – قهرمان جام ملت‌های آسیا در سال 2015) * ژوروان ویرا (تیم ملی عراق – قهرمان جام ملت‌های آسیا در سال 2007).